Gå til innhold

"Heter du Ronny, blir du neppe statsminister"


toth

Anbefalte innlegg

Mange har fordommer når det kommer til navn, og jeg har selv ført og overhørt samtalen mange ganger. Den som går på at "Roger blir ikke sjef i statoil". "En banksjef heter ikke Frank."

Er fordommene ubegrunnet? Det ser faktisk ikke slik ut. E24 har kjørt en - kanskje litt usmakelig, undersøkelse:

http://e24.no/jobb/article3340018.ece

 

Ronny, Tommy, Roger og Kim er alle harde på konkursene. Jan, Erik, Jon og Trygve vises ikke på listene. Hvorfor?

Hva i all verden kan være sammenhengen her, gir noen navn visse oppvekstomstendigheter, som predisponerer en for å bli kroppsarbeider eller narkoman, fremfor Telenor-sjef?

Endret av toth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, begge foreldrene mine er daue pga heroin og det miljøet de hadde som jeg kjente til

heter øyvind, jarle, ronny og jonny.

 

Åpen post hadde jo også en "narkoman" som valgte navnet Jarle.

 

Fosterforeldrene jobber med rehab og der kjenner jeg Jonny og Ronny og Jarle.

 

Har lest et sted at man ikke får kalle ungene sine det lenger pga det er et belastet nanv.

Lenke til kommentar

Med fare for å provosere tror jeg det henger sammen med at disse navnene er (var) populære i miljøer som ikke er de beste utgangspunkt for slike karrierer. Navnet i seg selv har ingen skyld. Har du truffet en Ronny, har du bare truffet en Ronny. Statistikken handler om folk som heter Ronny. En masse mennesker som blant annet har det til felles at de tilfeldigvis heter Ronny, og det at de er en masse og ikke individer man kan si noe om, er viktig. Statistikken sier ikke noe om den Ronny-en du har foran deg.

Lenke til kommentar

Det er meget mulig at det navnet du får ved fødselen får mye å si senere i livet dit både for hvordan du oppfører deg og hvordan andre ser deg. Mennesker lager stereotyper i hytt og pine, noen ganger positive, andre ganger negative. Dette er en nødvendig prosess for å finne ut av den sosiale strukturen og individets plass i sådan. Det er tenkelig at vi lager stereotyper ikke bare for hudfarge og yrker, men også for navn. Noe så tåpelig som musikksmak har stereotyper. Om noen sier "metallskolt" og noen andre sier "går til operaen" så tenker du sikkert på heeeeelt forskjellige folk. Så er det sånn, at når noen forventer noe av deg så prøver du gjerne å leve opp til disse forventningene, noen ganger bevisst, mange ganger ubevisst.

 

Om flere folk i ditt miljø lager seg en stereotype om ditt navn vil du over tid bli likere den stereotypen, samtidig som du forandrer deres oppfatning av den stereotypen mot deg som person. Alle påvirker alle, dessverre har de rundt deg mye mer påvirkningskraft samlet en du kan håpe på å få.

 

Så vidt jeg vet er det ikke gjort noen forskning på dette området, så paragraf 2 er bare vill gjetning fra min side. Forresten tenker jeg alltid på en knarker når noen sier Jarle, og jeg tenker alltid på en homofil gammel mann når noen nevner Glenn, uten at dette trenger bety noe :p

Lenke til kommentar
Det er meget mulig at det navnet du får ved fødselen får mye å si senere i livet dit både for hvordan du oppfører deg og hvordan andre ser deg. Mennesker lager stereotyper i hytt og pine, noen ganger positive, andre ganger negative. Dette er en nødvendig prosess for å finne ut av den sosiale strukturen og individets plass i sådan. Det er tenkelig at vi lager stereotyper ikke bare for hudfarge og yrker, men også for navn. Noe så tåpelig som musikksmak har stereotyper. Om noen sier "metallskolt" og noen andre sier "går til operaen" så tenker du sikkert på heeeeelt forskjellige folk. Så er det sånn, at når noen forventer noe av deg så prøver du gjerne å leve opp til disse forventningene, noen ganger bevisst, mange ganger ubevisst.

 

Om flere folk i ditt miljø lager seg en stereotype om ditt navn vil du over tid bli likere den stereotypen, samtidig som du forandrer deres oppfatning av den stereotypen mot deg som person. Alle påvirker alle, dessverre har de rundt deg mye mer påvirkningskraft samlet en du kan håpe på å få.

 

Så vidt jeg vet er det ikke gjort noen forskning på dette området, så paragraf 2 er bare vill gjetning fra min side. Forresten tenker jeg alltid på en knarker når noen sier Jarle, og jeg tenker alltid på en homofil gammel mann når noen nevner Glenn, uten at dette trenger bety noe :p

 

Jeg kjenner to som heter Glenn, de er homofile :eek:

Lenke til kommentar
Jepp, begge foreldrene mine er daue pga heroin og det miljøet de hadde som jeg kjente til

heter øyvind, jarle, ronny og jonny.

 

Åpen post hadde jo også en "narkoman" som valgte navnet Jarle.

 

Fosterforeldrene jobber med rehab og der kjenner jeg Jonny og Ronny og Jarle.

Trist historie... Het faren din og et av navnene?

 

Jeg har ikke hørt at det skal bli forbudt, det hørtes litt rart ut nå som navneloven faktisk har gått motsatt vei, ved å åpne for mer..?

Lenke til kommentar
Het faren din og et av navnene

Nei, Fritz

 

Forbudte navn var sansynligvis et forslag fra noen, så det i en avis.

Tviler på at det lar seg gjøre, det er jo nesten frekt.

 

ene broren min bor i et fosterhjem, mannen i huset der er x-narkoman og heter Jonny

Endret av War
Lenke til kommentar
Så en gjeng folk som var kåte ville ha barn, og siden foreldrene ikke var fra de beste miljøene så likte de ronny osv ? Lett å si med heroinstemme?

Og derfor heter dem det og senere går i foreldrenes fotspor/dop.

 

Det er jo en spennende tanke.

Nja. Heller slik at underklassen/lavere arbeiderklasse i en periode likte Ronny Johnny og Roger. Og som kjent så reproduseres gjerne klasseforskjeller, så plutselig var det en haug med Ronny, Johnny og Roger i underklassen.

Lenke til kommentar

Det er meget mulig at det navnet du får ved fødselen får mye å si senere i livet dit både for hvordan du oppfører deg og hvordan andre ser deg. Mennesker lager stereotyper i hytt og pine, noen ganger positive, andre ganger negative. Dette er en nødvendig prosess for å finne ut av den sosiale strukturen og individets plass i sådan. Det er tenkelig at vi lager stereotyper ikke bare for hudfarge og yrker, men også for navn. Noe så tåpelig som musikksmak har stereotyper. Om noen sier "metallskolt" og noen andre sier "går til operaen" så tenker du sikkert på heeeeelt forskjellige folk. Så er det sånn, at når noen forventer noe av deg så prøver du gjerne å leve opp til disse forventningene, noen ganger bevisst, mange ganger ubevisst.

 

Om flere folk i ditt miljø lager seg en stereotype om ditt navn vil du over tid bli likere den stereotypen, samtidig som du forandrer deres oppfatning av den stereotypen mot deg som person. Alle påvirker alle, dessverre har de rundt deg mye mer påvirkningskraft samlet en du kan håpe på å få.

 

 

Så vidt jeg vet er det ikke gjort noen forskning på dette området, så paragraf 2 er bare vill gjetning fra min side. Forresten tenker jeg alltid på en knarker når noen sier Jarle, og jeg tenker alltid på en homofil gammel mann når noen nevner Glenn, uten at dette trenger bety noe :p

 

Jeg kjenner to som heter Glenn, de er homofile :eek:

Hrmpf!

Endret av glennib
Lenke til kommentar

Jeg tror det har ingen relavanse. Det kan kanskje ha en liten relavanse iforholtil om man skal bli president eller ikke, men i vanlige situasjoner dømmer ikke folk etter navnet.

 

Det eksisterer så mye annet som de kan dømme etter, som utsende, førsteinntrykk, væremåte, etc. Det kan ha noen påvirkning på jobbsøknader, men det handler mer om du heter Mohamed, eller Trond. For å nevne et eksempel. Barack Hussein Obama, som ligner veldig på Saddam Hussein og Osama bin landen. Det ble brukt imot han, men det fungerte ikke.

 

Grunnen til forskjellene kommer av at familier fra forskjellige økonomiske klasser kaller barna sine for forskjellige ting. Det er rett og slett mer vanlig at rike familier kaller barna sine Trygve og Jon. Siden barn fra mer suksessfulle foreldre, ofte har bedre motivasjonsevne og lettere forhold, vil de også bli mer sukessfulle.

Lenke til kommentar

Det er blitt meg fortalt at en stund var Geir det vanligste fornavnet i norske fengsler. Kanskje ikke så rart siden det var et av de vanligste guttenavnene når jeg ble født. Har aldri opplevd at noen har rynket på nesen over navnet.

 

Men dette er litt tidsavhengig ogå. Ronny'er flest er ikke gamle nok til å bli statsministere ennå. De navnene kom på moten på 70-tallet, så de har rukket å bli både fotballspillere, narkomane og kriminelle, men det er for tidlig å si om de blir direktører eller ministere. Gi dem 10-20 år til, landets Ronny'er... :thumbup:

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...