Gå til innhold

Windows 7 - Info og drøfting om kjøp, pris, versjoner ,XP Mode, muligheter, etc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal legge inn W7 x64 Ultimate på en laptop med bare 100gb harddisk. Skal ha to partisjoner, en til windows og programmer ©, og en til dokumenter, spill, mp3 osv (D). Skal bare ha minimum av relativt sparsom programvare (word/excel, skype, pidgin, opera, google earth, adobe reader og liknende), og kan godt legge swap på D. Hvor mye plass trenger jeg minimum til C da?

Lenke til kommentar

Skal legge inn W7 x64 Ultimate på en laptop med bare 100gb harddisk. Skal ha to partisjoner, en til windows og programmer ©, og en til dokumenter, spill, mp3 osv (D). Skal bare ha minimum av relativt sparsom programvare (word/excel, skype, pidgin, opera, google earth, adobe reader og liknende), og kan godt legge swap på D. Hvor mye plass trenger jeg minimum til C da?

 

Jeg anbefaler deg minst 40 GB, Win7 tar ikke mer enn 15 GB etter installasjonen, men øker raskt til over 20 GB etter litt bruk.

Så kommer programmer etc på toppen av det. Og nye oppdateringer hver andre uke fra MS +++

Hvis du tenker langt frem i tid, og ikke har tenkt til å bytte harddisk, så bør du sette av mer enn 40 GB også.

Lenke til kommentar

I motsetning til tidligere versjoner (tror jeg), tilbyr nå Win7 muligheten til å velge "Shrink Volume" i Disk Management. Kjekt å ha dersom man ønsker å krympe C-partisjonen til 40GB eller deromkring.

 

Men den har enkelte begrensninger; her forleden fikk jeg beskjed om at 60GB var det minste den var i stand til å klare på min 160GB disk, selv om mindre enn 15GB var oppgitt til å være "in use". Det hjalp ikke å defragmentere/konsolidere disk space med den innebygde defraggeren.

 

Løsningen ble å bruke Paragon Partition Manager (Free), som oppgir at den støtter Win7 i både 32- og 64-bits utgave. Endringer på C: skjer ved at maskinen rebooter og starter opp i en spesiell modus der diskoperasjonene foregår, og en ny reboot bringer systemet opp igjen med med den nye C:-størrelsen på plass.

(Programmet krever et serienummer som kan/må requestes ved starten av installasjonen.)

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Anbefaler Acronis TrueImage dersom du skulle bomme med partisjonsstørrelsene. Med det programmet kan du clone harddisken over på en en større. Har hatt bra hell med slikt i Windows XP, og jeg ser ingen grunn til at Acronis ikke skulle få det til under nyere Windows varianter også.

Lenke til kommentar

Lurer på om jeg skal velge W7 Home Premium eller Professional.

 

Vil XP Mode kunne hjelpe meg hvis eldre spill ikke fungerer rett på W7 ?

Er støtten til eldre spill i W7 like "bra" som i Vista, eller er det noe mere "støtte" som er fjernet i W7?

 

Takker for svar =)

Lenke til kommentar

Lurer på om jeg skal velge W7 Home Premium eller Professional.

 

Vil XP Mode kunne hjelpe meg hvis eldre spill ikke fungerer rett på W7 ?

Er støtten til eldre spill i W7 like "bra" som i Vista, eller er det noe mere "støtte" som er fjernet i W7?

 

Takker for svar =)

 

Det er i alle fall ikke mer støtte for spill i W7 Pro enn i W7 Home Premium. Og XP Mode funker nok dårlig på en del spill med krevende grafikk. Har ikke testet dette så mye selv.

 

Du kan kjøre XP Mode i Home Premium også:

 

http://samfunn.myhken.com/?p=974

Lenke til kommentar

Men XP Mode i Home Premium fungerer ikke så sømløst som i Windows 7 Professional. Jeg anbefaler i hvert fall sistnevnte fremfor Home Edition, og ikke bare på grunn av XP Mode. Men XP Mode ser grellt ut i Home Premium.

 

Vet at du er i mot XP Mode i VmLite utgaven, men så ille er det da ikke. Du får en XP Start linje over W7 startlinjen, men ellers ser det jo likt ut.

 

Og det er faktisk ikke så mye annet du trenger i Pro utgaven. I alle fall ikke de fleste av oss.

Lenke til kommentar

Har kjøpt en "Microsoft Windows 7 Ultimate, 32-bit x86Upgrade: Pre-existing OS License Requires" for studenter og faculty" siden jeg er lærling, koster 112kr tror jeg.

 

Men noen som vet om dette er 32bit eller 64bit, eller kan jeg velge når jeg installerer?

Eller kan jeg laste ned en vanlig Ultimate CD og bruke min lisens?

 

Ringte Microsoft Norge, men dem viste ikke, sløve greier at dem ikke kan side egne lisenser engang..

Det er en GLC-00022.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Har kjøpt en "Microsoft Windows 7 Ultimate, 32-bit :ermm: x86Upgrade: Pre-existing OS License Requires" for studenter og faculty" siden jeg er lærling, koster 112kr tror jeg.

 

Men noen som vet om dette er 32bit eller 64bit, eller kan jeg velge når jeg installerer?

Eller kan jeg laste ned en vanlig Ultimate CD og bruke min lisens?

 

Ringte Microsoft Norge, men dem viste ikke, sløve greier at dem ikke kan side egne lisenser engang..

Det er en GLC-00022.

 

Du skriver jo selv hva du har kjøpt...32bit. Slike studenlisenser selges ofte kun som enten 32bit eller 64bit, og kan ikke sammenlignes med fullversjon retail pakken som har begge deler.

 

Men om noen du kjenner har en Ultimate 64bit DVD plate, så funker lisensen din på den ja. anbefaler deg jo ikke å laste ned fra bukta, prøv heller å finne noen som har original platen. Den kan jo være engelsk også, for du kan jo bytte språk via update.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor han har kjøpt student lisensen sin jeg, stort sett krever de jo at du går på en IT relatert utdanning.

Men siden han kun har kjøpt en lisens, så er det ikke via MSDNAA der han ville fått med mye mer, så det nok en annen butikk som selger studentversjoner.

 

Ellers kan man fortsette å bruke lisensene man har fått via MSDNAA etter man er ferdig på skolen også.

Lenke til kommentar

Er man student kan man vel kjøpe studentlisenser via Inmeta.

 

Jeg brukte brukernavnet og passordet for brukerprofilen jeg har ved NTNU og kunne logge meg rett inn, klar til å velge hva jeg ville ha av produkter(lisenser).

 

(Men kjøpte ikke siden jeg trengte en ren & ny installasjon - hadde kun XP fra før.)

Lenke til kommentar

Er man student kan man vel kjøpe studentlisenser via Inmeta.

 

Jeg brukte brukernavnet og passordet for brukerprofilen jeg har ved NTNU og kunne logge meg rett inn, klar til å velge hva jeg ville ha av produkter(lisenser).

 

(Men kjøpte ikke siden jeg trengte en ren & ny installasjon - hadde kun XP fra før.)

 

Hva var prisen?

 

Jeg fant en link til Inmeta fra HiØ, men jeg klarte ikke og logge meg på med brukernavn og passord. Får ordne det til mandag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...