Gå til innhold

Windows 7 - Info og drøfting om kjøp, pris, versjoner ,XP Mode, muligheter, etc


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vurderte å kjøpe win7, og har kommet over et par sider som tilbyr rimerlige norske versjoner via nedlasting.

Er dette OEM versjoner?

 

Vil family versjonen fra Dustin kreve koden på det opprinnerlige OS ?

http://www.dustinhome.no/pd_5010546534.aspx

 

 

http://by.softdigitalcheap-7.ru/pack/1867-Windows-7-and-Office-2010-64bit.html

 

 

http://supreme-sales.net/

Endret av M.K
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Vet dette er en gammel tråd, men lurer på en ting.

 

Om jeg har en ulovlig versjon av Windows 7, og kjøper en oppgraderingslisens, kan jeg installere denne og aktivere Windows på vanlig måte? Disse er jo ofte mye billigere enn fullversjon.

 

Oppgradering er for de som eier en original versjon av Windows.

Du kan derimot få et tilbud fra MS om jeg ikke husker feil for å gjøre din ulovlige versjon av Win7 til en lovlig versjon, husker ikke sånn i farta hvordan man går fram siden jeg ikke har det problemet.

Lenke til kommentar
Vet dette er en gammel tråd, men lurer på en ting. Om jeg har en ulovlig versjon av Windows 7, og kjøper en oppgraderingslisens, kan jeg installere denne og aktivere Windows på vanlig måte? Disse er jo ofte mye billigere enn fullversjon.

La oss anta at du en eller annen gang har kjøpt Windows XP/Vista; enten separat eller ferdiginstallert på en PC.

 

Da kan du kjøpe en "upgrade version" og bruke den.

Google "clean install Windows 7 from upgrade media", så ser du hvordan du kan gjøre det.

Lenke til kommentar

Men når jeg kjører oppgraderingsversjonen, henter den inn data som sier at jeg tidligere har betalt for lisens, for å sjekke om jeg kan oppgradere i det hele tatt? Lurer på hvordan dette egentlig fungerer.

Nei, en vanlig upgrade sjekker om det ligger en Windows-installasjon på disken fra før. Hvis dette ikke er en gyldig versjon (mhp. lisens), så kan det hende den sier sorry og nekter å gå videre.

 

Hvis din gyldige lisens som du lisensmessig sett oppgraderer fra ligger på en annen disk, så kan du allikevel bruke en "upgrade DVD" til å installere på en blank harddisk. Noen av de sidene som kommer opp når du googler det jeg skrev ovenfor beskriver hvordan.

(Kortversjonen er:

1) Boot fra DVD/USB og installer Windows (clean install) uten å oppgi Product Key. Du må velge å installere samme versjon som din Upgrade Product Key gjelder for. Ikke aktiver, ikke installer updates, ikke gjør noen ting.

2) Sett inn DVD/USB mens du er i Windows, vent til Setup-programmet starter, velg så Upgrade og skriv inn din Product Key, osv. Vent til oppgraderingen er ferdig.)

Lenke til kommentar

Faktisk så kan du oppgradere en Windows 7 installasjon med en ny Windows 7 installasjon. Det er et gammelt triks fra da Vista kom ut, for å omgå at du faktisk hadde noe annet enn Vista (og nå Win7) på maskinen når du brukte en oppgraderingslisens. (ofte omtalt som dobbelt installasjon, siden du må installere samme OS to ganger på en blank disk for å få aktivert. Har du noe på disken fra før av (kun Vista og Win7) så trenger du bare å installere en gang til for å få aktivert)

 

Men slik jeg har testet det, så fungerer dette bare om du "oppgraderer" til samme versjon eller en høyere versjon. De fleste med piratkopier av Windows 7 bruker jo Ultimate eller Enterprise versjonen, og da kan du ikke "oppgradere" til Home Premium f.eks.

 

Så ønsker du å "oppgradere" slik at du kan beholde filer og innstillinger du har i dag, må du kjøpe oppgraderingsversjonen av samme type. Faktisk samme bit versjon også. Altså du kan ikke oppgradere fra 32bit til 64bit eller 64bit til 32bit.

 

Dette trikset bryter jo med EULA betingelsene til Microsoft, men ellers skjer det ingen ting om du gjør noe slikt. De tettet jo aldri dette "hullet" fra Vista, så de "samtykker" nok stilletiende. Bedre at folk faktisk betaler noe enn ingenting.

Endret av myhken
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Ja du får nøkkelen på epost så fort du har betalt. Sammen med nedlastningslink så du kan laste ned den versjonen du har kjøpt.

Er vel dyrere siden Microsoft neppe har endret pris på Win7 siden lansering, mens nettbutikker som kjøper inn en masse plater, ønsker jo å selge dette ut.

Men om du trenger Windows 7 med det samme, så er jo Microsofts sine sider stedet å gå.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Prøver meg i denne tråden:

Tiden har kommet da jeg trenger å installere Windows 7 på nytt. Selvfølgelig, så har jeg ikke nøkkelen/lisens-keyen min lenger. Fikk nøkkel hos NTNU gjennom MSDNAA (?) for et par år siden. Kontoen der blir selvfølgelig deaktivert hvert semester, så jeg får ikke logget inn og hentet nøkkelen. Men, det skulle vel ikke være noe i veien for å fortsette å bruke denne nøkkelen, selv om jeg for øyeblikket ikke kvalifiserer til å få tilgang igjen (studerer fortsatt, dog)? Noen som veit hvordan jeg evt. kan få tilbake den tapte nøkkelen? Hvis ikke; hvilken måte er den billigste å få tak i Win7 nå om dagen?

 

R :)

Lenke til kommentar

Det skal da finnes programvare som kan hente ut nøkkelen fra den installasjonen du har nå.

Om ikke det funker, må du nok kjøpe en ny nøkkel siden du ikke har skrevet den ned noe sted.

 

Ville vel gått for en OEM versjon da som er billigst, om ikke en oppgradering som gir deg flere muligheter om du ønsker å bytte pc i fremtiden.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :) Jeg får prøve slik programvare på den aktuelle PC-en. Prøvde på min bærbare nå, og to forskjellige programmer gav samme nøkkel, som ikke var i samsvar med nøkkelen på klistremerket under PC-en. Nuvel.

 

Slik jeg har forstått det, så kan man fint gjøre en clean install med en slik Windows 7 oppgradering? Jeg skal installere på en blank SSD. Er det riktig at jeg da må installere versjonen jeg har (64-bit Home Premium) først, ikke aktivere denne (selvfølgelig, da jeg ikke har nøkkel), og så installere oppgraderingen over denne? Slik at jeg i fremtiden, om jeg ønsker å gjøre en ny clean install, må ta vare på disken med min nåværende versjon slik at jeg igjen kan installere over med oppgraderingen?

 

R :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :) Jeg får prøve slik programvare på den aktuelle PC-en. Prøvde på min bærbare nå, og to forskjellige programmer gav samme nøkkel, som ikke var i samsvar med nøkkelen på klistremerket under PC-en. Nuvel.

 

Ville jo være rart om en nøkkel fra MSDNAA er lik nøkkelen under pcen. Høres mer om du snakker om en kjøpt pc med Windows ferdig installert. Da er det OEM nøkkelen du ser i det programmet, mens nøkkelen under pcen er OEM-COA nøkkel, og ikke er i bruk før du eventuelt tar den i bruk (om du har slettet recovery partisjonen).

 

Ellers går det fint å gjøre en clean install med oppgraderingen. Det finnes fine guider, med bare en liten endring som gjør slik at du får aktivert den uten at du har noe OS på pcen fra før av.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :) Jeg får prøve slik programvare på den aktuelle PC-en. Prøvde på min bærbare nå, og to forskjellige programmer gav samme nøkkel, som ikke var i samsvar med nøkkelen på klistremerket under PC-en. Nuvel.

 

Ville jo være rart om en nøkkel fra MSDNAA er lik nøkkelen under pcen. Høres mer om du snakker om en kjøpt pc med Windows ferdig installert. Da er det OEM nøkkelen du ser i det programmet, mens nøkkelen under pcen er OEM-COA nøkkel, og ikke er i bruk før du eventuelt tar den i bruk (om du har slettet recovery partisjonen).

 

Ja, jeg snakker om en laptop med Windows ferdig installert, fordi det er denne jeg har tilgang til akkurat for øyeblikket, og jeg skulle bare teste ut slik programvare. Men takk for oppklaring :)

PC-en jeg skal installere Windows 7 på nytt på er en stasjonær PC der jeg har brukt en MSDNAA-nøkkel, så jeg får prøve nevnte programvare på den seinere.

Endret av Raspeball
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Søkte litt på nettet etter alternative/billige/digitale måter (lovlig selvsagt) å få tak i Win7 nøkkel på, og kom over en som det jeg ikke så mye info om.

 

Om jeg installerer Windows 7 med .iso på minnepenn, så skal det være prøvetid, ikke sant? Og etter endt prøvetid skulle det komme spørsmål om å kjøpe en produktnøkkel om jeg ikke husker feil. Er dette riktig, og hvor mye koster nøkkelen da?

 

Dette var den eneste måten jeg fant for å ikke trenger kjøpe en fysisk CD.

 

 

Så nå i etterkant at dette er en gammel tråd, men får håpe noen leser den for det :)

Endret av Nixxy
Lenke til kommentar

Du er for sent ute, om du ikke greier å finne en fysisk DVD i en eller annen butikk. Er jo over ett år siden de sluttet å selge Windows 7.

Det som skjer når du gjør det du har nevnt over, er at du får et tilbud om å kjøpe Windows 8.

 

Så digital kopi av Windows 7 kjøpt fra Microsoft nå, er nokså usannsynlig.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Du er for sent ute, om du ikke greier å finne en fysisk DVD i en eller annen butikk. Er jo over ett år siden de sluttet å selge Windows 7.

Det som skjer når du gjør det du har nevnt over, er at du får et tilbud om å kjøpe Windows 8.

 

Så digital kopi av Windows 7 kjøpt fra Microsoft nå, er nokså usannsynlig.

Takk for svar.

Var nesten det jeg var redd for. Vet det er lenge siden de sluttet å selge 7 digitalt, men det jeg hadde lest husket jeg hadde en dato etter salget stoppet. Så derfor måtte jeg bare høre. Kan jo hende de holdt den biten gående litt etter det offisielle salget stoppet, så det var derfor jeg så det.

 

Men det var i hvertfall svar på det jeg lurte på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...