Gå til innhold

Windows 7 - Info og drøfting om kjøp, pris, versjoner ,XP Mode, muligheter, etc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan i prinsippet bare legge til den nye produktnøkkelen og så aktivere den.

Men har du en piratkopi burde du laste ned og legge inn den versjonen du får fra Microsoft når du kjøper.

 

Skal du bare legge inn produktnøkkelen, må du selvsagt kjøpe samme versjon som du allerede har.

Altså, har du Ultimate nå, og kjøper Home Premium, så må du uansett formatere pcen og legge inn alt på nytt.

Lenke til kommentar

jeg kjører strengt tatt på Rc som er "aktivert" og oppdatert etter hvert som patchene kom ut , men jeg fikk løst problemet i går så kan utestte inkjøpet enda litt til. reinstall er noe jeg ikke har lyst til og gjøre da jeg har kjørt systemey siden de slapp rc vers til testing

Lenke til kommentar

Det var da inmarri med mange oppdateringer på virituell xp mode for tiden.

 

(Mulig det har noe med Microsofts sperrefrister med hensyn til fremtidige oppdateringer i XP og Vista og gjøre.

Xp må ha sp3 mens vista må ha sp2 for å bli oppdatert videre.)

 

Jeg antar at oppdateringene må foretas reelt og ikke virituelt.:-)

 

Må innrømme at jeg er noe forvirret i forbindelse med virituell xp mode.

Ligger denne "inne i win 7 proff" og er beskyttet av virus og brannmurprogram i win 7 proff eller er det mer som "sveitserosten med eget hull" og tilgang til internett som også må beskyttes reelt i det virituelle?...d.v.s. at både brannmur og virusprogram også må installeres i virituelt xp- mode?

Endret av reor
Lenke til kommentar

Du bør ha software firewall og antivirus i XP Mode (eller XP installasjonen) også, siden det er som du sier et eget OS inne i Windows 7.

Det betyr at som du har merket, den må oppdateres med de oppdateringene som kommer til XP og uavhengig av hvilke oppdateringer som kommer til Windows 7.

 

Siden XP mode har tilgang til alle diskene og partisjonene på pcen din, bør XP alltid være oppdatert og med virusbeskyttelse.

 

Men du kan jo ikke laste ned XP oppdateringer å installere dem i Win7, du må gjøre dette fra XP mode bildet...

Lenke til kommentar

Du bør ha software firewall og antivirus i XP Mode (eller XP installasjonen) også, siden det er som du sier et eget OS inne i Windows 7.

Det betyr at som du har merket, den må oppdateres med de oppdateringene som kommer til XP og uavhengig av hvilke oppdateringer som kommer til Windows 7.

 

Siden XP mode har tilgang til alle diskene og partisjonene på pcen din, bør XP alltid være oppdatert og med virusbeskyttelse.

 

Men du kan jo ikke laste ned XP oppdateringer å installere dem i Win7, du må gjøre dette fra XP mode bildet...

 

Takker for svaret. I xp-mode blir det altså endel installasjoner og oppdateringer i tiden som kommer.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en mini-PC til å ha i stua, med forhåndsinstallert Win7 (HomeP). Har nå planer om å bytte disk i denne PCen (inn med en SSD). Var selvsagt ingen installasjons-DVD med PC.

 

Om jeg bruker sikkerhetskopi-funksjonen i Win7, kopierer den vel ikke bare OS, men også jallaprogrammene som fulgte med PC + det jeg har lagt inn i ettertid? Jeg ville selvsagt laget meg en DVD med bare OS. Kan Win7 gjøre dette?

Må jeg evt bruke DVD med Win7 HomeP som jeg har utenom og så benytte cd-key som fulgte med PC?

 

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tenker på å skaffe meg Ultimateversjonen av windows 7 nå, bare for å komme over xp. Har en vanlig stasjonær og mediasenter, begge med xp... Har og en laptop med Vista som jeg HATER! Er imponert over hvor ødelagt man kan lage et operativsystem... Har altså 3 maskiner som jeg kunne tenkt meg ultimate på... Fins det en grei pakke med flere lisenser?

Lenke til kommentar

Tenker på å skaffe meg Ultimateversjonen av windows 7 nå, bare for å komme over xp. Har en vanlig stasjonær og mediasenter, begge med xp... Har og en laptop med Vista som jeg HATER! Er imponert over hvor ødelagt man kan lage et operativsystem... Har altså 3 maskiner som jeg kunne tenkt meg ultimate på... Fins det en grei pakke med flere lisenser?

 

Nei, ikke lengre. Så enten kjøpe deg et Technet abonnement: http://samfunn.myhken.com/?p=1402

 

Da får du nok Win7 lisenser og Office lisenser for å si det mildt, og det til en pris til under EN Ultimate lisens.

 

Om ikke er Microsofts nettbutikk i England den billigste på Win7 om dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

 

Jeg kjøpte Win 7 home premium family pack fra staples.com i desember, men trenger et par lisenser til nå...

 

Finnes det tilgjengelig noe sted? samme om det er i USA eller europa...

 

-Kjell

 

Nei, familiepakken er ikke i salg lengre, så du må nok kjøpe to lisenser til.

 

Har du veldig mange pcer, bør du sjekke her: http://samfunn.myhken.com/?p=1444 og http://samfunn.myhken.com/?p=1402

  • Liker 1
Lenke til kommentar

myhken, har du brukt den backup-funksjonen i win7 ennå? Tenker på å brenne ut en backup til dvd, men usikker på hva den egentlig kopierer ut før jeg skaffer meg en ekstern brenner, jmfr tidligere spørsmål her.

 

Ja har brukt den nå i det siste (etter et par reinstalleringer). Velger du bare systemdisken, så kopierer den ut ca 15-17 GB med data. Og så oppdaterer den backupen hver uke.

Så du må ha en del DVD plater ledige om du skal ha backupen på DVD.

Jeg testet både Acronis True Image Home 2010 og Windows egen backup funksjon, og har vel landet på at Acronis pakker filene bedre og raskere. Backupen som var 17 GB med Windows egen backup funksjon, var bare 8 GB med Acronis.

 

Begge krever en egen "restore" CD som du starter opp fra. Og begge støtter å legge backupen enten på DVD, disk, ekstern disk, eller nettverksdisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et problem når det gjelder Windows 7 Pro 64.

Når jeg prøvde å innstallere Flight simulator X Delux Edition, så kom det enn error om at den ikke klarte å lese en fil. (som jeg ikke husker hva heter)

Så prøvde jeg å innstallere det i XP mode. men når jeg skal kjøre spillet så får jeg opp en melding som lyder: Flight Simulator cannot run during a Remote Desktop session and will now exit.

Så tok jeg ut D disken og satte den i en docking st. og innsallerte det fra pc'n til faren min. (Vista home p. 32) Da funka det helt fint, men sår jeg satte D disken inn i pc'en min og skulle kjøre spillet så får jeg opp denne feilmeldingen: Unable to create default cache directory

 

Kan den være at det er 64 bit jeg bruker?

Lenke til kommentar

Hvorfor det ikke funker kan jeg ikke svare på, men spill som krever en del av skjermkortet vil ikke funke i XP Mode, siden det ikke støtter 3D skjermkort settinger.

Og når du installerer et spill på en disk på en annen pc, så legges ikke alle filene i mappen til spillet, men det legges en del filer rundt om kring i Windows, register endringer etc, og når du flyttet disken din, så er jo de borte.

 

Det var i skikkelig gamle dager man kunne flytte programmer og spill ved å kopiere mappen fra en pc til en annen. Slikt funker ikke mer.

 

Sjekk med spillet om det takler 64bit, eventuelt på et forum for spillet eller noe slikt. Kanskje en patch er det som skal til.

De to siste installasjonene dine er uansett ikke gjort riktig, så du kan ikke regne med dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan jo være noe med strøminnstillingene. Du kan jo velge mellom tre strømstyringsplaner, så sjekk innstillingene der.

Windows 7 skal jo ikke bruke mer strøm enn Vista, en pc bruker jo strøm når den jobber med noe, eller når skjermen står på etc.

Strømplanene juster alt fra CPU hastighet, til lysstyrke, til avslåing av harddisk etc. Så det ligger nok der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte som tidligere nevndt en family pack, altså 3 lisenser men 7 home premium som jeg bruker på tre maskiner.

 

Så tok hovedkortet i stue pc'en fyr og jeg måtte bytte det.

Når jeg skal aktivere den nye instalasjonen på denne pc'en så fårjeg den ikke igjennom.

Dette selv om jeg prøver og legge inn 7 først en gang og så en gang til (noe som har pleid og fungere helt fint...)

 

Jeg har også prøvd og legge inn xp og så oppgradere fra det fremdeles uten og få aktivert 7...

 

Noen tips?

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...