Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvem her har tatt svineinfluensa-vaksinen?


Robocoop

Anbefalte innlegg

Ta kontakt med fastlegen din om du stoler nok på han. Så hør hva han mener. Jeg har tatt vaksinen. Får litt vondt i armen og du kan få litt svineinfluensa, men veldig svakt. Jeg ble kvalm o.l i går så jeg fikk litt svinefluensa av det.

Og legen sa at vaksinen ville begynne å virke litt etter 1 uke, så begynte den å funke ganske bra etter 2 uker og om 3 uker ville jeg være helt sikra. :p

 

 

Anbefaler alle å ta den. Er du veldig allergisk mot egg kan du ikke ta den ... Det var noen andre ting også men hovedsaklig eggallergi.

Få litt svineinfluensa? Enten får man det, eller så får man det ikke. Hvor hardt rammet man blir er en helt annen sak. Det finnes mange som ikke merker noe i det hele tatt, mens noen kanskje bare får litt vondt i hodet eller hoster litt, mens noen igjen blir mer sjuke. Det er en forholdsvis mild influensa, så de fleste som blir smitta vil ikke bli alvorlig sjuke. Dersom du ble kvalm etter å ha tatt vaksina var nok det bare en normal bivirnkning av den. Og nei, du blir ikke helt sikra. Du reduserer sjansen for å bli smitta med 70%.

 

 

Jeg ville anbefalt alle å ta den, da du hindrer at du kan smitte andre (hvis du selv får svinesnuen)

Man kan da fint være med på å smitte andre selv om man ikke har svineinfluensaen.

 

Det er nok feil, du kan ha svineinfluensa uten at du vet det og smitte andre. Men du kan ikke smitte andre ved å ta vaksinen eller å ikke ha det. Har du tatt vaksinen så er viruset dødt + at du har antiviruset i deg, så da kan du ikke smitte noen. Og har du ikke svineinfluensa kan du ikke smitte noen da xD

Hvor har du dette fra, og hvordan tror du den sprer seg så fort? Smitta kan sitte på et dørhåndtak, penger osv., og da har det fint lite å si om du har viruset selv eller ikke.

 

Var kanskje litt feil å si at du får svineinfluensa, men du kan få noen av symptomene rettere sagt. Dette er sant og det sa de på legekontoret.

 

Joda, smitta kan sitte i flere ting så det har du rett i, men det var ikke det jeg mente da, men nå skjønte jeg poenget ditt med at du kan være med å smitte andre uten å ha det selv. Foreksempel bare å betale for noe kan være nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint, da er vi omtrent enige. :) Symptomene på svineinfluensa er lik mange av symptomene på andre virus som herjer på disse tider av året. Det er også vanskelig å vite om man har en lett forkjølelse eller svineinfluensaen når man kanskje bare hoster litt også. Dama hadde de samme symptomene som svineinfluensaen (hoste, kroppsverk, hodepine, sår hals etc) og dro til lege på tirsdag siden hu befinner seg i en av risikogruppene, men ble fort sendt hjem igjen uten at det ble tatt noen prøver eller gjort noen undersøkelser, med beskjed om at det sikkert var et annet virus. Hu er iallefall bra igjen nå (dvs. fram til hu tok sprøyta i går..), og ingen rundt har merka noe mtp. smitte.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Gjest Guest_Student_*
Ta kontakt med fastlegen din om du stoler nok på han. Så hør hva han mener. Jeg har tatt vaksinen. Får litt vondt i armen og du kan få litt svineinfluensa, men veldig svakt. Jeg ble kvalm o.l i går så jeg fikk litt svinefluensa av det.

Og legen sa at vaksinen ville begynne å virke litt etter 1 uke, så begynte den å funke ganske bra etter 2 uker og om 3 uker ville jeg være helt sikra. :p

 

 

Anbefaler alle å ta den. Er du veldig allergisk mot egg kan du ikke ta den ... Det var noen andre ting også men hovedsaklig eggallergi.

Få litt svineinfluensa? Enten får man det, eller så får man det ikke. Hvor hardt rammet man blir er en helt annen sak. Det finnes mange som ikke merker noe i det hele tatt, mens noen kanskje bare får litt vondt i hodet eller hoster litt, mens noen igjen blir mer sjuke. Det er en forholdsvis mild influensa, så de fleste som blir smitta vil ikke bli alvorlig sjuke. Dersom du ble kvalm etter å ha tatt vaksina var nok det bare en normal bivirnkning av den. Og nei, du blir ikke helt sikra. Du reduserer sjansen for å bli smitta med 70%.

 

 

Jeg ville anbefalt alle å ta den, da du hindrer at du kan smitte andre (hvis du selv får svinesnuen)

Man kan da fint være med på å smitte andre selv om man ikke har svineinfluensaen.

 

Det er nok feil, du kan ha svineinfluensa uten at du vet det og smitte andre. Men du kan ikke smitte andre ved å ta vaksinen eller å ikke ha det. Har du tatt vaksinen så er viruset dødt + at du har antiviruset i deg, så da kan du ikke smitte noen. Og har du ikke svineinfluensa kan du ikke smitte noen da xD

Hvor har du dette fra, og hvordan tror du den sprer seg så fort? Smitta kan sitte på et dørhåndtak, penger osv., og da har det fint lite å si om du har viruset selv eller ikke.

 

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Svineinfluensaviruset er et ganske skrøpelig virus, og det skal godt gjøres å smittes ved å ta på dørhåndtak, betale med penger, osv. Den blir iallefall ikke sittende der over lengre tid. Selvfølgelig skal man være forsiktig, passe på håndvask og generell hygiene. Men smitten er mest direkte smitte fra noen som hoster, direkte overført. Da er den til gjengjeld ganske så potent.

 

Når det gjelder hvem som er smittebærere, er det klart at de som er vaksinert ikke smitter, såfremt de ikke blir syke i perioden før de har dannet antistoffer. Det er uansett poeng at man er mest smittsom i de 48-72 timene etter at man selv har blitt smittet, dette er gjerne før de verste symptomene setter inn. Dette er noe av grunnen til at den sprer seg såpass raskt.

Lenke til kommentar

Når makt-toppene ikke tar vaksinen selv, men råder alle til å gjøre det er det fordi vaksinen delvis virker men med bivirkninger, istedet for at hele befolkninge får influensaen råder de alt kveget til å ta den og driter i skadene, siden en ekspert har regna ut at det totalt sett vil koste samfunnet mindre om alle tar vaksinen. Tro meg, de driter i liv, dette handler om økonomi, og de som er for naive til å skjønne hvor mye penger det i er denne saken kan komme tilbake og diskutere etter fullført barneskole.

 

og dere som hetser konspirasjonsteoretikerne her, dere er jo like lettlurte og naive selv som går rett på propagandaen som blir spredt gjennom "offentlig" media. Mange av de bastante meningene her beviser hvor godt propaganda fungerer. Denne tråden hadde ikke engang eksistert hvis det ikke var for propaganda.

 

jeg hater regjeringens "holdningskampanje" (ren propaganda) for å lure folk til å ta vaksina. De spiller på folks samvittighet, og det er pill råttent. sjefen min f.eks tok vaksina fordi han var så redd for å smitte barna sine, men hadde aldri gjort det hvis det ikke var for dem.

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

Vil bare påpeke igjen:

 

Tror du virkelig ikke at folk sjekker begge sider av en sak før de gjør den hvis det handler om deres eget liv og død? Spesielt her på et forum der de fleste er unge og ikke så inngrodde i meningene sine enda?

 

Som jeg sa tidligere, mange sjekker faktisk begge sidene av en sak, meg inkludert. Vi kommer bare til andre konklusjoner enn deg.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt vaksinen. Jeg var ikke i tvil. Ingen andre burde være i tvil heller :)

 

1. Muligheten for at du vil få influensaen er stor.

2. Mulighet for å bli alvorlig syk visst du blir smittet er liten..

 

Men visst du får den, kan du smitte andre(som kanskje vil bli alvorlig syk). Er du uheldig(som få er) kan du bli alvorlig syk og verre enn det. Ulempene eller risken ved å ta vaksnine er så liten at INGEN burde stusse på å ta den. Dette i forhold til visst du ikke tar den.

 

Jeg er i risikogruppen og kjenner mange andre som har fått vaksinen. INGEN av dem har hatt noen bivirkninger. Kjenner også mange som har fått svine'riet.. (en barnehage i nabolaget og en avis i Bergen). Tenker, visst den ene som smittet resten hadde vært vaksinert... er vel ikke mer å si om det.

 

 

Visst vaksinen beskytter deg 70% er oddsene mye bedre med vakside enn Uten :)

 

Men vi lever i Norge, et fritt land. Alle bestemmer hva de ønsker :) Så vi får se framover hvordan det går.

Endret av Tom H.
Lenke til kommentar

Men hvordan kan man vite om man har/har hatt influensaen eller ikke? Når det tilsynelatende er veldig mange som ikke merker noe, eller i verste fall opplever en dag med hodepine eller noen dager med hosting, hvordan skal man da vite om man burde ta risikoen og vaksinere seg?

 

Setter man seg ned og graver litt dukker det fort opp en del spørsmål, ubesvarte spørsmpl som ingen helst vil svare på. Når man ser hvor mye penger som står på spill, og behandling av tidligere saker med uheldig utfall er det lov å være kritisk.

 

Og til dere som er så opptatt av å smitte andre. Tar dere vaksiner for andre sykdommer også, f.eks. sesonginfluensaen som mange fler dør av?

Lenke til kommentar
Når makt-toppene ikke tar vaksinen selv

I følge vg så har både kongefamilien og Jonas Gahr Støre har tatt den allerede. Jens Stoltenberg skal ta den.

 

ja det var verdens makt-elite du nevnte der gitt...

 

Setter man seg ned og graver litt dukker det fort opp en del spørsmål, ubesvarte spørsmpl som ingen helst vil svare på. Når man ser hvor mye penger som står på spill, og behandling av tidligere saker med uheldig utfall er det lov å være kritisk.

 

Og til dere som er så opptatt av å smitte andre. Tar dere vaksiner for andre sykdommer også, f.eks. sesonginfluensaen som mange fler dør av?

 

gode poeng.

 

Husk at vaksinen er 70% effektiv.

 

Bedre 30 av 100 smitter andre..enn 100 av 100 ;) Stor forsjell dette.. Så noen av dem igjen blir alvorlig syk.. osv. Domino effekten, hehe. Så vaksinen er beste alternativ.

 

som nevnt tidligere man kan fortsatt smitte selv om man har antistoffer mot viruset.

 

dessuten dør SVÆRT få av influensaen. Hvorfor skal hele befolkningen utsette seg for risiko for å KANSKJE redusere sjansen for at de allerede svake kan bli alvorlig syke.

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar
Men hvordan kan man vite om man har/har hatt influensaen eller ikke? Når det tilsynelatende er veldig mange som ikke merker noe, eller i verste fall opplever en dag med hodepine eller noen dager med hosting, hvordan skal man da vite om man burde ta risikoen og vaksinere seg?

 

Setter man seg ned og graver litt dukker det fort opp en del spørsmål, ubesvarte spørsmpl som ingen helst vil svare på. Når man ser hvor mye penger som står på spill, og behandling av tidligere saker med uheldig utfall er det lov å være kritisk.

 

Og til dere som er så opptatt av å smitte andre. Tar dere vaksiner for andre sykdommer også, f.eks. sesonginfluensaen som mange fler dør av?

 

Alle merker at de har den :) MEN, for de fleste føles den som en 'mild' influense. Tenk deg, du får den. Merker ikke så mye til den, bare de vanlige tegnene som øm i nakke skulder, slim etc.. Så smitter du en du er glad i... Denne personen er tilfeldigvis en som blir hardt rammet.. Ender på sykhus i lengre tid.. kanskje verre.

 

Ville du tatt vaksinen neste gang da? Jeg har tatt flere influensa vaksiner. Ikke fordi jeg er redd for å få det, men.. for å slippe å ha det. De dagene med feber etc er ikke så harde, men et lite stikk, så kunne mest sannsynlig ungå det.. ikke tvil Samtidig en bonus, slippe smitte andre :)

Lenke til kommentar
Alle merker at de har den :) MEN, for de fleste føles den som en 'mild' influense. Tenk deg, du får den. Merker ikke så mye til den, bare de vanlige tegnene som øm i nakke skulder, slim etc.. Så smitter du en du er glad i... Denne personen er tilfeldigvis en som blir hardt rammet.. Ender på sykhus i lengre tid.. kanskje verre.

 

Ville du tatt vaksinen neste gang da? Jeg har tatt flere influensa vaksiner. Ikke fordi jeg er redd for å få det, men.. for å slippe å ha det. De dagene med feber etc er ikke så harde, men et lite stikk, så kunne mest sannsynlig ungå det.. ikke tvil Samtidig en bonus, slippe smitte andre :)

Hva med hu her da? Og som det nevnes lenger ned i artikkelen:

Overlege ved Folkehelseinstituttet, Bjørn Iversen, er ikke ukjent med tilfeller som Grovens. Svineinfluensaen angriper i svært ulik grad hos ulike mennesker. Mens noen får gjennomgå, er det for de fleste en mild, men merkbar affære. For et annet mindretall slår viruset til uten at man merker det.

 

Og hvordan kan man med sikkerhet vite om man har fått den? De symptomene som er på svineinfluensa er jo symptomer på så mye annet også. Som tidligere skrevet så hadde dama mi alle de samme symptomene, og siden hu er i en av risikogruppene dro hu til legen. Det eneste som skjedde der var at hu ble sendt hjem med "det er sikkert et annet virus", uten å bli hverken undersøket noe nærmere eller testa.

 

Hva om noen blir alvorlige sjuke og/eller får alvorlige mèn etter vaksina som du absolutt anbefalte, ville du tatt vaksina neste gang da? Jeg har også to i familien som tok influensavaksine for få år tilbake. De var dårlige et halvt år etterpå..

Lenke til kommentar

Eg henviser igjen til Legemiddelverket sin informasjonsside over bivirkninger rapportert inn så langt: http://www.legemiddelverket.no/templates/I...e____80994.aspx

 

Her er det registrert et dødsfall, en anafylaksi reaksjon og hele 23 nevrologiske reaksjoner. Det var til å begynne med usikkerhet om dødsfallet var knyttet til vaksinen. Eg vet ikke om denne usikkerheten er borte, men dødsfallet er hvertfall registrert på den siden, som eg mener bare bekrefter en viss sammenheng.

 

Statistikken som viser der er ikke spekulasjoner, men faktiske innrapporteringer foretatt av de rette organene. Nå er det typisk Norsk et byråkrati rundt dette, så risikoen er at det er en del mørke tall ute å går også.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke hvem som helst som får rapportert inn bivirkninger heller, og leser man litt rundt på forum, blogger etc. om hvilke erfaringer folk har hatt etter å ha tatt vaksina skjønner man at de tallene der er litt vel lave. Folk som har fått pusteproblemer og har måttet ha legehjelp, folk som har havna på sjukehus og gjerne tilsynelatende helt friske folk som har fått større problemer.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

[quote name='

Hva om noen blir alvorlige sjuke og/eller får alvorlige mèn etter vaksina som du absolutt anbefalte, ville du tatt vaksina neste gang da? Jeg har også to i familien som tok influensavaksine for få år tilbake. De var dårlige et halvt år etterpå..

 

Det er klart noen merker det mer enn andre. Men poenget er vel klart for de fleste, risken for å bli alvorlig syk eller smitte andre som igjen blir alvorlig syk, er MYE større visst ikke du tar vaksinen.

 

Vaksiner har fjerner mange sykdommer fra europa, norge etc.. Hadde vi fulgt ditt råd, ville mange av oss ikke vært her i dag. Hadde dine poeng her vært riktig, ville vi aldri vaksinert. BCG, for eksempel.. Vanvittig mye høyere % som ble syk av den, men det funket. Sykdommen var/ble utrydded i Europa(noe er komt igjen i dag pga innvandrere).

 

Men alt har sin pris, desverre.. eneste en må gjøre er ta det positive/negative og bestemme seg hva en vil gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...