Gå til innhold

Mozilla forsatt uenig med Microsoft


Anbefalte innlegg

IE er størst, og det leveres med Windows. Altså, Microsoft annbefaler IE. Hvorfor skulle de ikke gjøre det? Blir som at G-Sport selger ski, men så annbefaler de skoene som blir solgt av intersport...

Å? Om jeg forstår sammenligningen din er jeg uenig, men slike sammenligninger er sjeldent reelle satt opp mot det virkelige temaet. Orginalt å bruke ski, og ikke bil :)

 

Nå finnes det vel mer enn en godt etablert sportsforetning (om det er sammenligningen av OS), og mange selger et variert utvalg av utstyr (om det var sammenlingnen med nettlesere). Så i dette tilfellet ville hele utgangspunktet for saken ikke vært noe problem.

 

Om det hadde vært tilfellet, hadde det vært synd om vi kun kunne velge et brett (Windows) som alltid kom boundlet med deres sko og klær (IE), som fører til at andre som lager ski-sko/klær (Firefox, Safari, Opera, Chrome) vil miste mange potensielle kunder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, men ville ikke da brettprodusenten også markedsført sine klær når du kjøpte brettet av dem da?

Ikke noe galt med det, heller ikke med boundling av slike produkter. I og med at vi har såpass mange valgmuligheter når det gjelder både brett/ski, utstyr til brett/ski, klær, osv. ender vi opp med et hav av boundlingsmuligheter, og om man ikke ønsker å benytte en bestemt pakke så kan man velge enkeltstående deler, så selve problemstillingen som startet med MS sin boundling av nettleser og diverse programvare er i de fleste andre tilfeller ikke relevante. Om man derimot setter disse sammenligningene i samme situasjon vil nok flere være enige om at det ikke burde være slik.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Ja, men ville ikke da brettprodusenten også markedsført sine klær når du kjøpte brettet av dem da?

Ikke noe galt med det, heller ikke med boundling av slike produkter. I og med at vi har såpass mange valgmuligheter når det gjelder både brett/ski, utstyr til brett/ski, klær, osv. ender vi opp med et hav av boundlingsmuligheter, og om man ikke ønsker å benytte en bestemt pakke så kan man velge enkeltstående deler, så selve problemstillingen som startet med MS sin boundling av nettleser og diverse programvare er i de fleste andre tilfeller ikke relevante. Om man derimot setter disse sammenligningene i samme situasjon vil nok flere være enige om at det ikke burde være slik.

 

skriverprodusenten hp og Canon krangler ikke slik . de samarbeide. nå skal faktisk HP selge canon skrivere

 

hvis disse valgene blir plaser i en sirkel så er engen først eller sist. da krangler de nok om hvem som står øverst og nederst , til høyre eller venstre

Lenke til kommentar
Synes dette ser nokså bra ut, og er ikke enig i Borris som tydeligvis prøver å finne en finuerlig metode for å komme først på listen.

Jeg synes ikke det hadde vært heldig om en av de skulle stå først på listen hele tida. Da ville det f.eks vært urettferdig for Opera og Safari om Firefox lå først. Baserer man rekkefølgen på markedsandel så vil det bare fremme de store på bekostning av de små. Og at IE skal bryte ut av denne rekkefølgen synes jeg virker veldig tendensiøst av Boriss. Jeg synes forslaget om tilfeldig rekkefølge er det eneste virkelig rettferdige.

 

Windows 7 lanseres om 6 dager, så EU bør vel snart bestemme seg.

Windows 7 lanseres om 6 dager, så Microsoft bør vel snart komme med en tilfredsstillende løsning. Saken har pågått i mange år og Microsoft har alt å vinne på å trenere saken. Derfor er det nettopp det de har gjort.

Lenke til kommentar

jeg spurte om det. her virker det som om W7 kommer ut ,men hvilken løsning kommer de med ?

 

for meg så virker det som om EU &co ikke er spesielt raske med å svare MS.

er de interessert i å få det løst raskt eller ikke. hvis ikke så må de vent til neste versjon av Windows kommer.

 

et moment her er at man kan si nei til en eventuell oppdatering som innebærer dette valget

Lenke til kommentar
Windows 7 lanseres om 6 dager, så EU bør vel snart bestemme seg.

Windows 7 lanseres om 6 dager, så Microsoft bør vel snart komme med en tilfredsstillende løsning.

Hvem avgjør hva som er en tilfredstillende løsning?

Ikke Microsoft, det vet jo "alle", men hvem har mulighet og myndighet til å legge føringer for hva som kan være en tilfredsstillende løsning, om ikke EU?

 

Kanskje det er en sak for Europarådet? ( Hei, Thorbjørn! Thorbjørn? )

 

Saken har pågått i mange år og Microsoft har alt å vinne på å trenere saken. Derfor er det nettopp det de har gjort.

Konkurrentene til IE har nok sutret og fortvilt i mange år, men den nåværende saken har ennå ikke pågått i 2 år - i følge Opera.

Lenke til kommentar

Med andre ord, de antyder at folk som bruker Windows 7 er så dumme

at dem ikke kan velge for seg selv uten å bli påvirket av noe så

simpelt som rekkefølgen på alternativene...

 

Gsus, krist så ufattelig ignorant og idiotisk av Mozilla sin utvikler.

Vær nå glade for at MS gidder å bruke navnene deres i det hele tatt!

Lenke til kommentar

jeg lurer på om jeg skal gå tilbake til explorer på grunn av borris.

i dag bruker jeg Firefox og fikk lyst å protestere litt

 

det er en del saker og ting jeg skulle ha diskuter om forholdet Microsoft , nettlesere , restferdighet ,logikk o.s.v. men det blir umulig da MS haterne bare begynner å spise dynamitt igjen

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Vil minne om at på forsiden av Tek står det fortsatt "Mozilla er uenig med Microsoft." Burde rettes opp.

 

Hvor mange her har egentlig lest blogginnlegget til Boriss? Det første hun foreslår er jo å tilfeldiggjøre rekkefølgen, deretter foreslår hun en fordeling etter markedsandel. Og deretter, en modell hvor man har like stor sannsynlighet for å komme først på listen hver gang i forhold til hvor stor markedsandel man har. F. eks vil FF med sine 25% elns komme først en fjerdedel av gangene.

 

Jeg synes også at kritikken er bak mål, men det må da gå ann å presentere saken mest mulig korrekt? Og folkens, ikke døm Mozilla for én utviklers skyld. Hvis du skal vike unna alle selskaper som har ansatt en idiot i ny og ne så får du en ganske lite innholdsrik hverdag.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke at rekkefølgen skal bestemmes ut fra ting som navn, popularitet osv. Det blir bare urettferdig, uansett.

 

Hvis det for eksempel skulle ordnes etter navn, så kunne jo bare Microsoft lansere det "nye" produktet deres "Anternet Explorer" med brask og bram, og dermed komme først på listen. Men så spørs det om ikke for eksempel Mozilla følger opp med "Airefox" så har vi det gående. :p

 

Nei, tilfeldig rekkefølge er det eneste rettferdige.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Agurk sier nå jeg.

 

Ikke bare agurk, faktisk så dårlig og direkte feilaktig journalistikk at dette sammen med det meste hw.no/tek.no har klart å produsere den siste tiden medfører at man journalistisk ligger langt ned i søla.

 

Ta det alfabetisk etter browsernavn, alfabetisering er rettferdig i alle andre sammenhenger.

 

Sånn som i kirkevalget? :p

 

Meget godt poeng. Faktisk så går Jenny Boriss relativt nøye gjennom akkurat den tendens, og viser til andre tilfeller samt forskningstudier som viser det samme. Altså, dette er ikke noen løsslupne ideer fra Miss Boriss, det er faktisk sterkt faglig begrunnet at alfabetisk rekkefølge er en dårlig ide.

 

Men i overskriften står det Mozilla. Ingenting i artikkelen viser at det ikke er Mozilla sin mening. Særdeles dårlig av HW dersom det stemmer at det ikke er Mozilla sin uttalelse. Men hva gjør man ikke for reklamepengene.

 

Har du det siste året opplevd at hw.no/tek.no i realiteten driver skikkelig arbeid. Annet enn artikler skrevet av freelancere som kommer fra forumet.

 

Regner med at det blir rettet opp snarest, hvis ikke så bryter de reglene de baserer seg på
4.13. Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig.

 

Hw.no/tek.no bryter denne nesten daglig. Eneste grunnen til at de beholder sine lesere er at alternativene ikke er særlig bedre.

 

Personlig har jeg tatt meg tid til å lese blogposten relativt grundig, og med unntak av at jeg ikke er enig i at alternativ 2 (markedsandel) er særlig fornuftig, er jeg klart enig i at både vektet randomisering og ren randomisering er langt bedre alternativ en alfabetisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...