Gå til innhold

Papiravisen, vil den dø?


Dotten

Papiravisen  

120 stemmer

  1. 1. Kjøper du papiraviser?

    • Ja, daglig
      19
    • Ja, ikke daglig men jevnlig
      14
    • Ja, men det er kun sporadisk
      35
    • Nei
      51
    • vet ikke/ingen formening
      1
  2. 2. Er papiravis overflødig?

    • Ja, andre medier dekker behovet
      35
    • Nei, papiravisen er et fint supplement
      76
    • Vet ikke/ingen formening
      9
  3. 3. Uavhengig av dine ønsker, tror du papiravisen vil overleve de neste par tiårene?

    • Ja
      62
    • Nei
      46
    • Vet ikke/ingen formening
      12


Anbefalte innlegg

Lever papiravisen på sine siste vers, eller tror du den vil leve trygt i flere tiår som kommer?

 

 

Stort sett all media, med unntak av telegrafen, har fint klart å overleve selv når nye medier kommer til. Papiravisen er spådd død før, det samme er tilfellet for radioen. Men Internetts inntog gjorde vel for første gang noe med trenden om at medier tilpasser seg, uansett format, da telegraf ble helt avleggs. Papiraviser må ikke bare konkurrere med gratis alternativer, men også dele annonsemarkedet med et stadig voksende Internett.

 

Hva tror du? Er det over og ut for papiravisen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at den vil dø ut, så lenge man kan ha abonnement. Jeg synes det er fint å lese sportsdelen av Aftenposten om morgenen mens man spiser frokost. Man kan få med seg de viktigste nyhetene, uten å måtte slå på PC'en så tidlig på dagen. Er nok mange med abonnement som har samme tankegang. Synes det også er gøy med Sudoku og kryssord. Er sjeldent jeg gidder å gjøre slikt på nett, men er koselig når man sitter med penn og papir. :wee:

 

På den andre siden, så kan man spare mange trær pr. dag. Og man kan lese om de nyeste sakene på nett. Så egentlig er det en win-win situasjon for min del. :)

Endret av Latias
Lenke til kommentar

Tror nok den vil slite med å overleve i dagens format. Tror man etterhvert må sikte seg mer eller mindre inn på spesial-områder eller spesielt interreserte. Selv så kjøper jeg papiraviser av og til. Gjerne hvis det er en sak jeg vet de kjører som jeg har lyst til å lese eller hvis jeg skal ta tog e.l.

Lenke til kommentar

Eg trur nok avisene kjem til å halde frem med mange abbenomenter - eg tykkjer ikkje det er det same å sitte med laptopen på frukostbordet. Det krever for mykje av meg, nett som med TV og Radio. Grunnen til at eg nytter radio og TV framfor Spotify óg nedlasta tvserier/dvdar (nokon gonger) er berre at eg tykkjer det nokon gonger er herleg å ikkje bestemme kva som kjem. Det same gjeld for aviser - i papirutgåva kjem sakene på rekke å rad, eg må ikkje velje kva eg vil lese. Eller det kan eg, men dykk ser poeneget?

Trur diffor at avisene framleis har fleire år å sjå fram til. Kanskje litt vel mange av dei då, og dei store som VG og Dagbladet har i mine auger ei noko uheldig utvikling (er snart rein plagiat av Se og Hør).

Lenke til kommentar

Jeg kjøper så å si aldri papiraviser. Det fordi jeg får oppfylt nyhetsbehovet gjennom nettet.

 

Papiravisen er så å si utkonkurrert av nettet når det gjelder å formidle "siste nytt". Det som står i papiravisen er ofte "gammelt nytt" når man sammenligner med hastigheten nyheter formidles med på nettet. Så når folk sverger til papiravisen er det først og fremst fordi de går i dybden på ting og/eller gir en leseropplevelse som nettaviser ikke kan gi. Og det er også her jeg tror at papiraviser kan ha et marked fremover. I fremtiden vil antagelig papiraviser ha mindre vekt på å formidle "det siste", men mer fokus på dyptpløyende artikler og en god presentasjon/typografi (dette ser vi jo allerede i papiraviser i dag).

 

Og det er også derfor jeg tror papiravisen overlever, dog kanskje i en litt annen form, helt til moderne teknologi gjør det mulig å presentere digitale aviser på en så leseverdig måte (elektronisk papir) at man ikke får noe konkurransefortrinn med trykte papiraviser lenger.

Lenke til kommentar

Papiravisen vil nok overleve, men i et annet format enn det vi er kjent med i dag. Nyhetsformatet vil tones ned kraftig, av den enkle grunn at internett, TV og radio gjør en bedre og raskere jobb med å få ut nyheter fort.

 

Men samtidig skal det nevnes at nyhetsavisen trolig vil overleve lenger i Norge enn i mange andre land. Ikke fordi vi har pressestøtte, men fordi vi er et avislesende folk. Men det vil komme en tid der vi journalister i større grad må basere oss på å kjøre nyhetsstoff som nettstoff, og gi mindre spalteplass til rene nyhetssaker i papir. Samtidig vil dybdestoff, reportasjer, feature, kronikker, kommentarer, leserinnlegg og mye annet ta opp mer stoff på papir. Ikke slik å forstå at dybdestoff ikke leses på nett, det er en normal feiloppfatning at man ikke leser dybdestoff på nettet, men all forskning viser til at dybdestoff på nettet leses. Undertegnede leser mest dybdestoff på mobilen(!) mens jeg venter på noe.

 

Nettet har andre fordeler som det er verdt å gå inn på, åpenbare fordeler er at nettet i motstening til papiret er flermedialt, papiret er tomedialt (bilder og tekst). På nett kan du kjøre lyd, bilder, video, tekst og interaktivitet, og gud vet hva annet. Nettet setter mer press på mediene, og det utfordrer leseren. Man har mer informasjon, og som Lenin sa, kvanitet er en kvalitet i seg selv, men som Heinz Guderian beviste våren 1940 hadde kvalitet noe å si.

 

For å ta leserinnlegg, så vil du få et begrenset antall leserinnlegg i papir, men innleggene vil gjerne holde et noe høyere kvalitativt nivå enn det kommentarene hos de største nettavisene normalt gjør. Ikke at kommentarene er mindre verdt, men det er et eksempel på forskjellene. :)

 

Det er en spennende fremtid, og media må komme seg i gang (de fleste er i gang, men ikke alle), de som ikke har fått fingeren ut av baken bør få den ut kjapt som bare faen.. :)

Lenke til kommentar

Rent empirisk viser jo studier, om jeg husker konklusjonene korrekt, at folk ikke erstatter et ("gammelt") media med et nytt men tar det til som supplement. Det betyr at de som er vokst opp med papiraviser ikke gir slipp på den fordi de begynner å lese på Internett.

 

Det er nok kanskje litt verre på lengre sikt, avhengig av om de nye generasjonene tar til seg papiravisen eller ikke. Men for den nære fremtid og egentlig de neste par tiårene tror jeg papiravisene vil overleve, dog en god del marginalisert og endret i form og innhold.

Lenke til kommentar

Trur ikkje papiravisene kommer til å overleve. Den kommer nok til å dø ut før eller seinare, spørsmålet er kor tid. Eg meiner ikkje at avisen ikkje blir å sjå om nokre år, for det vil den. Men når man tenker fleire tiår og kanskje lengre inn i tiden vil nok avisen være historie. Denne generasjonen er vane med pc og då blir det naturlig at nettmedia tar meir og meir over.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Aviser vil overleve. "Nyhets"-perspektivet med avisene er derimot i ferd med å viskes ut, da nettet er mye raskere. Men det fine med papirutgaven fremfor nettet er at papirutgaven går mer i dybden av sakene. Joda, nettet oppdateres også, men iallefall jeg bruker nettavisene til opplysing.

 

Det er helt korrekt at vi er et avislesende folk i Norge, men trenden går sakte nedover - mens nett øker. Dette er uansett små prosenter, så jeg tror vi kommer til å ha avisutgaven en stund til.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kalt muligheter for multimedia-innhold noen udelt fordel, langt ifra. Det gir helt klart muligheter, men disse mulighetene kan fort bli ulemper hvis ikke utfordringene rundt dem mestres. Dette krever mye. Slik det er i dag synes jeg ikke avisene får dette til noe særlig. Jeg har annensorterings liksom-fjernsyn opp til hit allerede, selv om jeg pleier å unngå video-sakene. Dessuten er det irriterende når jeg har lyst til å lese om en sak, å finne ut at jeg har blitt lurt inn på en videoreportasje. Lyd på nettsteder har jeg ingen gode erfaringer med overhodet, lurer på om det egentlig er noen som liker det.

 

Jeg sier ikke at det er umulig å få til disse tingene, men inntil videre har de all verden å gå på. De beste skribentene har lyst til å skrive, og de beste reporterne har lyst til å jobbe i radio og TV. Ikke for en nettavis.

 

Bottom line: Sjangrene aviser benytter seg av passer best i avisformat, og så langt har ikke nettet opparbeidet seg noe større forsprang på papiret.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Avisenes "TV-kanaler" er noe av det de får mye trafikk av, det er det ingen tvil om. Spesielt etter at de gjorde systemene sine mer kompatible, før hadde mange problemer med systemene hos VG og DB, det er i dag mindre utbredt.

 

Lyd alene er et lite egnet nettmedium, men en voksende sjanger er reportasjer i form av en soundslide. Soundslides er et program for å sette sammen bilder og lyd, men det har blitt et generisk uttrykk for bilder og lyd.

 

Produksjonsmessig minner det ikke rent lite om en radioreportasje, men den har selvfølgelig fordelen av å også være visuell. Det krever sin mann å lage en god soundslide (teknisk god lyd, gode nok bilder - du trenger mange, godt nok produsert, planlagt og gjennomført), men dersom det gjøres rett kan det bli svært bra.

 

:)

Lenke til kommentar

Tja, vi får se.

Jeg tror ikke papiravisene overlever, antallet kjøpere kommer til og synke raskt og kostnadene kommer til og øke dramatisk når opplaget synker.

Det ryktes at avisen Nationen skal kutte ut papirutgaven, Dagbladet er vel også spådd en papirløs fremtid ganske så raskt så ting kan skje fortere enn man aner.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest member-101642

Jeg tror at antallet papiraviser vil synke, og etter hvert gå i null. Det er synes jeg er synd. Per i dag kan ikke nettavisene vise til samme dybde som papirutgavene, men det det kommer sannsynligvis til å endres hvis papiravisene forsvinner helt. Likevel blir det aldri det samme. Jeg liker godt å sette meg ned med en bra avis, og få litt trykksverte på fingrene.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Dette er en diskusjon som har vert snakket om tidligere.

Men konklusjonen er at lokal avisene etter hvert går mer over til internett avgifter og tilgang for lesestoffet hjemme.

 

Mange mener at de vil holde seg oppe og gå i evig tid frem til folk skjønner at de ikke trenger og abonomere på det lenger.

Slutt på aviser tviler litt i og med at vi har et post yrke oså.

Brev post og lesetoff har ingen unike konkurenter, det er flere selskaper som jobber aktift med markedsføringstiltak.

 

Konklusjonen er i hel del at sladderbladene vil holde lenger enn andre anonse artikkler.

Men det vil jo altids være en etterspørsel for en viss målgruppe.

(I allefall i et par 40år fremmover da gamlingene nå dør og vi som er unge bruker datamaskinen mer. er snakk om almen vitenskap. men papir reform er brukt i flere historiske sammenhenger og er en viktig del av selve kulturen.

Lenke til kommentar

Lokalavisene har vel større muligheter i og med de har nyheter man ikke finner gratis på nett og dette er stoff som folk er villige til og betale for. Dog har man neppe råd til og fortsette med papiraviser.

 

Og for og ta dette med gamle folk så er det aspektet overdrevet, svært mange eldre folk bruker nettet, og flere vil det bli i og med de snart ikke har noe valg.

Vi vil få enkle surfebokser som ikke krever noe kompetanse utover og skru den av og på, en PC er alt for tungvinn og skrøpelig til rein nettlesing.

 

Både steintavler og pergament var viktige for kulturen i sin tid, det er få dagsaviser og få tak i på steintavler så og tro papiret er i en særstilling er nok litt optimistisk.

Posten lever av og bære reklame, den dagen den blir borte så slå posten følge.

Brevvolumet synker som en stein og innen ti år er vel brevpost noe man bare finner bilde av på google håper jeg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...