Gå til innhold

Verden sulter, hva har skylda?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det finns ingen skyld. Hvis du ser i naturen vil du se at mange dyr også sulter. Sult er en del av livet helt siden tidenes morgen.

Sult er pga. matmangel, at det skjer i naturen betyr ingenting.

 

Og hva får deg til å tro at det skulle være mindre matmangel blant mennesker enn blant dyrene?

Lenke til kommentar

Løsningen på problemet er Natural Selection og survival of the fittest.

At noen land ikke har gjort noe nevneverdig for å stoppe befolkningsproblematikken er ikke noe Industrielle land kan lastes for, vi kan jo ikke akkurat stå og passe på at folk ikke har sex...

 

Det er grusomt at folk må dø av sult , men dette er trolig noe som må skje for at vi skal få forandringer i områdene som er værst belastet , når da befolkningsmengden blir nedjustert til produksjonskapasiteten landet har (og i forhold til det landet kan handle for) så vil antageligvis befolkningstallet stabilisere seg eller vi vill få gjentatte sultkatastrofer som til syvende og sist vil redusere drastisk befolkningstallet.

 

Så får vi passe på at vi kan produsere nok mat til egen befolkning om krise oppstår og sørge for en befolkningsvekst som er fornuftig og bærekraftig for fremtidlige generasjoner.

Lenke til kommentar
Det finns ingen skyld. Hvis du ser i naturen vil du se at mange dyr også sulter. Sult er en del av livet helt siden tidenes morgen.

Sult er pga. matmangel, at det skjer i naturen betyr ingenting.

 

Og hva får deg til å tro at det skulle være mindre matmangel blant mennesker enn blant dyrene?

Teknologien vår.

Lenke til kommentar
Det er allerede for mange mennesker på denne planeten.

 

Antallet må reduseres! Nigeria har nå 150 millioner folketall. Sist jeg sjekket var det 130........................og det er ikke mange årene siden.

Det er ikke et globalt problem, det er et afrikansk problem. Det vil ikke hjelpe afrikanerene noe at vi får færre barn.

Lenke til kommentar

Savner flere perspektiver i denne tråden. For eksempel det at multinasjonale selskaper stikker av med størsteparten av rikdommene fra den 3. verden. I enkelte land er det så ille at befolkningen får tilnærmet null igjen for å leve i land med naturressurser. Dersom dette hadde vært bedre regulert, så ville landene ha en sjanse til å komme seg på fote. Desverre er befolkningene gisler hos sine egne korrupte ledere og deres vestlige samarbeidspartnere. I enkelte land er riktignok utbytterne stort sett nasjonale, men for folket er effekten den samme.

 

For det andre gjør eksport av subsidierte landbruksprodukter fra vesten til den 3. verden, at mange bønder ikke får solgt sine landbruksprodukter i sine egne land. Dette fører igjen bøndene ut i fattigdom og underernæring. Uten massive direkte og indirekte eksportsubsidier i EU og USA, så ville mange u-land stille seg langt mer positive til frihandel. Slik det er i dag, blir det hele tredd nedover hodet på dem av WTO og Verdensbanken.

 

Man vet i dag flere metoder for å få ned befolkningsvekst, men denne er bare et symptom på et land i krise. Vi vet hva som skal til for å få et land opp på føttene, men så lenge kommersielle interesser får suge til seg alt av ressurser, så blir prosessen svært vanskelig i vår markedsstyrte verden. Da må vi inn med våre ineffektive nødhjelpsorganisasjoner og brødfø folk etterpå.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Savner flere perspektiver i denne tråden. For eksempel det at multinasjonale selskaper stikker av med størsteparten av rikdommene fra den 3. verden. I enkelte land er det så ille at befolkningen får tilnærmet null igjen for å leve i land med naturressurser. Dersom dette hadde vært bedre regulert, så ville landene ha en sjanse til å komme seg på fote. Desverre er befolkningene gisler hos sine egne korrupte ledere og deres vestlige samarbeidspartnere. I enkelte land er riktignok utbytterne stort sett nasjonale, men for folket er effekten den samme.

 

De får demonstrere da. Rydde opp i landene sine og ikke komme hit til Norge og søke asyl.

 

Mye av dette gjelder ofte Afrika og der har kineserne nå kommet på banen med prosjekter som ikke er så ille. Kina får ressurser og befolkningen får arbeid.

 

Afrikanerne trenger litt hjelp fra oss andre. På egenhånd blir det bare tull.

Lenke til kommentar

Det største problemet er at fordelingen er så skjev. problem nummer to er at vi er for mange på denne kloden.

 

Vi rike har så gjerne lyst til å hjelpe med å gi noen tusen kroner her og der. Men eneste måten vi virkelig kan hjelpe, er om vi går med på å gå merkbart ned i levestandard.

Lenke til kommentar
Det største problemet er at fordelingen er så skjev. problem nummer to er at vi er for mange på denne kloden.

 

Vi rike har så gjerne lyst til å hjelpe med å gi noen tusen kroner her og der. Men eneste måten vi virkelig kan hjelpe, er om vi går med på å gå merkbart ned i levestandard.

So sagt tidligere, vi har ingen problemer med å brødfø alle på jorden i dag. Hvis alle hadde produsert noe ville ikke fattigdom ha eksistert.

 

Det vil ikke hjelpe dem noe som helst at vi går ned i levestandar. Det som vil hjelpe er at vi bygger opp industri i landene deres.

 

AvieN: jeg er enig at det er et problem at firmaledere (dette er ikke noe multinasjonale selskaper gjør alene) misbruker rettighetene til sin ansatte, men det er ingen spesifik løsning for det problemet. Hvis landet begynner å kreve for mye, vil investorene stikke av til et annet land eller tape i konkuransen med noen andre som misbruker sine ansatte i større grad. Det man må gjøre, er å bygge opp industri i landet deres. Når alle har arbeid, vil de ansatte ha mye mer makt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Jeg tviler på at det er riktig så enkelt. Hadde det vært det så hadde vi ikke hatt sultende folk i verden. Jeg tipper de fleste som sulter kommer fra land med mye krig og lignende, der statslederne tjener på å holde befolkningen sin sultende.

Eh.. jo, fordi de fleste landene har ikke klart å bygge opp en industri. Hvis du sitter her og tror at statslederene ønsker folket sitt vondt, har du bommet grovt. Det er mange ledere som ønsker folket sitt godt, men de gjør det dårlig for det. Til og med Mugabe hadde gode intensjoner. Problemet er at de har dumme ledere som tar dumme valg.

 

Flere av landene i Afrika har ikke hatt krig på lenge. Altså, ikke et godt argument.

 

PS. I tilegg vil jeg nevne at dette er ikke noe jeg har funnet på selv, det står til og med i alle økonomibøker og jeg har lest i flere bøker at det er det lureste. Det som faktisk kan være vanskelig er å industrialisere landet sitt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Kan da ikke være så vanskelig å hente inn noen vestlige eksperter for å hjelpe dem. Det er helt sant at ikke alle landene i afrika er i krig, men vet du hva? Det er mange land i afrika som ikke sulter heller!

 

Nå har jeg ikke sjekket, men om noen gidder så tipper jeg du finner en sammenheng mellom kriger, naturkatastrofer, tyranter og sult.

 

Selvfølgelig sier jeg ikke at alle statsledere er onde, men du nekter vel ikke for at noen er det?

Lenke til kommentar
Kan da ikke være så vanskelig å hente inn noen vestlige eksperter for å hjelpe dem. Det er helt sant at ikke alle landene i afrika er i krig, men vet du hva? Det er mange land i afrika som ikke sulter heller!

 

Nå har jeg ikke sjekket, men om noen gidder så tipper jeg du finner en sammenheng mellom kriger, naturkatastrofer, tyranter og sult.

 

Selvfølgelig sier jeg ikke at alle statsledere er onde, men du nekter vel ikke for at noen er det?

Problemet er at, statslederene vil ikke høre på ekspertene. De vil gjøre sin egen greie. Altså, det er ikke bare å sende inn vestlige eksperter for å hjelpe dem. Zimbabwe er ikke i Krig, de sulter.

 

Cameron er ikke i krig og har heller ikke vært det på en stund.

Lesotho er ikke i krig

Guinea er ikke i krig

Tanzania er ikke i krig

Malawi er Afrikas fattigste land, og de har ikke hatt noen krig på lenge

 

Slik kunne jeg forsettet, men poenget er at landene er ikke fattige fordi de har hatt så mye krig, naturkatastrofer. De er fattige, fordi de har dårlige ledere som ikke forstår seg på økonomi. Det har ingenting med ta de er onde, men at man må ha kunnskap for å kunne lede et land.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Ok. Afrika sulter fordi de er dumme da. Da er vi enige :)

 

30 års pause, ingen barn. Nada problemo.

 

Hva med å fjerne kontant-støtte. Minske barnebidrag i store byer på verdensbasis. F.eks Oslo 100% til barn nr.1 75% til barn nr.2 50% til barn nr.3 25% til barn nr.4 0% til barn nr.5 og oppover. Dere sier at problemet ligger ikke i Norge. Men hvite mennesker er større konsumenter en fargede konsumenter. Overbefolkning handler mer om konsum enn antall mennesker. Noen lever for 1 dollar dagen, mens andre lever for 30 dollar dagen. Kina "lover" i land med sterk overbefolkning og storbyer. Tvangsterilisering av vanskelige. Andre preventive middler. Belønning systemer for dem som ikke får barn, eller dem som steriliserer seg selv. Innføre aktiv dødshjelp. Slutte å krige for olje og heller bruke millitære ressurser på å reparere ødelagte land som Somalia o.l. bygge infrastruktur industri etc. Usa ut av Nato og FN. En verden kan aldri bli i balanse når uncle sam stormannsgalskap kommer til rette.

 

De fleste lever ikke livet sånn de gjerne skulle ønsket dem skulle gjøre det. Individets ansvar?

 

 

Ser ikke det positive i at Oslo skal ha 40% utlendinger. Føler ikke jeg er i Norge når jeg kjører forbi enkelte strekk. Leser på ringeklokkene hvor det er mer enn 50% utlendinger i en blokk enn nordmenn. Men jeg har forstått at det å tenke slik er antisemitistisk og rasistisk og at en kan bare flytte ut av landet hvis en ikke liker det. Så sånn er gangen, dem flytter inn vi flytter ut. Fylle busser av ingen etniske norske. Snart er det ingen hvite bussjåfører og taxi sjåfører igjen. Lavlønnet yrke. Det koster skjorta å ta taxi. Jeg er veldig skremt av utviklingen. Ser ikke det positive i det hele tatt med denne innvandringen. Er det mulige å løse verdens problemet ved å innføre alle til Oslo?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...