Gå til innhold

Verden sulter, hva har skylda?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke sagt at det er et nullsumspill. Jeg tror absolutt at verden blir rikere når fattige land blir rikere igjennom industrialisering. Det er mange grunner til dette, økt effektivisering, positive ringvirkninger, synergieffekter, etc.

 

Allikavel, må vi realisere at rike vestlige land lever på fattige land. Mesteparten av maten vi får i dag er laget av fattige bønder, lekene og klærne er laget av underbetalte fabrikkarbeidere. Det som skjer når Kina blir rikere er at etterspørselen etter slike varer vil øke drastisk, og prisen på høyteknologiske varer vil synke. Det er tilbud og etterspørsel. Dette vil føre til at handelsbalansen for vestlige land forverrer seg, og det er nok av land i verden, også skandinaviske som går med handelsunderskudd hvert eneste år. Derfor vil vestlige land får problemer i fremtiden.

 

Jeg vil kalle denne forandringen, rettferdighet. Fordi det er ikke rettferdig at arbeidere i Kina får 1/10 av lønnen våres for mye tøffere arbeid. Hamnli2 synes dette er gunstig, fordi det eneste han bryr seg om er Norges velstand.

Virker som vi er grunnleggende enige. MEN, jeg tror ikke Norges velstandsnivå kommer til å synke. Det kommer fortsatt til å utvikle seg i positiv retning, men i et saktere tempo. Kina, India og diverse afrikanske land som f.eks Botswana, kommer dermed til å nærme seg vårt velstandsnivå etterhvert. Dette er rettferdig, jeg er helt enig :)

Videre vil jeg si at Norge, og de fleste andre vestlige land, har nådd et velstandsnivå der dette nivået ikke lenger har betydning for vår lykke. Snarere tvert imot. Etter at vi har fått tilfredsstilt grunnleggende behov og Maslows behovspyramide osv, søker vi andre verdier enn det rent materielle.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Norske bønder syter jo at de har så lite inntekt og vanskelig for å skape noe her.

 

Hva med å la de flytte til Afrika som må være et paradis for bønder. De kan ha flere avlinger i året som betyr mere profitt og de kan betale mindre skatt.

Dette kan hjelpe de innfødte der igang med å lære hvordan vi gjør det.

 

Vi kan faktisk gå så langt at vi lager kolonier der nede med vestlige/ressursrike mennesker som setter igang med noe fornuftig istedenfor å la hele kontinentet forfalle pga latskapen der nede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...