Gå til innhold

ISO-verdi på over 100000!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Her lanserer Nikon et kamera som overgår alt annet som finnes på ISO-følsomhet, og noen velger å kverulerer på at det ikke har 1080p i video oppløsning? Merkelig.

Dette har plutselig blitt veldig aktuelt nå som Canon har lansert EOS 1d mark IV med iso fra 50 - 102 400, 10 bps og i tillegg 1080p video.

Lenke til kommentar
Det virker som Canon hadde overtaket med 5d mkII og befester det ytterligere med 1D mkIV innenfor high end DSLR video.

 

Men jeg har sterke tvil til at Canon klarer like god ISO-ytelse som D3s når Canon:

- Har 41% mindre sensor

- Har 33% flere pixler

 

High end dSLR video... Jeg gir meg over....

Lenke til kommentar
High end dSLR video... Jeg gir meg over....
Hvorfor det? D3s og 1D IV er begge definitivt i klassen "high end DSLR", og en videostream fra disse blir "high end DSLR video" på fremmedlandsk...

 

Forøvrig skal du ikke kimse av videofunksjonen på DSLR, poe. Det er selvfølgelig veldig langt igjen til den er "perfekt", men den gjør at fotojournalister nå kun trenger ett kamera på jobb. Som andre har vært inne på er det ting som ISO-egenskaper, DOF-kontroll, tilgang på spesialoptikk og generelt sett optikk med svært høy kvalitet, som langt overgår de fleste profesjonelle videokameraer i prisklassen under 50000. Nå vil Red Scarlet og muligens Epic ha tilgang til det samme optikkutvalget, vil ha samme DOF-kontroll og antakelig ISO-egenskaper som er greie nok, men vi snakker likevel om en ganske heftig prislapp på de systemene med 135-størrelse på sensoren. Det er neppe snakk om at store produksjoner blir gjort utelukkende med disse kameraene, men du skal nok ikke ser bort fra at mange vil gå for en 5DII, D3s eller 1D IV til enkelte scener i filmer, der nettopp lavlysegenskaper og ekstrem DOF-kontroll er viktig. Her vil manuellfokus uansett være å foretrekke, så det er ikke noe minus. Så får de heller bruke andre kameraer i godt lys når autofokus og panning-problemer kanskje er mer kritisk...

Lenke til kommentar

Var vel snakk om at 5D II beta-firmwires ble prøvd ut på Ironman 2-settene for noen måneder siden... Tror de ble brukt til ekstramateriale-filming først og fremst though. Ser jo stadig DSLRS i bruk til bryllupsfilming, reklamefilming og lignende jobber også (se cinema5d.com)

 

Brukes vel også heller lite autofokus på større filmproduksjoner, sånn som jeg skjønner det.

Lenke til kommentar
Når det blir snakk om 10000,- kr i prisforskjell synes jeg det er greit å kjøpe fra USA. Selv om man i teorien må ta alle service kostnader selv, blir det en god deal.

Men får du de da til å skrive en verdi på pakken på under 200 spenn for å unngå tollbehandling? Ellers betaler du jo også moms på verdi + frakt + moms på frakt + Postens gebyr...

Lenke til kommentar
Når det blir snakk om 10000,- kr i prisforskjell synes jeg det er greit å kjøpe fra USA. Selv om man i teorien må ta alle service kostnader selv, blir det en god deal.

Men får du de da til å skrive en verdi på pakken på under 200 spenn for å unngå tollbehandling? Ellers betaler du jo også moms på verdi + frakt + moms på frakt + Postens gebyr...

Reise t/r New York får du for kr 3.695,- på "pakkepris".

Da har du fortsatt spart kr 6.305,- i tillegg til at du får deg en langhelg i NY.. :)

Lenke til kommentar
Men får du de da til å skrive en verdi på pakken på under 200 spenn for å unngå tollbehandling? Ellers betaler du jo også moms på verdi + frakt + moms på frakt + Postens gebyr...
Og da snakker vi mvaunndragelse som ikke er tillatt å diskutere her på forumet. Dessuten vil du mange ganger slite med å få forsikringsselskapet til å dekke det. Forsvinner pakken, får du erstattet inntil 200 kr. Mange gode grunner til å la være...
Lenke til kommentar
Men får du de da til å skrive en verdi på pakken på under 200 spenn for å unngå tollbehandling? Ellers betaler du jo også moms på verdi + frakt + moms på frakt + Postens gebyr...

 

Som før reagerer jeg litt på prisen. I USA ligger MSRP på 5200 USD, det er ca. 35960 ink. mva.

 

Fullt lovlig importert til Norge snakker vi m.a.o. rundt 10k i prisforskjell. Og selv om jeg setter pris på norske forbrukerrettigheter, så er jeg tilbøyelig til å være enig med GCardinal i at de ikke er verdt mye.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...