Gå til innhold

Lav CPU fan RPM


hansbt

Anbefalte innlegg

Heisann..

 

Jeg har kjøpt meg ett Cheiftec kabinett med 360W vifte. Og har et ASUS P4PE hovedkort. Når jeg starter min pc får jeg en felimelding om at CPUviften har for lav rpm. Så jeg må enten gå i BIOS eller trykke F1 for å gå videre. I BIOS står det under Power menyen at min CPU vifte ligger på ca 1430rpm(I rødt). Dette er litt urovekkende. Noen som har noen tips?

Merker ikke no til dette i Asus Probe i WinXP.

 

Min CPU levere også (bare) 11.9V ved 12V, er dette normalt?

 

På forhånd takk..

 

Mvh

hansbt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jo vært ganske kjekt å vite åssen prosessor du har da men..

Min boxed vifte til pentium 4 2,53 Ghz 533mhz FSB ligger på 2300 RPM

 

Men det som er urovekkende er hvis prosessoren din bruker 12 volt for

den skal jo ligge på ca. 1,5 volt....

 

Men med litt flere opplysninger på prosessor o.l så ville det gjøre svaret litt enklere.. sjekk hvor varm cpuen blir f.eks...

hvis den ligger på ca. 40 grader skulle alt være fint..

Lenke til kommentar

har hatt samme problemet på en maskin. Oppdater til current bios versjon 8)

 

Regner dessuten med at det var PSU og ikke CPU som leverte 11 komma ettellerannnet volt. Dette er HELT normalt. Du får aldri nøyaktig 12V.

 

Er vel bare å sjekk hva hastigheten på viften SKAL vere. Skal den være 1500 RPM så er alt riktig og det er bare bios som tuller litt...

Lenke til kommentar

Hei igjen..

 

Umm.. har gjort en liten blemme her som påpekt tidligere..

Mener altså PSU, ikke CPU..* :oops:

 

Problemet er altså at min PSU vifte ikek holder nok RPM's, iaf iflg BIOS.

Sikkert nok BIOS som kødder men, den skal jo ikke gjpre det...

Noen som har forslag? Irriterende med feilmeldinger, iaf på en splitter ny pc..

 

Men men.. Har forøvrig en P4 2.53 GHz

 

Antok at det var vanlig med 11.9V for PSU, men måtte være sikker..

 

Angrer forresten på at jeg valgte et fulltower.. ALDRI lange nok kabler til diverse tilbehør som f ex USB og FW porter i front.. Skal ikke skje igjen.

 

Noen hint å komme med her?

 

På forhånd takk

 

Mvh hansbt

Lenke til kommentar

At PSU-viften på Chieftec tower bare ligger på 1400rpm, er ikke helt sannsynlig. De jæ*lene der pleier å bråke som om morgendagen aldri skulle komme...

 

1. Sjekk om koblingen fra PSU til HK sitter på riktig plass.

2. Sjekk om BIOS-oppdateringer hjelper.

3. Og hvorfor ikke - napp ut den ledninga fortere enn svint! (Problem solved)

Lenke til kommentar

Viften i PSU'en i ditt Chieftec-kabinett kan holde så lavt som 1.500 RPM. Bios'en på ditt ASUS-hovedkort synes "per definisjon" at dette er lavt, og kommer opp med error i Hardware Monitoring ved boot.

 

Dette er derimot ikke en feil. Ingenting er galt. Vifta i PSU'en går som den skal. Alt er bra. Ikke vær redd :smile:

 

Løsning på error report i boot: Gå inn i bios på hardware monitoring, og velg "IGNORE" på alle røde tall (i dette tilfelle PSU FAN) så er problemet løst. I ASUSPROBE velger du bare laveste terskelverdi slik at ikke samme (feilaktige) feilmelding kommer her. Laveste verdi du kan sette er 1.200 RPM på PSU Fan.

Lenke til kommentar

Klart du kan dra nytte av å bytte ut viftene. Spørsmålet er om du virkelig synes PSU-vifta / viftene bråker ?

 

Skulle mene det ville være mer å hente på å bytte ut CPU-vifte og kanskje montere heatpipe på skjermkortet? Se litt på oppsettet mitt, det eneste jeg ikke er fornøyd med er CPU-kjøling, den støyer litt. Tror jeg går for denne, som ligger på 20dB i silent mode og 25dB i normal mode. Den veier en del, så en skal være forsiktig å flytte på maskinen - men det må jeg allerede være ettersom jeg har en halvkilo heatpipe på skjermkortet...

 

Chieftec BIG Tower 360W PSU, 5x80mm Papst 12dB, 1z120mm Papst 26dB

Asus P4G8X Deluxe + P4 2,67 533MHz @ 3,2 GHz CoolerMaster DP8-7151B DI4-8Kd3B-0L

2 x 512 mb Twinmos PC2700 CL2Point of View Geforce4 Ti4200XP 128MB 3,3 ns @ 315/690, Zalman Heatpipe ZM80AHP

19" CRT IBM G96 + 17" TFT Philips 170B2

Plextor 48x24x48 CDRW, Lite On DVD163D

2 x WD 120 GB SE 8mb 7200 RPM + 1 x Maxtor External 120 GB 7200 RPM IEE1394/USB2

Audigy2, Klipsch ProMedia 5.1 THX

3DMark2001SE Pro: 14.536

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Når det gjelder vifte til PSU tror jeg at jeg ville valgt en litt kraftigere vifte enn den 12db. Den skubber jo ikke så mye. Om jeg ikke tar helt feil så er også din Cheiftec PSU utsyrt med kun en vifte, som min :)

 

Kan bli litt lite med en 12db papst da. Kanskje denne hadde vært no?

 

Mulig jeg tar feil her.. i så fall si ifra pls da jeg tenker å gjøre dette selv, med den akutelle vifta.

 

Mvh

hansbt

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte med Papst 80mm 12 dB vifter i en PSU jeg hadde for litt over et år siden. I mitt tilfelle så ble det alt for varmt, og PSU gikk til f...

 

Jeg vil derfor ikke anbefale en slik løsning, men du kan jo alltids prøve med 19 dB vifter. Det beste derimot er nok å kjøpe en PSU med 12 cm vifte, disse er ekstremt støysvake. Sitter for øvrig i aopen sine nye kab. og selges løst på microplex. Har selv en slik PSU og er svært godt fornøyd.

Lenke til kommentar

Takk for at dere deler deres bekymringer med meg (og andre). Jeg har lest tilsvarende tidligere, at en 12dB Papst blir noe fislete til å trekke varmen ut av PSUen. Jeg har 19dB Papst liggende også, så jeg kommer nok til å teste ut begge.

 

Vit dog følgende:

 

Jeg har 1 x 120 mm Papst 26dB over PSU til å blåse luft ut av kabinettet. PSUen blir med andre ord ikke alene om å trekke den varme lufta ut.

 

Kjølig luft inn i kabinettet kommer vha 3 Papst 12 dB og 1 Papst 19 dB, alle viftene (unntatt PSU, foreløpig ettersom jeg ikke har modifisert denne enda) er koplet til Zalman viftestyring.

 

Jeg kommer til å teste ut både 12 dB og 19dB i PSU og velge 19dB dersom dette lydmessig er tilfredsstillende.

 

Et spørsmål: Kan den "originale" vifta i PSU brukes som en vanlig kabinettvifte etter demontering, gjerne tilkoplet viftestyringen slik at jeg kan få den ned på et akseptabelt lydnivå?

 

Eller enda bedre: kan jeg kople Zalman viftestyring direkte på vifta i PSU og derved unngå bytte av vifter for å oppnå mindre støy?

Lenke til kommentar

Et spørsmål: Kan den "originale" vifta i PSU brukes som en vanlig kabinettvifte etter demontering, gjerne tilkoplet viftestyringen slik at jeg kan få den ned på et akseptabelt lydnivå?

 

De viftene som regel helt vanlige 80x80, så de han du fint bruke som kabinettvifter koblet på en viftestyring.

 

Eller enda bedre: kan jeg kople Zalman viftestyring direkte på vifta i PSU og derved unngå bytte av vifter for å oppnå mindre støy?

 

Det går helt fint. 0 problem.

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Er det noe poeng med viftestyring i PSU'en da? Bare spør jeg siden den går med minst mulig hastighet ved temp-reg. Sikkert noe å kicke på i mitt resonnement.. Men trodde altså at hvis vifta er temp reg via apps (f.x. asusprobe) i Windows.

 

Umm har fått meg ett problem.. Sliter med å fjerne DirectX 8.1..

Må jeg inn i registeret osv? Noen hints her?(feil board.. veit det :) )

 

Mvh

hansbt

Lenke til kommentar

 

Umm har fått meg ett problem.. Sliter med å fjerne DirectX 8.1..

Må jeg inn i registeret osv? Noen hints her?(feil board.. veit det :) )

 

Mvh

hansbt

 

DirectX lar seg desverre ikke fjerne helt uten videre. Beste sjansen er å kjøre en system restore.. om du får gjort det da.

Er vi ikke glad i mircosoft ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...