Gå til innhold

Bygge: server og HTPC. Trenger anbefalinger


Anbefalte innlegg

Bumper denne.

@bolson: så du hadde lagt inn ett oppsett i en annen tråd her med tittelen: ""Lydløs" lga775 maskin, eneste lyd skal være fra disker." Vil dette oppsettet passe for meg og, forutsatt at jeg kjøper ett annet hovedkort med flere sata porter? Hvor mange watts strømforsyning vil jeg trenge for å drive 12 disker?

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at du har et noe kraftigere krav når det gjelder disker, så ville jeg vurdert litt annerledes.

 

I og med at det er få kort som har 8 sata, i alle fall med innebygd GPU, så ville jeg sagt meg fornøyd med 6 stk, og kostet på meg et RocketRaid kontrollerkort med 8 stk kanaler. Du får fra ca 2 200 kr. PCIe plassene som et skjermkort ville tatt kan man få bruk for senere, til kontrollere. Dette krever x4 spor (x16 kan ta x1, x2, x4 og x8 kort)

 

Men du kan klart starte opp med noen 4 kanals PCIe x1 eller PCI fake-raid kort eller uten raid til 300 - 600 kroner, og bruke bare software-raid. Promise har noen kort hvor man kan være relativ sikker på Linux-støtte.

 

Men om du bytter bort hovedkortet mitt med Gigabyte GA-MA785GT-UD3H så har du et alternativ sammen med X2 240. Men her trenger du DDR3 minne. Poenget er å ha minst to stk PCIe spor med minst x4 (helst x8).

 

Men i dette tilfellet ville jeg faktisk vurdert et Intel S3200SHV, sammen med en rimelig C2D CPU, f.eks E5300. Dette har et PCI x16 og et PCIe x8 spor. I tillegg har det meget bra NIC.

 

Når det gjelder PSU, så vil harddiskene bestemme mye. Velger du Green Sata så holder 400 - 450 Watt bra. Velger du de mest høytytende så bør du opp i 550 Watt. Så ta like gjerne 550 Watt.

 

Nå gjør jeg det garantert ikke enklere for deg, men det er alltid slike avveininger.

 

Personlig har jeg AMD på filserver, men jeg har foreløpig ikke mer enn 4 disker i raid-5, da jeg ikke har flyttet filmer over til denne. Trenger heller ikke mer enn ca 1,4 GB til dette pr dato.

Lenke til kommentar

jeg kjører også amd på filserver...

 

faktisk så er oppsettet en nforce4 - amd athlon64 2800x2 med 2 GB ram.

under bruk så skriver jeg til arrayet over gigabit nettverk med en snitthastighet på 50 MB/s, med peaks opp mot 76-77 MB/s

 

kan ikke akkurat si at hardware kravene er så veldig store på det området.

 

Derimot så har PSU fått en merkbar betydning med mange disker.

Selv bruker jeg en 550 watt Tagan forsyning, og den klarer seg fint med 10 disker. (8*1tb + 1*300 seagate + 1*74 gb raptor)

 

Lykke til med byggingen, håper dette ga litt mer klarhet i kravene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...