Gå til innhold

Bygge: server og HTPC. Trenger anbefalinger


Anbefalte innlegg

Hei folkens. Skal sette sammen HTPC og server og trenger i den anledning innspill. Har aldri satt sammen HTPC og server før. Kriteriene for serveren er: må kunne streame alle oppløsninger opp til 1080p, mest mulig stillegående og selvfølgelig billigst mulig. For HTPC'en er vel kriteriene egentlig ganske like, bare at den skal kunne spille av alle oppløsninger opp til 1080p, ikke streame... HTPC'en vil bruke en 2.5" SSD fra it24.no, både for å bedre ytelse og for at den skal være mest mulig stillegående. Jeg vurderer å bare kjøpe http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...36139;r:pg;gr:0 kabinett sammen med http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...36123;r:pg;gr:0 samt 4gb minne og ett blu-ray drev. Vil dette være istand til å spille av 1080p uten store problemer? Noen som har operativsystem/software å anbefale type XBMC for eksempel? Noen som har noen bedre alternativ? Hakking/lagg er uaktuelt!

 

Serveren vil bruke følgende kabinett: http://www.netshop.no/aspx/loginVnet.aspx?...&plid=33415

Dette for å ha mest mulig utvidelsesmulighet. Håper at det i løpet av ett år vil ha kommet noen 4TB disker på markedet som jeg kan fylle opp med. Har tenkt til å la serveren kjøre raid5, med mindre noen andre mener det er noen bedre alternativer? Også her kommer mest sannsynligvis operativsystemet til å ligge på en SSD disk. Alt av filmer, musikk etc vil ligge på de andre diskene. Noen som har ett greit opsett som kan streame 1080p, være stillegående og samtidig ikke koste all verden (disker ikke inklusiv)?

 

I tillegg må jeg si at jeg har en Core i7 720 prosessor stående, så fint hvis jeg kan bruke den i ett av oppsettene...

 

Setter pris på alle svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har tenkt til å la serveren kjøre raid5, med mindre noen andre mener det er noen bedre alternativer?

 

Hvilke flier skal du ha på serveren? 1/3 av plassen vil være tap i raid5 så den kan tillate døde disker og rebuilding.

 

Om du skal ha en server med filmer osv og en boks i stua vil jen nesten anbefale

(Min tråd)

Popcorn-hour

Med 200 kan du sette inn blu-ray og ssd

Med 110 som er billigere kan du streame rett fra serveren

 

 

Må du ha oppetid, restart av server er dumt, osv kan jo raid 5 være bra men raid er ikke backup så enkeltdisker med backup igjen osv vil også være bra for hjemmebruk.

Med tanke på raid-5 på nedlastede filmer og musikk.

Endret av War
Lenke til kommentar
Har tenkt til å la serveren kjøre raid5, med mindre noen andre mener det er noen bedre alternativer?

1/3 av plassen vil være tap i raid5 så den kan tillate døde disker og rebuilding.

 

Det stemmer ikke helt. Du "mister" plassen tilsvarende én partisjon i et RAID5-oppsett. Hvis du f.eks. har 5 disker, brukes 1/5 av den totale kapasiteten til paritetsinformasjon. Mao. 5 disker på 1TB i RAID5 gir 4TB total lagringskapasitet.

 

Utsagnet ditt gjelder kun hvis man har 3 disker i oppsettet.

Lenke til kommentar

Dette er ikke langt fra mitt oppsett..

Jeg bruker freenas (www.freenas.org) til serverbiten, og der tester jeg nå ut ZFS filsystemet for tilsvarende RAID-5.

 

I stua bruker jeg en egentlig altfor kraftig maskin, men vurderer sterkt en intel atom/ion.

Hvis dette er av interesse for deg, se på atom 330 løsninger. da får du en dual core + hyperthreading som bruker under 20 watt i drift, og takler 1080p.

 

Jeg kjører mediaportal som htpc løsning i stua, og via den streamer jeg filer direkte fra freenas'en i etasjen under uten problemer.

 

Eneste du må passe litt på, er å få aktivert DXVA rendering i medieprogrammet ditt. da utnytter den gpu driveren til rendering av HD.

Lenke til kommentar

Dersom du ikke skal spille på HTPC-en er jeg enig i at et ION oppsett er glimrende. XMBC/linux er vel det som gir best resultat. Her utnyttes GPU (nVidia GF 9400) meget bra, og til og med oppsett med Atom har ikke mer enn noen få prosent CPU-last ved 1080p. MediaPortal er ikke så snill, DXVA er særdeles lite effektiv når man sammenligner med VDPAU som XMBC kominert med nVidia GPU gir. Naturlig i og med at DXVA er bundet til Microsoft sine WR9 og EVR rendere, og skal passe til alt av maskinvare, mens VDPAU er optimalisert for nVidia.

 

Trådstarters ION oppsett skulle være helt greitt.

 

Når det gjelder server så er det ikke mye som skal til her heller. Min AMD baserte X2 4850 server mater 1080p med meget god margin (Ubuntu). Ser heller ingen hensikt i SSD på server. Gevinsten er kun tilstede om man skal kjøre databaser med mye skrive-/lesetilgang.

 

FreeNas, Ubuntu etc er alle greie valg. Men jeg vil faktisk se nærmere på Ahami, pr dato basert på Fedora. Er så vidt jeg vet også noen andre Home Server alternativer for Linux.

 

Om man har en i7 920 vil jeg garantert ikke bruke den i noe av dette. Trenger man den ikke, så selger man den.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Takker for alle svar så langt. Det vil ikke være noen spilling på HTPC'en nei. Da er vel HTPC'en bankers. Blir oppsettet som jeg sa før. Skal gjøre litt research og passe på at det blir stillegående nok. Serveren derimot er jeg mer bekymret for.

 

Trenger jeg ett SATA raid kort for eksempel siden jeg kommer til slutt til å ha ca 36 disker i dette oppsettet?

 

Er det noe problem å utvide ett raid 5 array til 6 diskser fra 5 for eksempel så lenge størrelsen på disken er den samme som de andre? Bør jeg vurdere å ha flere array i stedet for ett stort ett?

 

Er det hensiktsmessig med en egen disk til operativsystemet?

 

Noen som har lyst til å prøve seg på å lage ett oppsett? Viktig at det blir nok throughput til å mate HTPC'en med 1080p som sagt.

 

Er det mulig å mate HTPC'en med 1080p materiell trådløst eller blir dette bare kluss? Og vil det være mulig å rippe bd disker, dvd'er etc direkte til serveren fra HTPC'en?

 

Takker som sagt for alle svar. Dette var mer respons enn jeg turte å håpe på. Fantastisk bra forum.

Endret av Kimma16
Lenke til kommentar

HD over trådløst har nok dessverre veldig vanskeligheter med å fremvises da det bruker altfor mye båndbredde.

 

Selv dvd kan skape problemer om man ikke har god signalforhold på det trådløse..

 

bruk kabel om du vil ha mindre hodebry med overføring..

når det kommer til hardware i serveren, så bruker jeg en dualcore 1,8 GHz amd prosessor og en rocketraid kontroller, og den takler fint å streame 2 HD tråder i hver sin retning i lokalnettverket.. så hardware krav er ikke store så lenge du bare snakker om å overføre på nettverk.

Det er alt annet dill folk skal ha filserveren til å gjøre som krever ressurser. ;)

Lenke til kommentar

Anngående server kommer det litt ann på hva du skal bruke den til.

Skal du bruke den som TVserver og ta opp flere tvstrømmer, for senere å transkode disse til et hensiktsmessig format (.mkv) trenger du prosessorkraft.

Da er det ikke noen ulempe å ha en i7 920 :)

 

Men bortsett fra til disse oppgavene er det ikke mye CPU intensiv aktivitet på serveren.

 

Nvidia ION er bra så lenge du holder deg til "standard" x264 HD materiale.

Skal du se på f.eks Hulu eller flash HD filmer avlaster ikke GPU lenger, og filmene vil hakke.

Lenke til kommentar
Anngående server kommer det litt ann på hva du skal bruke den til.

Skal du bruke den som TVserver og ta opp flere tvstrømmer, for senere å transkode disse til et hensiktsmessig format (.mkv) trenger du prosessorkraft.

Da er det ikke noen ulempe å ha en i7 920 :)

 

Men bortsett fra til disse oppgavene er det ikke mye CPU intensiv aktivitet på serveren.

 

Nvidia ION er bra så lenge du holder deg til "standard" x264 HD materiale.

Skal du se på f.eks Hulu eller flash HD filmer avlaster ikke GPU lenger, og filmene vil hakke.

Det blir vel lite transcoding i og med at jeg ikke kommer til å ta opp noen tv programmer. Alle sånne ting går gjennom PVR dekoderen.

 

Hvilket format er det mest hensiktsmessig å legge inn DVD'er og BD'er i? I forhold til streaming altså. Hulu blir enn så lenge ikke brukt. Men å se på noe enkelt som Youtube HQ for eksempel?

 

Har også sett litt på ZFS. Hva vil dette gi meg i forhold til NTFS for eksempel? Ser da spesielt på å bruke Raid-Z. Noen systemer som støtter dette?

Lenke til kommentar
Det er alt annet dill folk skal ha filserveren til å gjøre som krever ressurser. ;)

 

Godt sagt!!

 

Med N-kort trådløst går det greitt med 1080p. Men jeg anbefaler det ikke. Her er kabel et bedre valg.

 

@trådstarter: Du vil trenge mengder av SATA kort, men du trenger ikke RAID på de om du bruker software-raid. Skal du ha dedikerte RAID-kontrollere må du for det første ha et hovedkort med nok PCIe 4x (16x kan også brukes). Annet enn kontrollere med 8 kanaler er uaktuelt i din sammenheng. Du vil altså trenge minst 4, du kan kombinere software og hardware Raid på Linux. Pris pr stk vil fort være 5 - 6 000 kr.

 

Så jeg vil faktisk anbefale deg å tenke gjennom hvilken kapasitet du trenger de neste 2 årene med dagens tilgjengelige harddisker, 54 TB er anselig med plass (som du får med 2 TB disker og hvert array bestående av 4 disker. Om 2 år vil trolig kapasitet være doblet på lagringsmedium.

 

Det er i de fleste tilfeller kurant å legge en disk til i et Raid-5 array.

 

OS er greitt å ha på egen disk. Ripping går også greitt, men det tar litt tid.

Lenke til kommentar

freenas støtter zfs/raid-z

 

At htpc'en din ikke har støtte for det har ingen betydning.

 

fordelene med zfs kontra ntfs er at filsystemet er beregnet for skalering over flere fysiske enheter, noe ntfs ikke har.

den støtter også innebygget komprimering (dog det har lite for seg om du lagrer videofiler da dette allerede bruker høy kompresjon)

Siden du vurderer raid løsning, så sier det seg selv at ntfs ikke egentlig har dette og må bero seg på hardware kontrollere for å ta seg av den biten.

 

med zfs kan du både koble ut og tilføye enheter i pool'en uten å ta ned systemet. (noe jeg måtte fikle med senest igår på både hardware raid-5 og i zfs)

Lenke til kommentar

@bolson: I så tilfelle vil jeg jo trenge ett hovedkort med en anseelig mengde S-ATA porter. Eller blir det helt annerledes når du lager flere arrays? Hva er fordelen med flere array's kontra ett stort? Hva er grei størrelse på ett array? Og hvordan kobles ett array? Vil da ett array kun trenge en sata port på hovedkortet? Og når du sier ripping tar tid: mener du da i forhold til om jeg fysisk bare ripper alt direkte på serveren eller generelt sett? Hvorfor anbefaler du ikke streaming av HD materiell med draft-n kort? Siden det du sier at det fungerer mener jeg...

 

Igjen spørsmålet om hvilket format jeg bør rippe BD og DVD til.

 

Ser ut som det blir Linux/XBMC på streameren og FreeNas med Raid-Z på serveren. Alt kommer til å gå via kabel ser det ut som. HTPC'en er i boks. Noen som nå tør prøve seg på ett oppsett?

 

@mrblc: Eksempel på alt annet dildall=transcoding? Og hvorfor måtte du fikle med å tilføye enheter hvis du hadde ZFS og hardware raid-5?

 

Igjen, tusen takk for alle svar.

Lenke til kommentar

enheter stopper å funke noen ganger. spesielt når du har litt liten strømforsyning og 2 nysgjerrige katter som synes det er gøy å fikle med ledninger som henger ut av kassa.. :p

 

jeg holder på å migrere fra et raid-5 til et zfs system, så det forklarer grunnen til at jeg har begge deler om dagen.

 

eksempler:

bittorrent

x windows

vnc klient for fjernstyring grafisk

webtjener

 

aner ikke hva mer akkurat nå siden jeg ikke bruker sånt selv på en filserver, men det er typisk "andre ting" som ikke egentlig hører hjemme der.

 

Jeg hadde bygd denne kassa på en atom 330 om de kom med pci-e 8x :p

Lenke til kommentar

@Kimma16:

 

Et Raid-Array er de partisjonene/diskene som oppfattes som en "disk"/partisjon i OS-et. Et array kan bestå i raid-5 av 3 eller flere partisjoner/disker.

 

Du trenger en SATA pr disk, så består et array av 4 disker så trengs 4 SATA. 36 disker trenger altså 36 SATA porter. Hovedkort har som oftest 6 stk (av og til 8), så resten må løses med separate kontrollere plassert i PCI eller PCIe spor. Fordi du vil ha begrenset med PCI/PCIe spor må du ha kontrollere med 8 kanaler. Så vidt jeg vet finnes disse omtrent bare til PCI-X eller PCIe x4/x8, og da fra 2 500 kr og oppover.

 

All trådløs overføring er dessverre utsatt for forstyrrelser. Så selv om 1080p går greitt normalt, vil det være tilfeller da det ikke går. Derfor kabel.

 

Det tar tid å flytte innholdet fra en BD til harddisken på server, når det skal over nett. Personlig så ripper jeg bare 1 til 1, bruker AnyDVD HD og DVD Shrink. Innholdet lagres som filer i samme struktur som på plata. AnyDVD løser de fleste problemer knyttet til BD. Ønsker å konvertere en god del til .mkv, men dette tar tid og krever litt maskinkraft. Men man reduserer plassbehov til ca 50 - 60 % uten særlig kvalitetstap. BlueRay Ripper kan rippe til flere format. DVD-er kan du gjerne bruke DVD Shrink til, fordi du kan strippe vekk alt unødvendig stash fra DVD-en. Det finnes verktøy for dette for bruk på BD også.

Lenke til kommentar

@bolson: Riktig. Så derfor vil det egentlig heller ikke være hensiktsmessig for øyeblikket å ha ett cube kabinett da vi begynner å prate nesten 20000 bare i kontrollerkort før det vil være mulig å få fylt opp kabinettet?

 

Har også lagd ett oppsett for HTPC'en min:

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=106211.

 

Når man i tillegg legger til kabinettet kommer prisen på 3489,-

Da er det ingen harddisk inni den heller. Tar man med det kommer den på litt over 3700,- og da har jeg følgende spørsmål: Hvorfor skal jeg ikke bare gi faen i å bygge selv og heller kjøpe denne: http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10572812;c:100580

 

Her ligger ett begynnende oppsett på server: https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=106606

 

Det jeg trenger i tillegg blir: Minne, prosessor og hk. Noen som har noen forslag? Følgende krav stilles: Stillegående prosessor, hk (helst med innebygget grafikk kort for enkel serverstyring) med minimum 8 S-ATA porter. Minne kan dere gjøre som dere vil med. Dere vet jo hva serveren skal brukes til (i tillegg kommer torrents) Den vil enten bruke Amahi home server eller FreeNas. Forslag?

Endret av Kimma16
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...