Gå til innhold

Barack Obama får fredsprisen 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg mener dette var et godt valg! Prisen er ikke i utgangspunktet en belønning for godt gjennomført arbeid, men kan også være med på å skape fred. Med tanke på initiativene han har tatt, tror jeg prisen kan styrke hans kjanse for suksess. Vel fortjent!

Men tror du ikke det ville vært bedre å vente ihvertfall ett år til? Det blir rart å gi den til han så tidlig.

Endret av Geir M
Lenke til kommentar
Jeg mener dette var et godt valg! Prisen er ikke i utgangspunktet en belønning for godt gjennomført arbeid, men kan også være med på å skape fred. Med tanke på initiativene han har tatt, tror jeg prisen kan styrke hans kjanse for suksess. Vel fortjent!

Men tror du ikke det ville vært bedre å vente ihvertfall ett år til? Det blir rart å gi den til han så tidlig.

Spørsmålet blir jo da: Ville det da hatt samme effekt på arbeidet hans? Er enig at det er et modig valg, men det kan også være et meget smart valg.

Endret av LueDotten
Lenke til kommentar

Han har skapt fred ved å bemørke det hvite hus xD

 

Jeg mener dette var et godt valg! Prisen er ikke i utgangspunktet en belønning for godt gjennomført arbeid, men kan også være med på å skape fred. Med tanke på initiativene han har tatt, tror jeg prisen kan styrke hans kjanse for suksess. Vel fortjent!

Men tror du ikke det ville vært bedre å vente ihvertfall ett år til? Det blir rart å gi den til han så tidlig.

Spørsmålet blir jo da: Ville det da hatt samme effekt på arbeidet hans? Er enig at det er et modig valg, men det kan også være et meget smart valg.

 

Hitler var jo kandidat til fredsprisen. Fredskomiteen ville sikkert aldri angret hvis han fikk prisen før krigen startet nei :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132
Han har skapt fred ved å bemørke det hvite hus xD

 

Jeg mener dette var et godt valg! Prisen er ikke i utgangspunktet en belønning for godt gjennomført arbeid, men kan også være med på å skape fred. Med tanke på initiativene han har tatt, tror jeg prisen kan styrke hans kjanse for suksess. Vel fortjent!

Men tror du ikke det ville vært bedre å vente ihvertfall ett år til? Det blir rart å gi den til han så tidlig.

Spørsmålet blir jo da: Ville det da hatt samme effekt på arbeidet hans? Er enig at det er et modig valg, men det kan også være et meget smart valg.

 

Hitler var jo kandidat til fredsprisen. Fredskomiteen ville sikkert aldri angret hvis han fikk prisen før krigen startet nei :roll:

Hitler var aldri en kandidat. Det var en tulling fra Social-Demokraterna som foreslo Hitler som en spøk. Han trakk senere tilbake nominasjonen.

Lenke til kommentar
...

Godwin's law :)

 

Hadde det bare vært av konkrete årsaker, ikke slike blodløse abstraksjoner som "styrket internasjonal diplomati" og "gitt verden et håp". Som om han automatisk lever opp til håpene ved å dele det ut i bøtter og spann. Men kan vi ikke ta for oss hva obama har gjort, da? Sånn helt konkret.

 

- Stimulus pakke (hvis virkning er relativt diskutabel)

- Medicare (som åpenbart ikke fungerer i USA)

- Skapt økende arbeidsledighet

- Brutt humanitære løfter (guantanamo)

- Opptrapping i Afghanistan (som har ført til rekordmange sivile dødsfall)

 

Nå var jeg aldri så opptatt av Obama, men noen innspill/korrigeringer?

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar

I den grad fredsprisen betyr noe som helst utover prestisje, skal man ikke undervurdere effekten av et incitament. Jeg ser like klart effekten av å oppmuntre til positiv handlinger som av å belønne dem i ettertid. Det er nok mennesker som har fått ulike Nobelpriser, inklusive fredsprisen, som en påskjønnelse for lang og tro tjeneste. Om denne prisen kan virke som en spore til mer innsats, er det bare positivt. Så får heller ettertiden vurdere effekten.

 

Noen gode vinnere etter Nobels opprinnlige mandat er det ikke lett å finne lenger. Det er ikke så godt klima for å leke Gandhi i det moderne verdenssamfunnet. Nå er det litt en myte at det har vært sånn før heller, da ga man ofte priser til folk for å slutte en krig, ikke for å la være starte dem...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...