Gå til innhold

Barack Obama får fredsprisen 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I den grad fredsprisen betyr noe som helst utover prestisje, skal man ikke undervurdere effekten av et incitament. Jeg ser like klart effekten av å oppmuntre til positiv handlinger som av å belønne dem i ettertid. Det er nok mennesker som har fått ulike Nobelpriser, inklusive fredsprisen, som en påskjønnelse for lang og tro tjeneste. Om denne prisen kan virke som en spore til mer innsats, er det bare positivt. Så får heller ettertiden vurdere effekten.

 

Noen gode vinnere etter Nobels opprinnlige mandat er det ikke lett å finne lenger. Det er ikke så godt klima for å leke Gandhi i det moderne verdenssamfunnet. Nå er det litt en myte at det har vært sånn før heller, da ga man ofte priser til folk for å slutte en krig, ikke for å la være starte dem...

 

Geir :)

Jeg tror faktisk effekten er større. Dog er det en risk for at det kan gå motsatt vei.

Lenke til kommentar
Hitler var jo kandidat til fredsprisen. Fredskomiteen ville sikkert aldri angret hvis han fikk prisen før krigen startet nei :roll:

Skal jo også nevnes at nominasjonen ble trukket tilbake etter få dager.

 

Det gjør alikevel ikke poenget mitt mindre gjeldende ;)

However, since nomination requires only support from one qualified person (e.g., a history professor), these unusual nominations do not represent the opinions of the Nobel committee itself.
Lenke til kommentar

Må bare støtte TWFA her. Fredsprisen har aldri vært, og vil aldri bli en pris /kun/ for lang og tro innsats. Det er ikke først og fremst en belønning. Det er vel så mye en forpliktelse for den personen eller organisasjonen som får prisen, og et signal til øvrige verden om hva man mener er viktig og riktig.

 

Obama har allerede kommet med en lang rekke forslag og initiativ som kan få store positive konsekvenser. Det er vel så mye verdt å gi det en pris som, som TWFA sa, å gi priser til de som har sluttet å føre kriger de har startet.

 

Det mange også ser ut til å glemme er at Obama har vært politiker i mange år før han ble president, og at han som senator kom med en lang rekke forslag som passer inn i fredsprisens profil:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Barack_Obama

Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk effekten er større. Dog er det en risk for at det kan gå motsatt vei.

Fredsprisen vil alltid inneholde et element av gambling, så lenge den ikke deles ut posthumt. Men skulle man lett etter plettfrie kandidater kunne man neppe delt dem ut mer enn hvert 10. år.

 

Det betyr ikke at det ikke finnes verdige vinnere. Men fredsprisen skal tilsynelatende gå til noe som er forbundet med en viss prestisje. Det kunne vært som litteraturprisen, der de kappes om å finne kandidater som ingen har hørt om, men som alle etterpå later som de har lest alt av... ;)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Hadde han vunnet om han ikkje var svart skal tru? :hmm:

Hadde han sagt og gjort de tingene han har hvis han ikke var svart, tru? :hmm:

 

Det er en hypotetisk problemstilling. Vi får anta at han er belønnet som person. Nå sitter jo både Kaci Kullman Five (Høyre) og Inger-Marie Ytterhorn (FrP) i komiteen, så jeg tviler på at dette er noen etnisk motivert tildeling. I så fall får vi sikkert høre det...

 

Men nå er det ikke feil å være svart, det skal ikke brukes mot fyren. ("Vi ga den ikke til Bush, så da kan vi ikke gi den Obama"...)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

FLAUT.

 

Det er altfor tidlig uansett. Det er godt mulig han kan fortjene den senere, og bare holdningene hans har sikkert gjort endel for fred. Men dette er bare stakkarslig, Norge prøver desperat å slikke han oppetter ryggen. Jagland var garantert ekstremt kåt på å få Obama til Norge. Vi er et folkeslag som er desperate etter oppmerksomhet.

 

Men dette ser bare ille ut. Det vil også blir brukt mot Obama i USA, og på hjemmebane vil det skade han mer enn å hjelpe han. De konservative viser bare til at han kun er interessert i det som skjer utenfor USA og ikke i amerikanske interesser.

 

Rett og slett et dårlig tidspunkt og jeg er flau over Nobelkomiteen.

Lenke til kommentar

Syns at Obama får fredsprisen for tidlig, med tanke på at det kom 205 forslag til Nobelkomiteen så syns jeg det er rart at det ikke var noen bedre enn Obama. Vi får vente å se om han greier å levere de neste årene , for jeg greier nemlig ikke å se at han har greid å utrette så mye som President siden januar.

Lenke til kommentar

Obama er jo fredens mann det viser fredsprisen.. sender mye soldater til Afghanistan og avvikler ikke Irak. Og truer Iran med blant annet proteksjonisme og handelsboikott (noe som i sin tid la grunnlag ww2, sammen med andre faktorer)..

Nevn 1 ting Obama faktisk har gjort som er positivt annet enn å snakket positivt. Uansett han har handlet omvendt av hva han har sagt så langt.

Tragisk og flaut av en kvalm person som Jagland.

Lenke til kommentar

Jo mer jeg tenker på dette, jo mer liker jeg avgjørelsen. Det er jo selvsagt en kontrovers når man gir en pris for lovende kandidat fremfor noen som allerede har utrettet mye i løpet av mange år. Men strategisk sett synes jeg dette er bra valg - USA har svært mye makt, og dette både oppmuntrer Obama til å fortsette den veien han har startet, og legger samtidig et enda større press på ham om å gjøre ord til handling.

 

Det kan være noen andre av kandidatene "fortjente" prisen mer i den forstand at de har gjort mer for fred i sitt land enn hva Obama til nå har gjort, men jeg vil tro Obama er den som har størst internasjonal innflytelse av dem alle, og at det å dytte ham enda kraftigere i denne retningen dermed vil få mer å si for det internasjonale fredsarbeidet enn mye annet.

Lenke til kommentar
Jegland er stormannsgal.

 

Kan ikke komme på noe annet relevant i saken. Jagland tror han har blitt nr. 1 i Europa, og har trumfet dette gjennom i komiteen, da det er hans eneste sjanse til å møtr nr. 1 i verden. Pinlig misbruk av Nobels Fredspris.

 

+1

 

Henger meg på denne. Jeg vil tro at det har hatt en betydning at dette kan dra President Obama til Norge slik at Norges maktelite kan få lov til å møte "The Leader of the Free World"

Lenke til kommentar

Dette er første gang på lenge at fredsprisen virkelig kommer til å bety noe. Dette inspirerer Obama uten tvil, til å føre radikale endringer i amerikansk utenrikspolitikk. Obama har jo ført en helt ny æra i utenrikspolitikken. Forholdet til Russland og landene i midtøsten har blitt mye bedre.

 

Jeg må si meg kraftig lei av Siv Jensen og hennes tilhengere. Hun er en politisk pøbel. Når hun ser muligheten til å få en bedre meningsmåling så tar hun den. For et håpløst kvinnemenneske. Den jevne FRPer er enten griske milliardærer/millionærer, rasister, eller kassedama på danskebåten og Rema 1000. Men skal ikke klage, det er jo bare noe å venne seg til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...