Gå til innhold

Barack Obama får fredsprisen 2009


Anbefalte innlegg

Problemet er bare at de gir prisen til Obama i hans første år som president. Jeg trodde virkelig ikke det skulle skje, det er svært lite gjennomtenkt av komiteen. Hadde de ventet til han faktisk hadde fått utrettet noe, så hadde det vært en fin tildeling.

 

Men denne Obama-hypen som foregår nå er kvalmende, og dette var toppen av kransekaken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Ufint av USA å bombe månen etter å ha fått fredsprisen" -@Klungtveit på Twitter :D

 

En ting er vel sikkert og det er vel at fredsprisen nå for alvor er satt på dagsorden igjen. Ser for meg at Obama kanskje får litt småpanikk og vil utvise enda mer handling nå. Gjør jo også fallhøyden hans enda større, om det overhodet er mulig.

Lenke til kommentar
Dette bekrefter bare mitt inntrykk av Jagland som en politiker uten dømmekraft. :)

Det finnes en Nobelkomitee som tar avgjørelser sammen. Jagland tok ikke avgjørelsen aleine.

 

Men han var med på beslutningen og derfor rammes hans dømmekraft.

Man kan ikke skjule seg bak en gruppe om man sammen tar idiot avgjørelser...

Lenke til kommentar
Problemet er bare at de gir prisen til Obama i hans første år som president. Jeg trodde virkelig ikke det skulle skje, det er svært lite gjennomtenkt av komiteen. Hadde de ventet til han faktisk hadde fått utrettet noe, så hadde det vært en fin tildeling.

 

Men denne Obama-hypen som foregår nå er kvalmende, og dette var toppen av kransekaken.

 

Har du lest begrunnelsen og har du lest Nobels testamente? Begge finner du på http://nobelpeaceprize.org/

 

Selv synes jeg det er det motsatte av lite gjennomtenkt, tror du de bare har satt fingern i været og sagt "ja han der Obbamma er'n likandes' kar!"

 

Og hva mener du er kvalmende med Obama-hypen. Nøyaktig hva er det som irriterer deg?

Lenke til kommentar
Problemet er bare at de gir prisen til Obama i hans første år som president. Jeg trodde virkelig ikke det skulle skje, det er svært lite gjennomtenkt av komiteen. Hadde de ventet til han faktisk hadde fått utrettet noe, så hadde det vært en fin tildeling.

 

Så enig. Spørsmålet er om Obama følger opp alt han sagt eller om det bare blir med snakket. SYnes de burde ventet til han har utrettet noe, men flere mener jo at dette kan være en innspirasjon for ham til å fortsette. Får håpe de har rett.

Lenke til kommentar

Syns ikke Ørjaseter treffer særlig godt denne gangen. Denne tildelningen har svært liten "politisk sprengkraft" - og er ihvertfall ikke noe glefs fra Nobelkomiteen. Jeg har heller følelsen av at de logrer servilt med halen. Dessuten, rakettskjoldet i Europa og en resolusjon i FN om nedrustning? Det blir vel litt fattig - selv om jeg setter pris på intensjonene. Jeg tror mange vil mene at Nobelkomiteen har blitt blendet av Obamas vyer og visjoner. Håper for all del han klarer å leve opp til denne tildelningen.

Endret av tendilenz
Lenke til kommentar
Okey, hva med hans støtte til Israel som er en okkupasjonsmakt? Og hva med de to krigene som USA fronter? Fredprisen kunne gått til noen andre enn akkurat USAs president..

Fredsprisen er en oppmuntring til en innsats for å få slutt på de krigene. Kunne den gått til noen andre? Selvsagt. Det må jo være flere hyggelige og ukontroversielle mennesker som planter trær her i verden, så hvorfor gi den til noen som faktisk kan bidra til fred og nedrustning...?

 

Geir :)

 

Alt for tidlig å få prisen synes jeg, vi bude fått sett om han hadde klart å gjennomført lovnadene sine, så ville jeg ha gitt de til han neste år.

Som jeg siterte over: Det hadde vært et mer legitimt argument dersom alle de som kritiserte ham - til og med før han hadde satt sin fot i det hvite hus - hadde gjort det samme, og ventet et år før de kritiserte ham.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Alt man trenger for å få fredsprisen er med andre ord å si at man vil skape fred, og at man i så fall har makten til å få det til. Om man setter ordene ut i handling er en helt annen sak.

 

Syntes dette er temmelig dustete. Fredsprisen er til for å belønne noen for et fredsskapende arbeid, ikke for en tulling som slenger ut løfter om fred.

 

Hvem er på lista neste år da? Berlusconi?

Lenke til kommentar

Henry Kissinger, Jasser Arafat, Shimon Perez, Al Gore, Barak Obama... Uff og uff. Håper svenskene snart tar over. Alfred Nobel må jo snu seg i graven av slike utvelgelser.

 

Litt artig også, for de jævlene (noe de vet meget godt selv at de er) som sitter i det Hvite Hus, er nok like overrasket som andre, og de er nok ganske stresset i forhold til hvordan "puppet'en" deres, Obama offisielt skal gå ut å takle dette. Det er ikke bare bare å komme til Oslo og la folk rope "Hurra" for så å eskalere kriger, lage nye kriger, fortsette Guantanamo, fortsatt sitte med verdens største arsenal av Atomvåpen, gi blind støtte til Israel og la lovene som ble innført eller opphevet etter Bush-regjeringen satt ved makten bestå... Det kan bli svært pinlig for folk når de ser hva denne mannen er for noe.

 

Koser meg over at dette ødelegger og gjør det såpass pinlig for han å ta i mot den, når han vet han ikke har noen gode intensjoner for sitt presidentskap.

Endret av schtrongl
Lenke til kommentar
Alt man trenger for å få fredsprisen er med andre ord å si at man vil skape fred, og at man i så fall har makten til å få det til. Om man setter ordene ut i handling er en helt annen sak.

Poenget mitt, og en del andre her, er at å gi han denne prisen kan motivere og hjelpe han med å faktisk få det til!

En bieffekt kan jo faktisk være at andre høytstående mennesker får opp øynene, og faktisk får lyst til å handle. Tviler på denne effekten ville kommet dersom prisen hadde endt i noen andres hender.

Endret av LueDotten
Lenke til kommentar
Som jeg siterte over: Det hadde vært et mer legitimt argument dersom alle de som kritiserte ham - til og med før han hadde satt sin fot i det hvite hus - hadde gjort det samme, og ventet et år før de kritiserte ham.

Dette er jeg ikke enig i. Bare fordi han får mye kritikk alt for tidlig, betyr ikke det at det er legitimt å gi han en slik pris alt for tidlig. Begge deler er akkurat like gale, og de opphever ikke hverandre.

Lenke til kommentar

Ja. det er en misforståelse at prisen er en belønning for lang og tro tjeneste, selv om det ofte har kunnet virke sånn. Nobels testemente sier eksplisitt som følger:

 

The whole of my remaining realisable estate shall be disposed of in the following way:

the capital, invested in safe securities by my executors, shall constitute a fund, the interest on which shall be annually awarded as prizes to those who, during the preceding year, shall have conferred the greatest benefit on mankind.

Og:

and one part to the person who shall have done the most or the best work for fraternity between the nations and the abolition or reduction of standing armies and the formation and spreading of peace congresses.

Det er opplagt folk som har jobbet lenger for brorskap mellom landene. Men ikke like opplagt at noen har hatt større betydning det siste året.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...