Gå til innhold

Barack Obama får fredsprisen 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å gi Obama fredsprisen gir tegn på håp. Hva hvis vi hadde gitt den til Ingrid Betancourt som var kidnappet nede i Colombia eller en kinesisk politisk aktivist. Hadde det hatt en betydning? Obama har gjort vanvittig mye for verdensfreden, men det skjønner tydeligvis ikke alle. Og fredsprisen vil bidra enormt til å motivere Obama for å gjøre enda mer drastiske standpunkt f.eks nede i midtøsten konflikten.

Lenke til kommentar

Tolker dette som en fin måte å legge press på verdens mektigste mann. Nå får han virkelig noe å leve opp til :wee:

 

http://www.youtube.com/watch?v=vws9fTtQgz4

 

Vet for lite om de andre kandidatene. Men at Obama var på listen over aktuelle syntes jeg er greit, komiteen kunne sikkert safet og avventet et par år. Men jeg tror de her kanskje prøver å gi han en boost og med det ta en mer aktiv rolle i å være aktør som hjelper til for å oppnå fred og ikke bare sitter ved målstreken og premierer de som kom der. En hjelperytter om man vil.

Lenke til kommentar

Dette er flaut, for Norge, og for Nobelkomiteen. Og som jeg ikke har Barack Obama oppi vrangstrupen fra før av.

 

Han har sittet siden januar, har ikke fått til så veldig mye, han er direkte mislikt av konservative grunnet helsereformen, han prøver å fremstå som en brobygger mellom den arabiske verden og Israel, men får det ikke til.

 

Det var vel den eneste måten Stoltenberg kunne få Obama til Norge på.

Lenke til kommentar

Uff da.. Virker som om politiken har hatt en rolle her, ja. Obama er flott han, men fortjener absolutt ikke Nobels FREDSPRIS. Mulig jeg tar feil, men er ikke han for styrking av en krig ingen vil ha? :hmm:

Dette vil gå ut over ryktet til Nobelkommitéen. Flaut..

Endret av Colossus
Lenke til kommentar

Jeg synes dette er en spennende tildeling og synes også at begrunnelsen er godt innenfor Nobels opprinnelige ønske:

 

(...)årligen utdelas som prisbelöning åt dem, som under det förlupna året hafva gjort menskligheten den största nytta.(...)den, som har verkat mest eller bäst för folkens förbrödrande och afskaffande eller minskning af stående arméer samt bildande och spridande af fredskongresser. (...)"

 

Så kan det selvfølgelig diskuteres (og sikkert bevises), at han ikke nødvendigvis er den som har gjort mest eller best, men hans innvirkning på verdenspolitikkens temperatur har jo unektelig vært positiv. Men det er vel ikke så vanskelig etter Bush :)

 

Han er langt i fra den første som blir tildelt prisen med formål i å styrke vedkommendes arbeid fremover. Det var jo mildt sagt litt styr når Gorbatsjov og ikke minst Arafat/Rabin/Peres ble tildelt den.

 

Nobelpriskomiteen gjør jo dette med jevne mellomrom og jeg tror det er riktig. Nobelprisen nyter stor respekt verden over og denne tildelingen gir ekstra tyngde til Obamas ord.

 

Og til alle dere som sier at han bare er ord og lite handling, ikke det at jeg nødvendigvis er uenig men, det må da være måte på forventninger dere måtte ha hatt til ham? Han har sittet som president i ca 10 måneder, dere forstår at det ikke nødvendigvis tar et par måneder å innføre nytt helsesystem i USA samtidig som man løser hovedårskaen til den verdensøkonomiske krisen og øker innsatsen for miljø-arbeidet.

 

Hehe, jeg synes faktisk at han fortjener fredsprisen bare for å ha guts nok til å snakke med resten av verden etter Bush sitt strålende arbeid på den fronten. :)

 

Også må vi jo ikke glemme at det sitter 4 damer i komiteen, han er jo ganske kjekk så det kan jo hende at det er derfor han fikk prisen og ikke nødvendigvis fordi han er afro-amerikaner.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Soldater er nå ikke synonymt med ikke å ha fred. Det er bare den underlig stigmatiserte synet folk har på militæret. En lege med uniform er soldat, en ingeniør som fikser skoler med uniform er soldat. Soldater bedriver ikke primært krigføring. Det er vel en fordel å være litt i Afghanistan og se hva soldatene gjør og ikke gjør for å få seg et mest mulig nyansert syn på deres rolle. Men det blir en litt annen diskusjon vi kan ta et annet sted. :)

 

Hva Obama angår, så ser jeg at kriteriene faktisk er hvem som "det siste året" har bidratt mest til en fredelig utvikling i verden. Dvs ikke "gjennom et helt liv". Det er vel kanskje bare komiteen som nå beveger seg mer inn på den sti som en gang ble nedtegnet i Aldred Nobelstestamente.

Lenke til kommentar

Dette er en merkelig tildeling, og jeg håper som mange andre at det vil motivere den amerikanske presidenten til å gå i rett retning. Men det spørs hva som skjer..

 

Ellers syns jeg det er svært merkelig at man allerede har klart å dra inn Hitler, det er vel mer relevant å dra inn godeste Kissenger da. Og selv da ville sammenligningen vært ganske fjern..

 

Det er bare å håpe at dette gir en positiv effekt.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...