Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg skulle gå i anskaffelse av A150 med XP, denne blir brukt til skolebruk.. Men kan noen bare si åssen den er til og skrive i word, excel, se powerpoint presentasjoner? Jeg går i grunn ut i fra at det går helt flott.. Men det blir internett,msn og office PCen blir brukt til.. Så er en fordel at den passer bra til det=)

 

EDIT: ja det står at Amentio skal ha 100+ i XPversjonen, A150..

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar
Hvordan er nettverkskortet?

 

Jeg har en acer bærbar nå og på den sitter det et Inter Pro Wireless 2200BG og det trøbler fælt mot cisco utstyr som vi bruker på universitet!

 

Er det samme nettverkskort i acer one?

 

Det er en Aeiros, Atheiros, noe i den duren, wlan chip. Skal være veldig bra i følge forståsegpåere. Det er et eget kort, ikke innebygd-på-hk opplegg.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det eksisterer Bluetooth mini PCI-kort? Har funnet noen wlan + bluetooth, men det trenger jeg ikke når det allerede er innebygd wireless i maskina.

 

Alternativet blir vel å modde en intern usb-hub i 3G-sloten og så bruke bluetooth-dongle, men vet ikke om jeg helt stoler nok på meg selv til å sette i gang med det :p Syns det var ille nok å sette inn mere ram...

Lenke til kommentar
Det førte til at jeg sa ja til å formatere og legge inn ubuntu. Det går desverre veldig tregt og dataen gikk tom for strøm etter en times tid. Nedtur! Jeg vil derfor ha tilbake min kjære linpus..

Jeg installerte Ubuntu i går. Det hele tok ca 4 timer inkludert oppdateringer av systemet. Du bør nok kjøre med strømmen tilkoblet når du installerer slikt...

Ubuntu fungerer forøvrig forbausende bra på AAO. Det er en del småting som ikke er støttet helt ennå, men for det meste går alt out-of-the-box.

 

Joda, jeg hadde strøm da vi formaterte - brukte også gode fire timer. Den døde etter en time med sletting av programmer og slikt. Den fungerer egentlig veldig bra, men jeg hadde tenkt til å bruke minien overalt - så jeg vil ha god batterikapasitet. Så linpus skal inn igjen. :)

 

Har dessuten problemer med mail-klienten: Jeg får lese mail, men ikke sende..
Er du sikker på at du har skrevet inn riktig SMTP-server i e-post konfigurasjonen? Innkommende og utgående server er sjeldent den samme (utgående server er det som regel nettleverandøren din som står for. Den begynner nesten alltid med smtp.*).

 

Edit: Screenshot av Ubuntu på min AAO.

 

Ja, serveren burde være riktig - jeg har fulgt en oppskrift fra ntnu. Skal selvfølgelig dobbelsjekke. :innocent:

 

Er det noen som vet hvordan jeg kan installere vpnc på aao (med linpus)? Pretty please? :D

Lenke til kommentar
Noen som vet om det eksisterer Bluetooth mini PCI-kort? Har funnet noen wlan + bluetooth, men det trenger jeg ikke når det allerede er innebygd wireless i maskina.

 

Innebygd og innebygd, fru Blom, det er jo et Atheros PCI Express Mini Card som sitter i AAO. Ikke PCI mini! Og der er jo bare ett PCI Express Mini spor i makinen. Så det du eventuelt må finne er jo da et PCI Express Mini med wlan + bluetooth.

Lenke til kommentar

Har nettopp fått en av disse hvite med 80gb disk/1gb ram/ XP Home, i huset. Snasen liten sak må det sies :)

 

Men, så er spørsmålet: Liker å ha XP på pc'n for brukervennlighet mht spill, VB-programmer etc. Den er litt småtreg når store og krevende jobber skal gjøres, men det er forventet. Og lisensen er jo allerede i hus. Men, tenker også i retningen på dual-boot, hvor man kan ha Linux-varianten for beinkjapp boot og basis-bruk etc.

 

Er det noen som har prøvd dette? Eller går vinninga opp i spinninga, med tanke på at hardisken kansje er endel tregere(?) enn SDD-flash disken?

Lenke til kommentar

De har fått inn XP-versjonen på telebutikken, kjøpte der igår! (I butikk, så den ikke på nettbutikken)

Foreløpig kun de hvite.

 

Maskinen så helt super ut, MEN---

Viften som er i støyer ganske mye! Av og til guffer den skikkelig opp, og da støyer den såklart.. men den går konstant, og det er en ganske irriterende hvinelyd av den.

 

Sjekket litt rundt på nett, og det virker som om mange har dette problemet, også med SSD-versjonene. Så jeg er litt i tvil om jeg skal ta den med tilbake eller ikke.

 

Noen andre som synes viftestøyen er plagsom i stille omgivelser? Er dette "normalt"?

 

Utenom viftestøy så er jeg positivt overrasket! Tastaturet funker helt greit å skrive på, og skjermen var god i forhold til størrelsen :)

Lenke til kommentar
De har fått inn XP-versjonen på telebutikken, kjøpte der igår! (I butikk, så den ikke på nettbutikken)

Foreløpig kun de hvite.

 

Maskinen så helt super ut, MEN---

Viften som er i støyer ganske mye! Av og til guffer den skikkelig opp, og da støyer den såklart.. men den går konstant, og det er en ganske irriterende hvinelyd av den.

 

Sjekket litt rundt på nett, og det virker som om mange har dette problemet, også med SSD-versjonene. Så jeg er litt i tvil om jeg skal ta den med tilbake eller ikke.

 

Noen andre som synes viftestøyen er plagsom i stille omgivelser? Er dette "normalt"?

 

Utenom viftestøy så er jeg positivt overrasket! Tastaturet funker helt greit å skrive på, og skjermen var god i forhold til størrelsen :)

 

Min aa1 er helt stille, da har jeg SSD versionen med Linux. Men noe bråk finnes ikke fra min maskin, kan så vidt høre litt susing fra vifta hvis rommet er helt stille og jeg konsentrerer meg om å høre etter.

Lenke til kommentar

Takk for svar, NevroMance.

 

Har ikke lest mye klaging på støy her på HW, men på aspireoneuser.com eller noe sånt var det en god del som hadde dette problemet. Kanskje jeg skal prøve å få meg en annen en og se om den blir bedre.. for den bråker virkelig mye mer enn de to andre bærbare jeg har i huset, og frekvensen på lyden gjør den mer plagsom enn lyden på min stasjonære.

Lenke til kommentar

er det noen andre som har problemer med live updaten?

kjørte nettop recovery, men når jeg nå skal update, står den bare på "recieving data files from server" i ca 15 min før jeg får opp: "downloading update list failed, do you want to retry?"...

 

kan jeg update på en annen måte, eller kan dette fikses?

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på både aa1 og eee, og må si aa1 frister mest. Men kjedlig med ytelsen på disken på denne..

 

Falt over dette og lurer på om dette er gjennomførbart og maskina fungerer fint etterpå? Og viktigst av alt om det er noen ytelsesforbedring?

 

Hadde vært knall om noen her hadde prøvd dette og kunne gi tilbakemelding! ;)

Endret av LoOzR
Lenke til kommentar

Et eller annet skjedde med utvidelsene i firefox 3, slik at jeg ikke lenger kan legge inn nye eller fjerne de gamle. De fleste utvidelsene virker, men for f.eks. Adblock Plus så kan jeg ikke lenger gjøre konfigurasjonsendringer. Ikonet har forsvunnet og ingen utvidelser finnes i dialogvinduet for dette, og ingenting skjer om jeg prøver å legge inn nye utvidelser. - Har noen en forklaring ?

Det letteste er vel å legge inn Firefox 3 på nytt, men da jeg er fersk på Linux, trenger jeg litt veiledning. Er det nok å slette alle filene i /opt/firefox og så kjøre oppskriften på nytt ? og hva er linux kommandoen for å slette opt/firefox katalogen ? - Jeg får feilmelding når den eksisterer ved reinstallasjon.

(Jeg har muligens lest løsningen her i forumet en gang, men tråden begynner etterhvert å bli så stor og uoversiktelig at jeg finner den ikke igjen)

 

Noen som kan hjelpe ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...