Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Jeg mener at bios har flash utility inne. Du trenger dermed bare å ha ny bios fil på en usb minne og starte flash inne fra bios.

 

Nei det så ikke ut til at det var noe flash muligheter i BIOSen på min maskin, så jeg får prøve mer med USB, men skal være forsiktig fordi leste om flere som ikke har fått boota senere når maskinen har låst seg midt i flashingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener at bios har flash utility inne. Du trenger dermed bare å ha ny bios fil på en usb minne og starte flash inne fra bios.

 

Nei det så ikke ut til at det var noe flash muligheter i BIOSen på min maskin, så jeg får prøve mer med USB, men skal være forsiktig fordi leste om flere som ikke har fått boota senere når maskinen har låst seg midt i flashingen.

 

Sjekka igjen selv nå, og fant det ikke. Jeg var sikker på jeg så det i biosen der, men må nok ha huska feil :p

Lenke til kommentar
Er i ferd med å bestille meg en MSI wind. Tenkte lenge på aspire one, men ombestemte meg etter å ha lest en god del. Noen som i siste liten har noen gode argumenter for å kjøpe aspire one kontra MSI wind?

 

AA1 har bedre skjerm (farger/klarhet), perfekt størrelse på tastaturet, kan ikke være mindre, trenger ikke være større, er bedre til å ta imot trådløs-signaler.

Lenke til kommentar
Er i ferd med å bestille meg en MSI wind. Tenkte lenge på aspire one, men ombestemte meg etter å ha lest en god del. Noen som i siste liten har noen gode argumenter for å kjøpe aspire one kontra MSI wind?

 

Aceren starter raskt, og jeg syns den utnytter de begrensede ressursene som ligger i først og fremst prosessoren veldig godt. Min erfaring med Windows er at man ikke skal gjøre mye "ugagn" med prosesser som kjører i bakgrunnen ol. før den blir veldig treg. Skal du bruke maskinen mer eller mindre slik den er, så er Linux helt OK, og jo fler som får erfaring med maskinen desto enklere blir det å få hjelp om man trenger det. Alternativt kan du gå for XP, late som det er en vanlig bærbar og ende opp med noe som går som smurt - med sirup. :)

 

Dersom man er ute etter en maskin som skal være mest mulig lik en ordinær bærbar, så kjøp en ordinær bærbar ;)

 

Ellers er det viktigste nevnt rett over her, skjermen er utrolig bra selv ute i solskinn og nettverkskortet er veldig bra til å finne trådløse nett.

Endret av Gadgeteer
Lenke til kommentar
Er i ferd med å bestille meg en MSI wind. Tenkte lenge på aspire one, men ombestemte meg etter å ha lest en god del. Noen som i siste liten har noen gode argumenter for å kjøpe aspire one kontra MSI wind?

 

AA1 har bedre skjerm (farger/klarhet), perfekt størrelse på tastaturet, kan ikke være mindre, trenger ikke være større, er bedre til å ta imot trådløs-signaler.

Hvis Acer har bedre skjerm enn Wind er skjermen på Acer utrolig bra, for den på Wind er veldig klar og fin. Mulig Wind har dårligere wireless kort, men jeg har ikke hatt noen problemer med det.

 

Jeg ser ingen grunn til å sette de to opp mot hverandre, for de er såpass forskjellige at det burde være lett å velge utfra egne behov. Jeg valgte Wind utfra god diskplass, plassering av museknapper og bluetooth. At den har Windows gjør også livet litt enklere siden det er det jeg bruker mest på de andre PC'ene jeg har, men det var ikke avgjørende.

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt aa1 med Linux, og angrer veldig. Skjønner ikke en dritt og får ikke brukt den, så den står pent og samler støv i bokhylla. 3000 kr rett i dass for en "ikke datakyndig person!!!!

 

Hvis du vil ha litt penger for den kan jeg kjøpe den av deg, jeg har lovt å sette opp en Aspire one for en venn av meg når hun fikk se min med Ubuntu oppsett. Så hvis jeg kan få en billig brukt som jeg kan sette opp for henne så gjerne.. :)

 

Takker for tilbudet, men får heller vente til det kommer en windows løsning til den. Synes jo selve maskinen er kul, men blir litt for mye knoting i Linux for min del. Må bare få den litt på avstand, så har pakka den vekk istedet for å slenge den i gulve, hehe..

Lenke til kommentar

Med fare for å bli litt for teknisk og skremme folk bort fra AA1 ;-) vil jeg anbefale Transmission. Den var ny i pakkeutvalget til den nye versjonen av Ubuntu som kom i april, og jeg synes de hadde god grunn til å velge den. Den er enkel og rett fram å bruke.

Installasjon består av "sudo yum install transmission", i terminal, selvsagt. Vet ikke helt om du må installere Livna pakkebrønn for å få det til. I tilfelle må du først gjøre: "rpm -ivh http://rpm.livna.org/livna-release-8.rpm"

Laster ned med den nå på min AA1.

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Bruker transmission på N800 og det fungerer fint. Problemet er at det bruker mye strøm da det konstant skriver til minnekortet, vet ikke om det blir det samme med SSD.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Nå er ikke akkurat de to gadgetene direkte sammenliknbare og det vil i teorien gjelde hvilken som helst torrent klient om det stemmer. Men torrenter lagrer jo konstant så tar nok iallefall litt mer strøm enn normal bruk

Lenke til kommentar

Er det noen som kan linux som kan svare meg på hvordan jeg kan få bluetooth på AA1?

 

Jeg har en sånn USB bluetooth dongle, men når jeg setter den inn skjer det ingenting. Jeg er helt fersk i linux, så jeg må ha en nøye beskrivelse av hvordan jeg skal gjøre ting. Evt. en link til en gjør-det-selv guide.

 

Skulle så gjerne hatt mulighet til å koble til mobilen via bluetooth for å overføre bilder trådløst.

 

Trenger sårt hjelp fra dere linux-guruer der ute.

Lenke til kommentar
Er det noen som kan linux som kan svare meg på hvordan jeg kan få bluetooth på AA1?

 

Jeg har en sånn USB bluetooth dongle, men når jeg setter den inn skjer det ingenting. Jeg er helt fersk i linux, så jeg må ha en nøye beskrivelse av hvordan jeg skal gjøre ting. Evt. en link til en gjør-det-selv guide.

 

Skulle så gjerne hatt mulighet til å koble til mobilen via bluetooth for å overføre bilder trådløst.

 

Trenger sårt hjelp fra dere linux-guruer der ute.

 

Jeg har ikke erfaring med dette, men her ( http://www.howtoforge.com/fedora8-bluetoot...mu-mobile-phone )er en artikkel om emnet på Fedora 8, som Linpus er basert på. For å gjøre det som står i artikkelen, må du installere pakken gnome-bluetooth og gnome-phone-manager via pakkebehandleren. Om du ikke har advanced mode, trykker du Alt-F2 og skriver: system-install-packages og trykke på "run". Søk på bluetooth, så finner du pakkene. Du får se om du kommer noen vei med dette.

Endret av egya
Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt aa1 med Linux, og angrer veldig. Skjønner ikke en dritt og får ikke brukt den, så den står pent og samler støv i bokhylla. 3000 kr rett i dass for en "ikke datakyndig person!!!!

 

Hva er det du ønsker å gjøre, men ikke får til?

 

B.la telenor mobiltbredbånd. Hsr prøvd alle varisntene her inne på forumet. Jævlig merkelig at det ikke funker fordi 3g ikonet kommer opp nederst til høyre på deskop så den skjønner tydligvis hva jeg plugger inn i usb

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt aa1 med Linux, og angrer veldig. Skjønner ikke en dritt og får ikke brukt den, så den står pent og samler støv i bokhylla. 3000 kr rett i dass for en "ikke datakyndig person!!!!

 

Hva er det du ønsker å gjøre, men ikke får til?

 

B.la telenor mobiltbredbånd. Hsr prøvd alle varisntene her inne på forumet. Jævlig merkelig at det ikke funker fordi 3g ikonet kommer opp nederst til høyre på deskop så den skjønner tydligvis hva jeg plugger inn i usb

 

Jeg synes du heller bør angre på valg av nettleverandør. Det har da ingenting med maskinen eller Linpus å gjøre at leverandør av usb modem ikke har linux driver. Jeg skal selv ha dette, men kan da ikke klage over maskinen fordi det er dårlig støtte hos leverandørene av dette til Linux.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...