Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Hei, vil linus versjonen fungere mot en NAS disk (til ekstern lagring). Jeg har aldri brukt Linux og har derfor en rekke nybegynner spm:-)

 

Nei det vil den ikke.

 

Eneste måten å få tak i filene vil være igjennom en ftp klient (forutsatt at det er satt opp på NAS'et)

 

Men ubuntu linux distribusjon er gratis å da fungerer det utmerket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes Aspire One er genial - Mitt første alvorlige møte med Linux, som jeg etter litt fikling liker bedre og bedre. Noen nybegynnerspørsmål :

 

Problemet er at jeg ikke får editert nødvendige filer ved diverse endringer i menyer etc. fordi jeg ikke har root tilgang.

 

Hvordan åpner man en fil for editering som root user ? (fra terminalvindu), prøvde 'vi' editoren, men fikk ikke engang til å lagre fra den.

 

Kan man eventuelt åpne "file manager" som root user på en enkel måte?

Lenke til kommentar
Norsk tastatur her jeg fått til, men det er å få norsk ordliste på Open Office jeg ikke får til.

Skulle jeg gjerne fått til og. Alternativt bare skru av hele ordliste-skiten. Norsk kan jeg!

Installere norsk ordliste og norsk brukergrensesnitt for OpenOffice

 

Maskinen kommer med en rekke språk installert for OpenOffice, men verken norsk bokmål eller nynorsk. Men det er enkelt å installere en språkpakke som inneholder både ordliste og oversettelse av brukergrensesnittet.

 

Men jeg erfarte fort at det først lønner seg å avinstallere de språkpakkene du aldri vil ha bruk for. Årsaken til det, er at når du installerer den norske pakken, vil de øvrige pakkene også bli oppdatert. Dette gir lang nedlastingstid.

 

Oppskriften er som følgende:

0. Avslutt alle OpenOffice programmer.

1. Start Package Manager: Hvis du har aktivert "Advanced mode", åpne menyen, og velg System, Add/Remove Software. Hvis ikke, tast Alt+F2 og skriv "pirut".

2. Du blir bedt om å taste passord

3. Velg tab'en "List"

4. Under tab'en, velg "Installed packages"

5. I listen, bla deg ned til pakker med navn som "openoffice.org-langpack-XXX" der XXX er språk og evt. landkode.

6. Fjern avkrysning for de språkpakkene du ikke trenger. Jeg valgte alle. Engelsk er innebygd og kan ikke fjernes.

7. Klikk "Apply" og bekreft. Pakkene avinstalleres.

8. Når avinstallasjon er ferdig, velg "All packages" eller "Available packages", fortsatt under tab'en "List".

9. Bla deg ned til "openoffice.org-langpack-nb_NO" (bokmål). Kryss av for denne og/eller "openoffice.org-langpack-nn_NO" (nynorsk).

10. Klikk "Apply" og bekreft.

 

Det samme kan gjøres med bare to kommandoer i terminal for de som foretrekker det, forutsatt at alle forhåndsinstallerte språkpakker skal vekk. Jeg har ikke testet denne fremgangsmåten, men det bør bli noe sånt:

 

Avinstallasjon

sudo yum remove openoffice.org-langpack*

 

Installasjon av bokmål

sudo yum install openoffice.org-langpack-nb_NO

 

Aktivisere språk

1. Start f.eks. Writer (du trenger bare å endre i ett av OpenOffice programmene, så gjelder det alle).

2. Velg Tools, Options

3. Ekspander "Language Settings" og velg "Languages" under det.

4. Hvis du vil endre til norsk brukergrensesnitt, bruk feltet "User interface". "Norwegian, Bokmål" og/eller "Norwegian, Nynorsk" skal være tilgjengelig.

5. Hvis du vil endre standardspråk for nye dokumenter, bruk feltet lenger nede under "Default language for documents", feltet "Western". Også her skal norsk være mulig nå.

6. Klikk OK. Endring av brukergrensesnitt skjer etter omstart av programmet.

 

 

Lykke til!

<

hei

 

Jeg valgte det siste alternativet og nå når jeg skal åpne open office så får jeg opp denne feilmeldingen: /home/user/%U does not exist.

Lenke til kommentar
Noen som veit om det blir mulig å dytte inn et 3G-kort selv uten lodding og modifisering av avansert grad? Altså av typen plug-and-play? Ellers er det plutselig mulig jeg må avbestille og vente på 3G-versjonen. :( Det er 33,3 % av grunnen til at jeg vil ha en.

 

Etter det jeg veit så er det en liten luke under maskinen med "plug-and-play" kobling.

 

Se på filmene på youtube

Lenke til kommentar

Hei, når nedlastningen var ferdig gikk jeg til firefox vinduet downloads, men der var det ingenting. Så summa sumaris fikk jeg hverken til å legge inn norsk pakke i den gamle officen eller laste ned open office 2.4. Jeg må nok bare innstallere hele dataen på nytt igjen, men sånt skjer.

 

Gå til nettstedet no.openoffice.org

Last ned «Bokmål, Linux (RPM)»

Velg «Save to disk»

Når nedlastingen er ferdig, går du i Firefox-vinduet «Downloads»

Der høyreklikker du på fila du har lastet ned og trykker på «Open containing folder»

I filbehandleren som kommer opp trykker du på «File», og i menyen som kommer opp trykker du på «Terminal»

I terminal-vinduet som kommer opp skriver du «tar -xvzf Ooo_2.4*tar.gz», uten hermetegn, selvsagt + trykker på «Enter»-tasten. Nå pakkes installasjonsfilene ut.

Fortsatt i terminalen skriver du:

«cd RPMS» + enter (For å gå inn i katalogen der installasjonsfilene er)

«sudo rpm -ivh *rpm» (for å innstallere alle pakkene med administratorrettigheter) Du må sannsynligvis oppgi passordet ditt.

Når installasjonsprosessen er ferdig kan du sjekke om programmet fungerer ved å skrive

«/opt/openoffice.org2.4/program/swriter» + enter i terminalen.

For å gjøre slik at ikonene virker kan du skrive i terminalen

«sudo ln -s /opt/openoffice.org2.4/program/swriter /usr/bin/soffice»

 

Det skulle gjøre susen

Lenke til kommentar
Jeg syntes Aspire One er genial - Mitt første alvorlige møte med Linux, som jeg etter litt fikling liker bedre og bedre. Noen nybegynnerspørsmål :

 

Problemet er at jeg ikke får editert nødvendige filer ved diverse endringer i menyer etc. fordi jeg ikke har root tilgang.

 

Hvordan åpner man en fil for editering som root user ? (fra terminalvindu), prøvde 'vi' editoren, men fikk ikke engang til å lagre fra den.

 

Kan man eventuelt åpne "file manager" som root user på en enkel måte?

 

Logg deg inn som root:

su [enter]
dittpassord [enter]

 

I eksempelet skal du editere filen "fil.txt" som ligger i mappen /home/user/mappe/

 

 

Editere filen hvis du står i samme mappe som filen

mousepad fil.txt

 

Editere filen dersom du står i en annen mappen enn filen

mousepad /home/user/mappe/fil.txt

Lenke til kommentar
Hei, vil linus versjonen fungere mot en NAS disk (til ekstern lagring). Jeg har aldri brukt Linux og har derfor en rekke nybegynner spm:-)

 

Nei det vil den ikke.

 

Eneste måten å få tak i filene vil være igjennom en ftp klient (forutsatt at det er satt opp på NAS'et)

 

Men ubuntu linux distribusjon er gratis å da fungerer det utmerket.

 

Takker for svar. De fleste NAS disker kommer vel med FTP klient i dag, så det er vel en mulighet ja. Ellers merker jeg at jeg får litt nerver om jeg skal avinstallere Linus og installere ubuntu, da jeg aldri har vært borti Linux og ikke kan noe programmering. Vil heller ikke ha Windows versjon da jeg vil kjøre på SSD, samt at det er en god måte å få erfaring med Linus/x på tenkte jeg. Er det noen gode guider til installering av Ubuntu på Aspire One?

Lenke til kommentar

Likte ikkje den linux versjone som låg inn på pc so eg fann ut og teste ut men noke andre versjona, testa med windows xp og det gikk seint og hakkete so den anbefale eg ikkje går sikker fint viss en oppgrader minne på den.

 

Tenkte og legge inn ubuntu på den men noke par spørsmål først, tenkte og legge inn Ubuntu Netbook Remix men finner ikkje noke plass og lasta det ned finner berre Ubuntu Desktop Edition nåke so har ein direkte nedlasting link te remix editon?

 

Veit dåkke kor ein lasta ned drivare te dinna versjon?

Endret av Neddo
Lenke til kommentar
Takker for svar. De fleste NAS disker kommer vel med FTP klient i dag, så det er vel en mulighet ja. Ellers merker jeg at jeg får litt nerver om jeg skal avinstallere Linus og installere ubuntu, da jeg aldri har vært borti Linux og ikke kan noe programmering. Vil heller ikke ha Windows versjon da jeg vil kjøre på SSD, samt at det er en god måte å få erfaring med Linus/x på tenkte jeg. Er det noen gode guider til installering av Ubuntu på Aspire One?

 

Jeg fulgte denne guiden

http://aa1.hybel.net/software/ubuntu/insta...41-med-liveusb/

 

Merk at punktet om installering av trådløstnettverkdriverene i den guiden er utdaterte, det gikk automatisk hos meg når jeg kjørte update fra menyen i ubuntu.

 

Om alt skulle gå galt så tar det ikke mer enn ca quarter å legge inn linpus igjen....

Lenke til kommentar
Takker for svar. De fleste NAS disker kommer vel med FTP klient i dag, så det er vel en mulighet ja. Ellers merker jeg at jeg får litt nerver om jeg skal avinstallere Linus og installere ubuntu, da jeg aldri har vært borti Linux og ikke kan noe programmering. Vil heller ikke ha Windows versjon da jeg vil kjøre på SSD, samt at det er en god måte å få erfaring med Linus/x på tenkte jeg. Er det noen gode guider til installering av Ubuntu på Aspire One?

 

Jeg fulgte denne guiden

http://aa1.hybel.net/software/ubuntu/insta...41-med-liveusb/

 

Merk at punktet om installering av trådløstnettverkdriverene i den guiden er utdaterte, det gikk automatisk hos meg når jeg kjørte update fra menyen i ubuntu.

 

Om alt skulle gå galt så tar det ikke mer enn ca quarter å legge inn linpus igjen....

 

Mange takk! Skal si det er mange raske og flinke folk på forumet!!

 

Noe annet: jeg leser at mange har hatt problemer med norsk tastatur. Er det lurt å vente til neste ladning maskiner kommer i slutten av August tror du? i forhold til at feilen vil da være rettet?

Lenke til kommentar
Noe annet: jeg leser at mange har hatt problemer med norsk tastatur. Er det lurt å vente til neste ladning maskiner kommer i slutten av August tror du? i forhold til at feilen vil da være rettet?

 

Det var egentlig ikke verre enn å taste inn en kommando i terminalen en gang. Er ikke stort nok problem til å utsette kjøp.

Lenke til kommentar
Jeg syntes Aspire One er genial - Mitt første alvorlige møte med Linux, som jeg etter litt fikling liker bedre og bedre. Noen nybegynnerspørsmål :

 

Problemet er at jeg ikke får editert nødvendige filer ved diverse endringer i menyer etc. fordi jeg ikke har root tilgang.

 

Hvordan åpner man en fil for editering som root user ? (fra terminalvindu), prøvde 'vi' editoren, men fikk ikke engang til å lagre fra den.

 

Kan man eventuelt åpne "file manager" som root user på en enkel måte?

 

Kortet skal fungere rett i det. Du kan prøve å formatere det på nytt først. Mitt SDHC kort på 8GB formater med FAT32 gikk rett inn

Lenke til kommentar

For de som lurer på dette med Netcom Connect og USB-modem i Linpus, så har jeg fått det til å fungere. Jeg gjorde det ved hjelp av wvdial som jeg har gjort i Ubuntu tidligere, men slet med at jeg ble connected uten å kunne surfe eller koble til noe som helst. Fant ut at dette var et DNS-problem og at DNS-serverne ikke ble lagt til automatisk i etc/resolv.conf slik de blir ved en ordinær internettilkobling. Siden adressene til serverne kommer fram i terminalen når man kobler til, så var det fort gjort å legge til disse manuelt. Etter å ha gjort det fungerte alt som det skulle.

 

Sliter dog fortsatt med å få en messenger-klient til å fungere. Den medfølgende klienten viste først ingen kontakter når jeg ble tilkoblet, men nå får jeg ikke koblet til idet hele tatt med feilmeldingen "our protocol is not supported by the server". Har også lagt inn aMSN, men den prøver bare å connecte til evig tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...