Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
syns det er litt irriterende at maskinen går inn i "sleep" mode når jeg laster ned via torrent-programmet linkage.

 

noen som vet hvordan jeg kan få den til å stå på, urørt.

 

 

Har du sjekket innstillingene på autosuspend på powersave settingsen?

Det var der jeg måtte inn for å stoppe den sleepen.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Forsøker å kompilere en kjernemodule jeg har, og fant en nesten lik kernelsource i "Add/Remove programs" som jeg har lagt i /usr/src.

 

Får følgende feil når jeg forsøker å modprobe modulen,

"version magic '2.6.23.1-42.fc8 SMP mod_unload 686 4KSTACKS ' should be '2.6.23.9lw SMP preempt mod_unload CORE2 '"

 

Noen forslag på hvordan jeg kan få lagt inn korrekt kernelsource, eller må jeg rekompilere kjernen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234897
Jeg er på jakt etter en touchpadkabel. Ca 5cm 12-pols FFC med 0,5 pitch.

Er det noen som vet hvem som utfører service på Acer i Norge?

 

Jeg har kjøpt en del Acer hos ArData. Tror kanskje de utfører service også (mest sansynligvis ikke, men verdt et forsøk:P )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234897

Jeg har prøvd å legge inn Ubuntu med USB live.

Når jeg kommer til det stedet der jeg skal legge inn ny WiFi-driver, så må jeg først inn å skru av den medfølgende driveren. Der starter problemet. Jeg får ikke til å starte programmet, prøver også å starte firefox, men det gjekk heller ikke.

 

Jeg hadde før dette kun installert ubuntu og kjørt apt-get update og apt-get upgrade.

 

Noen som vet hvor problemet kan ligge?

 

Skal prøve å kjøre installasjonen en gang til etter jobb i dag. Om ikke dette funker, prøver jeg å lage ny Live USB.

 

(edit: her er veiviseren jeg brukte: http://aa1.hybel.net/software/ubuntu/insta...41-med-liveusb/ )

Endret av Slettet+981234897
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har akkurat kjøpt meg en Acer Aspire One med Linpus. Forresten en veldig bra pc som funker bra til det den skal: Tekstbehandling og surfing.

 

Men et par spørsmål: Linpus. Hvordan i alle dager installerer man et program når man har Linpus OS?

 

Når jeg laster ned en install-fil fra nettet (for eks. Skype), og åpner filen blir det bare skit og agurk. Kunne noen laget en guide beregnet på Linpus-nybegynnere, og forklart hvordan man gjør noe så enkelt som å installere et program? Jeg er helt lost når det gjelder Linpus.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Til dere som lurer på hvordan man installerer programmer på Linpus, her er noe informasjon. http://www.aspireoneuser.com/2008/07/09/as...npus-mode-hack/

 

Selv om Linpus kommer fra Fedora så er det litt vanskelig for ikke-Linpus brukere å vite nøyaktig hvordan ting fungerer på Linpus, men mye dokumentasjon der ute beregnet på Fedora kan sannsynligvis være relevant for Linpus. Håper det er til hjelp.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg har akkurat kjøpt meg en Acer Aspire One med Linpus. Forresten en veldig bra pc som funker bra til det den skal: Tekstbehandling og surfing.

 

Men et par spørsmål: Linpus. Hvordan i alle dager installerer man et program når man har Linpus OS?

 

Når jeg laster ned en install-fil fra nettet (for eks. Skype), og åpner filen blir det bare skit og agurk. Kunne noen laget en guide beregnet på Linpus-nybegynnere, og forklart hvordan man gjør noe så enkelt som å installere et program? Jeg er helt lost når det gjelder Linpus.

 

På forhånd takk!

 

Hei!

Det er ikke alltid like enkelt i Linux og kanskje spesielt ikke i Linpus, som er ganske nedstrippet. I tillegg til å åpne for "avansert modus" som forrige taler nevnet, vil jeg anbefale deg å bruke forumet på de sidene (http://www.aspireoneuser.com/forum/), der du finner masse hjelp, veiledninger og tips.

 

Selv har jeg funnet ut at det er best å ikke gjøre for mye egne triks med denne lille maskinen, den har tross alt nokså begrenset hardware. Operativsystemet og programmene som følger med er godt optimalisert for maskinen. De som f.eks. har forsøkt å installere Ubuntu forteller stort sett at de har endt opp med masse problemer og mye tregere maskin.

 

Men jeg har i alle fall installert VLC player (og avinstallert MPlayer) og oppgradert til Firefox 3 (her er det viktig å gjøre det på riktig måte).

 

Linpus bruker Yum pakkebehandler (installasjon/avinstallasjon), men det grafiske brukergrensesnittet som følger med er ikke 100% bra. Jeg installerte noe som heter Yum Extender, som jeg synes virker mer ryddig og oversiktlig og fungerte fint med en gang. For å installere, start en terminal (f.eks. fra My files, høyreklikk og "New terminal here"), skriv:

sudo yum install yumex

Etter å taste passordet ditt installeres den på no time. Når avansert modus er aktivert finner du det under System, Yum Extender.

 

Lykke til!

Helge

Endret av hkalnes
Lenke til kommentar
Det var mye greier bare for å legge inn et program.. :(

...å legge inn et program som ikke er offifsielt støttet av distribusjonen (Linpus/Fedora). Programmer med offisielle rpm pakker (som Opera, Skype) er lekende lett å få innpå, enda mer med programmer som kan legges inn via pakkebehandleren i den "avanserte menyen". Hvis du vil ha Firefox 3 på den enkle måten, nå du nok desverre vente på at Acer gjør den tilgjengelig via Live Update funksjonen.

Lenke til kommentar

Fikk min Aspire One i dag. Skrev inn commanden for norsk tegnset, å da jeg reboota så stopper den opp etter acer logoen. Linpus blir ikke ferdigloadet eller noe, blir bare svart skjerm med et kryss som muskepeker.

 

Har prøvd å kopiere alle filene fra recoverydvd'en til en usb hdd, å sette den først i booting rekkefølgen, men det samme skjer da, stopper opp etter acer logoen.

 

Noen som har noen ideér om hva det kan være, hva jeg kan gjøre for å fikse det ?

 

 

prøver å ringe til supporten til acer, men telefonsystemet deres suger, er ikke noe kø-system, nesten bare flaks om du treffer på noen eller om du får beskjed om at det er opptatt.

Endret av egzeth
Lenke til kommentar
Er det noen som vet om jeg kan koble på et USB tastatur til Linpus versjonen? Vurderer å kjøpe Acer One 110 og en fleksibelt USB tastatur, men trenger å vite om det vil passe sammen.

Jeg har testet min med et USB-tastatur, og det funket fint. Også via USB-hub, sammen med en mus.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd å legge inn Ubuntu med USB live.

Når jeg kommer til det stedet der jeg skal legge inn ny WiFi-driver, så må jeg først inn å skru av den medfølgende driveren. Der starter problemet. Jeg får ikke til å starte programmet, prøver også å starte firefox, men det gjekk heller ikke.

 

Jeg hadde før dette kun installert ubuntu og kjørt apt-get update og apt-get upgrade.

 

Noen som vet hvor problemet kan ligge?

 

Skal prøve å kjøre installasjonen en gang til etter jobb i dag. Om ikke dette funker, prøver jeg å lage ny Live USB.

 

(edit: her er veiviseren jeg brukte: http://aa1.hybel.net/software/ubuntu/insta...41-med-liveusb/ )

 

Jeg har innstalert ubuntu med netbook remix pakkene paa min Acer Aspire, det fungerer fint. Men det var en del timer med tweaking for aa faa det til aa virke og da serlig netbook remixen, men det var med mer fordi jeg hadde oversett stedet det stod at man maatte disable kompis for at netbook remix skulle fungere. At du ikke faar kjort driver oppsett programmet der du skal slaa av wifi tyder paa at det er noe galt med din live usb eller din innstalasjon som gjoer at dette programmet ikke fungerer som det skal.

 

Selv hadde jeg problemer med

sudo echo ath_pci >> /etc/modules <enter>
sudo modprobe ath_pci <enter>

der maskinen ikke ville gjennomfoere det, etter aa ha lest litt maatte jeg bruke en sudo - i variiant elller noe slikt for at maskinen skulle godta det.

 

Naar det er sagt er arbeidet vel verdt det siden Ubuntu Nettbook remix er et langt bedre brukergrensesnitt enn orginal distroen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...