Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen som vet om jeg kan koble på et USB tastatur til Linpus versjonen? Vurderer å kjøpe Acer One 110 og en fleksibelt USB tastatur, men trenger å vite om det vil passe sammen.

Jeg har testet min med et USB-tastatur, og det funket fint. Også via USB-hub, sammen med en mus.

 

Supert! Takk for svaret.

Lenke til kommentar

1 stk hvit A150 + neoprene veske + 6-cells batteri bestilt! :D Håper de dukker opp før 30. august. *Krysser fingre og tær*. Noen som kjenner til når A150 har ETA ved hovedlagre i Norge? Elkjøp var forholdsvis sikre på 21. august, spent på om det er en allmenn oppfattelse.

 

Noen som veit om man kan installere Linpus på A150 og dual-boote Linpus og XP? Hadde vært greit med et "ready-set-surf"-OS som starter på få sekunder når det ikke er behov for telefonsynking, iTunes og andre ting XP gir meg mulighet til.

 

Fiklet litt med en A110 og en Eee 900 som sto på Elkjøp i sta. Ble overbevist på få sekunder. Tastaturet på Eee 900 er crapy lite og skjermen og tastaturet på Aspire One er knalldigg. Skal på Elkjøp og plukke mer i morgen om dette været holder seg. :p

Lenke til kommentar

Har når prøvd å oppdatere til firefox 3 gjentatte ganger, forresten en veldig bra guide til det i forumet her (Takk Logiman!). Men av en eller annen grunn ender det alltid med at det kommer opp en melding med "no such directory" eller "folder not found" når jeg kommer et stykke ut i installasjonen. Og nå har resultatet blitt at jeg ikke har firefox på maskinen lenger, så jeg kommer ikke på nett. Har dog installert Opera som en midlertidig løsning via USB. Men det hjelper ikke så mye med opera. For nå er problemene som følger: Jeg får ikke opp noe ikon nede i høyre hjørne som signaliserer trådløst internett. Og når jeg går inn på settings og trykker på "Network center", skjer det ingen verdens ting. Og når jeg trykker på "Browser", skjer det heller ingen verdens ting. Hva kan jeg gjøre?

Jeg har sjekket at "trådløs-knappen" på undersiden av pc'n ikke er deaktivert.

 

På forhånd takk!

Endret av emami92
Lenke til kommentar
Fiklet litt med en A110 og en Eee 900 som sto på Elkjøp i sta.

 

Hvilken Elkjøpbutikk?

 

Buskerud Storsenter. Holdt på å gå i bakken selv jeg, hadde aldri i livet trodd Elkjøp skulle få ordnet noe slikt. De tok selvfølgelig inn bestillinger som bare pokker der de sto å fristet samtlige som dukket opp! :p De hadde forøvrig 8-9 A110 i begge farger, så om man ville ha 8GB utgaven var det bare å slå til.

Lenke til kommentar
Jeg driver å setter opp et kameraovervåkningssystem for fjøs.

Videooverføringen skal kunne overvåkes via nett i en traktor eller bil.

Jeg er derfor på utkikk etter en bitteliten bærbar pc med SSD disk som kan stå fastmontert i traktor.

 

 

 

Jeg lurer derfor på om følgende er mulig med Acer Aspire one.

 

 

 

- Finnes det dockingstasjon til aspire one? Kan denne i så fall

skrus fast i en plate (som monteres på arm)?

 

- Er det mulig å bruke telenors mobil bredbånd (så vidt jeg vet

har telenor linuxdrivere til modemet) på denne?

 

- Er det mulighet for innebygget HSDPA modem?

 

- Finnes det 12V adapter til disse, eller må man bruke ekstern

converter?

 

- Kan den kjøre windows XP/Vista? Hvis den specces høyt nok?

 

- Hvordan er lysstyrken på disse skjermene i forhold til en

"standard" bærbar i 5-6000kr klassen? Dette med tanke på at den skal

brukes ute.

 

Jeg har ikke fått min Acer Aspire One enda, men jeg kan prøve å svare deg så godt jeg kan likevel.

 

1) Utifra hva jeg har sett av bilder så ser det ikke ut som at AAO har "plugger" for dockingstasjon.

 

2) Har vel vært diskutert opptil flere ganger tidligere i tråden, og det skal la seg gjøre ja, dog via USB-donglen til Telenor. Men tror du EDGE (regner med du ikke har 3G i området ditt) er raskt nok til å streame en kamerafeed da?

 

3) Er snakk om at en slik mulighet skal komme etterhvert, ja, men ikke på de første modellene (som er til salgs/forhåndsbestilling nå).

 

4) Jeg har ikke sett noen "offisielle" 12V adaptere, dette har også vært diskutert tidligere i tråden og man får kjøpt convertere på Clas Ohlson

 

5) Du får de kjøpt ferdig med WinXP Home installert.

 

6) Igjen, vanskelig å si siden jeg ikke har fått min egen, men vil tro at den iallfall ikke har BEDRE lysstyrke, men noenlunde den samme.

Lenke til kommentar

Har bare et tips til deg som vurderer kjøp av Aspire One:

 

Har du ingen genuin interesse for Linux og programmering, hold deg unna dette søppletet av en maskin.

 

Jeg kjøpte en slik til min kone, for at hun skulle ha en enkel maskin å gjøre hverdagslige ting med. Hun har ennå ikke fått brukt den, fordi den ikke er klargjort for Norge, med norske tastaturinnstillinger. I går satt jeg en og en halv time i forsøk på å fikse dette - uten å lykkes. Æ, Ø og Å kan jeg skrive her nå, fordi jeg sitter med min private maskin.

 

Man må være programmerer og ha en interesse for Linux om man skal ha nytte av denne "datamaskinen".

Lenke til kommentar
Har lest alle trådene om Acer One her, og alle handler om den linux greia. Hvorfor det?

 

Jeg har selv bestilt en A150, som er veldig mye bedre enn A110...? Den koster jo ikke såå mye mer?.

 

Bedre er vel litt subjektivt. Den har mer diskplass, og den kjører windows. Personlig, holder diskplassen og et SD kort i massevis, da dette ikke er noen som helst erstatning for hverken laptopen eller mine stasjonære. Det er rett og slett en surfemaskin som er lett å ha å surfe i fra senga, ute og på reiser osv. På meg virker det som om noen skal ha denne som en "hovedmaskin" eller eneste maskin. XP er nok lettere for de som ikke har vært borti linux, men det har sine ulemper med at man da burde ha Antivirus osv også. Jeg er selv en windows nisse, men har ingen større problemer med å bruke linux, og er i grunn svært fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Har lest alle trådene om Acer One her, og alle handler om den linux greia. Hvorfor det?

 

Jeg har selv bestilt en A150, som er veldig mye bedre enn A110...? Den koster jo ikke såå mye mer?.

 

Det er ca ~5-600 kroner forskjell på Linux og Windows OEM maskinene både for AA1 og EEE, om det er verdt det kommer an på behov. Personlig bruker jeg ikke Windows så jeg kan vel ikke svare for den vanlige mannen i gaten.. :innocent:

Lenke til kommentar
Har bare et tips til deg som vurderer kjøp av Aspire One:

 

Har du ingen genuin interesse for Linux og programmering, hold deg unna dette søppletet av en maskin.

 

Jeg kjøpte en slik til min kone, for at hun skulle ha en enkel maskin å gjøre hverdagslige ting med. Hun har ennå ikke fått brukt den, fordi den ikke er klargjort for Norge, med norske tastaturinnstillinger. I går satt jeg en og en halv time i forsøk på å fikse dette - uten å lykkes. Æ, Ø og Å kan jeg skrive her nå, fordi jeg sitter med min private maskin.

 

Man må være programmerer og ha en interesse for Linux om man skal ha nytte av denne "datamaskinen".

 

Enig i at maskinen burde hatt norsk tastatur som standard ved levering, eller i hvertfall hatt en beskrivelse av hvordan dette skal settes opp.

 

Det tar imidlertid bare et minutt å sette opp norsk tastatur, og fremgangsmåten står i denne tråden tror jeg.

Dette krever hverken interesse for Linux eller særegne ferdigheter.

Lenke til kommentar
Har bare et tips til deg som vurderer kjøp av Aspire One:

 

Har du ingen genuin interesse for Linux og programmering, hold deg unna dette søppletet av en maskin.

 

Jeg kjøpte en slik til min kone, for at hun skulle ha en enkel maskin å gjøre hverdagslige ting med. Hun har ennå ikke fått brukt den, fordi den ikke er klargjort for Norge, med norske tastaturinnstillinger. I går satt jeg en og en halv time i forsøk på å fikse dette - uten å lykkes. Æ, Ø og Å kan jeg skrive her nå, fordi jeg sitter med min private maskin.

 

Man må være programmerer og ha en interesse for Linux om man skal ha nytte av denne "datamaskinen".

 

Som alle nye systemer, krever det litt opplæring. Man trenger ingen programmeringskunskaper. Det du trenger er derimot er å lære deg noen kommandoer. Alternativt fjerne linpus desktopen som er default, så den blir "advanced". Da er det bare å gå på legg til/fjern prog. med synaptisk pakkebehandler og krysse av det du vil. Resten gjør seg selv.

 

Det er en feil av Acer at det var et problem med at norsk tastatur layout ikke dukka opp som default. Imidlertid så er jo det ikke noe problem å løse. Du må skrive inn en enkelt linje og du er kvitt det for godt, og du finner en guide her i forumet, Ellers så skal jeg gjenta den. Tar deg 1 min + en restart.

 

Og jeg ser ikke at den ikke skal kunne brukes til hverdagslige ting som default? Det er firefox nettleser, som er svært god til nettbruk. Den har Open office, som fungerer minst like bra som MS Office. den har bilderedigeringsprogram, mediaspiller, web cam, + diverse. Hva mer anser du som hverdagslige? Jeg vil nå påstå det følger mer med her enn på en normal maskin levert med XP av programmer.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Har lest alle trådene om Acer One her, og alle handler om den linux greia. Hvorfor det?

 

Jeg har selv bestilt en A150, som er veldig mye bedre enn A110...? Den koster jo ikke såå mye mer?.

 

Bedre er vel litt subjektivt. Den har mer diskplass, og den kjører windows. Personlig, holder diskplassen og et SD kort i massevis, da dette ikke er noen som helst erstatning for hverken laptopen eller mine stasjonære. Det er rett og slett en surfemaskin som er lett å ha å surfe i fra senga, ute og på reiser osv. På meg virker det som om noen skal ha denne som en "hovedmaskin" eller eneste maskin. XP er nok lettere for de som ikke har vært borti linux, men det har sine ulemper med at man da burde ha Antivirus osv også. Jeg er selv en windows nisse, men har ingen større problemer med å bruke linux, og er i grunn svært fornøyd med det.

 

Da skjønner jeg. Jeg skal bruke A150 som hovedmaskin, men jeg bruker bare pc`er til internett og film så da er den vel bra nok for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...