Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Takk for tilbakemelding! Det er ikke noe i veien med det du har gjort. Det er jeg som har gjort en liten skrivefeil. Det skal være to store O-er i begynnelsen av navnet på fila, jeg har bare skrevet en. Beklager. Jeg skal rette det opp i innleggene mine.

Kommandoen skal være:

tar -xvzf OOo_2.4*tar.gz

 

Hei

 

Nå har jeg lagt til OO2.4. Tusen takk for guiden til hvordan det skulle gjøres. Og takk til alle andre tolmodige hjelpere her på forumet.

Lenke til kommentar

Et problem med VLC når det gjelder lyden. Når jeg bruker lydbryter/skive dingsen i VLC og denne kommer for høyt, blir det bare skurr i lyden. Dette skjer uansett som hovedvolumet til maskinen settes helt ned. Høres ut som en overbelastet forsterker, men lydnivået ut er lavt. Står det lavt i VLC og fult på hovedvolum er det ingen problem. Gjelder både innebygde høyttalere og headsett/propper.

Lenke til kommentar
Fy f**n så mye klunder dere har med linux!. Glad jeg bestilte A150 (den med XP og Harddisk) når jeg leser her :p

Det er jo ikke før man begynner å bryte en masse unødvendig tull inn i maskina at det blir "klunder". Den fungerer utmerket godt til sitt bruk som den er, de som plages er jo de som går inn for å lage seg problemer.

Lenke til kommentar
Et problem med VLC når det gjelder lyden. Når jeg bruker lydbryter/skive dingsen i VLC og denne kommer for høyt, blir det bare skurr i lyden. Dette skjer uansett som hovedvolumet til maskinen settes helt ned. Høres ut som en overbelastet forsterker, men lydnivået ut er lavt. Står det lavt i VLC og fult på hovedvolum er det ingen problem. Gjelder både innebygde høyttalere og headsett/propper.

Jeg opplever det samme problemet. Alt over 40% lydstyrke i VLC gir en fæl skurring.

 

PS tok en live update i dag og nå fungerer messenger, både logge på og se kontakter men ingen webcam.

Lenke til kommentar
Egya, tusen takk for Open Office guiden din :thumbup: nå har jeg også fått norsk oppsett :new_woot:

 

De ikon bildene som som nå står under Work menyen, de var litt uskarpe. og jeg lurte derfor på om det var mulig å legge inn de gamle ikonene.

 

De gamle ikonene forsvant med den gamle utgaven av OOO. Men jeg fant noen nye på internett. Her er de på min desktop. http://home.no.net/egya/min_aa1.png Jeg gir gjerne en liten oppskrift om noen er interessert.

Lenke til kommentar
Et problem med VLC når det gjelder lyden. Når jeg bruker lydbryter/skive dingsen i VLC og denne kommer for høyt, blir det bare skurr i lyden. Dette skjer uansett som hovedvolumet til maskinen settes helt ned. Høres ut som en overbelastet forsterker, men lydnivået ut er lavt. Står det lavt i VLC og fult på hovedvolum er det ingen problem. Gjelder både innebygde høyttalere og headsett/propper.

Jeg opplever det samme problemet. Alt over 40% lydstyrke i VLC gir en fæl skurring.

 

PS tok en live update i dag og nå fungerer messenger, både logge på og se kontakter men ingen webcam.

 

Jepp, de skulle fikse på det at den brukte den gamle, nå ikke lengre støttede protocolen.

 

Vet ikke hva MSN nettvekret driver med. Oppdaterer og fikser, men det blir værre og værre.

Lenke til kommentar
Egya, tusen takk for Open Office guiden din :thumbup: nå har jeg også fått norsk oppsett :new_woot:

 

De ikon bildene som som nå står under Work menyen, de var litt uskarpe. og jeg lurte derfor på om det var mulig å legge inn de gamle ikonene.

 

De gamle ikonene forsvant med den gamle utgaven av OOO. Men jeg fant noen nye på internett. Her er de på min desktop. http://home.no.net/egya/min_aa1.png Jeg gir gjerne en liten oppskrift om noen er interessert.

 

 

Jeg er desverre så fersk i linux, at du må nok lage en liten guide om hvordan en skifter ikon.

Lenke til kommentar
For de som lurer på dette med Netcom Connect og USB-modem i Linpus, så har jeg fått det til å fungere. Jeg gjorde det ved hjelp av wvdial som jeg har gjort i Ubuntu tidligere, men slet med at jeg ble connected uten å kunne surfe eller koble til noe som helst. Fant ut at dette var et DNS-problem og at DNS-serverne ikke ble lagt til automatisk i etc/resolv.conf slik de blir ved en ordinær internettilkobling. Siden adressene til serverne kommer fram i terminalen når man kobler til, så var det fort gjort å legge til disse manuelt. Etter å ha gjort det fungerte alt som det skulle.

 

Sliter dog fortsatt med å få en messenger-klient til å fungere. Den medfølgende klienten viste først ingen kontakter når jeg ble tilkoblet, men nå får jeg ikke koblet til idet hele tatt med feilmeldingen "our protocol is not supported by the server". Har også lagt inn aMSN, men den prøver bare å connecte til evig tid.

 

Ja, hvordan i all verden setter man denne DNS serveren på??? Har telenor mobiltbredbånd med usb, og når jeg plugger inn denne kommer 3G symbolet inn ved netverksikonet, men når jeg åpner browser så sier den at noe galt. Så komandoen for DNS server på er kanskje svaret??

 

Hvordan gjør du dette i terminalen?

Har ikke brukt Linux i noe større grad, så kan du skrive ned hvordan du skriver inn DNS-adressene manuelt?

For det første må man bruke programmet "wvdial" som følger med Linpus og de fleste andre Linux distros for å koble seg opp med modemet. Det finnes flere guider for hvordan man gjør dette, og minst en er nevnt tidligere i dette forumet. Jeg installerte selv også drivere for Huawei E220 modemet, men jeg tror det vil holde med å fylle inn følgende i fila etc/wvdial.conf:

 

[Dialer huawei]

Modem = /dev/ttyUSB0

Baud = 1800000

Init2 = ATZ

Init3 = ATQ0 V1 E1 S0=0 &C1 &D2 +FCLASS=0

ISDN = 0

Modem Type = Analog Modem

Init4 = AT+CGDCONT=1,"IP","internet.netcom.no"

 

For å koble seg til med modemet gir man kommandoen "wvdial huawei" i terminalen innlogget som root.

Dette gjelder selvfølgelig bare for modemet fra Netcom, men jeg vil tro wvdial også kan brukes for mobilt bredbånd fra telenor.

Når man er tilkoblet med modemet vil de siste linjene i terminalen typisk se slik ut:

--> local IP address 89.8.27.105

--> pppd: P�lL[08]�[07][08] �[07][08]

--> remote IP address 10.64.64.64

--> pppd: P�lL[08]�[07][08] �[07][08]

--> primary DNS address 212.169.123.67

--> pppd: P�lL[08]�[07][08] �[07][08]

--> secondary DNS address 212.45.188.254

--> pppd: P�lL[08]�[07][08] �[07][08]

 

Problemet hos meg var da at de to DNS-adressene som kommer fram ikke er blitt lagt til i filen etc/resolv.conf automatisk. Er denne filen tom, må adressene legges inn manuelt.

I dette tilfelle skulle følgende vært lagt inn i etc/resolv.conf(alt annet fjernes):

nameserver 212.169.123.67

nameserver 212.45.188.254

 

Filene wvdial.conf og resolv.conf kan redigeres i en teksteditor, for eksempel vim. Men husk at man må være innlogget som root (skriv "su" i terminalen) for å kunne skrive til dem.

Lenke til kommentar
Jeg antar Linpus har en integrert firewall som de fleste andre Linux Distroer. Hvordan får jeg tilgang til den?

 

Hvis du er bak en ruter, har du i praksis lite bruk for en firewall i Linux. Men har inntrykk av det man bruker er iptables (se http://en.wikipedia.org/wiki/Iptables), som også har et grafisk brukergrensesntt med FireStarter (se http://en.wikipedia.org/wiki/Firestarter_(firewall). Ingen av disse ser ut til være forhåndsinstallert, men FireStarter vil du finne i Add/Remove Software (antar at installasjon av den vil ta med seg alle komponenter den er avhengig av). Jeg ville ikke giddet på denne maskinen, men for all del, finn ut av det og rapporter tilbake.

Endret av hkalnes
Lenke til kommentar
Noen her som gidder å vise meg hvordan man installerer firefox 3? har prøvd å følge oppskriften,men får kun laste ned firefox 3.når jeg prøver å pakke den ut me tar-kommando så kommer det bare at mappa ikke eksisterer...hva gjør jeg feil?Håper på raskt svar

 

Når du har lasta ned, gå til den mappa med filbehandling. Velg så terminal derfra på fil-menyen. Skriv inn su og passord og følg så oppskriften. Da er du i terminal i den mappa med rootuser tilgang. Det bør dermed ikke være noe problem nå.

 

Du er mest sannsynelig ikke i mappa den er lasta ned til når du prøver å pakke ut, og da er det ikke så rart den sier at den ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
Da ser det ut som om det er håp for å få bnetcom mobilt brebånd til å fungere, så da skal jeg nok skaffe meg det.

 

Jeg håper og tror at det snart vil komme en enkel løsning for Telenor mobiltbredbånd.

Option, som leverer USB modemene til Telenor, har lovet å komme med Connect programvare for Linux i løpet av 2. halvår 2008.

Det er også Option som skal levere 3G kort til Acer.

Både Option og Linpus Linux er med i Moblin (Mobile Linux Internet Project)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...