Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Hei, vil linus versjonen fungere mot en NAS disk (til ekstern lagring). Jeg har aldri brukt Linux og har derfor en rekke nybegynner spm:-)

 

Nei det vil den ikke.

 

Eneste måten å få tak i filene vil være igjennom en ftp klient (forutsatt at det er satt opp på NAS'et)

 

Men ubuntu linux distribusjon er gratis å da fungerer det utmerket.

 

Dette stemmer ikke. Det er fullt mulig å benytte NAS-disker, så lenge de støtter SAMBA eller CIFS, noe alle NAS-disker som kan brukes fra Windows gjør. Problemet er at det ikke er så enkelt å koble dem opp som det er i f.eks. Ubuntu.

 

Det finnes i alle fall 2 måter å gjøre det på. Se disse:

1. Litt forklaring om begge metoder i denne tråden: http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtop...p;sk=t&sd=a

2. fstab-metoden, se post 3 i http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtop...dd00d08d6#p4864

3. mount.cifs-metoden, se f.eks. http://www.lassedahl.com/b/hvordan_koble_s...acer_aspire_one

 

Selv venter jeg på den ultimate metoden som fungerer som i Windows, dvs at oppkoblingene er permanente men ikke nødvendigvis alltid tilgjengelig.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Norsk tastatur her jeg fått til, men det er å få norsk ordliste på Open Office jeg ikke får til.

Skulle jeg gjerne fått til og. Alternativt bare skru av hele ordliste-skiten. Norsk kan jeg!

Installere norsk ordliste og norsk brukergrensesnitt for OpenOffice

 

Maskinen kommer med en rekke språk installert for OpenOffice, men verken norsk bokmål eller nynorsk. Men det er enkelt å installere en språkpakke som inneholder både ordliste og oversettelse av brukergrensesnittet......

 

 

Prøvde denne metoden, men fikk feilmeldingen "Error resolving dependencies" - Missing dependency: hunspell-nb is needed by package openoffice.org-langpack-nb_NO - og jeg kan ikke finne hunspell-nb som en tilgjengelig pakke...

 

Noen ideer ?

 

Jeg ser at jeg har noe som heter hunspell-nb installert uten at jeg har gjort noe fra eller til i forhold til denne. Den ble sikkert installert automatisk da jeg installerte den norske språkpakken. Det ligger også for en rekke andre språk, dette ser faktisk ut til å være ordlistene som språkpakkene benytter, derfor er det en avhengighet.

 

hunspell-nb ligger i Fedora sine pakkebrønner, som er tilgjengelig fra Yum og Add/Remove per default (hvis du ikke har fjernet den).

 

Har du kanskje oppgradert til OpenOffice 2.4? Det har nemlig ikke jeg. Det ser ikke ut som 2.4 ligger i Fedora sine pakkebrønner, de som har installert 2.4 ser ut til å ha lastet ned fra www.OpenOffice.org. Så det kan skape avhengighetstrøbbel.

 

Så det er veldig mulig oppskriften min bare fungerer for versjon 2.3. Noen med 2.4 som kan verifisere dette?

Lenke til kommentar
Norsk tastatur her jeg fått til, men det er å få norsk ordliste på Open Office jeg ikke får til.

Skulle jeg gjerne fått til og. Alternativt bare skru av hele ordliste-skiten. Norsk kan jeg!

Installere norsk ordliste og norsk brukergrensesnitt for OpenOffice

........

<

hei

 

Jeg valgte det siste alternativet og nå når jeg skal åpne open office så får jeg opp denne feilmeldingen: /home/user/%U does not exist.

 

Ukjent problem for meg. /home/user/%U er en sti der %U erstattes med brukernavnet ditt, slik at det blir /home/user/user (hvis du ikke har endret standard brukernavn til noe annet enn user). Altså en undermappe med navn user i hjemmemappen din. Det betyr at dette ligger ett eller annet sted i oppsettet ditt. Det korrekte skulle sikkert vært bare /home/%U, sånn at resultatet skulle blitt /home/user. Har du selv gjort noen endringer med oppsettet av OpenOffice? Installert 2.4? Kommer du likevel inn etter feilmeldingen?

Lenke til kommentar

Support og problemløsning i denne tråden

 

Godtfolk!

 

Denne tråden begynner å bli uoversiktlig. Nå når maskinen endelig er kommet på markedet, foreslår jeg at vi bruker http://www.aspireoneuser.com/forum/ for support og problemløsning. Der er emnene brukbart kategorisert, det er søkemuligheter og det finnes allerede svar på de fleste spørsmål.

 

Så bruker vi heller denne tråden mer til erfaringer, spørsmål vedr innkjøp, spesifikke norske problemstillinger o.l.

 

Synspunkter?

Endret av hkalnes
Lenke til kommentar

Denne oppskriften har jeg ikke fått med meg før nå, og er veldig vesentlig for de som ikke er Linux proffe.

 

If you want a kind of Advance mode simply open a Terminal.

 

To do this go to Files > My Documents to open the File Manager. Then go to File > Terminal.

 

The Linpus Linus is using Xfce, so use

xfce-setting-show

to get the Xfce Settings Manager.

 

Click on Desktop to get to the Desktop Preferencs and choose the Behavior tab.

 

Now mark under Menus the Show desktop menu on right click option and close the window.

 

This setting will allow you to bring up the normal desktop menu when you right click somewhere on the desktop. The Desktop Menu contains much more options than the limited user interface on the Aspire One.

 

Unter System you will find Add/Remove Software which is the Red Hat/Fedora Packet Manager. You will need your password (the one you set up during installation) to access it. Now you can go nuts and install programs. It's a pretty big selection and the files will be downloaded (you need internet access) and installed for you. If it's an application you usually find it later in the Desktop Menu.

 

That should be enough for the average user. The advanced ones will just use the Terminal to access what they want.

Lenke til kommentar

Her er en forbedret besskrivelse av hvordan man installerer OpenOffice 2.4 i Linpus

 

Gå til nettstedet no.openoffice.org

Last ned «Bokmål, Linux (RPM)»

Velg «Save to disk»

Når nedlastingen er ferdig, går du i Firefox-vinduet «Downloads»

Der høyreklikker du på fila du har lastet ned og trykker på «Open containing folder»

I filbehandleren som kommer opp trykker du på «File», og i menyen som kommer opp trykker du på «Terminal»

I terminal-vinduet som kommer opp skriver du «tar -xvzf OOo_2.4*tar.gz», uten hermetegn, selvsagt + trykker på «Enter»-tasten. Nå pakkes installasjonsfilene ut.

Fortsatt i terminalen skriver du:

«cd RPMS» + enter (For å gå inn i katalogen der installasjonsfilene er)

«sudo rpm -ivh *rpm» (for å innstallere alle pakkene med administratorrettigheter) Du må sannsynligvis oppgi passordet ditt.

Når installasjonsprosessen er ferdig kan du sjekke om programmet fungerer ved å skrive

«/opt/openoffice.org2.4/program/swriter» + enter i terminalen.

 

For å fjerne den gamle versjonen av OpenOffice gjør du dette i terminalen:

"sudo yum remove openoffice.org-core" + enter

 

Hvis du nå vil ha ikoner på skrivebordet må du lage tre filer (Forutsetter at du har avinstallert den gamle versjonen). For å gjøre det, skriv i en terminal:

"sudo mousepad /usr/share/applications/openoffice.org-1.9-writer.desktop" + enter

 

Fyll fila med innholdet under (klipp og lim):

 

[Desktop Entry]

Encoding=UTF-8

Name=Openoffice Writer

GenericName=Skriveprogram

Comment=En fullverdig erstatter for MS Word

Exec=/opt/openoffice.org2.4/program/soffice -writer

Icon=/usr/share/icons/Bluecurve/48x48/apps/openofficeorg-writer.png

StartupNotify=true

Terminal=false

Type=Application

Categories=Application;Office;X-Red-Hat-Base;

X-Desktop-File-Install-Version=0.13

 

"sudo mousepad /usr/share/applications/openoffice.org-1.9-calc.desktop" + enter

 

Fyll fila med innholdet under (klipp og lim):

 

[Desktop Entry]

Encoding=UTF-8

Name=Openoffice Calc

GenericName=Regneark

Comment=Bra nok erstatter for MS Exel

Exec=/opt/openoffice.org2.4/program/soffice -calc

Icon=/usr/share/icons/Bluecurve/48x48/apps/openofficeorg-calc.png

StartupNotify=true

Terminal=false

Type=Application

Categories=Application;Office;X-Red-Hat-Base;

X-Desktop-File-Install-Version=0.13

 

"sudo mousepad /usr/share/applications/openoffice.org-1.9-impress.desktop" + enter

 

Fyll fila med innholdet under (klipp og lim):

 

[Desktop Entry]

Encoding=UTF-8

Name=Openoffice Impress

GenericName=Presentasjoner

Comment=En grei erstatter for MS Powerpoint

Exec=/opt/openoffice.org2.4/program/soffice -impress

Icon=/usr/share/icons/Bluecurve/48x48/apps/openofficeorg-impress.png

StartupNotify=true

Terminal=false

Type=Application

Categories=Application;Office;X-Red-Hat-Base;

X-Desktop-File-Install-Version=0.13

 

Alle tre filene må selvsagt lagres.

 

Restart maskinen

Endret av egya
Lenke til kommentar
Hei, vil linus versjonen fungere mot en NAS disk (til ekstern lagring). Jeg har aldri brukt Linux og har derfor en rekke nybegynner spm:-)

 

Nei det vil den ikke.

 

Eneste måten å få tak i filene vil være igjennom en ftp klient (forutsatt at det er satt opp på NAS'et)

 

Men ubuntu linux distribusjon er gratis å da fungerer det utmerket.

 

Dette stemmer ikke. Det er fullt mulig å benytte NAS-disker, så lenge de støtter SAMBA eller CIFS, noe alle NAS-disker som kan brukes fra Windows gjør. Problemet er at det ikke er så enkelt å koble dem opp som det er i f.eks. Ubuntu.

 

Det finnes i alle fall 2 måter å gjøre det på.

...

 

I stand corrected. Cifs metoden virket jo grei, og kan jo legges inn i .bash_profile også vil jeg tro?

Kanskje jeg skal gå tilbake til linpus... må jo inrømme at jeg savner den raske boot tiden littegran

 

Bzzlink *somskalværelittmindrebombastiskifremtiden*

Lenke til kommentar
Norsk tastatur her jeg fått til, men det er å få norsk ordliste på Open Office jeg ikke får til.

Skulle jeg gjerne fått til og. Alternativt bare skru av hele ordliste-skiten. Norsk kan jeg!

Installere norsk ordliste og norsk brukergrensesnitt for OpenOffice

........

<

hei

 

Jeg valgte det siste alternativet og nå når jeg skal åpne open office så får jeg opp denne feilmeldingen: /home/user/%U does not exist.

 

Ukjent problem for meg. /home/user/%U er en sti der %U erstattes med brukernavnet ditt, slik at det blir /home/user/user (hvis du ikke har endret standard brukernavn til noe annet enn user). Altså en undermappe med navn user i hjemmemappen din. Det betyr at dette ligger ett eller annet sted i oppsettet ditt. Det korrekte skulle sikkert vært bare /home/%U, sånn at resultatet skulle blitt /home/user. Har du selv gjort noen endringer med oppsettet av OpenOffice? Installert 2.4? Kommer du likevel inn etter feilmeldingen?

 

hei

 

Første gangen jeg prøvde å innstalere nosrk ordbok hadde jeg slått av stavekontrollen, etter at det viste seg at open officen ikke virket førsøkte jeg å innstalere open office 2.4. Men der kom jeg ikke langt. Så kjørte jeg recovery på hele maskinen, før jeg på nytt prøvde å innstalere ordbok. Denne gangen forsøkte jeg på den første måten med ad/remove. Resultatet var at samme feil melding kom opp.

 

Når jeg tenker over det kan feilen ha vært i at jeg restartet maskinen rett etter at jeg hadde lagt inn bokmålsordliste uten å gå inn i open office å gjøre det som skulle gjøres der. Hva tror du?

Lenke til kommentar
korleis få støtte for hardisk (ekstern) med ntfs?

Du kan installere pakken ntfs-3g, den skal visst fungere (har ikke testet selv).

 

Du kan bruke Add/Remove Software i avansert modus (eller Alt+F2 og "pirut"), du finner pakken hvis du bruker List-tab'en.

 

Men det enkleste er å bruke terminal og følgende kommando:

sudo yum install ntfs-3g

 

Siden det bare er én kommando trenger du faktisk ikke åpne en terminal, bare trykk Alt+F2 og skriv kommandoen i boksen, og kryss av for å kjøre i terminal.

 

Prøvde installasjonen nå mens jeg skrev, det gikk fint.

 

Lykke Til!

Lenke til kommentar
korleis få støtte for hardisk (ekstern) med ntfs?

Du kan installere pakken ntfs-3g, den skal visst fungere (har ikke testet selv).

 

Du kan bruke Add/Remove Software i avansert modus (eller Alt+F2 og "pirut"), du finner pakken hvis du bruker List-tab'en.

 

Men det enkleste er å bruke terminal og følgende kommando:

sudo yum install ntfs-3g

 

Siden det bare er én kommando trenger du faktisk ikke åpne en terminal, bare trykk Alt+F2 og skriv kommandoen i boksen, og kryss av for å kjøre i terminal.

 

Prøvde installasjonen nå mens jeg skrev, det gikk fint.

 

Lykke Til!

 

 

tusentakk for raskt svar!

Lenke til kommentar
feilmelding v tilkobling av messenger, samt printproblemer..

i helga virka messenger som bare det, kanskje litt heng (sikkert pga minne) når jeg hadde oppe mange faner i firefox samtidig med mange dialoger på messenger, men virka stort sett bra.

i går fikk jeg bare følgende feilmelding:

"our protocol is not supported by the server"

det er altså msn jeg prøver å koble til..

fant selv det nærmeste svaret som trolig finnes på problemet med messenger og MSN protocol feil takket være en henvisning til et annet forum, til info:

 

http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtop...hp?f=5&t=89

Lenke til kommentar
feilmelding v tilkobling av messenger, samt printproblemer..

i helga virka messenger som bare det, kanskje litt heng (sikkert pga minne) når jeg hadde oppe mange faner i firefox samtidig med mange dialoger på messenger, men virka stort sett bra.

i går fikk jeg bare følgende feilmelding:

"our protocol is not supported by the server"

det er altså msn jeg prøver å koble til..

fant selv det nærmeste svaret som trolig finnes på problemet med messenger og MSN protocol feil takket være en henvisning til et annet forum, til info:

 

http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtop...hp?f=5&t=89

 

Fant ikke noe info ang msn der jeg, kan godt hende jeg bare var blind.

Lenke til kommentar
feilmelding v tilkobling av messenger, samt printproblemer..

i helga virka messenger som bare det, kanskje litt heng (sikkert pga minne) når jeg hadde oppe mange faner i firefox samtidig med mange dialoger på messenger, men virka stort sett bra.

i går fikk jeg bare følgende feilmelding:

"our protocol is not supported by the server"

det er altså msn jeg prøver å koble til..

fant selv det nærmeste svaret som trolig finnes på problemet med messenger og MSN protocol feil takket være en henvisning til et annet forum, til info:

 

http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtop...hp?f=5&t=89

 

Fant ikke noe info ang msn der jeg, kan godt hende jeg bare var blind.

Informasjon om problemene med Messenger:

http://support-web.acer-euro.com/APP/CSD/e...0b?OpenDocument

 

Kort sagt:

Microsoft truns off supporting on Windows Live Messenger v.8.0 that uses MSNP v13 protocol,

and Aspire one Messenger uses this version too.

 

RD team is working to upgrade the protocol supporting to MSNP v15.

 

Forvent en oppdatering 8. august

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234897

Edit: Problem løst (håper jeg) Startet recoveryUSB med linpus. Håper dette fikser problemet :) Er på 26% nå.. Hmm. Kanskje prøve Ubuntu en gang til? Skjønner ikke hvorfor jeg ikke får til å installere Ubuntu når andre har gjort det etter samme oppskrift.

 

 

Hardisk ødelagt??

 

Jaja.. Vel jeg prøvde for andre gang å installere ubuntu. Fikk et problem under formateringen av harddisken. Feilmelding angående problemer med partisjoneringen, "Kan være på grunn av feil med harddisk. Prøv igjen i kjøligere omgivelser". Prøvde igjen ei stund senere, feil igjen. Fikk beskjed å gå tilbake å prøve igjen. Så d gjor jeg. Prøvde 2 ganger til og til slutt med automatisk partisjonering (prøvde den etter at jeg prøvde å partisjonere manuelt) Til slutt prøvde jeg å gå ut av installasjonen for å sjekke liveUSB-sticken.

 

Alt ok der, prøvde å installere en gang til da, men da fant jeg ikke harddisken. Ooops..

 

Så i håp om at der finnes en løsning spør jeg her: Noen som kan hjelpe meg?

 

Vist ikke så må jeg vel belage meg på å kjøpe ny SSD-disk. Noen anbefalinger?

Endret av Slettet+981234897
Lenke til kommentar
Hei, vil linus versjonen fungere mot en NAS disk (til ekstern lagring). Jeg har aldri brukt Linux og har derfor en rekke nybegynner spm:-)

 

Nei det vil den ikke.

 

Eneste måten å få tak i filene vil være igjennom en ftp klient (forutsatt at det er satt opp på NAS'et)

 

Men ubuntu linux distribusjon er gratis å da fungerer det utmerket.

 

Dette stemmer ikke. Det er fullt mulig å benytte NAS-disker, så lenge de støtter SAMBA eller CIFS, noe alle NAS-disker som kan brukes fra Windows gjør. Problemet er at det ikke er så enkelt å koble dem opp som det er i f.eks. Ubuntu.

 

Det finnes i alle fall 2 måter å gjøre det på.

...

 

I stand corrected. Cifs metoden virket jo grei, og kan jo legges inn i .bash_profile også vil jeg tro?

Kanskje jeg skal gå tilbake til linpus... må jo inrømme at jeg savner den raske boot tiden littegran

 

Bzzlink *somskalværelittmindrebombastiskifremtiden*

 

Jeg prøvde å legge kommandoene i .bash_profile, men det fungerer ikke fordi nettverket ikke er oppe når den blir kjørt. Har nå mount-kommandoene i en script-fil Mount.sh i hjemmekatalogen, og dobbelklikker på denne når jeg trenger NAS-diskene mine.

 

Det virker som om shutdown/restart tar mye lenger tid når diskene er tilkoblet. Dette skyldes sikkert at nettverket kobles ned før systemet forsøker umount på diskene, slik at denne operasjonen henger før de går i timeout. Dette kan sikkert fikses, men jeg har ikke giddet å bruke tid på det - enda.

Endret av hkalnes
Lenke til kommentar
Norsk tastatur her jeg fått til, men det er å få norsk ordliste på Open Office jeg ikke får til.

Skulle jeg gjerne fått til og. Alternativt bare skru av hele ordliste-skiten. Norsk kan jeg!

Installere norsk ordliste og norsk brukergrensesnitt for OpenOffice

........

<

hei

 

Jeg valgte det siste alternativet og nå når jeg skal åpne open office så får jeg opp denne feilmeldingen: /home/user/%U does not exist.

 

Ukjent problem for meg. /home/user/%U er en sti der %U erstattes med brukernavnet ditt, slik at det blir /home/user/user (hvis du ikke har endret standard brukernavn til noe annet enn user). Altså en undermappe med navn user i hjemmemappen din. Det betyr at dette ligger ett eller annet sted i oppsettet ditt. Det korrekte skulle sikkert vært bare /home/%U, sånn at resultatet skulle blitt /home/user. Har du selv gjort noen endringer med oppsettet av OpenOffice? Installert 2.4? Kommer du likevel inn etter feilmeldingen?

 

hei

 

Første gangen jeg prøvde å innstalere nosrk ordbok hadde jeg slått av stavekontrollen, etter at det viste seg at open officen ikke virket førsøkte jeg å innstalere open office 2.4. Men der kom jeg ikke langt. Så kjørte jeg recovery på hele maskinen, før jeg på nytt prøvde å innstalere ordbok. Denne gangen forsøkte jeg på den første måten med ad/remove. Resultatet var at samme feil melding kom opp.

 

Når jeg tenker over det kan feilen ha vært i at jeg restartet maskinen rett etter at jeg hadde lagt inn bokmålsordliste uten å gå inn i open office å gjøre det som skulle gjøres der. Hva tror du?

 

 

Jeg vet faktisk ikke hva dette kan være, men det har neppe noe med den unødvendige restarten å gjøre. Hvis feilmeldingen er den samme, hva skjer hvis du oppretter en mappe med navn user i hjemmekatalogen din?

 

Eller kanskje det skyldes at du ikke hadde vært gjennom oppstartsveiviseren i OpenOffice etter recovery, før du installerte språkpakken. Men dette blir gjetninger.

Endret av hkalnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...