Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

For de som lurer på dette med Netcom Connect og USB-modem i Linpus, så har jeg fått det til å fungere. Jeg gjorde det ved hjelp av wvdial som jeg har gjort i Ubuntu tidligere, men slet med at jeg ble connected uten å kunne surfe eller koble til noe som helst. Fant ut at dette var et DNS-problem og at DNS-serverne ikke ble lagt til automatisk i etc/resolv.conf slik de blir ved en ordinær internettilkobling. Siden adressene til serverne kommer fram i terminalen når man kobler til, så var det fort gjort å legge til disse manuelt. Etter å ha gjort det fungerte alt som det skulle.

 

Sliter dog fortsatt med å få en messenger-klient til å fungere. Den medfølgende klienten viste først ingen kontakter når jeg ble tilkoblet, men nå får jeg ikke koblet til idet hele tatt med feilmeldingen "our protocol is not supported by the server". Har også lagt inn aMSN, men den prøver bare å connecte til evig tid.

 

 

Hvordan gjør du dette i terminalen?

Har ikke brukt Linux i noe større grad, så kan du skrive ned hvordan du skriver inn DNS-adressene manuelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er en forbedret besskrivelse av hvordan man installerer OpenOffice 2.4 i Linpus

 

Gå til nettstedet no.openoffice.org

Last ned «Bokmål, Linux (RPM)»

Velg «Save to disk»

Når nedlastingen er ferdig, går du i Firefox-vinduet «Downloads»

Der høyreklikker du på fila du har lastet ned og trykker på «Open containing folder»

I filbehandleren som kommer opp trykker du på «File», og i menyen som kommer opp trykker du på «Terminal»

I terminal-vinduet som kommer opp skriver du «tar -xvzf Ooo_2.4*tar.gz», uten hermetegn, selvsagt + trykker på «Enter»-tasten. Nå pakkes installasjonsfilene ut.

Fortsatt i terminalen skriver du:

«cd RPMS» + enter (For å gå inn i katalogen der installasjonsfilene er)

«sudo rpm -ivh *rpm» (for å innstallere alle pakkene med administratorrettigheter) Du må sannsynligvis oppgi passordet ditt.

Når installasjonsprosessen er ferdig kan du sjekke om programmet fungerer ved å skrive

«/opt/openoffice.org2.4/program/swriter» + enter i terminalen.

 

For å fjerne den gamle versjonen av OpenOffice gjør du dette i terminalen:

"sudo yum remove openoffice.org-core" + enter

 

Hvis du nå vil ha ikoner på skrivebordet må du lage tre filer (Forutsetter at du har avinstallert den gamle versjonen). For å gjøre det, skriv i en terminal:

"sudo mousepad /usr/share/applications/openoffice.org-1.9-writer.desktop" + enter

 

Fyll fila med innholdet under (klipp og lim):

 

[Desktop Entry]

Encoding=UTF-8

Name=Openoffice Writer

GenericName=Skriveprogram

Comment=En fullverdig erstatter for MS Word

Exec=/opt/openoffice.org2.4/program/soffice -writer

Icon=/usr/share/icons/Bluecurve/48x48/apps/openofficeorg-writer.png

StartupNotify=true

Terminal=false

Type=Application

Categories=Application;Office;X-Red-Hat-Base;

X-Desktop-File-Install-Version=0.13

 

"sudo mousepad /usr/share/applications/openoffice.org-1.9-calc.desktop" + enter

 

Fyll fila med innholdet under (klipp og lim):

 

[Desktop Entry]

Encoding=UTF-8

Name=Openoffice Calc

GenericName=Regneark

Comment=Bra nok erstatter for MS Exel

Exec=/opt/openoffice.org2.4/program/soffice -calc

Icon=/usr/share/icons/Bluecurve/48x48/apps/openofficeorg-calc.png

StartupNotify=true

Terminal=false

Type=Application

Categories=Application;Office;X-Red-Hat-Base;

X-Desktop-File-Install-Version=0.13

 

"sudo mousepad /usr/share/applications/openoffice.org-1.9-impress.desktop" + enter

 

Fyll fila med innholdet under (klipp og lim):

 

[Desktop Entry]

Encoding=UTF-8

Name=Openoffice Impress

GenericName=Presentasjoner

Comment=En grei erstatter for MS Powerpoint

Exec=/opt/openoffice.org2.4/program/soffice -impress

Icon=/usr/share/icons/Bluecurve/48x48/apps/openofficeorg-impress.png

StartupNotify=true

Terminal=false

Type=Application

Categories=Application;Office;X-Red-Hat-Base;

X-Desktop-File-Install-Version=0.13

 

Alle tre filene må selvsagt lagres.

 

Restart maskinen

 

Hei

 

når jeg kommer til punktet der jeg skal skrive inn den første teksten i termialen kommer følgende opp. Her har jeg ikke skrevet inn su + enter og så passord.

[user@localhost Downloads]$ tar -xvzf Ooo_2.4*tar.gz

tar: Ooo_2.4*tar.gz: Cannot open: No such file or directory

tar: Error is not recoverable: exiting now

tar: Child returned status 2

tar: Error exit delayed from previous errors

 

Etter det skrev jeg inn su og passordet mitt, da fikk jeg følgende melding:

 

[user@localhost Downloads]$ su

Password:

[root@localhost Downloads]# user@localhost Downloads]$ tar -xvzf Ooo_2.4*tar.gz

bash: user@localhost: command not found

[root@localhost Downloads]# tar: Ooo_2.4*tar.gz: Cannot open: No such file or directory

bash: tar:: command not found

[root@localhost Downloads]# tar: Error is not recoverable: exiting now

bash: tar:: command not found

[root@localhost Downloads]# tar: Child returned status 2

bash: tar:: command not found

[root@localhost Downloads]# tar: Error exit delayed from previous errors

bash: tar:: command not found

[root@localhost Downloads]# [user@localhost Downloads]$

bash: [user@localhost: command not found

[root@localhost Downloads]#

 

Noe må jeg jo gjøre feil, men hva?

Lenke til kommentar
Denne oppskriften har jeg ikke fått med meg før nå, og er veldig vesentlig for de som ikke er Linux proffe.

 

If you want a kind of Advance mode simply open a Terminal.

 

To do this go to Files > My Documents to open the File Manager. Then go to File > Terminal.

 

The Linpus Linus is using Xfce, so use

xfce-setting-show

to get the Xfce Settings Manager.

 

Click on Desktop to get to the Desktop Preferences and choose the Behavior tab.

 

Now mark under Menus the Show desktop menu on right click option and close the window.

 

This setting will allow you to bring up the normal desktop menu when you right click somewhere on the desktop. The Desktop Menu contains much more options than the limited user interface on the Aspire One.

 

Unter System you will find Add/Remove Software which is the Red Hat/Fedora Packet Manager. You will need your password (the one you set up during installation) to access it. Now you can go nuts and install programs. It's a pretty big selection and the files will be downloaded (you need internet access) and installed for you. If it's an application you usually find it later in the Desktop Menu.

 

That should be enough for the average user. The advanced ones will just use the Terminal to access what they want.

 

Hvis du vil "Start"-knapp à la Windows for å åpne menyen

 

 

Acer har strippet veldig mye funksjonalitet i forhold til standard Xfce. Folk som er vant med Windows vil kanskje savne "Start"-knappen. Og den finnes, men Acer har valgt å ikke ta den med i panelet (tilsvarende oppgavelinjen i Windows). Normalt skal man kunne høyreklikke på panelet og få en meny der man kan tilpasse panelet, men Acer har også deaktivert høyreklikk her.

 

Men det finnes selvsagt en vei rundt det også.

1) Start et terminalvindu (hvordan gjøre det? nå er det forklart så mange ganger i denne tråden at jeg ikke gjentar)

 

2) Skriv følgende kommando:

xfce4-panel -a

 

3) Nå startes en dialog der du kan legge til elementer på panelet. Det finnes en hjelpeknapp som gir deg mer hjelp hvis du trenger det. Her finner du mange nyttige ting som f.eks. Pager, Show Desktop, men den vi er ute etter nå er Xfce Menu, som ligger nest sist. Marker denne og klikk på Add.

 

4) Nå får du en ny dialog. Her kan du sette tittel, ikon med mer. Jeg anbefaler at du fjerner haken på "Show title in button" pga den begrensede plassen, da vises kun ikonet. Under "Menu file" kan du velge om du velge om du skal bruke standard meny (som krever root-tilgang for redigering), eller din egen. Anbefaler det første, siden maskinen stort sett er lagt opp for en enkelt bruker. Trykk Close.

 

Legg merke til at meny-ikonet har havnet helt til høyre. De fleste vil nok heller ha det helt til venstre. I standard Xfce kan du dra ikonet dit du vil, men også dette har Acer deaktivert. Dette fikser du slik:

 

 

5) Avslutt panelet med følgende kommando i terminalen:

xfce4-panel -x

 

6) Deretter:

mousepad ~/.config/xfce4/panel/panels.xml

 

7) Du får nå opp en fil med diverse egenskaper for panelet. Mellom <items> og </items> finner du de forskjellige elementene. Linjen som starter med

<item name="xfce4-menu" .....>

flytter du rett og slett opp dit du vil ha den, sannsynligvis først under <items>. Lagre og lukk.

 

8) Deretter starter du panelet igjen med en kommando der du ikke skal bruke terminalen, men vha Alt+F2:

xfce4-panel

Grunnen til at du ikke skal bruke terminalen på denne, er at terminalen da vil henge helt til panelet avsluttes igjen.

 

Merk at Hide-knappen fortsatt ligger til venstre for meny-knappen. For å eventuelt fjerne denne, bruk den nye menyen og velg Settings->Panel Manager, og fjern haken for "ShowhideButton".

 

Et annet godt tips er at nå fungerer tastekombinasjonen Ctrl+Esc for å åpne menyen uten å bruke musen.

Endret av hkalnes
Lenke til kommentar
Her er en forbedret besskrivelse av hvordan man installerer OpenOffice 2.4 i Linpus

 

Gå til nettstedet no.openoffice.org

Last ned «Bokmål, Linux (RPM)»

Velg «Save to disk»

Når nedlastingen er ferdig, går du i Firefox-vinduet «Downloads»

Der høyreklikker du på fila du har lastet ned og trykker på «Open containing folder»

I filbehandleren som kommer opp trykker du på «File», og i menyen som kommer opp trykker du på «Terminal»

I terminal-vinduet som kommer opp skriver du «tar -xvzf Ooo_2.4*tar.gz», uten hermetegn, selvsagt + trykker på «Enter»-tasten. Nå pakkes installasjonsfilene ut.

Fortsatt i terminalen skriver du:

«cd RPMS» + enter (For å gå inn i katalogen der installasjonsfilene er)

«sudo rpm -ivh *rpm» (for å innstallere alle pakkene med administratorrettigheter) Du må sannsynligvis oppgi passordet ditt.

Når installasjonsprosessen er ferdig kan du sjekke om programmet fungerer ved å skrive

«/opt/openoffice.org2.4/program/swriter» + enter i terminalen.

 

For å fjerne den gamle versjonen av OpenOffice gjør du dette i terminalen:

"sudo yum remove openoffice.org-core" + enter

 

Hvis du nå vil ha ikoner på skrivebordet må du lage tre filer (Forutsetter at du har avinstallert den gamle versjonen). For å gjøre det, skriv i en terminal:

"sudo mousepad /usr/share/applications/openoffice.org-1.9-writer.desktop" + enter

 

Fyll fila med innholdet under (klipp og lim):

 

[Desktop Entry]

Encoding=UTF-8

Name=Openoffice Writer

GenericName=Skriveprogram

Comment=En fullverdig erstatter for MS Word

Exec=/opt/openoffice.org2.4/program/soffice -writer

Icon=/usr/share/icons/Bluecurve/48x48/apps/openofficeorg-writer.png

StartupNotify=true

Terminal=false

Type=Application

Categories=Application;Office;X-Red-Hat-Base;

X-Desktop-File-Install-Version=0.13

 

"sudo mousepad /usr/share/applications/openoffice.org-1.9-calc.desktop" + enter

 

Fyll fila med innholdet under (klipp og lim):

 

[Desktop Entry]

Encoding=UTF-8

Name=Openoffice Calc

GenericName=Regneark

Comment=Bra nok erstatter for MS Exel

Exec=/opt/openoffice.org2.4/program/soffice -calc

Icon=/usr/share/icons/Bluecurve/48x48/apps/openofficeorg-calc.png

StartupNotify=true

Terminal=false

Type=Application

Categories=Application;Office;X-Red-Hat-Base;

X-Desktop-File-Install-Version=0.13

 

"sudo mousepad /usr/share/applications/openoffice.org-1.9-impress.desktop" + enter

 

Fyll fila med innholdet under (klipp og lim):

 

[Desktop Entry]

Encoding=UTF-8

Name=Openoffice Impress

GenericName=Presentasjoner

Comment=En grei erstatter for MS Powerpoint

Exec=/opt/openoffice.org2.4/program/soffice -impress

Icon=/usr/share/icons/Bluecurve/48x48/apps/openofficeorg-impress.png

StartupNotify=true

Terminal=false

Type=Application

Categories=Application;Office;X-Red-Hat-Base;

X-Desktop-File-Install-Version=0.13

 

Alle tre filene må selvsagt lagres.

 

Restart maskinen

 

Hei

 

når jeg kommer til punktet der jeg skal skrive inn den første teksten i termialen kommer følgende opp. Her har jeg ikke skrevet inn su + enter og så passord.

[user@localhost Downloads]$ tar -xvzf Ooo_2.4*tar.gz

tar: Ooo_2.4*tar.gz: Cannot open: No such file or directory

tar: Error is not recoverable: exiting now

tar: Child returned status 2

tar: Error exit delayed from previous errors

 

Etter det skrev jeg inn su og passordet mitt, da fikk jeg følgende melding:

 

[user@localhost Downloads]$ su

Password:

[root@localhost Downloads]# user@localhost Downloads]$ tar -xvzf Ooo_2.4*tar.gz

bash: user@localhost: command not found

[root@localhost Downloads]# tar: Ooo_2.4*tar.gz: Cannot open: No such file or directory

bash: tar:: command not found

[root@localhost Downloads]# tar: Error is not recoverable: exiting now

bash: tar:: command not found

[root@localhost Downloads]# tar: Child returned status 2

bash: tar:: command not found

[root@localhost Downloads]# tar: Error exit delayed from previous errors

bash: tar:: command not found

[root@localhost Downloads]# [user@localhost Downloads]$

bash: [user@localhost: command not found

[root@localhost Downloads]#

 

Noe må jeg jo gjøre feil, men hva?

 

Takk for tilbakemelding! Det er ikke noe i veien med det du har gjort. Det er jeg som har gjort en liten skrivefeil. Det skal være to store O-er i begynnelsen av navnet på fila, jeg har bare skrevet en. Beklager. Jeg skal rette det opp i innleggene mine.

Kommandoen skal være:

tar -xvzf OOo_2.4*tar.gz

Lenke til kommentar
er det noen som har testa xp / nedstrippa xp på denne?

 

Hvordan stripper man xp? Har cdkey til xp pro som jeg kan bruke

 

Hei,

 

Kjører en strippet versjon på min, og det funker veldig bra. SSD disken er ikke rask i XP, men når man setter inn 1 gig mer minne, formatterer disken med Fat32, slår av alt mulig mest mulig unødvendig som er innebygget i XP, og setter opp en liten ramdisk til Firefox cache så funker den overraskende bra.

 

For å lage en strippet XP kan du søke etter et program som heter nLite. Jeg brukte denne guiden her som utgangspunkt og modifiserte installasjonen litt slik at den passet meg bedre:

 

http://wiki.eeeuser.com/howto:nlitexp

 

Mulig noen har laget en guide for One også.

 

Med nLite kan du inkludere service packs rett i installasjonen. Jeg prøvde først å legge in SP3, men da ble det masse kluss med ms-standardriverene så av/på knapp, knapp for wlan og sånne ting fungerte ikke. Prøvde deretter uten service packs (har en tidlig xp pro CD uten service packs), men da krasjet installasjonen. Til slutt lastet jeg ned SP2 og inkluderte den i nlite og da fungerte det bra.

 

Last ned driverene rett fra Acer sin ftp site. Installer chipset driverene først. Du trenger ikke kjøre inn driverene for kamera (CCD driverene), de som er i xp fungerer. Driverene for kortleseren måtte jeg først legge på C disken for å få installert.

 

Det er en del tips på http://www.aspireoneuser.com/forum/ om hvordan å få installasjonen litt kjappere.

 

For de som lurer på hvordan xp funker på One:

- SSD disken er treg, spesiellt på skriving, men med litt knoting får man redusert skrivingen ganske mye.

- Minneplassen på venstre side vil ikke utvide hoveddisken, men dukker opp som et eget drev. Tror ikke det er så dumt for SSD disken er mye raskere enn det class 6 8Gb kortet jeg bruker.

- Touchpaden funker overraskende bra. To fingre for å zoome, og scroll felt på høyre side.

- Jeg får ca. 2-2,5 timer batteritiden med wlan aktivt (strømsparing slått av), og nesten full belysning.

 

Lykke til :)

Endret av DrIvar
Lenke til kommentar
Denne tråden har visst endret seg fra AA1 til å bli en Linpus tråd. Mye av det det spørres om her kan allerede være besvart på et annet forum spesifikt for AA1: http://www.aspireoneuser.com/forum/

 

AA1 kommer faktisk med Linpus installert, så det er ikke så unaturlig, da. Windows kjenner de fleste fra før ... :-)

 

Dessuten er dette et norsk forum, så om ting blir gjentatt her som er skrevet på andre forum på andre språk, synes ikke jeg det gjør så mye.

Endret av egya
Lenke til kommentar

Da er den nye ungen min endelig i hus, og må si jeg ble forelsket så fort jeg åpna esken :love:

 

Men, har allerede klart å knote det til. Er vel ny personlig rekord tror jeg, under 5 min, hehe. Jeg fulgte (nesten) veiledningen for å sette norsk tastatur (echo "setxkbmap no" >> .bash_profile) men klarte å bare slenge inn én >, så nå stopper den opp så fort musepekeren vises. Ingenting annet vises...

 

Og siden jeg er i den uheldige situasjonen å ikke ha en usb-cdrom sliter jeg litt :( Fant frem til Damn Small Linux, la inn den på en minnepenn jeg hadde liggende og får boota opp så alt håp er ikke ute helt ennå tror jeg, men, hvordan i h*lvete får jeg mounta hardisken så jeg får redigert .bash_profile ??

Endret av _StatuS_
Lenke til kommentar
Da er den nye ungen min endelig i hus, og må si jeg ble forelsket så fort jeg åpna esken :love:

 

Men, har allerede klart å knote det til. Er vel ny personlig rekord tror jeg, under 5 min, hehe. Jeg fulgte (nesten) veiledningen for å sette norsk tastatur (echo "setxkbmap no" >> .bash_profile) men klarte å bare slenge inn én >, så nå stopper den opp så fort musepekeren vises. Ingenting annet vises...

 

Og siden jeg er i den uheldige situasjonen å ikke ha en usb-cdrom sliter jeg litt :( Fant frem til Damn Small Linux og la inn den på en minnepenn jeg hadde liggende og får boota opp så alt håp er ikke ute helt ennå tror jeg, men, hvordan i h*lvete får jeg mounta hardisken så jeg får redigert .bash_profile ??

 

Hvis du har en annen pc med cd rom og en minnepenn<1Gb er det bare å lage en oppstarts usbminnepennsak med medfølgende recovery cd :)

Endret av dgo
Lenke til kommentar

gjorde nøyaktig det samme som deg _StatuS_, fort gjort! :)

 

Jeg prøvde først med usb-stick (2 gb), men halvveis i recovery process ble den alltid avbrutt med error melding. Leste også om flere med samme problem her.

Jeg endte opp med å låne med en usb-dvdrom, da gikk det som smurt. Er usikker på om usb-harddisk vil fungere - men bare så du er obs på at usb-stick nødvendigvis ikke vil fungere.

Lenke til kommentar
gjorde nøyaktig det samme som deg _StatuS_, fort gjort! :)

 

Jeg prøvde først med usb-stick (2 gb), men halvveis i recovery process ble den alltid avbrutt med error melding. Leste også om flere med samme problem her.

Jeg endte opp med å låne med en usb-dvdrom, da gikk det som smurt. Er usikker på om usb-harddisk vil fungere - men bare så du er obs på at usb-stick nødvendigvis ikke vil fungere.

gjorde det 3 ganger i går kveld... Firefox3, linux, java og fokus nettbank er ikke "rett ut av boksen" for en linux nybegynner.

 

Jeg har en SanDisk 4Gb u3 pinne, noen få lapper på clas ohlson...

Lenke til kommentar
Finnes det bil lader til denne PCen?

Kanskje jeg må ha en liten PC i den store bilen :innocent:

 

 

Se på mpx.no, når du finner Aser Aspire One så klikk på tilbehør. Der er det en universal bil lader, mulig den funker, Ellers er det sikkert bare og ta seg en tur på clas Ohlson. Bare skriv ned styrken på nåværende original lader

Lenke til kommentar

Da har jeg testet med et Apacer 16GB Class6 SDHC kort, og det fungerer 100%. Maskinen bruker etter min erfaring litt lenger tid på å starte opp og slå seg av med kortet i, men det er ikke noe stort problem.

 

Ekstern 500GB harddisk formatert til NTFS fungerer også fint.

 

Ellers har jeg kjøpt en Trust Bluetooth dongle, men får ikke denne til å fungere. Jeg har googlet som en gal, installert Bluez og diverse, men ender opp med en feilmelding lignende "address not supported by protocol" hver gang jeg prøver å kjøre hciconfig eller hcitool (jeg skal beskrive dette mer nøyaktig senere, jeg har ikke maskinen foran meg nå). Er det noen som har noen idé om hva som er problemet?

Lenke til kommentar
For de som lurer på dette med Netcom Connect og USB-modem i Linpus, så har jeg fått det til å fungere. Jeg gjorde det ved hjelp av wvdial som jeg har gjort i Ubuntu tidligere, men slet med at jeg ble connected uten å kunne surfe eller koble til noe som helst. Fant ut at dette var et DNS-problem og at DNS-serverne ikke ble lagt til automatisk i etc/resolv.conf slik de blir ved en ordinær internettilkobling. Siden adressene til serverne kommer fram i terminalen når man kobler til, så var det fort gjort å legge til disse manuelt. Etter å ha gjort det fungerte alt som det skulle.

 

Sliter dog fortsatt med å få en messenger-klient til å fungere. Den medfølgende klienten viste først ingen kontakter når jeg ble tilkoblet, men nå får jeg ikke koblet til idet hele tatt med feilmeldingen "our protocol is not supported by the server". Har også lagt inn aMSN, men den prøver bare å connecte til evig tid.

 

Ja, hvordan i all verden setter man denne DNS serveren på??? Har telenor mobiltbredbånd med usb, og når jeg plugger inn denne kommer 3G symbolet inn ved netverksikonet, men når jeg åpner browser så sier den at noe galt. Så komandoen for DNS server på er kanskje svaret??

 

 

Hvordan gjør du dette i terminalen?

Har ikke brukt Linux i noe større grad, så kan du skrive ned hvordan du skriver inn DNS-adressene manuelt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...