Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Egya, tusen takk for Open Office guiden din :thumbup: nå har jeg også fått norsk oppsett :new_woot:

 

De ikon bildene som som nå står under Work menyen, de var litt uskarpe. og jeg lurte derfor på om det var mulig å legge inn de gamle ikonene.

 

De gamle ikonene forsvant med den gamle utgaven av OOO. Men jeg fant noen nye på internett. Her er de på min desktop. http://home.no.net/egya/min_aa1.png Jeg gir gjerne en liten oppskrift om noen er interessert.

 

 

Jeg er desverre så fersk i linux, at du må nok lage en liten guide om hvordan en skifter ikon.

 

Gå til denne nettsida http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Op....org_2_icon.svg

Last ned ikonene for Calc, Impress og Writer, men ikke det øverst på sida.

Når nedlastingen er ferdig, går du i Firefox-vinduet «Downloads»

Der høyreklikker du på ei av filene du har lastet ned og trykker på «Open containing folder»

I filbehandleren som kommer opp trykker du på «File», og i menyen som kommer opp trykker du på «Terminal»

I terminal-vinduet som kommer opp skriver du «sudo mv *.svg /usr/share/pixmaps» + enter. >Dette flytter filene til den rette katalogen.

Så skriver du:

"sudo mousepad /usr/share/applications/openoffice.org-1.9-writer.desktop" + enter

Endre linja

Icon=/usr/share/icons/Bluecurve/48x48/apps/openofficeorg-writer.png

til

Icon=OOoWriter

Lagre + avslutt mousepad

"sudo mousepad /usr/share/applications/openoffice.org-1.9-calc.desktop" + enter

Endre linja

Icon=/usr/share/icons/Bluecurve/48x48/apps/openofficeorg-calc.png

til

Icon=OOoCalc

Lagre + avslutt mousepad

"sudo mousepad /usr/share/applications/openoffice.org-1.9-impress.desktop" + enter

Endre linja

Icon=/usr/share/icons/Bluecurve/48x48/apps/openofficeorg-impress.png

til

Icon=OOoImpress

Lagre + avslutt mousepad

 

Restart maskinen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Følgende melding får jeg når jeg gjør det fra terminal under filbehandling:

 

[root@localhost home]# tar -jvxf firefox*bz2

tar: firefox*bz2: Cannot open: No such file or directory

tar: Error is not recoverable: exiting now

tar: Child returned status 2

tar: Error exit delayed from previous errors

[root@localhost home]#

 

skjønner ikke hva som skjer her jeg..

 

Noen med et godt svar?

Lenke til kommentar

Har du lagt firefox-filen i hjemmemappa di? tar sier nemlig at den ikke finner filen. Dersom du er sikker på at du er i riktig mappe kan du begynne å skrive firefox og trykke tab for å la terminalen fylle ut resten av filnavnet for deg, så er du sikker på at det blir riktig. Husk å skille mellom store og små bokstaver.

 

Dersom filen ligger i en annen mappe. eks downloads, må du forflytte deg til riktig mappe først. bruk kommandoen cd, eks "cd downloads/". Du kan bruke tab her også.

Lenke til kommentar
Da ser det ut som om det er håp for å få bnetcom mobilt brebånd til å fungere, så da skal jeg nok skaffe meg det.

 

Jeg håper og tror at det snart vil komme en enkel løsning for Telenor mobiltbredbånd.

Option, som leverer USB modemene til Telenor, har lovet å komme med Connect programvare for Linux i løpet av 2. halvår 2008.

Det er også Option som skal levere 3G kort til Acer.

Både Option og Linpus Linux er med i Moblin (Mobile Linux Internet Project)

 

Jeg har begge. Telenor gir meg gjennomgående best båndbredde, men Netcoms fritidsabonnement gir en time ekstra på morgenen (til 08.00 mot 07.00 for Telenor). Sjekk dekninga i det området du først og fremst skal bruke maskina, og ha i bakhodet at Telenor også gir tilgang til Trådløs sone der det finnes.

Lenke til kommentar

De som har lagt inn OpenOffice 2.4 og som ønsker norsk (Bokmål og Nynorsk) ordliste, kan gå hit: http://home.no.net/egya/ooo/

Last ned hver enkelt fil og legg dem i katalogen

/opt/openoffice.org2.4/share/dict/ooo

 

Overskriv eventuelt filer som ligger der allerede.

 

Du må ha administratorrettigheter for å legge disse filene i den mappa.

 

Du får det f.eks. ved å åpne en terminal og skrive:

"sudo thunar /opt/openoffice.org2.4/share/dict/ooo" + enter

Trykk så på ikonet "Downloads" i "Files"-seksjonen på desktop-en, så drar og slipper du filene til det første filbehandler-vinduet du åpnet.

Endret av egya
Lenke til kommentar
feilmelding v tilkobling av messenger, samt printproblemer..

i helga virka messenger som bare det, kanskje litt heng (sikkert pga minne) når jeg hadde oppe mange faner i firefox samtidig med mange dialoger på messenger, men virka stort sett bra.

i går fikk jeg bare følgende feilmelding:

"our protocol is not supported by the server"

det er altså msn jeg prøver å koble til..

fant selv det nærmeste svaret som trolig finnes på problemet med messenger og MSN protocol feil takket være en henvisning til et annet forum, til info:

 

http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtop...hp?f=5&t=89

 

Fant ikke noe info ang msn der jeg, kan godt hende jeg bare var blind.

Informasjon om problemene med Messenger:

http://support-web.acer-euro.com/APP/CSD/e...0b?OpenDocument

 

Kort sagt:

Microsoft truns off supporting on Windows Live Messenger v.8.0 that uses MSNP v13 protocol,

and Aspire one Messenger uses this version too.

 

RD team is working to upgrade the protocol supporting to MSNP v15.

 

Forvent en oppdatering 8. august

 

Denne oppdateringen - vil den finnes i "update manager" eller må man søke den frem i "add/remove" SW"?

Lenke til kommentar
Da ser det ut som om det er håp for å få bnetcom mobilt brebånd til å fungere, så da skal jeg nok skaffe meg det.

 

Jeg håper og tror at det snart vil komme en enkel løsning for Telenor mobiltbredbånd.

Option, som leverer USB modemene til Telenor, har lovet å komme med Connect programvare for Linux i løpet av 2. halvår 2008.

Det er også Option som skal levere 3G kort til Acer.

Både Option og Linpus Linux er med i Moblin (Mobile Linux Internet Project)

 

Jeg har begge. Telenor gir meg gjennomgående best båndbredde, men Netcoms fritidsabonnement gir en time ekstra på morgenen (til 08.00 mot 07.00 for Telenor). Sjekk dekninga i det området du først og fremst skal bruke maskina, og ha i bakhodet at Telenor også gir tilgang til Trådløs sone der det finnes.

 

Jeg kom på at Netcom overhode ikke har 3G dekning her jeg bor, men det har Telenor. Ikke her jeg skal bruke det mest, men vil gjerne kunne bruke det her jeg bor også i tilfelle feil med ADSL og turer rundt her. Får håpe det var tidlig dette halvår de kommer med programware og så jeg ikke må vente til rund juletider.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk klart alle guidene her på forumet bortsett fra firefox 3 guiden..det irriterer vettet av meg...kan noen vær så snill legge ut en så detaljert guide som mulig slik at vi som ikke har fått det til kan få det til?Vær nøye med detaljene og slike ting..Den filen som blir lastet ned når man skriver inn den første kommandoen er feks en exe fil,ikke en zip fil..ikke rart den der extract-kommandoen ikke fungerer..

Lenke til kommentar
Jeg kom på at Netcom overhode ikke har 3G dekning her jeg bor, men det har Telenor. Ikke her jeg skal bruke det mest, men vil gjerne kunne bruke det her jeg bor også i tilfelle feil med ADSL og turer rundt her. Får håpe det var tidlig dette halvår de kommer med programware og så jeg ikke må vente til rund juletider.

 

I sin pressemelding sier Option bare second half of 2008:

 

"Supporting all mobile connections

GlobeTrotter Connect for Linux will support 3G, Bluetooth, Wi-Fi and, later, WiMax technologies. Option is currently partnering with system manufacturers to demonstrate the capability of its software, and anticipates commercial availability of the solution in the second half of 2008. With the introduction of GlobeTrotter Connect for Linux, Option broadens its suite of software products to cover all major operating systems. Other Option software connectivity products include: GlobeTrotter Connect, GlobeTrotter Connect for Mac, GlobeTrotter Mobility Manager and GlobeTrotter Unlimited Connection."

 

 

Her fra en annen, tidligere pressemelding:

 

"Market analyst reports suggest Option is now supplying embedded wireless modules to four of the top ten PC manufacturers worldwide: Acer, Fujitsu Siemens, ASUS and Sony. Collectively, these manufacturers supply nearly 15 percent of the global PC market. In addition Option supplies embedded wireless modules to companies such as Samsung, Sharp, Maxdata, Vestel, VigSys and Elite Computer Systems (ECS, the winner of the Best Pre-Commercial Mobile Broadband Notebook at this year’s Mobile World Congress)."

 

Du finner pressemeldingene i sin helhet på Option sin hjemmeside, option.com

Programvaren må vel være på plass før Acer begynner å monterere kortet i Acer One 110.

Lenke til kommentar
gjorde nøyaktig det samme som deg _StatuS_, fort gjort! :)

 

Jeg prøvde først med usb-stick (2 gb), men halvveis i recovery process ble den alltid avbrutt med error melding. Leste også om flere med samme problem her.

Jeg endte opp med å låne med en usb-dvdrom, da gikk det som smurt. Er usikker på om usb-harddisk vil fungere - men bare så du er obs på at usb-stick nødvendigvis ikke vil fungere.

gjorde det 3 ganger i går kveld... Firefox3, linux, java og fokus nettbank er ikke "rett ut av boksen" for en linux nybegynner.

 

Jeg har en SanDisk 4Gb u3 pinne, noen få lapper på clas ohlson...

 

Jeg fikk Fokus Nettbank til å fungere med Opera.

Lenke til kommentar
noen som vet om det er mulig å bytte søkemotor på desktopen fra yahoo til google?

 

Ooh, det hadde vært konge!

 

trykk på yahoo-logoen på søkemotoren,manage search engines..så sletter du alle andre søkemotoroer bortsett fra google..enkelt og greit..

 

hmm. Tror vi mener når man søker fra desktoppen, den lille baren som er øverst på home screen. Jeg har hvertfall slettet alt bortsett fra google på FF for lenge siden, og jeg får fortsatt yahoo i den på home skjermen.

 

En annen ting jeg gjerne skulle fått til er å erstatte "hotmail" ikonet med en gmail.

Lenke til kommentar
gjorde nøyaktig det samme som deg _StatuS_, fort gjort! :)

 

Jeg prøvde først med usb-stick (2 gb), men halvveis i recovery process ble den alltid avbrutt med error melding. Leste også om flere med samme problem her.

Jeg endte opp med å låne med en usb-dvdrom, da gikk det som smurt. Er usikker på om usb-harddisk vil fungere - men bare så du er obs på at usb-stick nødvendigvis ikke vil fungere.

gjorde det 3 ganger i går kveld... Firefox3, linux, java og fokus nettbank er ikke "rett ut av boksen" for en linux nybegynner.

 

Jeg har en SanDisk 4Gb u3 pinne, noen få lapper på clas ohlson...

 

Jeg fikk Fokus Nettbank til å fungere med Opera.

 

Jeg fikk det til i Firefox3 på denne måten:

 

Gå til denne siden:

http://www.java.com/en/download/linux_manu...www.java.com:80

Last ned Linux (self-extracting file)

Ta fram Firefox-vinduet Nedlastinger/Downloads

Høyreklikk på den nedlastede fila

Velg «Åpne mappen med filen/Open containing folder»

I filbehandleren som kommer opp trykker du på «File», og i menyen som kommer opp trykker du på «Terminal»

I terminal-vinduet som kommer opp skriver du «sudo mv jre-6u7-linux-i586.bin /opt» + enter

«sudo sh /opt/jre-6u7-linux-i586.bin» + enter

Dette starter selvutpakkingen av programmet. Du må trykk enter en del ganger for å komme igjennom teksten. På slutten svarer du «yes» + enter

«sudo rm /usr/lib/mozilla/plugins/libjavaplugin_oji.so» + enter + y + enter

For å fjerne den gamle Java-plugin.

«sudo ln -s /opt/jre1.6.0_07/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so /usr/lib/mozilla/plugins» + enter

Symbolsk link på rett plass for den nye plugin-en.

Rydde opp: "sudo rm /opt/jre-6u7-linux-i586.bin" + enter

Start Firefox om igjen.

 

Firefox3 og fremdeles problemer?

Har du prøvd:

«ln -s /usr/lib/mozilla/plugins /home/user/.mozilla» + enter

Endret av egya
Lenke til kommentar

Jeg kom hjem og så at det var kommet en ny patch, som skulle gjøre operativ systemet enda bedre. Joda den er instalert og maskina står bare med skjermbilder aspire one til skjermen blir svart... Flott

 

Og jeg som ikke husker hvor den 8 gig minne pinnen er blitt, av må vel bare kjøpe enda en i morgen for å få liv i maskina....

Lenke til kommentar

Takket være l o g i m a n fikk jeg endelig norsk oppsett på tastaturet. Men jeg klarte jo å knote til første forsøket ved å skrive feil, rett og slett.

 

Merket meg en annen kommando her som het mousepad, antok det var en editor og skrev i terminal:

 

mousepad .bash_profile

 

og fikk fikset feilen :-)

 

Har knota litt med linux før, men er slett ikke stø, vet knapt hva jeg holder på med :p

Opera er inne, men ikke under "connection" (eller hva den het, tar alt fra huskommelsen her), tross editering av gruppe-ting-fila (som jeg ikke husker hva heter i øyeblikket). Tar det ikke for nøye, har Opera på høyreklikk på skrivebordet.

 

Til og med VLC og forbindelse til windows-serveren er inne, så da begynner det å ligne noe.

(Inntil jeg - kanskje - oppgraderer minnet...kanskje..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...