Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg har laget en link til guiden i samleinnlegget

 

I samleinnleget under lagring er det litt feil. Den støtter SDHC og 16GB, det kan både jeg og vel noen flere konfirmere. Jeg bruker et SanDisk Extreme III 16GB.

 

Niice! Hvor kjøpte du kortet? Er det raskere enn den innebygde SSD (kan man evt installere programvare på den uten at det går merkbart treigt, feks i forhold til tradisjonell HDD?)

Lenke til kommentar
Jess folkens. Da har jeg drept min allerede! Skulle installere GNOME da ett eller annet skar seg med xfce, og nå får jeg bare en musepeker med kryss når jeg skrur på maskina. Noen som vet om jeg kan få bootet uten GUI/X11 uten å ty til bootcd el.?

 

Jeg antar du ikke har knerka den i den forstand at den ikke booter opp med BIOS osv? Det er Linpus du har tatt knekken på?

 

Den skal kunne boote fra både netverk, usb cd rom og minnepen. Recovery cd medfølger, men du må kjøre den på en annen maskin via nettverk eller få den over på en minnepen.

Lenke til kommentar
Oppdatert: 16:40 - 24.07.2008

-Lagt til Install av Norsk Firefox..

-----------------------------------------------------------------------------

 

Jeg har et par enkle How To's for de som ikke har funnet noe slikt enda:

(Alt gjøres i Terminal)

*** Installere VLC siden Mplayer ikke støtter noen codecs (tar litt tid):

 

su -

rpm -ivh http://rpm.livna.org/livna-release-8.rpm

yum install vlc

yum install python-vlc mozilla-vlc

 

Svar Y på alle spørsmål.

 

Få VLC ikon på "skrivebordet":

 

 

 

Åpne My Documents, skriv inn adressen : /home/user/.config/xfce4/desktop/group-app.xml

Gå ned til der det står :

<group>

<id>7</id>

du legger linja til UNDER linja der det står <app sequence="6"> osv.

 

<app sequence="6">/usr/share/applications/livna-vlc.desktop</app>

Nå vil ikonet komme opp i "Fun" menyen.. Men når du trykker på ikonet vil det komme en feil "cant open %U" eller noe.

for å fikse dette (litt stress) Så går du inn i terminalen.

skriv:

su

vi /usr/share/applications/livna-vlc.desktop

trykk på "i" på tastaturet (insert)

gå ned til linja der det står: Exec=vlc %U

Fjern %u, trykk ESC på maskina, skriv inn ":wq" , w = write, q=quit

Så neste gang du starter på nytt så funker den helt uten feilmelding.

 

 

 

 

 

 

*** Norsk tastatur:

 

 

i terminal:

su

echo "setxkbmap no" >> .bash_profile

 

Verifiser at den kom i filen ved å skrive "cat .bash_profile".

 

Nå får du også norsk flagg på startmenyen;) , pluss at den laster norsk tastatur hver gang du starter maskinen.. Mye bedre enn sist :)

 

 

 

*** Installere Firefox 3:

 

wget ‘http://download.mozilla.org/?product=firefox-3.0.1&os=linux〈=en-US’

 

For dere som kanskje vil ha norsk Firefox, så kan dere bytte ut linken over med:

http://download.mozilla.org/?product=firef...〈=nb-NO

 

pakke ut filene og flytte de rundt:

 

tar -jvxf firefox*bz2

su -c ‘mv firefox /opt’

 

Pass på at Firefox2 ikke kjører og fortsett:

 

su -c ‘mv /usr/bin/firefox /usr/bin/ff2′

su -c ‘ln -s /opt/firefox/firefox /usr/bin/firefox’

 

Lage en ny profil, kall den hva du vil, men IKKE trykk på Start Firefox:

 

firefox -ProfileManager &

 

Her får du alle plugins fra Firefox2 til å fungere i Firefox 3:

 

su -c ‘ln /usr/lib/mozilla/plugins/* /opt/firefox/plugins’

 

 

Til slutt så kan vi gjøre "Browser" ikonet om til Firefox ikon:

 

su -c ‘mousepad /usr/share/applications/linpus-web.desktop’

Finn følgende linje:

Icon=acs_firefox.png

 

Endre den til å se ut som dette:

Icon=firefox.png

 

Kilde:Firefox3-HowTo

 

 

 

Folk kan sikkert bare spørre om dere lurer på noe, kan muligens svare litt :):) ..

 

Tusen Takk Creator84 for disse fine små guidene!

 

VLC var et savn fant jeg ut seint i går når jeg skulle teste film. Medamaster takla ikke stort. Norsk tastatur fast er supert!

Lenke til kommentar

Dere nevner kommandoen Alt-F2 hele tiden i sammenheng med tastaturet. Hva gjør denne kommandoen?

 

Edit: Så sykt typisk at posten skulle ha sommertider som gjør at de stenger klokken 18 i stedet for 20. :omg:

 

Da får jeg sikkert ikke maskinen i dag. :(

Endret av kajac
Lenke til kommentar
Folk kan sikkert bare spørre om dere lurer på noe, kan muligens svare litt :):) ..

 

Hei takk for bra post!

 

Jeg lurer litt på noen programvareanbefalinger jeg. Først og fremst

Bittorent klient (ikke azureus:)

Hvordan installere skype

 

Mulig dette løser seg så fort jeg kommer meg hjem fra jobben, sitter under nazi regime her, så får ikke tak i updateservere.

Hei ja,

Transmission er en utrolig enkel og simpel Bittorrent klient. Har ikke brukt den så mye i Linux, men bruker den på Macen.

 

En enkel måte å installere denne på er å ta høyreklikk på "skrivebordet" -> "System", og øverst der er det noe som heter "Add/Remove Software".. når du har kommet inn der, kan du gå til "Search" og søke etter f.eks Bittorrent. Velge transmission, og Apply..

 

Dere nevner kommandoen Alt-F2 hele tiden i sammenheng med tastaturet. Hva gjør denne kommandoen?

 

Den er som "start -> kjør" i windows.

Lenke til kommentar

Logiman, hjertelig takk for gode instruksjoner og tips. Særlig nyttig er det om å få konstant norsk tastatur hver gang man slår på maskinen.

 

Men jeg er helt ukjent med Linux. Så derfor ville det for meg (og sikkert flere andre også) vært en stor hjelp (helt grunnleggende ABC) om du kunne være så vennlig å forklare hvordan man kommer inn til "terminal" og helt slavisk beskriver hva man gjør og skriver inn.

 

Beklager min uvitenhet, men dette hadde vært veldig flott å få ordnet!

Lenke til kommentar
Logiman, hjertelig takk for gode instruksjoner og tips. Særlig nyttig er det om å få konstant norsk tastatur hver gang man slår på maskinen.

 

Men jeg er helt ukjent med Linux. Så derfor ville det for meg (og sikkert flere andre også) vært en stor hjelp (helt grunnleggende ABC) om du kunne være så vennlig å forklare hvordan man kommer inn til "terminal" og helt slavisk beskriver hva man gjør og skriver inn.

 

Beklager min uvitenhet, men dette hadde vært veldig flott å få ordnet!

 

Akkurat de guidene er det Creator som må få credit for :)

 

Ellers er jeg enig, det er deilig med norsk tast. Glemmer å aktivere, og vips så skriver man uten å legge merke til at æøå blir spesialtegn. Men nå er heldigvis den saken biff med bernaise.

Lenke til kommentar
Logiman, hjertelig takk for gode instruksjoner og tips. Særlig nyttig er det om å få konstant norsk tastatur hver gang man slår på maskinen.

 

Men jeg er helt ukjent med Linux. Så derfor ville det for meg (og sikkert flere andre også) vært en stor hjelp (helt grunnleggende ABC) om du kunne være så vennlig å forklare hvordan man kommer inn til "terminal" og helt slavisk beskriver hva man gjør og skriver inn.

 

Beklager min uvitenhet, men dette hadde vært veldig flott å få ordnet!

 

Akkurat de guidene er det Creator som må få credit for :)

 

Ellers er jeg enig, det er deilig med norsk tast. Glemmer å aktivere, og vips så skriver man uten å legge merke til at æøå blir spesialtegn. Men nå er heldigvis den saken biff med bernaise.

 

Synes det passet seg med norsk flagg i hjørnet jeg .. :p

Lenke til kommentar

har ikke linux en slags oppstartsmappe som man har i windows sitt register? eller noe ala autoexec.bat der man kan legge kommandoer som skal kjøres under oppstart?

 

Dere sier maskinen kan boote fra nettverk og USB. Kan jeg da ta å installere XP på en USB-minnepenn via et nettverk?

Lenke til kommentar
jeg har laget en link til guiden i samleinnlegget

 

I samleinnleget under lagring er det litt feil. Den støtter SDHC og 16GB, det kan både jeg og vel noen flere konfirmere. Jeg bruker et SanDisk Extreme III 16GB.

 

Niice! Hvor kjøpte du kortet? Er det raskere enn den innebygde SSD (kan man evt installere programvare på den uten at det går merkbart treigt, feks i forhold til tradisjonell HDD?)

 

Jeg må nok nå tilstå at min husk ikke er helt på topp for tiden.

Det er et SanDisc Ultra II 16GB SDHC jeg har. Beklager!

Lenke til kommentar
har ikke linux en slags oppstartsmappe som man har i windows sitt register? eller noe ala autoexec.bat der man kan legge kommandoer som skal kjøres under oppstart?

 

Dere sier maskinen kan boote fra nettverk og USB. Kan jeg da ta å installere XP på en USB-minnepenn via et nettverk?

 

Maskinen har støtte fra booting fra det meste. Dette ligger i Bios.

 

Skal du ha inn XP, er dette eneste muligheten. Dessverre er ikke XP det letteste til å endre install medium på, der er linux mye mer smidig.

Lenke til kommentar

I linux har du mange måter du kan få ting til å kjøre under oppstart avhengig av når i oppstarten du vil de skal kjøre, og med hvilke rettigheter. Dersom det er snakk om å starte programmer med brukerrettigheter etter oppstart har man en egen mappe for dette i skrivebordsmiljøet KDE under "˝/.kde/Autostart". I gnome kan dette konfigureres under sessions eller noe slikt. Regner med at tilsvarende finnes for xfce.

Lenke til kommentar

Hvis man vil ha Skype, så er det utrolig enkelt.. du går inn på www.skype.com med Aspire One maskina. Laster ned Fedora 7 fila.. enten åpner eller lagrer. lagrer du, så dobbeltklikker du på fila..

 

Svar ja på alle spørsmål du kan få.. Programmet legger seg her:

/usr/share/applications/skype.desktop

 

bare å gjøre som da VLC ble lagt til på skrivebordet i tidligere innlegg.

Lenke til kommentar

Den skal ha Ram av typen DDR2-SO-DIMM. Maskina kjører på PC4200 (533mhz) så du trenger ikke bedre enn det, men høyere hastighet på brikken kan fint brukes, den kjøres uansett ikke på mer enn 533mhz.

 

For ekstra utvidelse av SSD disken, så skal du ha SD kort, eller SDHC kort som de heter over 2GB. Det er verifisert at det fungerer iallefall opptil 16GB minnekort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...