Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

jeg synes noen skulle opprette en nettside, eller lignende, med god oversikt over all informasjon, og disse "how to" greiene.. Litt mye å bla gjennom over 30 sider :p

 

 

Ja, det er en virkelig god idé! Det er såpass mange av oss som har denne maskinen og som ikke er fortrolige med Linux, eller Linpus spesifikt, at det hadde virkelig vært nyttig. (For eksempel når man i denne tråden snakker om "terminal", vet jeg faktisk ikke hva som menes og hvordan man kommer dit og slett ikke hva som skal gjøres der. Er også redd for at det er noe bios-lignende, som kan få alvorlige følger hvis man gjør noe feil.)

 

Et konkret spørsmål som kanskje vil høre hjemme på en slik nettside med "how to": Hvordan går man trinn for trinn konkret frem for å få et fast norsk tegnsett på maskinen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det er andre som har skrevet dette tidligere (gidder ikke lese alle sidene), men jeg vil anbefale å sette opp norsk tastatur på følgende måte:

 

1. Endre linje 2 i filen /etc/sysconfig/i18n til

LANGUAGE=no_NO.utf8

2. Endre filen /usr/bin/xkb_plugin_set_xorg.sh til å inneholde følgende alternativ i case-blokken:

no_NO.utf8):

sed -e '/XkbLayout/c\ Option "XkbLayout" "no,us,gb"'\

-e '/XkbVariant/c\ Option "XkbVariant" ",euro"' > /etc/X11/xorg.conf > /etc/X11/xorg.conf.bak

;;

3. Reboot

Lenke til kommentar
Mulig det er andre som har skrevet dette tidligere (gidder ikke lese alle sidene), men jeg vil anbefale å sette opp norsk tastatur på følgende måte:

 

1. Endre linje 2 i filen /etc/sysconfig/i18n til

LANGUAGE=no_NO.utf8

2. Endre filen /usr/bin/xkb_plugin_set_xorg.sh til å inneholde følgende alternativ i case-blokken:

no_NO.utf8):

sed -e '/XkbLayout/c\ Option "XkbLayout" "no,us,gb"'\

-e '/XkbVariant/c\ Option "XkbVariant" ",euro"' > /etc/X11/xorg.conf > /etc/X11/xorg.conf.bak

;;

3. Reboot

 

vil det ikke være raskere å bare skrive: echo "setxkbmap no" >> .bash_profile i terminalen? :)

også en liten reboot.

Endret av creator84
Lenke til kommentar
jeg synes noen skulle opprette en nettside, eller lignende, med god oversikt over all informasjon, og disse "how to" greiene.. Litt mye å bla gjennom over 30 sider :p

(For eksempel når man i denne tråden snakker om "terminal", vet jeg faktisk ikke hva som menes og hvordan man kommer dit og slett ikke hva som skal gjøres der. Er også redd for at det er noe bios-lignende, som kan få alvorlige følger hvis man gjør noe feil.)

 

For å ta den med en gang. Terminal er ikke mer farlig enn kommandolinjen i MS DOS for de som husker det. :) Det er bare et program for å jobbe på systemet i kommandolinjen istedet for å bruke et grafisk brukergrensesnitt.

 

Jeg synes forsåvidt også det kunne vært greit med en norsk side for dette, selv om det finnes store utenlandske der ute på verdens veven. Jeg har ressursene (dvs. et domene og serverplass) til å opprette det allerede. Det eneste jeg ser på som en utfordring er det å drifte det alene. Man kan jo hente inn info fra her og der, så lenge man henviser til kilder. Men dersom ingen andre allerede er på saken, og kanskje noen kunne tenke seg å hjelpe til, kan det jo være en idé. :)

Lenke til kommentar
jeg synes noen skulle opprette en nettside, eller lignende, med god oversikt over all informasjon, og disse "how to" greiene.. Litt mye å bla gjennom over 30 sider :p

(For eksempel når man i denne tråden snakker om "terminal", vet jeg faktisk ikke hva som menes og hvordan man kommer dit og slett ikke hva som skal gjøres der. Er også redd for at det er noe bios-lignende, som kan få alvorlige følger hvis man gjør noe feil.)

 

For å ta den med en gang. Terminal er ikke mer farlig enn kommandolinjen i MS DOS for de som husker det. :) Det er bare et program for å jobbe på systemet i kommandolinjen istedet for å bruke et grafisk brukergrensesnitt.

 

Jeg synes forsåvidt også det kunne vært greit med en norsk side for dette, selv om det finnes store utenlandske der ute på verdens veven. Jeg har ressursene (dvs. et domene og serverplass) til å opprette det allerede. Det eneste jeg ser på som en utfordring er det å drifte det alene. Man kan jo hente inn info fra her og der, så lenge man henviser til kilder. Men dersom ingen andre allerede er på saken, og kanskje noen kunne tenke seg å hjelpe til, kan det jo være en idé. :)

 

 

Kan være med deg å legge inn litt innlegg i ny og ne jeg .. :)

Satt bare opp et eksempel på mitt domene: http://theragnaros.com/forum ..

 

 

for å si det sånn, den siden roter med ord:P , setter inn Asus for Acer, og legger ikke til nye tråder eller noe..

Endret av creator84
Lenke til kommentar
Ny ulykke. Laderen virker ikke. Heldigvis har jeg en universallader, men jeg vil jo ha den originale til å virke. Hvordan går jeg frem for å få byttet den? Kjøpte på MPX.

 

Telefon til MPX er nok det enkleste. Jeg antar at det bare blir å sende den inn, og motta en ny i retur. :)

Lenke til kommentar
jeg synes noen skulle opprette en nettside, eller lignende, med god oversikt over all informasjon, og disse "how to" greiene.. Litt mye å bla gjennom over 30 sider :p

 

 

Ja, det er en virkelig god idé! Det er såpass mange av oss som har denne maskinen og som ikke er fortrolige med Linux, eller Linpus spesifikt, at det hadde virkelig vært nyttig. (For eksempel når man i denne tråden snakker om "terminal", vet jeg faktisk ikke hva som menes og hvordan man kommer dit og slett ikke hva som skal gjøres der. Er også redd for at det er noe bios-lignende, som kan få alvorlige følger hvis man gjør noe feil.)

 

Et konkret spørsmål som kanskje vil høre hjemme på en slik nettside med "how to": Hvordan går man trinn for trinn konkret frem for å få et fast norsk tegnsett på maskinen?

 

Støtter den!

Denne tråden har jo eksplodert. Vanskelig å navigere seg frem til noe konkret man lurer på

Lenke til kommentar

Jaja, da blir det vel retur på min da :( Aner ikke hvordan jeg skal fikse det tullete skjermbildet.

 

Bortsett fra det så er jeg superfornøyd - denne maskinen er virkelig midt i blinken til mitt bruk. Den er litt større enn jeg hadde trodd, men det er ikke noe negativt. Absolutt akseptabelt støynivå på viften, den er hørbar men vil ikke si at den bråker akkurat. Tastaturet er stort nok, gidder ikke å begi meg ut på å ordne det tullete tegnsettet men regner med at Acer kommer med en update som fikser det.

 

Nå håper jeg bare MPX sender meg en ny maskin før jeg reiser på ferie på tirsadg :(

Lenke til kommentar
Angående det å sette opp en "how-to" eksternt. Hva med å sette opp en wiki-installasjon? Om man åpner wikien for public-registrering (og redigering) så kan jo den som vil bidra, slik at ikke en må sitte alene med det ansvaret.

Mhm, tenkte på noe slik.. men da må noen ta ansvar for å sette opp en wiki som fungerer da.. Har prøvd på det en gang før, ble ikke helt stabilt :p

 

Forresten. når jeg først har et innlegg :p så noen spurte etter NTFS støtte?!..hmm

Om det fremdeles er det, så kan man installere ntfs-3g fra "System -> Add/Remove Software"

Endret av creator84
Lenke til kommentar
Angående det å sette opp en "how-to" eksternt. Hva med å sette opp en wiki-installasjon? Om man åpner wikien for public-registrering (og redigering) så kan jo den som vil bidra, slik at ikke en må sitte alene med det ansvaret.

Mhm, tenkte på noe slik.. men da må noen ta ansvar for å sette opp en wiki som fungerer da.. Har prøvd på det en gang før, ble ikke helt stabilt :p

 

Forresten. når jeg først har et innlegg :p så noen spurte etter NTFS støtte?!..hmm

Om det fremdeles er det, så kan man installere ntfs-3g fra "System -> Add/Remove Software"

 

Jeg kan se på det jeg.. Så melder jeg tilbake. :)

Lenke til kommentar
Mulig det er andre som har skrevet dette tidligere (gidder ikke lese alle sidene), men jeg vil anbefale å sette opp norsk tastatur på følgende måte:

 

1. Endre linje 2 i filen /etc/sysconfig/i18n til

LANGUAGE=no_NO.utf8

2. Endre filen /usr/bin/xkb_plugin_set_xorg.sh til å inneholde følgende alternativ i case-blokken:

no_NO.utf8):

sed -e '/XkbLayout/c\ Option "XkbLayout" "no,us,gb"'\

-e '/XkbVariant/c\ Option "XkbVariant" ",euro"' > /etc/X11/xorg.conf > /etc/X11/xorg.conf.bak

;;

3. Reboot

 

vil det ikke være raskere å bare skrive: echo "setxkbmap no" >> .bash_profile i terminalen? :)

også en liten reboot.

Hei

 

Mulig det er jeg som har litt tungt for det men den fremgangsmåten med å skrive echo "setxkbmap no" >> .bash_profile i terminalen gjør ingen ting med pcn min. Etter at jeg har restartet pcn er det fortsatt Engelsk tastaturoppsett på pcn.

Noen som har et forslag på hva jeg gjør feil? Er det flere som har samme problem?

Lenke til kommentar
Mulig det er andre som har skrevet dette tidligere (gidder ikke lese alle sidene), men jeg vil anbefale å sette opp norsk tastatur på følgende måte:

 

1. Endre linje 2 i filen /etc/sysconfig/i18n til

LANGUAGE=no_NO.utf8

2. Endre filen /usr/bin/xkb_plugin_set_xorg.sh til å inneholde følgende alternativ i case-blokken:

no_NO.utf8):

sed -e '/XkbLayout/c\ Option "XkbLayout" "no,us,gb"'\

-e '/XkbVariant/c\ Option "XkbVariant" ",euro"' > /etc/X11/xorg.conf > /etc/X11/xorg.conf.bak

;;

3. Reboot

 

vil det ikke være raskere å bare skrive: echo "setxkbmap no" >> .bash_profile i terminalen? :)

også en liten reboot.

Hei

 

Mulig det er jeg som har litt tungt for det men den fremgangsmåten med å skrive echo "setxkbmap no" >> .bash_profile i terminalen gjør ingen ting med pcn min. Etter at jeg har restartet pcn er det fortsatt Engelsk tastaturoppsett på pcn.

Noen som har et forslag på hva jeg gjør feil? Er det flere som har samme problem?

 

prøv å skriv cat .bash_profile og se om linja du skrev kom i slutten..

helst åpne terminalen fra selve "skrivebordet".. om det ikke fungerer, så kan du prøve med en "su" kommando, også skriv echo linja en gang til.

Lenke til kommentar
Mulig det er andre som har skrevet dette tidligere (gidder ikke lese alle sidene), men jeg vil anbefale å sette opp norsk tastatur på følgende måte:

 

1. Endre linje 2 i filen /etc/sysconfig/i18n til

LANGUAGE=no_NO.utf8

2. Endre filen /usr/bin/xkb_plugin_set_xorg.sh til å inneholde følgende alternativ i case-blokken:

no_NO.utf8):

sed -e '/XkbLayout/c\ Option "XkbLayout" "no,us,gb"'\

-e '/XkbVariant/c\ Option "XkbVariant" ",euro"' > /etc/X11/xorg.conf > /etc/X11/xorg.conf.bak

;;

3. Reboot

 

vil det ikke være raskere å bare skrive: echo "setxkbmap no" >> .bash_profile i terminalen? :)

også en liten reboot.

Hei

 

Mulig det er jeg som har litt tungt for det men den fremgangsmåten med å skrive echo "setxkbmap no" >> .bash_profile i terminalen gjør ingen ting med pcn min. Etter at jeg har restartet pcn er det fortsatt Engelsk tastaturoppsett på pcn.

Noen som har et forslag på hva jeg gjør feil? Er det flere som har samme problem?

 

prøv å skriv cat .bash_profile og se om linja du skrev kom i slutten..

helst åpne terminalen fra selve "skrivebordet".. om det ikke fungerer, så kan du prøve med en "su" kommando, også skriv echo linja en gang til.

Prøvde det du foreslo med å skrive cat .bash_profile og da kom bare dette opp på terminsl vinduet

[user@localhost Documents]$ su

Password:

[root@localhost Documents]# cat .bash_profile

setxkbmap no

setxkbmap no

setxkbmap no

[root@localhost Documents]#

Lenke til kommentar
Mulig det er andre som har skrevet dette tidligere (gidder ikke lese alle sidene), men jeg vil anbefale å sette opp norsk tastatur på følgende måte:

 

1. Endre linje 2 i filen /etc/sysconfig/i18n til

LANGUAGE=no_NO.utf8

2. Endre filen /usr/bin/xkb_plugin_set_xorg.sh til å inneholde følgende alternativ i case-blokken:

no_NO.utf8):

sed -e '/XkbLayout/c\ Option "XkbLayout" "no,us,gb"'\

-e '/XkbVariant/c\ Option "XkbVariant" ",euro"' > /etc/X11/xorg.conf > /etc/X11/xorg.conf.bak

;;

3. Reboot

 

vil det ikke være raskere å bare skrive: echo "setxkbmap no" >> .bash_profile i terminalen? :)

også en liten reboot.

Hei

 

Mulig det er jeg som har litt tungt for det men den fremgangsmåten med å skrive echo "setxkbmap no" >> .bash_profile i terminalen gjør ingen ting med pcn min. Etter at jeg har restartet pcn er det fortsatt Engelsk tastaturoppsett på pcn.

Noen som har et forslag på hva jeg gjør feil? Er det flere som har samme problem?

 

prøv å skriv cat .bash_profile og se om linja du skrev kom i slutten..

helst åpne terminalen fra selve "skrivebordet".. om det ikke fungerer, så kan du prøve med en "su" kommando, også skriv echo linja en gang til.

Prøvde det du foreslo med å skrive cat .bash_profile og da kom bare dette opp på terminsl vinduet

[user@localhost Documents]$ su

Password:

[root@localhost Documents]# cat .bash_profile

setxkbmap no

setxkbmap no

setxkbmap no

[root@localhost Documents]#

 

 

gjør dette:

1. Høyre museklikk på skrivebordet.

2. Velg Terminal

3. Skriv: su

4. skriv inn passordet ditt

5. skriv echo "setxkbmap no" >> .bash_profile

6. skriv cat .bash_profile

 

- har du skrevet inn riktig passord, så skal dette fungere fint..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...