Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Med fare for å gjenta meg nå, dette begynner å bli latterlig.

 

Nå fikk jeg enda en ny ordrebekreftelse, og tilbake 25.08. Selvfølgelig bekreftet.

 

Fikk svar fra PS og, at ikke de setter datoen osv. Alt det jeg skrev og vet. Men de må da bestemme selv, og enkelt og greit bare bruke ubekreftet når det er så lite og usikker info som surrer rundt. Akkurat det tror jeg ikke de skjønte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laptopmag.com har en grundig anmeldelse av Aspire one sitt ytre og indre.

 

Det er A110L-versjonen som er anmeldt, altså Linux/8GB SSD/512MB RAM/3-cellers batteri. Og det er de vanlige tingene, som vi har sett i andre anmeldelser av A110L, som blir sett på som positivt/negativt med maskinen.

 

A150X-versjonen nevnes i en bisetning, da med XP/120GB HDD/1GB RAM.

Lenke til kommentar
Laptopmag.com har en grundig anmeldelse av Aspire one sitt ytre og indre.

 

Det er A110L-versjonen som er anmeldt, altså Linux/8GB SSD/512MB RAM/3-cellers batteri. Og det er de vanlige tingene, som vi har sett i andre anmeldelser av A110L, som blir sett på som positivt/negativt med maskinen.

 

A150X-versjonen nevnes i en bisetning, da med XP/120GB HDD/1GB RAM.

 

Sitter naa i Thailand med min hvite Aspire One!

Fantastisk maskin!

Betalte NOK 1700,- paa Central World i Bkk.

Fikk med mye stash ifrbm promotion av maskinen.

Baerevesker(2 stk), ekstern dvd spiller, mus, t-skjorter+++.

Kunne bare ikke si nei til det for den prisen!

(Europeisk lader fulgte med. Engelsk tastatur)

Sitter paa hotellet og surfer, og funker perfekt saa langt. (kun en time benyttet enda).

:-)

Lenke til kommentar

Nå har Acer fått opp en side med litt mer info om Aspire One. Bl.a. har det kommet opp en FAQ som er interessant. Her står det slik jeg leser det at en One som kjøpes uten 3G innebygget ikke kan oppgraderes til å bli lik en som har det. Det står at oppgradering skjer med ekstern 3G modul.

 

Det står om SD-kort at disse kan være opp til 8 Gb (på begge sider).

 

Det står at SD-leserene ikke kan lese SDHC-kort, men at det i framtida "may use Live update to upgrade the operating system" osv. Det står altså ikke på leseren, men på Linpus så vidt jeg kan forstå. Promisware har jeg dårlig erfaring med.

 

Den er ikke kompatibel med Bluetooth (does not support). Jeg leser dette punktet som at den ikke bare mangler innebygget Bt, men at Linpus ikke håndterer det.

 

Jepp, da var den ordren kansellert. :thumbdown:

 

Det er ikke mulig å klippe og lime fra FAQ-en, men den finnes på http://www.acer.com/aspireone/

Lenke til kommentar

Hmmm... Følger det forresten med protection bag som jeg kan ha den i mens jeg drar den med meg på skolen eller hvor jeg skal? Så det sto det på acer sin nye side, men ingenting om det på komplett. Hvis det gjør det kan jeg jo avbestille den protection baggen jeg allerede har bestilt.

 

Forresten noen som vet noe om distroen. For eksempel om det i det hele tatt er mulig å bruke terminal i den? Etter det jeg har sett på filmer er det veldig lagt opp til pek og klikk, noe som igjen fort kan føre til at jeg bytter til arch. Men må gi den en sjanse først da.

Endret av NevroMance
Lenke til kommentar

Det følger med protectiv bag.

I Linpus Linux Lite 9.4 LiveCD er det mulig å bruke terminal.

Denne distroen kan hentes gratis hos Linpus.

Ellers er det mye som skurrer i FAQ til Acer Aspire One.

Linpus Lite har ingen problemer med 16GB SDHC kort. Om Acer da har "kneblet" den får tiden vise.

"Ready for Bluetooth file transfers" står det nå her hos meg. Men det er vel den blåtann støtten som er.

Lenke til kommentar
Hmmm... Følger det forresten med protection bag som jeg kan ha den i mens jeg drar den med meg på skolen eller hvor jeg skal? Så det sto det på acer sin nye side, men ingenting om det på komplett. Hvis det gjør det kan jeg jo avbestille den protection baggen jeg allerede har bestilt.

 

Forresten noen som vet noe om distroen. For eksempel om det i det hele tatt er mulig å bruke terminal i den? Etter det jeg har sett på filmer er det veldig lagt opp til pek og klikk, noe som igjen fort kan føre til at jeg bytter til arch. Men må gi den en sjanse først da.

 

Denne videoen viser hva som kommer i pakken når Aspire One kommer i posten:

http://www.youtube.com/watch?v=XwOkBSY65Co

Den viser en "protection bag", men jeg garanterer ikke at dette stemmer for maskiner kjøpt i Norge!

 

For mer avansert bruk er det en fordel å aktivisere at XFCE-menyen kommer fram ved høyre museklikk på skjermen. Da får man mange flere valgmuligheter, bl.a. terminal +++. Dette gjøres enkelt på denne måten:

 

 

Desktop-en til Linpus er altså basert på vindusgrensesnittet XFCE. Den har pakkebehandleren "yum", med "cobind" som alternativ til grafisk grensesnitt. Alle disse godsakene kommer man til hvis man aktiviserer "avansert modus".

Endret av egya
Lenke til kommentar
Gratulerer!

 

Vi nissene her i nord lurer på om Onkel Acer kommer en tur i år, har mine tvil :tease:

Jeg er sikker på at du tar feil her. Alle nettbutikker har levering mellom 21 og 29 juli (bortsett fra PS).

 

Så jeg forventer å ha en Aspire One i løpet av neste uke/uken etterpå (Har bestillt fra Elprice, som skal får dem på lager mellom 25 og 28 Juli, har snakket med dem nylig)

 

Gleder meg som en unge :D

 

Det er forresten også godt å høre at man har et Advanced Mode her på denne maskinen også

Endret av kajac
Lenke til kommentar
Gratulerer!

 

Vi nissene her i nord lurer på om Onkel Acer kommer en tur i år, har mine tvil :tease:

Jeg er sikker på at du tar feil her. Alle nettbutikker har levering mellom 21 og 29 juli (bortsett fra PS).

 

Så jeg forventer å ha en Aspire One i løpet av neste uke/uken etterpå (Har bestillt fra Elprice, som skal får dem på lager mellom 25 og 28 Juli, har snakket med dem nylig)

 

Gleder meg som en unge :D

 

Det er forresten også godt å høre at man har et Advanced Mode her på denne maskinen også

 

Jepp, får jo håpe at de datoene stemmer. Men, man er aldri sikker før de er på lager. Dessuten operer de mellom 21-29 med ubekreftede. Skal noen klare å begynne utlevering denne uken, burde de nå hatt bekreftede datoer.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Jeg har lest at Linpus-versjonen bruker 1gb av harddisken til SWAP-område. Det er nok en av grunnene til at den er så kjapp - og at det er tilbakemeldinger på at 512mb internminne er tilstrekkelig. Men det betyr også at det er mindre plass på harddisken til systemet og egne filer.

Lenke til kommentar

Tenkte å ha en Ekstern HD utenom, for å lagre musikk, bilder o.l, men når jeg nå såg på priser og slikt, la jeg merke til at harddiskene kun gikk til windows og mac OSX. Har ikke ONE mulighet å ha en ekstern HD med tanke på at hd'ene ikke støtter Linpus? Trodde siden de gikk på USB så var alt mulig jeg...

 

Dersom det er mulig å ha en ekstern HD utenom, det er vel da muligt å kjøpe en såkallt "ultraportal" HD, som får strøm gjennom USB?

Endret av qwang
Lenke til kommentar
Tenkte å ha en Ekstern HD utenom, for å lagre musikk, bilder o.l, men når jeg nå såg på priser og slikt, la jeg merke til at harddiskene kun gikk til windows og mac OSX. Har ikke ONE mulighet å ha en ekstern HD med tanke på at hd'ene ikke støtter Linpus? Trodde siden de gikk på USB så var alt mulig jeg...

 

Dersom det er mulig å ha en ekstern HD utenom, det er vel da muligt å kjøpe en såkallt "ultraportal" HD, som får strøm gjennom USB?

 

 

Ekstern HD burde gå glimrende. Det gjør det i alle moderne Linux-distribusjoner. Jeg brukte Linux da USB fungerte dårlig, i 2.2 kjernens tid, men det begynner å bli lenge siden... Men jeg er usikker på hvor mye strøm en ultraportabel HD vil trekke fra USB-porten, og om ONE kan levere det som trengs. Dette vet jeg egentlig ikke nok om :-p Kanskje en annen kan svare?

Lenke til kommentar

Så lenge den er formatert med FAT32 eller litt trikksing med Linpus så vil alle fungere uansett. Det som er greia er ikke at "linux" er strippet ned, det er bare guien som er strippet til det ytterste, Linpus Lite har akkurat samme grunnmur som Ubuntu osv. så det burde garantert ikke være noen problemer.

 

Evt. kjøp på Elkjip/Lefdal og bytt på 30 dagers.

Lenke til kommentar
Gratulerer!

 

Vi nissene her i nord lurer på om Onkel Acer kommer en tur i år, har mine tvil :tease:

Jeg er sikker på at du tar feil her. Alle nettbutikker har levering mellom 21 og 29 juli (bortsett fra PS).

 

Så jeg forventer å ha en Aspire One i løpet av neste uke/uken etterpå (Har bestillt fra Elprice, som skal får dem på lager mellom 25 og 28 Juli, har snakket med dem nylig)

 

Gleder meg som en unge :D

 

Det er forresten også godt å høre at man har et Advanced Mode her på denne maskinen også

 

Jepp, får jo håpe at de datoene stemmer. Men, man er aldri sikker før de er på lager. Dessuten operer de mellom 21-29 med ubekreftede. Skal noen klare å begynne utlevering denne uken, burde de nå hatt bekreftede datoer.

elprice sin er bekreftet. Det har jeg fått bekreftet på mail.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...