Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, jeg kunne nok det, men det hjelper nok lite, da man sikkert er utsolgt hos de andre på de første partiene. Kanskje de ikke får de inn igjen før PS sitt eller noe sånt. Så mange leverandører av Acer er det nok ikke.

 

Dessuten kan det jo hende de andre følger etter, og ikke har fått oppdatert enda.

 

I mars trodde jeg skulle få min eee pc etter å ha forhåndsbestilt i januar. Så trodde jeg skulle få Acer i Juli, men nå kan det snart være det samme. En sånn dings bruker jeg nok mest i sommer halvåret. Hjemme er det ikke så veldig mye bruk for den. Kanskje vente til neste vår å se hva som finnes da.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Går det an å koble opp mobil som modem til denne?

 

Det kommer an på. Den vanligste måten å koble mobilen mot PC-en er med bluetooth, men det har den ikke. Da kan du bruke kabel, forutsatt at du finner drivere til Linux. Fram til HSDPA-enheten er tilgjengelig bruker jeg en Nokia N95 med programmet JokuSpot. Det gjør mobilen til et hotspot for trådløst nettverk. Det er slik jeg er koblet opp akkurat nå siden jeg er på hytta. Da er jeg helt uavhengig av operativsystem, uansett om det er Windows, Linpus eller noe annet.

 

JokuSpot fungerer på Nokias telefoner med WiFi.

Lenke til kommentar

Kanskje du får fra den første partiet dem får?

 

Aner ikke når jeg får, men jeg bestilte den relativt tidlig, men hvilket nr i køen jeg har er vanskelig å si.

 

På siden nå står det iallefall 25.08 også. Godt mulig det er et første parti som er utsolgt, evnt at det første partiet er mindre enn beregnet.

 

Synes bruken av bekreftet er litt for slepphendt. Virker som om når leverandøren ikke vet noe, så er det ubekreftet, men om de tror den kommer da og da så blir det bekreftet. Burde være minst 95% sjanse for at varene kom til den datoen når de bruker bekreftet.

 

3 uker på en bekreftet dato synes jeg er i drøyeste laget. Riktig nok ikke ps datas direkte feil, men merker jeg blir en smule små frustrert. Men jeg lar orderen stå inntil videre. Er mye ute å reiser, så mye mulig jeg tar med en fra utlandet om jeg kommer over en. Er ikke sikkert 25.08 er siste dato heller.

Lenke til kommentar
Går det an å koble opp mobil som modem til denne?

 

Det kommer an på. Den vanligste måten å koble mobilen mot PC-en er med bluetooth, men det har den ikke. Da kan du bruke kabel, forutsatt at du finner drivere til Linux. Fram til HSDPA-enheten er tilgjengelig bruker jeg en Nokia N95 med programmet JokuSpot. Det gjør mobilen til et hotspot for trådløst nettverk. Det er slik jeg er koblet opp akkurat nå siden jeg er på hytta. Da er jeg helt uavhengig av operativsystem, uansett om det er Windows, Linpus eller noe annet.

 

JokuSpot fungerer på Nokias telefoner med WiFi.

Takk for tips.

Tenkte å benytte en bluetooth usb adabter, men ser at enkelte har problemer.

Acer Aspire One (with Linpus) and Joiku light on Nokia E61i doesn't work. The SSID isn't seen by laptop (can see it with my desktop)
Lenke til kommentar

er det noen som har fått noen av disse maskinene? asus eee / aa1?

 

jeg bestilte acer one xp/80gb på komplett i stad, står ubekreftet 22.07.2008. Lurer på når den kommer....

 

 

Hvor stor er acern? asus eee 900 skulle være på str med et a5 ark, og acer er litt større enn det..?

Endret av hvt
Lenke til kommentar
Hvorfor velger dere Linux modellen?

 

Jeg har valgt XP, men det var pga HD størrelsen. Er det andre grunner enn pris til å velge Linux?

 

Linux versionen bruker for det første SSD, ellers føler jeg meg også mer komfortabel med Linux enn med XP. Har også følelsen av at en liten Linuxdistro vil gå raskere på denne maskinen enn en strippet XP utgave. Jeg kommer uansett ikke til å spille på den, og for alt utenom spilling er Linux bedre til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Linux-versjonen har SSD-lagringsenhet, som for noen er en fordel.

Kan noen forklare nærmere hvorfor det er en fordel? :blush: Sitter selv og lurer på om jeg skal ha Linux-modellen eller XP, og for meg (som ikke kan så mye om dette) ser jo 80GB HD mye bedre ut enn 8, så jeg regner med det er noen andre fordeler med Linux-modellen ettersom prisforskjellen er så liten.

Lenke til kommentar

SSD bruker mindre strøm, og avgir ingen støy. Dessten er aksess tiden SVÆRT mye høyere enn for en vanlig disk. Lese og skrive hastigheten er lavere. Det samme blir også lagringskapasiteten. I og med at jeg skal ha dette som en overalt maskin som flyttes under bruk osv, er det fint at disken ikke er mekanisk.

 

Med mindre du skal ha dette som en erstatning for en laptop, så ser jeg ikke helt poenget med så mye langringsplass. Ekstra minnekort og usbminne kan fint brukes ved behov.

 

Linux bruker også mindre plass enn XP (iallefall denne lille distroen). Skal heller ikke legge til store programmengden. Det eneste jeg trenger er en noen få filmer og diverse dokumenter. Resten er nettbruk. Når man har lappiser og stasjonære fra før, så er ikke stor langringsmengde det viktigste.

Lenke til kommentar

At SSD bruker mindre strøm strides jo de lærde om i disse dager. Hovedfordelene er om man ser bort i fra det: lavere varmeutvikling, raskere skrive/lesehastighet og ingen bevegelige deler i disken. Bakdelen er mindre lagringsplass per krone sett opp mot HDD. Linux vs Windows er jo mer en smaksak, altså hvilket OS man foretrekker. Det er jo ingen som stopper deg fra å legge inn feks Linpus Lite på HDD-versjonen, om det er OS'et som avgjør valget.

Lenke til kommentar
...

Det er jo ingen som stopper deg fra å legge inn feks Linpus Lite på HDD-versjonen, om det er OS'et som avgjør valget.

.. som er akkurat den løsningen jeg kommer til å gå for. Ubuntu på HDD-versjonen gir meg genialiteten til Ubuntu og nødløsningene jeg er mer kjent med i XP. Kall det en nødvendig overgang. :p Og så vil jeg kunne spille Diablo II i XP, det kåler litt vel mye i wine. :D

Lenke til kommentar
De ytre mål og andre spesifikasjoner på de (foreløpig) tre forskjellige versjonene (A110L/A150L/A150X) av Acer one finner du i innlegg nummer to i denne tråden, altså det andre innlegget på første side av tråden du nå befinner deg i :>

 

 

 

huffda det burde jeg jo ha sett

Lenke til kommentar
Hvorfor velger dere Linux modellen?

 

Jeg har valgt XP, men det var pga HD størrelsen. Er det andre grunner enn pris til å velge Linux?

 

Personlig så trenger jeg ikke Windows, da jeg allerede har flere maskiner med dette. Skal bare bruke denne som en "på-farten" pc, og på skolen og slikt, og distroen som ligger på denne virket veldig grei. I tillegg ønsker jeg å få testet ut Linux mer enn det jeg får gjort på skolen.

I tillegg er SSD-disken ganske fristende selv om den har liten lagringskapasitet.

 

Har noen funnet ut om SDHC-kort vil bli støttet i "sekundærminneporten", ikke den 5 in 1 porten, men den du bruker for å utvide lagringskapasiteten?

Lenke til kommentar

Hmm, den SSD-varianten høres jo veldig grei ut for min del, raskere oppstart er helt klart en stor fordel. OS spiller egentlig liten rolle, jeg skal stort sett bare bruke maskinen til å kjøre Firefox og det skal jeg vel klare å starte selv om jeg aldri har sett Linux før ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...