Gå til innhold

Norge nok en gang kåret til det beste landet å bo i. Er det berettiget?


Anbefalte innlegg

Å spille fascisme-kortet mot sosialdemokratiske partier fungerer ikke. Det er en høyre-greie.

 

Fascisme er ikke noen "høyre-greie"

 

Det man forbinder med "høyresiden" er stor individuell frihet. Og det sier seg selv at et totalitært styre kan ikke oppstå i samfunn med en stor grad av individuell frihet.

 

Alle former for totalitært styre kan bare oppsta der vi har sterk statlig styring og regulering, altså en sterk stat, et såkalt "velferdssamfunn hvor staten regulerer borgernes liv, og dermed liten individuell frihet.

Og dette kommer med sosialismen,slik vi har i Norge i dag.

 

Det kan gå bra lenge med såkalt "sosialdemokrati" men dette er sosialisme light, og om det ikke blir stoppet av sterke motkrefter i samfunnet, så vil en slik sosialistisk stat vokse, og bli mer og mer totalitær. Det er det vi ser skje i Norge i dag.

Fascism, pronounced /ˈfæʃɪzəm/, is a political ideology that seeks to combine radical and authoritarian nationalism[1][2][3][4] with a corporatist economic system,[5] and which is usually considered to be on the far right of the traditional left-right political spectrum.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi har lov til å gjøre absolut hva vi vil inne for rimelighetens grenser da(norges lover) :p

Ikke i mine øyne.

 

Hva jeg ser på som frihet, og hva du ser på som frihet kan være to totalt forskjellige ting.

Jeg kan trenge helt andre ting enn deg for å bli lykkelig.

Norge kan være verdens beste land å bo i for deg, men det trenger ikke nødvendighvis være det for meg. Folk er forskjellige og det må en utrolig avansert spørreundersøkelse for å egentlig kunne finne ut hvilket land som er best å bo i.

Jeg vet at Norge ikke er verdens beste land å bo i. Ivvertfall ikke for meg.

 

Interessant at du ikke nevner hvilke mangler du mener Norge har. Samtidig vil jeg minne deg om at målet med god levestandard ikke er å tilfredstille hvert individs enkeltpreferanser, men å sørge for at alle har det så bra som mulig.

 

Individuelle krav kan gjerne være umulige for en stat å oppfylle. F.eks. hvis noen ønsker en skattefri stat, så vil dette senke levestandarden for folk flest, derfor er det ikke gjennomførbart. Andre kan ønske seg et system som bryter mot internasjonale konvensjoner og menneskerettighetsprinsipper (f.eks. en apartheidlignende stat). Dette er selvfølgelig heller ikke mulig om man ønsker at alle i landet skal ha det så bra som mulig.

 

Derimot er det viktig at et land legger opp til at man gir inbyggere friheten til å flytte til et mere passende land, dersom man ikke liker seg. Det gjør Norge.

 

Spesielle/individuelle krav og behov er det fremdeles til slutt opp til hver person å sørge for å få dekket selv.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var å vise at man ikke kan kåre verdens beste land ut av en test. Da alle har helt egne definisjoner på hva man mener med å ha det godt.

Bla ønsker jeg men mye mere personlig frihet enn det jeg har i dag. Og vi har demokrati i norge, som gjør at jeg kan stemme ved valg, og evnt stille til valg hvis jeg er missfornøyd med hvordan ting styres. Å flytte til et annet land kan vel hvemsomhelst gjøre. Mulig du må bo i Nord Korea for ikke å ha lov til å flytte. Men man har heller ikke nødvendighvis språkkunnskaper eller økonomi nok til å flytte.

Lenke til kommentar
Skal godt gjøres å finne et friere land enn Norge mtp. ytringsfrihet. Hvis det er et mer liberalt land du er ute etter er f.eks. Nederland et alternativ, eller Christiania i København.

Hva snakker du om? Det er ytringsfrihet i alle vestlige land. Faktisk er det verre i Norge, fordi det er mindre aksept for mange meninger iforholdtil f.eks. USA.

Lenke til kommentar
Skal godt gjøres å finne et friere land enn Norge mtp. ytringsfrihet. Hvis det er et mer liberalt land du er ute etter er f.eks. Nederland et alternativ, eller Christiania i København.

Hva snakker du om? Det er ytringsfrihet i alle vestlige land. Faktisk er det verre i Norge, fordi det er mindre aksept for mange meninger iforholdtil f.eks. USA.

Hva med nei?

http://www.folkebladet.no/nyheter/norge-ve...ticle302346.ece

Lenke til kommentar
Skal godt gjøres å finne et friere land enn Norge mtp. ytringsfrihet. Hvis det er et mer liberalt land du er ute etter er f.eks. Nederland et alternativ, eller Christiania i København.

Hva snakker du om? Det er ytringsfrihet i alle vestlige land. Faktisk er det verre i Norge, fordi det er mindre aksept for mange meninger iforholdtil f.eks. USA.

Hva med nei?

http://www.folkebladet.no/nyheter/norge-ve...ticle302346.ece

Som har absolutt ingen relevanse for vanlige nordmenn som ikke driver med journalisme. Politisk korrekthet derimot betyr langt mer.

Lenke til kommentar

Ytringsfriheten har jo alt å si for vanlige mennesker. Det er ingen politisk sesnur på ytringene i f.eks. media. Det er ingen som hindrer deg i å si noe som er politisk ukorrekt, så lenge det er innenfor loven selvsagt, men hva som er politisk korrekt er jo bestemt av hva folk flest anser som akseptable ytringer.

Lenke til kommentar
Ytringsfriheten har jo alt å si for vanlige mennesker. Det er ingen politisk sesnur på ytringene i f.eks. media. Det er ingen som hindrer deg i å si noe som er politisk ukorrekt, så lenge det er innenfor loven selvsagt, men hva som er politisk korrekt er jo bestemt av hva folk flest anser som akseptable ytringer.

Vanlige folk kan ikke si en dritt igjennom media, hvordan vil det påvirker meg i nevnevdreig grad. Det eneste som betyr for meg er at jeg har flere valgmuligheter av hva jeg skal se på i media, og det er faktisk mer valg i USA enn i Norge.

 

Ytringsfrihet er at mannen i gata kan si hva han vil. Norge har masse politisk korrekthet og det påvirker den jevne mann i gata.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Uansett, Baltazar94 bor du i Norge, eller planlegger å flytte ut? Hadde jeg ment at Norge var et totalitært sosialistisk helvete, ville jeg flyttet på dagen.

 

 

I motsetning til sosialister flest, så bryr jeg meg om andre mennesker i Norge som ikke har det så bra som meg selv.

Så selv om jeg har det forholdsvis bra selv, så tenker jeg på alle dem som lider i Norge, pga denne umenneskelige og tvers gjennom onde ideologien kalt sosialisme.

 

Jeg har nok tenkt tanken mange ganger å flytte ut av Norge. Men det er nytteløst, for om ikke lenge vil hele verden bli et eneste stort sosialistisk helvete.

Lenke til kommentar
Fascism, pronounced /ˈfæʃɪzəm/, is a political ideology that seeks to combine radical and authoritarian nationalism[1][2][3][4] with a corporatist economic system,[5] and which is usually considered to be on the far right of the traditional left-right political spectrum.

 

Selv om det står i wikipedia så trenger det jo ikke å være riktig. Hvem som helst kan jo få tigang til å skrive i wikipedia.

 

At fascisme er en "høyre- greie" er noe sosialister har hevdet i årevis, og uten særlig motstand, for de fleste har vært for politisk korrekt til å si dem imot. Men sannheten er jo at det er sosialisme som leder til fascisme.

For det er jo som sagt et faktum at den såkalte høyresiden kjennes ved at det er stor grad av individuell frihet, og fravær av reguleringer.

Dette er jo noe sosialister har kritisert i alle år.

 

Og der det er stor individuell frihet for alle, der kan det aldri oppstå noen form for totalitært system.

 

Sosialisme betyr "velferdssamfunn" en sterk stat, og statlig kontroll og reguleringer av borgerne og av næringslivet.

Og bare der det er en sterk stat som kontrollerer og regulerer borgerne og samfunnet kan det oppstå fascisme, så vel som nazisme eller kommunisme.

 

Så å si at fascisme er en "høyre-greie" er en sterk motsigelse, for fascisme forutsetter en sterk og kontrollerende stat som kontrollerer folket.

Mens høyresidens ideologier forusetter stor grad av individuell frihet.

Lenke til kommentar
Selv om det står i wikipedia så trenger det jo ikke å være riktig. Hvem som helst kan jo få tigang til å skrive i wikipedia.

 

Prøv Encyclopedia Britannica istedet da. For de mer utbroderende diskusjonene om triangelet Kapitalisme, Sosialisme og Fasisme, så anbefaler jeg deg å lage en ny tråd, istedet for å kuppe nok enda en. Det hadde i så måte vært litt interessant å se hvordan du mener disse tre skiller seg fra hverandre.

 

Vanlige folk kan ikke si en dritt igjennom media

 

Dette forumet burde vel være bevis på det motsatte?

Endret av Sondring
Lenke til kommentar
Nei, fordi dette formuet er ikke en del av media, og ihvertfall ikke med i den undersøkelsen.

 

Det eies av Edda media, og har en ansvarlig redaktør?

Det er fordi det skrives artikler hele tiden på forsiden. Ikke fordi det er et forum.

 

Men uansett om forumet kan regnes som "media" har det forsatt to problemer.

1. Det er ikke tatt med i undersøkelsen

2. Det er ingen forskjell mellom vestlige land angående frihet til hva man kan skrive på forumer.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
2. Det er ingen forskjell mellom vestlige land angående frihet til hva man kan skrive på forumer.

 

Jepp, i vestlige land :)

Ja, og Løve sa at en av de positive elementene med Norge var ytringsfrihet. Jeg antar da at han ikke konkurerer med Kina, men med land som Australia og USA.

 

Jeg svarte at ytringsfriheten i Norge er ikke noe bedre enn andre land, faktisk verre på grunn av politisk korrekthet, og da kom han med at Norge har bedre pressefrihet som har absolutt ingenting å si for alle andre enn journalister i vestlige land.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Du bruker utrykket "politisk korrekthet" hyppig. Hva mener du egentlig? Er det å bry seg om menneskerettigheter og slikt?

Jeg har prøvd å bryte litt den politiske korrektheten på forumet her, og det ser ut som det har funket eller så var det bra fra før av. Det handler om å tørre å si hva du mener, det handler om å bruke rasjonel tankegang istedenfor at alt skal være så snilt. F.eks. jeg skrev et emne hvor jeg spurt om man ønsket å øke inntektforskjellene. Jeg kunne sikkert ha skrevet det på en snillere måte, men jeg ser ærlig talt ikke hvorfor. Allikavel, mange av de som ikke var aktive i politikkdelen trodde jeg var slem, og hvordan i all verden kan jeg mene noe sånt.

 

Det er at visse meninger er nesten ikke lov å si. Dette inkluderer

1. Ikke hate Israel

2. Å mene at inntektforskjellene er for små, at utdanning teller for lite. Det verste er at inntektforskjeller har klart å få seg navnet "fattigdom". Selv i Høyre er det mange som også ønsker et egalitert samfunn, istedenfor et samfunn hvor man har like muligheter.

3. Å faktisk mene at noe som virker solidarisk faktisk ikke hjelper.

4. Å ikke alltid snakke om at vi må hjelpe "asylsøkere fra krigspregete land", men se på hva som er rettferdig. Hva som er de positive og de negative delene.

5. Å ikke støtte likelønn

6. Å være imot fri abort

7. Å ikke tro på evolusjon

8. Å ikke være for homofil adopsjon.

(Jeg støtter ikke alle sakene, spesielt de siste men de er viktig å ta med.)

 

 

At man må virke som frytklig solidarisk hele tiden. Hvorfor kan man ikke heller kunne snakke om hva som er rettferdig, og hva som kommer til å hjelpe? Rett og slett snilisme, hvor man legger vekk rasjonel tankegang, fordi man skal ikke være "slem".

 

Her har noen skrevet litt av mine tanker

BLÅBLOGGEREN VamPus, som egentlig heter Heidi Nordby Lunde, hadde ikke som utgangspunkt å utfordre mainstream-media da hun startet bloggen sin. Hun forteller at høyrefolk er like politisk korrekte som alle andre, på sin særegne måte:

 

- Folk på høyresida er vettskremte for å bli oppfattet som kalde, harde mennesker som ikke bryr seg om andre eller er rasister fordi man ikke er for kvotering av innvandrere. Der har sosialdemokratene vært flinke, de har klart å skape inntrykket av at dersom du ikke vil gi penger til en sak eller gruppe over statsbudsjettet, så er man automatisk imot dem, sier VamPus.

 

Nordby Lunde innrømmer at hun antakelig er like politisk korrekt som alle andre. Men hun går med å dele med oss den beste høyre-PKeren, for det er nemlig Terje Svabø:

 

- Han leder en tenketank på høyresida som er mer moderat enn Høyre. De uttaler seg ikke om innvandring av redsel for å bli oppfattet som rasister, de uttaler seg ikke om markedsløsninger eller privatisering av redsel for å bli oppfattet som kyniske og kalde. Og det virker som om verken Civita eller Høyre ikke tør si høyt at de har internasjonal kontakt med Republikanerne i USA, de vil heller samarbeide med Demokratene, fordi de går for å være snillere.

 

Lunde serverer også en definisjon:

 

- Politisk korrekt er å aldri stille spørsmål ved «de gode sakene» fordi man ikke vil bli oppfattet som slem.

http://74.125.77.132/search?q=cache:fL_Pou...lient=firefox-a

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Legge til et innlegg til som jeg fant om politisk korrekthet

Det har i senere tid vært noen sporadiske forsøk fra enkelte på venstresiden her inne på å relativisere og omdefinere innholdet i begrepet "politisk korrekt". Dette er tydeligvis fordi de ikke liker dette begrepet og mener det er en hersketeknikk og stempelbruk anvendt av rasistene, fascistene, kapitalistene og imperialistene på høyresiden.

 

Dette er jo vanlig modus operandi fra pkerne, for de elsker jo å så tvil om definisjoner på begrepers innhold og meninger, eksempler på denne maktbestrebende og kyniske omdefinisjonsprosessen kan gjerne være:

 

- Hva er Norge?

- Hva er norsk kultur?

- Hvor er egentlig landegrensene? Jeg ser ingen.

- Hva er vestlige verdier?

 

Men nettopp ved å forsøke å relativisere og omdefiniere begrepers mer eller mindre objektive betydning bekrefter jo disse sin status som pkere.

 

For la det ikke være noen tvil, mine damer og herrer, (om jeg kan få gjenta meg selv litt): Politisk korrekthet er å være medias beste venn, støtte homovekkelsen, si at innvandringen er "berikelse", preike i hytt og gevær om en fiktiv klima-dystopi, sette multikulturalismen og "mangfoldet" som et overordnet mål, hate Israel og si at islam "ikke er noe problem for Norge". Det er dette som er "riktig" å si i det klamme norske politiske forum; derfor er det dette som er politisk korrekt.

 

Det være pk er å spy ut meninger som ark fra en kopimaskin, det er som å besvare alle spørsmål og argument som en automatisk telefonsvarer, det er som å være en liten sau i en stor saueflokk, det er som å være en hermende papegøye, det er som å være et samlebånd i en masseproduserende giga-fabrikk.

 

Og hva skal vi med en klam offentlighet hvor det å være selvstendig og egenrådig er en forbrytelse mot pkernes elskede kollektivisme? For i følge korrektismen er vi ikke selvstendige individ, vi er statens tjenere og nikkedukker som har å underordne oss den vedtatte og allment aksepterte "standard" og "sannhet".

 

Den politiske korrektheten må bekjempes som den trusselen mot demokratiet den er!

http://debatt.aftenposten.no/item.php?Grou...ThreadID=282811

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...