Gå til innhold

Norge nok en gang kåret til det beste landet å bo i. Er det berettiget?


Anbefalte innlegg

En grunn til at Hong Kong scorer dårlig i utdanning kan være at bare ~94% av befolkning er lese- og skrivekynding, mot ~99% i de fleste i-land.

 

http://www.nationmaster.com/graph/edu_lit_...otal-population.

Det har Hellas (97%) også, men de fikk jammen meg 0.981. Det holder bare for 0.0333... poeng. De resterende 0.1 poengene kommer fra den andre målenheten deres.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da blir den andre faktoren avgjørende som er gross enrollment ratio:

 

http://hdrstats.undp.org/en/indicators/90.html

 

HK 74,4%

Hellas 101,6%

Norge 98,6%

Jepp, og det er en tullemålenhet. Det er ikke noe mål i seg selv å få alle til å gå på universitetet.

 

Det jeg ville fremheve var at Hong Kong havnet på toppen i alle internasjonale undersøkelser, og Norge havner langt nede. I FN-undersøkelsen har de faktisk klart å bytte plass. Viser hvor dårlig FN undersøkelsen er.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Norge er kjipt og iskaldt. Folk skuler på deg og liker ikke folk som har avvikende meninger.

 

Husker jeg gikk rundt i Larvik mens jeg ventet på at danskebåten skulle ta meg over i 2004. Det var desember og helt øde i gatene klokka 17:00. Ikke ett menneske å se. Bare en katt som prøvde å ta seg inn på Narvesen, men den ble kontant kastet ut i kulda og slapset igjen!

Lenke til kommentar
I tilegg er viktige kompenenter borte. Betyr det ingenting at et land er forpestet med kriminalitet, hva om det er lange helsekøer eller at 15% av befolkningen ikke har helsetjenester? Betyr det ingenting om arbeidsledigheten er skyhøy, eller om landet ikke har ordentlig infrastruktur. Det blir altså, en veldig dårlig undersøkelse og den viser på ingen måte at Norge er verdes beste land å bo i.

 

 

Hva slags undersøkelse kan man bruke?

Dette er et vanskelig spørsmål, fordi folk vektlegger forskjellige ting. Om man skal lage en undersøkelse må man legge til mange flere faktorer og måle riktig. Det vil da bli gitt et bedre svar.

 

Men! Det viktigste å huske på er at det eksisterer ikke noe beste land i verden. Det er forskjellig fra person til person. Noen liker et system, andre liker et annet. Jeg vil hevde at alle rike i-land er et av verdens beste land å bo i. Det inkluderer USA, Norge, Danmark, Frankrike, Australia, Hong Kong, Singapore, etc. Derfor er det bare tullete og meget arrogant å drive å snakke om at Norge er verdens beste land å bo i selv om undersøkelsen hadde vært god.

 

Jeg er helt enig, det blir for dumt å måle verdens beste land på 3 slike faktorer. Denne testen sier meg ingenting bortsett fra at den skiler i-land fa u-land, den sier ingenting om norge, svergie, USA og andre i-land.

 

Hva med et fungerende rettsystem, skal ikke det telle på hvor godt landet er ? Hva med å måle f eks kriminalitet pr 1000 inbygger , arbeidsledighet pr 1000 inbygger , infrastruktur, induviduell frihet ? Er f eks norges restriksjoner på f eks gambling og alkohol en ting som øker landets standard fordi det verner folket mot ustabile økonomiske situasjoner, eller senker det det fordi det gir befolkningen mindre frihet ? Her er det ulike meninger, det finnes ikke noe fasit svar på hvilken land som er best og bo i. Ulike land, ulike kulturer og ulike styreformer passer for forskjellige folk !

Lenke til kommentar

Det er bare en håndfull andre land jeg kunne funnet meg i å bli født i, hvis jeg ikke hadde kommet til verden i kongeriket. Ingen land er perfekt, og ingen land kommer noensinne til å bli perfekt, men jeg synes likevel at Norge er ett av de landene som har kommet lengst i sin tilstrebelse av dette umulige idealet. Dét at man kan lange ut om hvor forferdelig det er å bo her, ser jeg egentlig ikke på som annet enn hykleri. Men det har kanskje også noe med trolling, mangel på perspektiv og at det stort sett er de ekstreme stemmene man legger merke til på nett.

 

Uansett, heia Noreg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

norge er flott, men det er stusselig at politikerne ikke bryr seg mer om de fattigste i et så rikt land. de bryr seg egentlig ikke. ok det var dagens kritikk fra meg.

Lenke til kommentar
Det er bare en håndfull andre land jeg kunne funnet meg i å bli født i, hvis jeg ikke hadde kommet til verden i kongeriket. Ingen land er perfekt, og ingen land kommer noensinne til å bli perfekt, men jeg synes likevel at Norge er ett av de landene som har kommet lengst i sin tilstrebelse av dette umulige idealet. Dét at man kan lange ut om hvor forferdelig det er å bo her, ser jeg egentlig ikke på som annet enn hykleri. Men det har kanskje også noe med trolling, mangel på perspektiv og at det stort sett er de ekstreme stemmene man legger merke til på nett.

 

Uansett, heia Noreg.

Eller kanskje ønsker noen andre et annet samfunn enn deg? Det finnes ikke noe ideal, det er forskjellig fra person til person. Det er de færreste som snakker om hvor forferdelig det er å bo her, men noen kritiserer Norge og foretrekker et annet system. Skal ikke dette være lov, fordi Norge er nærmest ditt ideal?

 

Er jeg den eneste som tror at politikerene i kongeriket bryr seg om de aller, aller fleste, inkludert fattige?

 

Dette forumet er egentlig ikke stort bedre enn VGD når det kommer til politisk diskusjon. Sosialister og freppere. Snevert tongue.gif

Det er ihvertfall snevert å si at det er bare FRP-ere og sosialister. På forumet her har vi aktive DLF-ere, FRP-ere, høyrefolk, mange venstrefolk, og venstrevridde av forskjellige grader.

Lenke til kommentar
Det er bare en håndfull andre land jeg kunne funnet meg i å bli født i, hvis jeg ikke hadde kommet til verden i kongeriket. Ingen land er perfekt, og ingen land kommer noensinne til å bli perfekt, men jeg synes likevel at Norge er ett av de landene som har kommet lengst i sin tilstrebelse av dette umulige idealet. Dét at man kan lange ut om hvor forferdelig det er å bo her, ser jeg egentlig ikke på som annet enn hykleri. Men det har kanskje også noe med trolling, mangel på perspektiv og at det stort sett er de ekstreme stemmene man legger merke til på nett.

 

Uansett, heia Noreg.

Eller kanskje ønsker noen andre et annet samfunn enn deg? Det finnes ikke noe ideal, det er forskjellig fra person til person. Det er de færreste som snakker om hvor forferdelig det er å bo her, men noen kritiserer Norge og foretrekker et annet system. Skal ikke dette være lov, fordi Norge er nærmest ditt ideal?

 

Er jeg den eneste som tror at politikerene i kongeriket bryr seg om de aller, aller fleste, inkludert fattige?

 

Dette forumet er egentlig ikke stort bedre enn VGD når det kommer til politisk diskusjon. Sosialister og freppere. Snevert tongue.gif

Det er ihvertfall snevert å si at det er bare FRP-ere og sosialister. På forumet her har vi aktive DLF-ere, FRP-ere, høyrefolk, mange venstrefolk, og venstrevridde av forskjellige grader.

 

Norge er Norge fordi -nordmenn- flest vil ha det slik generelt sett. Man kan ikke tilfredsstille alle. :)

Lenke til kommentar
Norge er kjipt og iskaldt. Folk skuler på deg og liker ikke folk som har avvikende meninger.

 

Husker jeg gikk rundt i Larvik mens jeg ventet på at danskebåten skulle ta meg over i 2004. Det var desember og helt øde i gatene klokka 17:00. Ikke ett menneske å se. Bare en katt som prøvde å ta seg inn på Narvesen, men den ble kontant kastet ut i kulda og slapset igjen!

 

 

Sånn sett passer vel du godt inn i det norske samfunn, da.

Lenke til kommentar

Dyrt og dyrt, ikke i forhold til hva vi tjener.

 

Studerer nå i Sveits et år, og har funnet ut at prisnivået omtrent er det samme. Noen ting er billigere i Norge, mens andre ting er dyrere. Men, det er en stor forskjell: Vi betaler 25 % moms og 14? på mat, mens her er det 7.4 og 2.6 %.

 

Man kan godt emigrere til et annet land for å få billigere priser, men ikke bli overrasket om du også går ned i lønn. Det er en grunn til at alle polakkene vil jobbe her.

 

Man bør heller være glad for at man kan dra på ferie til hvilket som helst annet land i verden, og ha billigere priser, enn om man måtte dratt på ferie til et dyrere land. F.eks. klager alle andre studenter på at det er så dyrt i Sveits, mens jeg føler meg litt dårlig når jeg må innrømme at det faktisk ikke er så ille, spesielt når typiske studentvarer som alkohol er så billig :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...