Gå til innhold

Norge er en av de fremste på bredbånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke si jeg har helt den samme hastigheten som Nizzen der, men når jeg for en gangs skyld hadde både huset og nett-linja for meg selv tenkte jeg jeg skulle teste, for morroskyld, og det ser jo ut som om jeg får omtrent de 30/30 jeg/vi betaler for?

 

forøvrig kan man diskutere om hvor god distibusjon det er på "høyhastighets bredbånd" i norge. Hastigheten over (og på bildet) er målt "hjemme" i ett bolighus utenfor Oslo, men på den andre siden har jeg en hybel i vestfold, og tilsvarende målinger der nede er nesten å skamme seg over. Både i generell hastighet tilgjengelig, og i hvor stor prosent av hastigheten som faktisk blir levert.

 

Så det er mye rom for forbedring. Og praktisk sett er det selvfølgelig lettest (og ofte mer etterspurt) i større byer, hvor det tross alt er flere som roper høyere om bedre linje, mens det utvilsom "trengs" mer i utliggende strøk hvor det ikke har blit oppgradert noe teknologisk sett siden telefonkabelen ble lagt opp.

post-122850-1254492697_thumb.jpg

Endret av carnilio
Lenke til kommentar

I hjembyen (kragerø) har vi 30/30 fiberlinje. Jeg studerer ved NTNU, og i hybelen jeg bodde i i fjor (ved bakklandet) delte vi en 20/2 linje på 7 personer, nå sitter jeg på en 3/0,7 linje (ved lerkendal) delt på 5 personer og er deprimert... Det er ikke mulighet for fiber her, og vi har allerede maks hastighet av hva leverandøren tilbyr :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Så har Telenor nettopp gravd fiberkabel frem til huset. Gleder meg allerede..

 

Nice speed Tom Ølboks =)

 

Men leverer Stjelenor 100/100 linje?

 

Kanskje de gjør som LOS og overpriser bredbånd?

 

Ekstrem 60/60 mbps Kr 1999 (23988,-) :!:

 

Ikke så langt unna.. 50/10 til 1390,- ^_^

 

Men jeg nøyer meg med 25/10 uansett, finnes da grenser for hvor mye jeg makter å laste ned ;)

Lenke til kommentar

det har vær tilfeller der Telenor har nekte å bygge ut linjer selv om et enkelt firma ville betale alle kostnader .Telenor var "avhengig" av at mange kunder før de kunne bygge ut .

logikken der er lit vanskelig å forstå.

nå er det riktignok en del år side det skjedde.

 

jeg skal gå over til altibox så snar selskapet får ut fingeren.

de driver å reklamere for det samtidig som om det ser ut til at konverteringen ( til altibox) for gamle kunder har tatt pause. her har de lovet flere ganger at de skulle være ferdig til angit dato .

selskapet er hverken canaldigital eller Telenor eller noen av de store leverandørene

Lenke til kommentar

Har klagd på dette i flere år, og klager gjerne igjen: Jeg syns det er noe forbanna herk at opplastingshastighet skal være dårligere enn nedlastingshastighet. Friskeste linja jeg får (og har) er NGT sin 20mbit ned (effektivt 13 siden jeg bor 1.2km fra sentral) og stusslige 1mbit opp. Bor mellom 15 og 20 minutter fra Oslo S, så er ikke akkurat usentralt. Sverige har jo hatt 10/10 og 100/100 i åresvis for de fleste. Ser leverandørene begynner med noen fiberlinjer noen få steder, men til blodpris og fortsatt bare halvparten opp vs. ned. Jeg trenger høy hastighet opp, da jeg stadig har behov for å overføre flere GB til bekjente (type musikkstudioprosjekter f.eks.)

Lenke til kommentar
Har klagd på dette i flere år, og klager gjerne igjen: Jeg syns det er noe forbanna herk at opplastingshastighet skal være dårligere enn nedlastingshastighet. Friskeste linja jeg får (og har) er NGT sin 20mbit ned (effektivt 13 siden jeg bor 1.2km fra sentral) og stusslige 1mbit opp. Bor mellom 15 og 20 minutter fra Oslo S, så er ikke akkurat usentralt. Sverige har jo hatt 10/10 og 100/100 i åresvis for de fleste. Ser leverandørene begynner med noen fiberlinjer noen få steder, men til blodpris og fortsatt bare halvparten opp vs. ned. Jeg trenger høy hastighet opp, da jeg stadig har behov for å overføre flere GB til bekjente (type musikkstudioprosjekter f.eks.)

 

Da flytter du til en plass der det finnes Viken fiber eller bredbåndservice :)

 

Er faktisk en del plasser som har bra fiber i Oslo, men ofte er det litt overkill å flytte bare pga at man vil ha raskere linje :D

 

Selv valgte jeg en plass å kjøpe der det var GET kabel. Som bonus så var det plutselig også Brenbåndservice der. Hdpvr box fra GET og BBSE 100/100 mbit er en flott kombo :new_woot:

Lenke til kommentar

Selv sitter jeg på coax med 2,5Mbps/2Mbps. Det eneste som stopper meg fra å skaffe meg større linje er at opplastningshastigheten ikke blir høyere enn 2mbps, uansett hvor kjapp nedstrøm man har. Det er kun bedrifter som får større linjer som er synkrone hos min levrandør.

Og de koster mer flesk enn jeg har.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Problemet er vel at de fleste (mannen i gata) har det de trenger med ADSL. Nå sitter jeg på en 3,5mbit linje som er til å grine av. 30\30 mbit skulle vært et minimum. Sukk.

 

Studerer i sverige, og i örebro så har de et genialt system.

Stadsnät bygger ut linjer til alle hus i hele byen, og så kan andre leverandører levere gjennom de linjene.

 

Har i dag 10/10 for 220kr/mnd gjennom et selskap som heter bredband2, som sender gjennom stadsnät sine linjer. Man slipper modem, er bare en ethernet-kontakt i veggen.

Vurderer oppgradering til 30/30 eller 100/10 for 280kr i mnd, og for de ekstreme finnes 100/100 for 380kr i mnd.

Lenke til kommentar
(...) Jeg syns det er noe forbanna herk at opplastingshastighet skal være dårligere enn nedlastingshastighet. (...)

 

Blir litt provosert over å se slike innlegg. Dette har jo med teknologien å gjøre.

 

Ser det er endel som klager over at man ikke har 20 mbit ADSL når man bor 2 km unna sentralen også, igjen: teknologien.

De fysiske signalene er mer utsatt for støy og blir fortere svakere på kobber, i forhold til fiber. Fiber er helt klart flere fordeler enn kobber i de fleste tilfellene, men er møkkadyrt. Selve fiberledningen begynner å falle endel i pris, men man må jo fremdeles ha noen koblingspunkter (les: router/switcher) som takler de høyere hastighetene. Dette igjen er svindyrt.

 

Dessuten er det mange som sitter å klager på opplastningshastigheten. Til normalt bruk har man sjelden bruk for særlig mer enn 1-5 mbit opplastning. De som har behov for mer båndbredde, har oftes tilgang på rask nettkobling på skole eller jobb. (Joda, hadde vært fint å sendt over konfirmasjonsfilmen til bestemor via torrent, men bestemor foretrekker nok også å få den tilsendt på DVD i posten)

 

De fleste som skriker ut om hvor elendige ISP'ene i norge er, bor hjemme og betaler ikke selv for nett-tilgangen, har aldri tjent en krone selv og har null innsikt om hvordan teknologien fungerer. De som faktisk har peiling på teknologien, virker å tilsynelatende ikke ha snøring på økonomi.

Lenke til kommentar
De fleste som skriker ut om hvor elendige ISP'ene i norge er, bor hjemme og betaler ikke selv for nett-tilgangen, har aldri tjent en krone selv og har null innsikt om hvordan teknologien fungerer. De som faktisk har peiling på teknologien, virker å tilsynelatende ikke ha snøring på økonomi.

Ganske dyptgående påstander og tiltalelser her. Tror du ville blitt overrasket hvis du faktisk fikk vite hvor mange som har en god forståelse av situasjonen. Selvfølgelig er det snakk om teknologi. Selvfølgelig koster det penger å bygge ut fibernettverk, har ikke sett at noen har påstått noe annet. Selv tror jeg folk i denne tråden ytrer disse meningene for det meste i protest mot bedømmelsene og rangeringene beskrevet i nyhetssaken tråden ble startet om.

Endret av Xebeche
Lenke til kommentar
(...) Jeg syns det er noe forbanna herk at opplastingshastighet skal være dårligere enn nedlastingshastighet. (...)

 

Blir litt provosert over å se slike innlegg. Dette har jo med teknologien å gjøre.

 

Ser det er endel som klager over at man ikke har 20 mbit ADSL når man bor 2 km unna sentralen også, igjen: teknologien.

De fysiske signalene er mer utsatt for støy og blir fortere svakere på kobber, i forhold til fiber. Fiber er helt klart flere fordeler enn kobber i de fleste tilfellene, men er møkkadyrt. Selve fiberledningen begynner å falle endel i pris, men man må jo fremdeles ha noen koblingspunkter (les: router/switcher) som takler de høyere hastighetene. Dette igjen er svindyrt.

 

Dessuten er det mange som sitter å klager på opplastningshastigheten. Til normalt bruk har man sjelden bruk for særlig mer enn 1-5 mbit opplastning. De som har behov for mer båndbredde, har oftes tilgang på rask nettkobling på skole eller jobb. (Joda, hadde vært fint å sendt over konfirmasjonsfilmen til bestemor via torrent, men bestemor foretrekker nok også å få den tilsendt på DVD i posten)

 

De fleste som skriker ut om hvor elendige ISP'ene i norge er, bor hjemme og betaler ikke selv for nett-tilgangen, har aldri tjent en krone selv og har null innsikt om hvordan teknologien fungerer. De som faktisk har peiling på teknologien, virker å tilsynelatende ikke ha snøring på økonomi.

 

Og likevel kan jeg sitte her og betale 380kr/mnd for å få 100mbit, ca 2km utenfor sentrum av en middels stor by i sverige, i et boligområde bygget på 60-tallet.

 

Tror du skal slite med å finne noe tilsvarende unntatt mitt i sentrum av de største byene i oslo, og dette er et tilbud som gjelder enda lenger ut sentrale områder enn det jeg bor ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...