Gå til innhold

Norge er en av de fremste på bredbånd


Anbefalte innlegg

Selve fiberledningen begynner å falle endel i pris, men man må jo fremdeles ha noen koblingspunkter (les: router/switcher) som takler de høyere hastighetene. Dette igjen er svindyrt.

Fiberkabel har vært billig i mange år, utstyret er relativt billig. Det som koster er å ha gravemaskiner kjørende rundt i byen å grave hull i gatene.

De fleste som skriker ut om hvor elendige ISP'ene i norge er, bor hjemme og betaler ikke selv for nett-tilgangen, har aldri tjent en krone selv og har null innsikt om hvordan teknologien fungerer. De som faktisk har peiling på teknologien, virker å tilsynelatende ikke ha snøring på økonomi.

Det har vel kanskje noe med at den generasjonen som faktisk klarer å utnytte båndbredden vi har i dag ennå ikke har kommet seg ut av reiret.

 

La meg så få stille deg et spørsmål. Hvordan kan det ha seg at svenskene har råd til alt dette dyre utstyret, som har lavere lønninger, lavere priser osv.?.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blir litt provosert over å se slike innlegg. Dette har jo med teknologien å gjøre.

 

Ser det er endel som klager over at man ikke har 20 mbit ADSL når man bor 2 km unna sentralen også, igjen: teknologien.

De fysiske signalene er mer utsatt for støy og blir fortere svakere på kobber, i forhold til fiber. Fiber er helt klart flere fordeler enn kobber i de fleste tilfellene, men er møkkadyrt. Selve fiberledningen begynner å falle endel i pris, men man må jo fremdeles ha noen koblingspunkter (les: router/switcher) som takler de høyere hastighetene. Dette igjen er svindyrt.

 

 

En fibernode for kundeoppkobling kommer på ca ca 550000 - 650000 ferdig oppsatt samt 200 -300kr pr meter grøft er tall jeg har fått og som nok stemmer.

Nodeprisen vil nok synke og skal man drive med mindre utbygginger så må den ned, micro-ditching ser lovende ut for og redusere kostnadene med gravingen, så det var endel forsøk med kjedegravere for spredegrøfter, vet ikke om dette har blitt noe bedre utviklet for norske forhold men der kan man spare mye. Går man for PON som TN har gjort blir det billigere nodeutstyr.

 

Edit: Grøfteprisen er i landlige områder

Endret av agvg
Lenke til kommentar

man kan jo spekulere på hvorfor det koster mere i Norge en i Sverige.

det kommer nok av at "alle" i Norge har mye penger ( her går det på gjennomsnittet for hele Norge).

dermed koster den minste jobb penger.

 

I Sverige harde lavere lønn en i Norge

 

 

det pussige er at mange ting blir ikke billigere men dyrere når befolkningen har mye penger mellom hendene.

det skjer når det ikke blir flere å velge mellom.

 

at prisen sakte men sikker går ned er på grunn av konkurransen som nettopp sørger for at det blir flere å velge mellom.

 

det er i hvertfall det jeg tror

Lenke til kommentar

Arbeidskraften er ikke 10 ganger så dyr i norge, den er kanskje 50-60% høyere for en slik jobb. Si i værste fall det dobbelte.

 

Selv da burde ikke norge ha det minste problem med denne utbyggingen, sett att flere jeg kjenner i norge betaler 4-500kr i mnd for 20/4mbit, og tidligere har betalt det samme for 4/0.5. Internetpriser og hastigheter har jo tross alt vært meget raske i mange mange år sammenlignet med norge. Bestefaren min (som da bor i sverige) fikk seg 20/12 i 2004 tror jeg.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

jeg har fiber.

først var hastigheten 4 mbit ( den jeg valgte ) . når de andre valgen var 0.3,6,eller10 så var det et fornuftig valg

 

den ble det endret til 5mbit uten ekstra kostnad. på den tiden økte jo alle hastigheten for samme pris

 

nå skal de gå over til altibox. Og der er hastighetene 10,30 eller 50 Mbit.

når hastigheten dobles så øker prisen med ca 50 kr.

 

nå er det bare det at selskapet har sagt konverteringen skulle være ferdig til en angitt dato som ble endre flere ganger.

Lenke til kommentar

Vel om Netverket er så bra i Norge hvorfor kan ikke jeg da få 1/2 av hastigheten som er verdensgjennomsnittet for bredbånd.

 

Jeg bor i sentrum av Fredrikstad og kan se fre stuevinduet mitt hus som har 50/50 fiber, men max her jeg bor kan på en god dag komme opp i nesten 3.

 

Huset er koblet til resten av telenettet med kabler som pre-daterer internett med GOD margin, for sist gang de la denne typen kabler (sjekket med montør) var tidlig på 60 tallet, dvs linja predaterer isdn..

 

 

 

 

Internett er ikke bra i Norge, langt i fra, men det kan bli det.

 

Jeg er ikke alene om å irritere med grønn over å måtte vente div minutter for å se på ting på youtube eller vg/dagbledat for den slags skyld. Nå er det ikke alle som har mitt ønske/behov om, men jeg kjenner mange som er samme båt som meg. Hastigheten er rett og slett for dårlig, til å dekke dagens innholdstjenester og normal bruk av internett.

 

 

 

 

Så hva får folk flest til å tro at "alle" kan få bredbånd ? 

 

Definisjonen pl bredbånd har ikke endret seg siden adsl ble tilgjenglig, men internett er en helt annet verden i dag. Så jeg har et forslag om å endre definisjonen. For i følge internasjonale tester så ligger grensa for ready for tomorrow på rundt 10 mbit og gjennomsnittet pr i dag på rett under 5.

 

Så hvorfor ikke oppdatere definisjonen til det. Vel si at bredbånd er en hastighet som gir deg tilgang til 95% av innholdstjenestene på nett, da blir bredbånd minimum 5 mbit da... For det er flere tjenester pr i dag som krever 2-3 mbit og når en familie går på nett...

 

 

 

 

Bredbånd er ikke det samme lengre så vi må endre definisjonen, så det blir fortgang i utbygingen...

 

 

 

 

Ps. har blitt lovet at en oppgradering skal komme i 5 år uten noen endring og er en smule lei. Spesielt når jeg leser aviser og ser de påstå at 80% av Norge kan få bredbånd...

Lenke til kommentar

Min erfaring med fiber? At jeg bodde tre år innenfor Oslo bygrense med en helt jall ADSL-linje på 2Mbit som jeg delte, og når jeg ENDELIG hadde kjøpt meg noe annet og skulle flytte kom det to brev fra Viken og Stjelenor om at de begge skulle bygge ut fiber. Men men, kan ikke klage på 20/3,6 Mbit kabel som jeg har nå heller. Lasta opp all filmen jeg hadde tatt i sommer til en kamerat, tok to dager på 60GB. Hvem trenger så mye mer egentlig?

Lenke til kommentar
Min erfaring med fiber? At jeg bodde tre år innenfor Oslo bygrense med en helt jall ADSL-linje på 2Mbit som jeg delte, og når jeg ENDELIG hadde kjøpt meg noe annet og skulle flytte kom det to brev fra Viken og Stjelenor om at de begge skulle bygge ut fiber. Men men, kan ikke klage på 20/3,6 Mbit kabel som jeg har nå heller. Lasta opp all filmen jeg hadde tatt i sommer til en kamerat, tok to dager på 60GB. Hvem trenger så mye mer egentlig?

 

Kjekt å kunne uploade 1TB i døgnet også synes jeg :D

Lenke til kommentar

kann ikke være enig med denne sakken. jeg og foreldran mine bor i nord troms. og vi har akkurat i 1 oktober fådt en fiba tilkobling tilgjengle fra bynett(tak dere) vi skal ikke bestille før vi har flytta.

 

Ellers har vi bare hat trådløst bredband med max 5mb/1mb vi sitter på 2mbps/8XXkpbs for 449kr!! i månden. men det værste er at dette funke nesten aldri vi har en datakar i bygda han må jobbe i natta fårdi han for ikke nett over dagen der alle vanlig folkan er på nett. jeg får ikke spillt en runde msn dame med bror min utan at at jeg mista nette.

 

æ kom fra tyskland der hadde vi fibatråd sida 2001(vi bodde i testområde ^^)

 

skal bare si det at norge er ganske tregt med bedband og alt det. glede meg til den dagan vi får kobla opp fibalinja i det nye huset vi sakl flytte i

Lenke til kommentar
Lasta opp all filmen jeg hadde tatt i sommer til en kamerat, tok to dager på 60GB. Hvem trenger så mye mer egentlig?

Du sier at det tok 2 dager, men ser ikke at du burde hatt raskere linje? Jeg synes da to dager er rimelig lenge, selv om du overførte mye. Dessuten har du upload som er en del over det man får med ADSL.

 

Da jeg bodde hjemme hadde vi 30/30 fiber, som var utrolig digg. Nå bor jeg på hybel hvor vi er 9 som deler 16/0.8 (tror jeg, har aldri vært over 11/0.6). Nå, som få andre er på, er det grei hastighet ned, men opp er jo helt elendig. Når mange er på blir det ofte ganske treigt. Et tips: ikke flytt så du må gå fra fiber til ADSL. Det er en kjedelig og frustrerende opplevelse...

 

582234079.png

 

Skal gjennomsnittlig upload i Norge være 2.36 MB/s ifølge denne undersøkelsen? Det har jeg vanskelig for å tro på. De fleste i Norge har ADSL, og det finnes vel omtrent ingen ADSL linjer som har over 1 MB/s upload. Eller er det de med fiber og 30 eller 100 opp som trekker gjennomsnittet langt opp kanskje?

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...