Gå til innhold

Norge er en av de fremste på bredbånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har dette.

 

Bor i ottersøy, nord trøndelag.

 

1 mil unna er det fiber, er lagt fiberkabel i sjøen her, men er ikke utbygd her.

 

Skulle gjerne hatt større hastighet.

 

Dette er maks hva linja klarer, betaler for 16Mb.

 

Nedlastingshastighet:

12 281 kbit/s

(20 000 000 bytes på 13,028 sek)

 

Opplastingshastighet:

626 kbit/s

(500 000 bytes på 6,391 sek)

 

EDIT

 

Har forøvrig telenor turbo.

Endret av minibig
Lenke til kommentar

At man i byene ikke har skikkelig bredbånd må også borettslagene/utbyggere ta skylden for.

 

Når man bygger nye bygårder i Oslo og kun legger opp coax og telefon-linjer så inviterer ikke det til satsing på fiber.

 

Moren min flyttet inn i en nybygd går for to år siden. Der er det Get som leverer bredbånd over coax.

Lenke til kommentar

Med 5 km til sentralen så klarer Telenor bare å gi 200-350 kbit/s på en god dag, og noen ganger står det helt stille. I tillegg så er det ingen planer for å bygge sentraler nærmere selv om det bor endel folk i området her. Eneste som faktisk prøver er Eidsiva med et radiolinjetilbud som virker ok. Ulempen er selvfølgelig all skogen som må felles før jeg får frisikt :roll:

 

Nei Telenor skal dere få billig av meg....

 

Edit: Trykkleif

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Her er det mange som har kjempehastigheter som jeg bare kan drømme om, men likevel er man missfornøyd. Men det er vel typisk i det landet her, mye vil ha mer og man blir aldri fornøyd...

 

Jeg bor 3 mil fra Bergen sentrum og det eneste tilbudet jeg har er mobilt bredbånd fra Telenor. Netcom har ikke dekning der. Nærmeste telefonkabel er 2 km unna. Nærmeste fiber snor seg rundt høyspenten 200 meter unna.

 

Den beste hastigheten jeg klarer å få med det mobile bredbåndet er når mobilen kobler seg til med edge-hastighet. Da kan jeg være heldig å få 90kbs inn. Ved 3G-kobling synker hastigheten til 60 kbs.

 

Men for all del, fortsett bare å sutre om de skarve 11 mb/s dere får...

Lenke til kommentar

Uploaden her i landet er til å LE av- Noe så tragisk (Gjelder ikke meg) men utallige mange andre

 

30000/5000 fra Nextgentel her i gården.

Har alltid klart å levere meg mer enn Telenor der de har eget utstyr i sentralen.

 

Dog så syns jeg det er bra at penetrasjonen for bredbånd i Norge er såpass bra, dog oppgradering av nettene ligger langt bak....

 

VDSL er Sweet

Endret av VergilVMD
Lenke til kommentar
Hvor stor % av svenskene har tilgang til disse linjene tror du? Tar man å sjekker detaljene i rapporten ser man at Sverige har høyere kvalitet på linjene, men en langt lavere penetrasjon (andel som har bredbånd) enn i Norge. Noe som faktisk kan tyde på at det er større del av befolkningen som ikke har reell tilgang på bredbånd.

 

Og det er klart Norge har en vei å gå, men sett til topografiske forhold, bosettingsstruktur etc, så er det langt bedre enn de fleste tror. Når man faktisk en plass med flere 100 meter til nærmeste nabo, 10 km til nærmeste butikk etc har tilgang på akseptabelt bredbånd, skal man faktisk ikke klage.

 

1. Synes ikke at det kan tas etter statistikk mellom 2 land jeg men, blir så mye å diskutere som avstander, fiber, avhengighet..

 

2.Enig der, tenkte i samme retning.

Med en hastighet på opptil 16000/800 kbit/s(ADSL Turbo pakken), har jeg vel insett at til nærmere du er sentralen, jo bedre utnytting av linja får du?

Jeg kunne få maks 5000/600 av det, imens en kamerat har full speed som er nærmere sentralen. Nei vi bønder.

Lenke til kommentar
Syns det er idiotisk at man aldri får så mye ut/inn som man faktisk betaler for :thumbdown:

 

Det er også min erfaring med ADSL. Når jeg byttet til nett over kabel fra Canal Digital var historien en helt annen. Betaler for 20 ned og 3 opp, men har stabil nedhastighet på 2.2 MB/s, opp 450 kB/s. Dønn stabilt både med hensyn på uptime og hastighet, veldig fornøyd med CD her.

Lenke til kommentar
Syns det er idiotisk at man aldri får så mye ut/inn som man faktisk betaler for :thumbdown:

 

Det er også min erfaring med ADSL. Når jeg byttet til nett over kabel fra Canal Digital var historien en helt annen. Betaler for 20 ned og 3 opp, men har stabil nedhastighet på 2.2 MB/s, opp 450 kB/s. Dønn stabilt både med hensyn på uptime og hastighet, veldig fornøyd med CD her.

 

20 Mbit = 2,4 MB/s ?

3 Mbit = 360 KB/s ?

 

Altså du får litt bedre upload enn du betaler for. Noe som er flott! Ned hastigheten har du noe å gå på.

Lenke til kommentar
Jeg bor ett stykke fra en sentral, i boligområde med flest personer under 17 år i Kristiansand, og alt jeg får er ca. 3500/350 kbit på en ustabil linje fra telenor. Jeg betaler for 5000/500 kbit, men det kan de ikke levere.

 

Da bør du jo se om du kan få til en fiberutbygging, er det noen fiberaktører i området du kan jobbe mot?

Lenke til kommentar
20 Mbit = 2,4 MB/s ?

3 Mbit = 360 KB/s ?

 

Altså du får litt bedre upload enn du betaler for. Noe som er flott! Ned hastigheten har du noe å gå på.

 

Jeg har faktisk opplevd at ut hastigheten min har vært litt høyere enn jeg skal ha, though har ikke ned vært helt der.. Ble faktisk oppringt av telenor (har NGT nå) som sa at jeg ikke kunne forvente å få mer enn 13 av de 20 jeg skal ha, men de testene jeg har gjort viser at jeg har 15-17 :) Da ble dama på andre enden litt forvirra, samma ble hu når jeg spurte om router type og litt andre tekniske saker :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...