Gå til innhold

Anmeldelse: Gran Turismo (PSP)


Anbefalte innlegg

Jeg har spilt alle GT spillene fra første kom ut. Jeg blir så skuffet av slike uttalelser som dette og denne anmeldelsen er en skam for hele spillverdenen. Trygve, du svarer på det med simulator og at biler blir ødelagt. Nå må du ikke glemme at dette spillet faktisk er fra før 2000. Da hadde de ikke maskiner som kunne yte Shift grafikken. Det blir som og si at "Denne kjeks pakka fra 1998 smaker mye verre enn denne jeg kjøpte på butikken i går". Du går ut av perspektivet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oooh, never go against the fanboys! :grin:

 

21 anmeldelser fra resten av verden gir spillet et respektabelt 78/100 i snitt.

 

Se forskjell på fanboyisme og kritikk nå bamse. Jeg har ikke prøvd spillet og jeg har ikke no nært seksuelt forhold til GT. Jeg reagerer imidlertid sterkt på tidligere nevnte punkter i anmeldelsen og hvordan anmelderen prøver litt vel hardt som unyansert kritiker. Som Egon sa; Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hue.

Lenke til kommentar
Han introduserer "anmeldelsen" sin med å mene at GT er bygget på en løgn, fortsetter etterhvert med å hevde at det er en "... kjensgjerning at Gran Turismo uten tvil er ett av de dårligste bilspillene jeg kan huske å ha spilt noensinne.", konkluderer med at GT ikke handler om å kjøre bil og runde av med utsagn som "dette er en liten sandkasse hvor du kan late som om du er racerbilsjåfør hvis du overser hva spillet faktisk innebærer."! Hva innebærer spillet? Er det ikke å kjøre bil som er spillets hovedfokus?

 

Jeg får bare beklage ettersom det tydeligvis ikke går klart nok fram i selve anmeldelsen, men hovedpoenget med Gran Turismo til PSP er å samle biler. Kjøringa er bare noe du må gjennom for å få råd til å kjøpe nye biler. Dette er hovedmomentet som trekker spillet nedover, siden det fjerner fokuset fra bilkjøringa. Og jeg får tilstå at jeg møtte spillet med forventninger om at det skulle være bilkjøringa som var hovedattraksjonen, men slik er det ikke.

 

MrPurple: Definisjonen på "simulator" er som følger: "apparat til opplæring og eksperimentering som kan etterligne virkelige hendelsesforløp". Å smelle i fjellveggen i 200 km/t og kunne kjøre videre uten problemer er ikke en etterligning av et virkelig hendelsesforløp. Uansett er det bare en fotnote, det er langt ifra det største problemet spillet har.

 

Ingen vits i å beklage. Er bare å lære seg å skrive anmeldelser slik at leserene faktisk forstår hva du ønsker å formidle.

 

Blir som om at en snekker skal beklage seg for at han plasserte vinduet på feil plass. Ofte er det ikke karakteren folk stusser på, men heller de dårlige begrunnelsene og de merkelige påstandene som ligger til grunn for karakteren.

 

Og for all del, vet dere liker å gå mot strømmen med mange anmeldelser. Og det må dere bare fortsette å gjøre. Synes alltid det er litt morsomt å følge med når neste sjokk anmeldelse kommer.

 

Tips: Uncharted 2 får nå 10 av 10, A+/A+, 20/20 osv osv hos de fleste store sider på nettet. Så skal dere virkelig gå mot strømmen så bør dere satse på en 4 av 10 til Uncharted 2.

 

Angående Gran Turismo psp så vil eneste grunn til at jeg skaffer det være at jeg raskere kan komme i gang med bilsamlingen i GT5 siden bilene lar seg overføre. Ellers synes jeg spillet ser litt for barebone ut, men nå bør jeg kanskje spille spillet før jeg konkluderer for meget. Men tror ikke spillet er verdt særlig mer enn 7/10, PD har nok gapt over for mye når de skulle utvikle dette sammen med GT5.

Lenke til kommentar
men når han rakker ned på GT serien i seg selv pga at om man krasjer bilen i veggen så får det ikke følger...? Skal jo være en simulator?

Ja og det har jo vært akilleshælen til GT serien. Krasjer du har det ikke hatt konsekvenser. Da simulerer det ikke virkeligheten. Herregud. Har man gått glipp av dette bør man holde kjeft. Blir ikke GT5 en simulator da tro, etter som ryktene sier det blir skade på bilene i spillet? :roll:

Forøvrig må jeg si meg enig i at GT (og forøvrig FM også) er blitt veldig bilspillenes pokemon. Gotta catch 'em all. Lite gjorde vel det tydelig som GT4.

Men much ado about nuthin' vedr. slakt av et PSP GT spill. Hva faen forventer man? Å spille bilsim med knapper og joystikker. Dra til sjøs.

Lenke til kommentar

“Slik handler altså Gran Turismo ikke om å faktisk kjøre bil.

Du kjører bil for å tjene opp penger, og for å kunne kjøpe nye biler.”

 

Jeg kjører bil for det finnes ingen andre spill som gjenskaper

kjørefølelsen bedre, nydeligere, mer utfordrene og mer realistisk en Gran Turismo.

 

“Om du kjøper nye biler, kommer du akkurat like langt i enspillerdelen som om du ikke kjøper en eneste.”

 

Som vel betyr at det er opp til deg om du vil fokusere på dette eller ei, ikke sant?

 

"spillet krever at du finner den perfekte måten å gjøre dette på,

og gir null rom for å finne en egen strategi"

Min erfaring er at "null rom for egen strategi" kun gjelder dersom du går for gull,

og gull i Gran Turismo SKAL være vanskelig.

 

Det er bilporno for perfeksjonister. :cool:

Lenke til kommentar

For å sette det på spissen så er det vel ikke en eneste simulator på markedet per i dag. For noe som helst spill. For det er alltid 2-3-4-5 ting man kan peke på i enhver simulator som spillet ikke klarer å simulere. Så tror vi skal stoppe med dette er det ikke skademodulering i en bilsimulator så kan det ikke kalle seg bilsimulator. Og ingen må fortelle meg at forza 3 simulerer skade på bilene sine :p Men en fin gimmick er det jo, og det holder sikkert online spilling renere. Og nå blir det samme greia på GT5. Jeg ønsker meg heller simulering slik som

Det er jo i allefall ett greit forsøk på å tilnære seg virkeligheten.
Lenke til kommentar
Og ingen må fortelle meg at forza 3 simulerer skade på bilene sine :p Men en fin gimmick er det jo, og det holder sikkert online spilling renere. Og nå blir det samme greia på GT5.

Jo da, FM simulerer skade på bilene, og etter hva jeg hører skal GT endelig det også. Men på sprint løpene det er på konsoll, er det begrenset hva skade legger til av en ekstra dimensjon. Bortsett fra, som du sier, å holde online løp litt renere. Ser man på GTR2 for eksempel, med løp på 3 timer, får skade en litt ekstra fun faktor. Ødelegger du mye på bilen i første sving, og har lagt opp en 3 stopp strategi blir det mye styr å unngå å falle for langt bak i feltet. I tillegg til at det tar lenger tid i pit for å fikse alle skadene.

Jeg husker 24 timers løpet i GT4. Ikke mange gangene man måtte bryte løpet pga at man presset bilen for hardt der nei. Blir ikke litt av poenget med endurence racing borte uten risikoen for å skade bilen?

Og følger man litt racing på tv ser man raskt at det ofte er en bulk her og en spoiler borte der i veldig mange av racing seriene. Jeg trodde mye av greia med konsoll racerene også var racing, ikke soccer-mom kjøring. Men klart, bruker man ikke FM og GT til racing men å pludre rundt på banen alene, er skademoddelering relativt uviktig. Men på en håndholdt konsoll er det uansett lite å hente. Når kommer GT til mobiltelefon?

Lenke til kommentar

Nei, er ikke enig her. Hverken Forza 3 eller Gt5 simulerer skade. De har elementer som illustrerer hvor skade er skjedd, men at dette er en simulasjon er jeg ikke enig i.

 

F.eks. La oss ta selv kjøre fysikken. Dette er ett felt som både Forza 5 og Gt5 prøver å simulere så tett opp mot virkeligheten som de kan gjøre. Men samtidig holde spillet morsomt.

 

På skademoduleringssiden så er skade lagt til som ett gameplay element, men ikke som en simulasjon. Tror ikke utviklerene på Turn10 eller PD har noen problemer med å lage en fysikkmotor som forsøker å simulere kreftene som regjerer når en bil kræsjer med en betong vegg i 200 km/t, men dette er ikke noe de ønsker å bruke tid på å simulere. Derfor blir skademoduleringen dummet ned til ett enkelt gameplay element.

Lenke til kommentar

Til dere som lar dere sjokkere av anmelderens åpenbare mangel på perspektiv:

 

Ta det med ro. Vedkommende presenterer kun sin egen mening om spillet, og tar hverken hensyn til plattform eller sjanger.

 

Jeg har sluttet å ta vedkommende alvorlig etter at han slaktet Resistance: Retribution for PSP med argumenter om at kontrollene var for kompliserte og det samme språkbildet som man finner i denne artikkelen.

 

Det er vel og bra med kritiske røster innen spillkritikk, men en anmeldelse som dette er totalt bak mål. Jeg har imidlertid gjort mitt syn på denne formen for journalistikk rimelig klar i diskusjonstråden for Resistance: Retribution, så jeg skal ikke ta en dacapo i denne.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Nei, er ikke enig her. Hverken Forza 3 eller Gt5 simulerer skade. De har elementer som illustrerer hvor skade er skjedd, men at dette er en simulasjon er jeg ikke enig i.

 

F.eks. La oss ta selv kjøre fysikken. Dette er ett felt som både Forza 5 og Gt5 prøver å simulere så tett opp mot virkeligheten som de kan gjøre. Men samtidig holde spillet morsomt.

 

På skademoduleringssiden så er skade lagt til som ett gameplay element, men ikke som en simulasjon. Tror ikke utviklerene på Turn10 eller PD har noen problemer med å lage en fysikkmotor som forsøker å simulere kreftene som regjerer når en bil kræsjer med en betong vegg i 200 km/t, men dette er ikke noe de ønsker å bruke tid på å simulere. Derfor blir skademoduleringen dummet ned til ett enkelt gameplay element.

Jeg tror kanskje jeg og du legger forskjellig mening inn i hva skadesimulering betyr. Jeg vil ha det som et gameplay element, av grunner utdypet i innlegget over ditt. Du vil kanskje ha det for å benytte det til ulykkesgranskning. Og det er fett nok det også. Jeg ser ikke nytten i det i et racing spill, men om du gjør det er det ikke noe jeg skal legge meg opp i. Men om du leser innlegget mitt en gang til, ser du kanskje hvorfor enkelte ønsker skadesimulering (ikke en omfattende ulykkessimulator, det er da langt fra fokus i racing) i racing spill.

 

edit: om det skulle være vrient å få tak i essensen, her er et lite utdrag som illustrerer hva jeg mener: Jeg husker 24 timers løpet i GT4. Ikke mange gangene man måtte bryte løpet pga at man presset bilen for hardt der nei. Blir ikke litt av poenget med endurence racing borte uten risikoen for å skade bilen?

Som du ser snakker jeg her ikke engang om en kollisjon med mur eller andre biler. Kun å presse bilen for hardt. Spill som simulerer racing blir fattigere uten skade.

Endret av freke
Lenke til kommentar

Skjønner godt at dette spillet ikke er noe å ha i hylla, hva er vitsen med å kjøpe et spill "uten" utfordringer? Gran Turismo spillene har alltid hatt økene vanskelighetsgrad, bilforhandlere som selger biler som alltid er der og gitt deg god mulighet til å oppgradere bilene. Du føler at du har gjort en god jobb når man har garasjen full av stasj og gullpokaler.

 

GT PSP er jo bare "kjør et løp, tjen penger, kjøp bil". Det virker veldig enkelt, altfor enkelt, spillet har ikke noe mål. Eneste positive er vel grafikken, ikke at det er positivt at utviklerne velger å "jukse" litt med grafikken. Trailere av GT PSP har jo aldri vist ingame :|

 

Skulle trodd de ikke ser hva de lager, og om den appellerer eller ikke. Mulig de tenkte at dette kunne være en liten pengemaskin. En ting er om det var det første spillet, men disse utvilklerne vet bedre.

 

EDIT: Ja, jeg er pure fan av Gran Turismo :) ( ikke sarkasme )

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...