Gå til innhold

Intel bytter referansekjøler


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC
Kutt ut hele standard kjølern og slå det av prisen. Den kan selges separat.

Jeg er i grunn enig. Har kjøpt AMD opteron i bulk, men kan aldri huske å ha sett noen Intel CPU'er til salgs uten kjøler... ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kutt ut hele standard kjølern og slå det av prisen. Den kan selges separat.

Jeg er i grunn enig. Har kjøpt AMD opteron i bulk, men kan aldri huske å ha sett noen Intel CPU'er til salgs uten kjøler... ?

 

De finnes, men er dessverre svært lite utbredt.

 

Det at det er svært lite utbredt burde det gjøres noe med i disse "miljø-tider".

Da slipper man unødvendig forurensing for å produsere kjølere som bare blir kasta eller ligger i en skuff!

Lenke til kommentar

Intel-viften som følger med C2D og C2Q er da faktisk helt OK så lenge man ikke skal overklokke. Tar liten plass og er relativt stillegående.

 

Må innrømme at jeg ikke bruker den i min egen maskin, men poenget er at den ikke er så ille som noen skal ha det til. :-)

 

Når effekten begynner å komme over 100 watt skjønner jeg dog at man må tenke litt større..

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Det at det er svært lite utbredt burde det gjøres noe med i disse "miljø-tider".

Da slipper man unødvendig forurensing for å produsere kjølere som bare blir kasta eller ligger i en skuff!

 

Helt enig. Noe av problemet med bulk er jo at prisen som regel har vært den samme (eller ganske ofte også høyere) enn boxed samtidig som utvalget av modeller og tilgjenglighet har vært dårlig.

 

Enig i at kjøleren ikke var videre pen...meeen det har vel i og for seg også nada å si.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Refereanse kjølern er ubrukelig på alt annet en stock. Elendige plastfestene og. Her har AMD vært mye bedre på selve festemekanismen.

 

De som bygger selv spanderer ofte på noe bedre også. En ok kjøler begynner fra 300kr, så å trekke 100-150kr fra på boxed prisen burde gå fint. Boksen vil jo bli både mindre og ikke minst spare vekt (og dermed spare frakt og lagerplass).

 

De siste 5-10 årene har jeg vel en 10-15 cpu vifter som stort sett har havna som dyngefyll. Bare fungert som reserve inntil platformen er utgått. Verdien er vel tilsvarende 2-3 skikkelige noctuaer eller tilsvarende.

 

Av samme grunn hater jeg kabinetter med vifter. Jeg bytter de garantert ut uansett.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Interessant å se at de går i retning AMD sine boxed kjølerdesign. Tilnærrming er nok rett ord siden den så rimelig uferdig ut.

 

i9 vil få flere kjerner enn i7 så det er klart den vil bli varmere.

 

Siden denne kjølern er større, vil den også bli dyrere. Noe som gjør at ganske mange kaster bort enda mer penger en nødvendig.

 

Selv når man kjøper skrivere, skjermer osv, så er det sjelden annet enn strømkabel med. Så hvorfor skal Intel absolutt fortsette å prakke på oss dette?

Lenke til kommentar
Den ser jo faktisk ut som den kan være brukbar. Den blåser i hvert fall ikke all varmlufta rundt omkring overalt bortsett fra ut av kabinettet.. :whistle:

 

Nå er det ikke bare CPUen som lager varme på hovedkortet. Rundt sokkelen så sitter det spenningsregulatorer og annet som også avgir varme, noe som er en grunn til at mange hovedkort har kjølere der.

 

Dermed har jeg sett det som en fordel at CPU kjølerene har hatt mulighet til å blåse ned på hovedkortet, slik at disse også får luft og kjøling.

Lenke til kommentar

Jeg synes stock kjøleren til min E5300 er helt kurrant! Maskinen blir ikke noe hardcore brukt, så har ikke testa den noe dypt. Men synes den stort sett har fremtrått som stillegående. Monteringen passet meg perfekt da jeg ikke ønsket å bruke for mye tid på montering :)

 

Jeg har Ninja på min E6600 i hovedmaskinen, frykter at støyen hadde vært høyere der.. Hadde også ninja på min enda eldre P4.

 

EDIT: uhmm.. :hmm:

 

Synes det at Intel oppgradere kjøleren er et steg i riktig rettning, men er enig med mange her. De kunne bare droppa hele greia og heller satt ned prisen litt. Jeg tror Intel ALDRI kommer til å levere noe som ligger på nivået som blir godkjent på diskusjon.no ;)

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Vel, pushpin-designet er irriterende dårlig, fordi det krever ekstra arbeid når man skal montere/avmontere en kjøler med bakplate. Jeg synes løsningen til socket 423/478 med ramme var noe bedre, da kunne man lett bytte til en annen og større kjøler uten noe særlig knot. (festerammen var vel forsåvidt litt stor og klumpete i seg selv). Noe i retning det AMD har nå ville vært ideelt.

Lenke til kommentar

Delvis uenig med de som omtaler den gamle boxed-kjøleren som ubrukelig her. På stock og faktisk også med lett overklokk er min erfaring at den fungerer helt fint - holder CPUen kjølig og er faktisk ganske stillegående. Det er jo selvfølgelig forskjeller mellom de enkelte CPUene, men selv folk med Q6600 kom ganske langt med referansekjøleren før tempraturene begynte å bli uholdbare. Nå er jo ikke akkurat brukergruppen her på forumet den beste referansen for hva angår "normale" krav til HW-ytelse heller.

 

Ser det blir kommentert i forhold til luftstøm her. Er det ikke naturlig å tro at hvis du har et system hvor komponentene blir så varme at HK trenger ekstra kjøling (feks et X58-basert system med "grei" overklokk), så er ytelsen på systemet ditt også såpass at du bør ha invistert i et kabinett som klarer å sørge for tilstrekkelig kjøling?

 

Festemekanismen for LGA775 er helt grei også til denne kjøleren, men jeg er enig i at den blir problematisk i det man skal ha en større kjøler. Hadde tidligere en Thermaltake Big Typhoon, og den var rett og slett for tung for push-pin løsningen og løsnet :thumbdown: Gjennomgående skruer med bakplate er et must for større kjølere og da blir monteringen fort en litt langdryg prosess. Har lite erfaring med AMDs løsning - hvor store belastninger klarer den rammen rundt sokkelen deres?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...