Gå til innhold

Hva burde straffen for voldtekt være?


straff for voldtekt hvilken?  

341 stemmer

  1. 1. hvilken straff?

    • fengsel 1 år
      13
    • fengsel 5 år
      115
    • fengsel 21 år
      45
    • fengsel forvaring resten av livet
      18
    • tvunget kastrering og fengsel for 21 år
      53
    • fengsel for 21 år slipper ut vis han selv sier ja til kastrering
      34
    • 100 timers samfunsarbeid
      4
    • en bot på 25000
      2
    • bot på 25000 og fengsel i 2måneder
      10
    • ingen straff
      12
    • andre ( komenter gjerne )
      35


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter et kjapt søk på ssb.no fant jeg oppklaringsprosenten for ulike lovbrudd i Norge. I 2005 var oppklaringsprosenten på voldtektssaker i Norge på 23%. Det er naturlig å anta mange voldtektssaker aldri anmeldes. Jeg ville gjettet på (nå husker jeg ikke hvor jeg fant tallene for dette forrige gang) at mindre enn 1 av 10 voldtektsforbrytere faktisk blir tatt og dømt. Det er isåfall ikke så veldig mange.

 

Edit:

 

Tvangskastrering mener jeg er feil. Staten burde ikke ha lov, selv på samfunnets vegne, ha lov til å skade sine innbyggere uansett hva de har gjort. En stat som lemlester folk kan ikke motarbeide vold og dømme innbyggere for voldsepisoder med integritet. Hvis staten selv står bak vold, lemlesting og hva nå blir det dobbeltmoralsk om de skal dømme sine innbyggere for å gjøre det samme.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Og dette terrorvåpenet er begrenset til frykt for lang soningstid?

 

De kan gjerne få fjernet kjønnsorganene helt. Interesserer meg ikke.

 

Jeg vil da inderlig tro folk ville ta til vettet når de risikerer 21 års fengsel for en slik forbrytelse.

 

Jeg er for fjerning av kjønnsorganet ja, men kastrering tror jeg ikke vil gjøre noe nytte. Tror det er veldig mange som ikke bryr seg særlig om de blir steril.

 

Mulig dere blir å skyte meg nå men jeg står fast på at de fleste voldtekt menn er menn som ikke får seg noe til vanlig, derfor må de ty til voldtekt for å få seg noe. De har ikke bruk for de mannelige safter.

 

Husk at jeg sa fleste, og dette er min teori.

Lenke til kommentar

De seksuelle driftene og tenningen forsvinner kanskje når man kastrerer personen. Men den seksuelle legningen er der fortsatt. Nå har jeg ingen intrikat forståelse av overgriperes psykologi. Men overgrep trenger da kanskje ikke å være avhengig av at overgriperen er tent eller har seksuelle drifter. Isåfall ville det være totalt bortkastet å kastrere overgriperne iallefall. Skjønt, jeg er imot all fysisk avstraffelse, og mener at det må gå ann å finne andre måter å straffe folk på.

Lenke til kommentar

Er helt enig. Fengselene i Norge er alt for snille.

Men det er jo fordi ikke kos å sitte i fengsel da.

 

Teorien min gjelder jo ikke alle voldtekt menn, men fortsatt veldig mange vil jeg tro.

 

Så må vi huske at det er sikkert bra mange som har hatt seg med ei jente så har jenta etter anmeldt gutten for voldtekt eller motsatt. ( Likestilling )

 

Nei fjerning av kjønnsorganet hadde vært en ypperlig straff spør du meg.

 

Da skaper man frykt samt ingen sjans for gjentagelse.

Lenke til kommentar
Men overgripere er da vitterlig ikke avhengig av kjønnnsorganet for å voldta noen. De kan bruke objekter om nødvendig.

 

Jojo, selfølgelig, men når man voldtar noen er det jo en vanlig grunn for å tilfredstille seg selv.

 

Og ingen mann vil miste sitt kjære kjønnsorgan, her terroren min kommer inn. :devil:

Lenke til kommentar
Joda, økonomi teller alltid inn, men jeg synes ikke det burde gjøre det i en debatt om et så viktig tema når vi snakker om et av verdens rikeste land. De eksemplene du kom med når det gjelder å kutte utgifter vet du vel selv bare er tåpelige!? Man kan kutte mindre viktige utgifter som feks. byforkjønnelse.

 

Du må gjerne komme med kilder til disse mobbestatestikkene dine.

 

Nei, er du psykolig? Og utenom det, er to år nok straff for voldtekt?

 

Du ber meg finne kilder - men de siste gangene du er bedt om å finne kilder på tingene du presenterer, så hopper du glatt over det?

Jeg bruker ikke tid på å finne det - siden du ikke vil bruke samme tid på meg, så kan du selv bruke google og søke.

 

Jeg er ikke psykolog - men har 3 års utdannelse med stor vekt på psykologi, samt leser en del selv, pluss at jeg kjenner personer som har opplevd voldtekt.

Du sier selv du ikke har kunnskapen, kjenner ingen som har blitt voldtatt, og utelukkende baserer deg på media sin vinkling - selv om du vet hvordan de presenterer ting.

 

Hva angår tid - så lar jeg andre tale, straff handler ikke om det du ønsker, ikke i all sin hovedvekt. Du har fått presentert dette så mange ganger nå, jeg ser ikke noe hensikt i å beskrive eller redegjøre utover det.

 

men; du kan godt få lov å synes at økonomi og kostnadene forbundet ved dette er irrelevant, dessverre er de ikke det, og jeg undres om du kan ta det med i betraktning når du tenker konsekvensene av tankene dine?

 

Ettersom du selv skriver "ingen/få" så tenker du kansje selv også over at risikoen er der selvom den kansje er mikroskopisk liten. Det går ikke ann å skjerme folket totalt mot voldtekt, men så snart noen har voldtatt en gang går det ann å stanse gjenntagelse fra dem ved tavangskastrering. Det er noe jeg støtter!

 

Vel; du forutsetter at kastrering stopper dem fra å gjøre noe galt igjen - men du ser slik jeg oppfatter det ikke rekkevidden.

Med feks 16 000 voldtekter hvert år - så må alle tas, rettssaker må kjøres med ekstra høye beviskrav siden det er strengere straffer, de samfunnsøkonomiske konsekvsene av manglende barn (en kastrert kan jo ikke skape barn), enslige, depresjon,psyiatriske kostnader, helsekostander, uføre/ikke arbeidsdyktige personer pga straffen m.m. listen for hva som kan skje - ettersom alle er skrudd sammen forskjellig er stor, men du virker å bare se straffen du vil påføre, ikke noe mer, har du tenkt over rekkevidden for den mikroskopiske sjansen du forfekter?

 

Med bare 1000 slike rettssaker, eller 100, så tørr jeg ikke en gang tenke på kostandene. Bare for å bruke økonomen i meg for et sekund.

Lenke til kommentar
Åssen ønsker du da at soningen skal være? Og hva om de ikke har forbedret seg når de slipper ut igjen?

 

Vel, da ser man det da - man forutsetter i hvert fall ikke at de IKKE er forbedret lenge før en kan se om de er det, og jobber ut i fra den tankegangen....skulle en forutsette det værste om folk hele veien, så vil en handle etter det - dette vil påvirke de en jobber med, og kan en virkelig bli noe annet enn det andre forventer en å være da?

Lenke til kommentar
Nei, det er og blir en latterlig parodi på en sammenligning ettersom mobbin ikke er en kriminell handling.

 

Det er i beste fall rettsvillfarelse, det er på det rene at mobbing er straffbart, jfr. straffeloven §§246 og 247.

 

Og det er skjelden at mobbing i seriøs form er et problem utenfor barneskolen. Man er svært klar over hvilke skader allvorlig mobbing kan ressultere i dersom det ikke blir stanset i tide, men det er hverken det samme som voldtekt eller en kriminell handling i seg selv. Om det burde vært regnet som er kriminell handling eller ikke er og blir en annen sak.

 

I følge SSB så er ikke mobbing et lite problem som er et barneskolefenomen:

 

I SSBs undersøkelser har andelen sysselsatte som svarer at de blir utsatt for plaging eller ubehagelig erting av arbeidskamerater en gang i måneden eller oftere, holdt seg stabilt rundt 2 til 3 prosent i perioden fra 1989 til 2006.

 

 

Voldtekt må som alle andre saker straffes utifra allvorlighetsgrad. Man har mindre allvorlige forbrytelser som lommetyveri, ran, og innbrud samt mer allvorlige forbrytelser som grov vold, voldtekt og drap. Mer allvorlige forbrytelser bør selvsagt straffes strengere enn mindre allvorlige forbrytelser. Men uansett så bør det være en minimumsstraff slik at voldtektforbrytere ikke klarer å slippe unna med feks. 10 år bare fordi voldtekten ikke er regnet som blant de værste voldtekter
.

 

Har du lest straffelovens §192 om voldtekt og de strafferammer som er opplistet der?

 

§ 192. Den som a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd, eller

b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller

c) ved vold eller ved truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv,

 

 

straffes for voldtekt med fengsel inntil 10 år. Ved vurderingen av om det er utøvd vold eller truende atferd eller om fornærmede var ute av stand til å motsette seg handlingen, skal det legges vekt på om fornærmede var under 14 år.

 

Straffen er fengsel i minst 2 år dersom a) den seksuelle omgang var samleie, eller

b) den skyldige har fremkalt en tilstand som nevnt i første ledd bokstav b for å oppnå seksuell omgang.

 

 

Fengsel inntil 21 år kan idømmes dersom a) voldtekten er begått av flere i fellesskap,

b) voldtekten er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte,

c) den skyldige tidligere er straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 195, eller

d) den fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen.

 

 

Den som ved grov uaktsomhet gjør seg skyldig i voldtekt etter første ledd, straffes med fengsel inntil 5 år. Foreligger omstendigheter som nevnt i tredje ledd, er straffen fengsel inntil 8 år.

 

Når det komme til hva man skal gjøre med kvinnelige voldtektsforbrytere får man gjøre det som gir best resultat enten det blir kastraksjon, sy igjen eller en form for amputasjon. Voldtekt er uansett en forbrytelse som hovedsakelig begås av menn så problemet vil ikke bli særlig stort.

 

Tortur er forbudt i henhold til folkeretten. Grunnloven §96 setter forbude mot

Pinligt Forhør
, det er med andre ord ikke i mot Grunnloven å bruke tortur som straff. Men slike straffemetoder ble avsluttet i 1815, og er som kjent forbudt gjennom de traktater om menneskerettigheter som staten har underskrevet. Med andre ord så kan dette få internasjonale konsekvenser for landet.

 

Fornærmede utvalget gav fornærmede en del rettigheter de ikke har hatt, så man kan heller ikke si at fornærmedes rettsstilling ikke prioriteres. Men det er som sagt en balansegang mellom rettssikkerhet på den ene siden og samfunnets behov for å vise at vi ikke godtar voldtekt på den andre siden.

 

Vedrørende "kjemisk kastrering" så er ikke effekten av procren (som brukes i norge) for alltid. Får ikke vedkommende den regelmessige dosen, avtar også virkningen av den.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Joda, økonomi teller alltid inn, men jeg synes ikke det burde gjøre det i en debatt om et så viktig tema når vi snakker om et av verdens rikeste land. De eksemplene du kom med når det gjelder å kutte utgifter vet du vel selv bare er tåpelige!? Man kan kutte mindre viktige utgifter som feks. byforkjønnelse.

 

Du må gjerne komme med kilder til disse mobbestatestikkene dine.

 

Nei, er du psykolig? Og utenom det, er to år nok straff for voldtekt?

 

Du ber meg finne kilder - men de siste gangene du er bedt om å finne kilder på tingene du presenterer, så hopper du glatt over det?

Jeg bruker ikke tid på å finne det - siden du ikke vil bruke samme tid på meg, så kan du selv bruke google og søke.

 

Jeg er ikke psykolog - men har 3 års utdannelse med stor vekt på psykologi, samt leser en del selv, pluss at jeg kjenner personer som har opplevd voldtekt.

Du sier selv du ikke har kunnskapen, kjenner ingen som har blitt voldtatt, og utelukkende baserer deg på media sin vinkling - selv om du vet hvordan de presenterer ting.

 

Hva angår tid - så lar jeg andre tale, straff handler ikke om det du ønsker, ikke i all sin hovedvekt. Du har fått presentert dette så mange ganger nå, jeg ser ikke noe hensikt i å beskrive eller redegjøre utover det.

 

men; du kan godt få lov å synes at økonomi og kostnadene forbundet ved dette er irrelevant, dessverre er de ikke det, og jeg undres om du kan ta det med i betraktning når du tenker konsekvensene av tankene dine?

 

Ettersom du selv skriver "ingen/få" så tenker du kansje selv også over at risikoen er der selvom den kansje er mikroskopisk liten. Det går ikke ann å skjerme folket totalt mot voldtekt, men så snart noen har voldtatt en gang går det ann å stanse gjenntagelse fra dem ved tavangskastrering. Det er noe jeg støtter!

 

Vel; du forutsetter at kastrering stopper dem fra å gjøre noe galt igjen - men du ser slik jeg oppfatter det ikke rekkevidden.

Med feks 16 000 voldtekter hvert år - så må alle tas, rettssaker må kjøres med ekstra høye beviskrav siden det er strengere straffer, de samfunnsøkonomiske konsekvsene av manglende barn (en kastrert kan jo ikke skape barn), enslige, depresjon,psyiatriske kostnader, helsekostander, uføre/ikke arbeidsdyktige personer pga straffen m.m. listen for hva som kan skje - ettersom alle er skrudd sammen forskjellig er stor, men du virker å bare se straffen du vil påføre, ikke noe mer, har du tenkt over rekkevidden for den mikroskopiske sjansen du forfekter?

 

Med bare 1000 slike rettssaker, eller 100, så tørr jeg ikke en gang tenke på kostandene. Bare for å bruke økonomen i meg for et sekund.

 

Du må gjerne tro at du vet alt om psykologi, men ikke lek professor for det! Om du tror at at det er mulig å annalysere folk tanker og følelser etter tre års utdannelse der psykologi har vært innblandet samt å lese bøker om psykologi gjør at du kan annalysere tankene til både voldtektsoffre og forbrytere så må jeg skuffe deg! Tanker og følelser er langt mer kompliserte! Jeg har vært innom mye av det selv og vet en ting svært klart: Folk har ikke automatisk løsninger og større viten enn andre bare fordi de kan smykke seg med tittler som psykologer og psykriatere!

 

Men en ting kan man si klart om voldtektsoffrene og deres pårørende: De blir alle berørt og lider av det som har hendt selvom de gjør det på forskjellig måte. De kan få hjelp, rehabiliteres og fortsette emd livet sitt, men sårene kan være der resten av livet. Det er ikke bare for dem å starte opp på ny.

 

Om du har bedt meg komme med kilder til noe så har jeg oversett det. Hva etterlyser du?

 

Du får gjerne skrive alt du vil av store ord om økonomi. Om man brukte mindre penger på uvesentlige ting som feks. byforskjønnelse og gav pengene til rettssystemet og fengselsvesenet ville det bli mer¨å bruke på rettssakene og soningene. Og om nødvendig på straffene.

 

Skjønte ikke hvor du ville med et siste om folk som lider. Tenekr du på offrene eller de kriminelle?

Lenke til kommentar
Åssen ønsker du da at soningen skal være? Og hva om de ikke har forbedret seg når de slipper ut igjen?

 

Vel, da ser man det da - man forutsetter i hvert fall ikke at de IKKE er forbedret lenge før en kan se om de er det, og jobber ut i fra den tankegangen....skulle en forutsette det værste om folk hele veien, så vil en handle etter det - dette vil påvirke de en jobber med, og kan en virkelig bli noe annet enn det andre forventer en å være da?

 

Som så mange ganger sagt før kan hele forbedringen deres være et spill for galleriet! Hva om de oppfører seg og lover bot og bedring og er innstilte på å starte et nytt liv i fast jobb og går med på oppfølging og andre krav som måtte komme med løslatelsen, men leter etter nye offre straks de slipper ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...