Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Hvis du har en kollega som er proff fotograf som lever av det .. hvorfor er ikke du proff fotograf da?

 

Rotete formulering fra meg. Jeg mente at en kollega på jobben tipset om å endre fra RAW-L til RAW-M. Han jeg har sett på bilder hos er naboen min og er proff fotograf og han har den nye Nikon D3x eller D3s eller hva den nå heter og som koster en bruktbil i innkjøp _:-) nesten 50 laken!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har 7D og Canon 17-55 IS. Har nå nettopp vært hos naboen som har Nikon D3S og sett på en del av hans bilder. Ser at bildene mine ikke på langt nær er så skarpe som hans. Leste for en stund tilbake om 7D og problemer med skarphet eller dårlig fokus. Trodde først ikke dette gjaldt meg, men nå lurer jeg litt alikevel. Er det flere enn meg som har 7D som føler at bildene ikke er sylskarpe?

 

Fargene og kontrasten derimot er kanonbra.

 

Tar RAW + jpeg.

 

Har du prøvd med DPP?

 

Mye av det jeg har lest om som enkelte opplever som ikke helt helt skarpe bilder på 7D har ofte bunnet ut i feilsatt fokus er mitt inntrykk. Er ikke fokus nær 100% rett vil bildene ikke bli likeverdig 100% skarpe. Fokussystemet til 7D er meget komplisert og det tar litt tid å forstå hvordan det funker i alle situasjoner, og dermed hva som er optimale settinger.

 

Videre kan og f.eks et objektiv fokusere feil og bør rettes, tunes inn. Skal ikke så mye utav senter før det gir utslag.

 

Men råfilene til 7D krever litt mer arbeide enn mange kanskje er vant med fra andre kameraer. Lenge var det og kun DPP som hadde 100% støtte for 7D's råfiler, og enda leser en om mennesker som bruker konvertere som ikke fullstøtter 7D.

 

Du kan normalt skarpe opp filene til 7D betydelig mer enn f.eks fra 50D er min erfaring. Men man bør selv finne grensene da de vil jo variere alt etter motiv osv. Husk og å prøv med "unsharpen mask" som ofte gjør stor forskjell, dog pass så du ikke overdriver.

 

Tor

 

Har brukt Adobe brigde og CS5 i trial og rawkonverteren der. Var ikke klar over at bildene trengte mer oppskarping enn vanlig. Bruke kun senter fokus og sikter etter øya på folk. Ser at den flerpunktsfokusen skyter litt i hytt og gevær så den bruker jeg sjelden.

 

Er det noen annen software en DPP som klarer å lese fokuspunkter?

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

etter og ha fått testet 7d i de mest vanlige situasjonene jeg blir og bruke det er jeg stort sett veldig fornøyd. de tingene som jeg plages med setter jeg på kontoen bli enda bedre kjente med kameraet. Jeg tar mest bilder på fotball kamper, konserter, diverse illustrasjonsbilder til avis og ellers lokal sport(håndball bandy osv) Er knall imponert over iso 3200 de bildnene er fullt brukbare på "trykk" i nettavisen jeg leverer til. Men så er nok overgangen fra 30D og iso 1600 på den ganske så enorm. Men spukulerer i og få meg en 5d mk II for og kunne få enda bedre isokontroll i diverse innesitusjoner.

 

Eller et mer lyssterkt objektiv hvis du mangler noe der :)

 

Tor

Har største blender jeg har brukt er 2.8 men klart lyssterke objektiv er alltid nice

Lenke til kommentar

Ang skarphet på 7D. Jeg sliter også litt med det.

Det verserer jo noen påstander der ute.

 

Filteret foran sensor softer mer på 7D enn på tidligere modeller, mulig det har med 18Mp¨å gjøre. Dette gjør at raw filer fra 7D trenger mer oppskarping.

 

Autofokusen er unøyaktig/ustabil. Påstand om at du får ulik fokus dersom du gjør følgende test 10 ganger.

 

Kamera på stativ, oneshot fokus, fokuser med ett punkt på en kontrastrik flate.

Merk av hvor objektivet stopper med en tusj.

Vri på fokusring manuelt så det er helt ute av fokus

La kamere fokusere.

Ideelt burde objektivet stoppe på nøyaktig samme sted hver gang.

 

Jeg synes fokus ble litt bedre med siste firmware. Det kan jo hende Canon fikser problemer de ikke helt har lyst til å inrømme at de har.

 

Sorry for lang post

Lenke til kommentar

Ang skarphet på 7D. Jeg sliter også litt med det.

Det verserer jo noen påstander der ute.

 

Filteret foran sensor softer mer på 7D enn på tidligere modeller, mulig det har med 18Mp¨å gjøre. Dette gjør at raw filer fra 7D trenger mer oppskarping.

 

Autofokusen er unøyaktig/ustabil. Påstand om at du får ulik fokus dersom du gjør følgende test 10 ganger.

 

Kamera på stativ, oneshot fokus, fokuser med ett punkt på en kontrastrik flate.

Merk av hvor objektivet stopper med en tusj.

Vri på fokusring manuelt så det er helt ute av fokus

La kamere fokusere.

Ideelt burde objektivet stoppe på nøyaktig samme sted hver gang.

 

Jeg synes fokus ble litt bedre med siste firmware. Det kan jo hende Canon fikser problemer de ikke helt har lyst til å inrømme at de har.

 

Sorry for lang post

 

Firmware oppdatering er sikkert bra. Har ikke oppdatert mitt kamera. er det 1.21 som gjelder?

Lenke til kommentar

Et par spørsmål:Hvilke minnekort er bra for kameraet?tenker på hvor mye gb og hastighet man trenger til 7D?

er det nok med feks16 gb og trenger man så store hastigheter som 600x osv,det er jo endel prisforskjeller også

og hvilke bra raw program anbefales?

 

Jeg bruker sandisk ekstreme som har en skrivehastighet på 60mb/s og anbefaler at du ikke går under den hastigheten. Med den batterikapasiteten 7D har fyller du lett et 16 GB kort, ja 2 stk og uten at batteriet går tomt. Selv har jeg 3 av den typen, men kommer nok til å kjøpe etpar til, jeg har batterigrep på og 2 batterier som da dobbler kapasiteten.

 

16GB Ekstreme 60mb/s ligger vel på rundt tusenlappen tror jeg?

 

Edit: Det følger med kameraet et bra RAW-program "DPP" som du ihvertfall er sikker på at støtter 7D's råfiler 100%. Og det er jo gratis siden det som nevnt følger med.

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar
Jeg bruker sandisk ekstreme som har en skrivehastighet på 60mb/s og anbefaler at du ikke går under den hastigheten.

Hvorfor ikke? Har du prøvd treigere kort og hatt dårlige erfaringer med dem?

 

På mitt gamle 350D så var det mange som anbefalte kort som var raskere enn det kameraet var i stand til å lese/skrive. For brukere som ikke benyttet ekstern kortleser så virket det som et dårlig råd.

 

For en bruker som har en knipsehastighet/video-bruk som ikke krever maksimal skrivehastighet, og som ikke har noe imot å vente 60 sekunder i stedetfor 30 sekunder når hun dumper over bildene, så kan det kanskje være greit å spare på kort-pris (de aller kjappeste pleier å være betydelig dyrere).

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Jeg bruker sandisk ekstreme som har en skrivehastighet på 60mb/s og anbefaler at du ikke går under den hastigheten.

Hvorfor ikke? Har du prøvd treigere kort og hatt dårlige erfaringer med dem?

 

På mitt gamle 350D så var det mange som anbefalte kort som var raskere enn det kameraet var i stand til å lese/skrive. For brukere som ikke benyttet ekstern kortleser så virket det som et dårlig råd.

 

For en bruker som har en knipsehastighet/video-bruk som ikke krever maksimal skrivehastighet, og som ikke har noe imot å vente 60 sekunder i stedetfor 30 sekunder når hun dumper over bildene, så kan det kanskje være greit å spare på kort-pris (de aller kjappeste pleier å være betydelig dyrere).

 

-k

 

Hvis jeg skal anbefale noe så kjører jeg safe og logisk (det enkle er å gange snitt filstørrelse med antall bps).

 

Å kjøpe kamera og objektiver til mange tusen for å så knipe noen få hundringser på minnekortene synes jeg er en merkelig tankegang.

 

Tor

Lenke til kommentar
Autofokusen er unøyaktig/ustabil. Påstand om at du får ulik fokus dersom du gjør følgende test 10 ganger.

 

Kamera på stativ, oneshot fokus, fokuser med ett punkt på en kontrastrik flate.

Merk av hvor objektivet stopper med en tusj.

Vri på fokusring manuelt så det er helt ute av fokus

La kamere fokusere.

Ideelt burde objektivet stoppe på nøyaktig samme sted hver gang.

Den testen burde funke på ett statisk mål også, tenkte mest på å kjøre en bildetest på ditt forslag, takker for tipset :thumbup:

 

 

Ang skarphet på 7D. Jeg sliter også litt med det.

Det verserer jo noen påstander der ute.

 

Filteret foran sensor softer mer på 7D enn på tidligere modeller, mulig det har med 18Mp¨å gjøre. Dette gjør at raw filer fra 7D trenger mer oppskarping.

Canon tidligere proff fotograf som gikk over til Nikon hevdet at 7D sitt filter var det kraftigste Canon hadde plassert på ett kamera og at RAW filene trenger mer oppskarping i etterkant.
Lenke til kommentar

Det er et anti-aliasingfilter, som finnes på de fleste digitale sensorer. Dette filteret gjør bildet litt mer soft, men begrenser moiré.

 

Kraftigere filter -> man får mindre moiré, men mister litt detaljer, som blir softe. Leica M9 har nesten ikke AA-filter - får derfor lettere moiré og andre aliasing-effekter, men har desto flere detaljer.

"detaljer" med hermetegn. Det er ikke nødvendigvis informasjon som er relevant for scenen, bare verdier med større spredning (og dermed hvassere kanter).

 

Dersom man lager et topografi-kart ved å punkt-måle høyden i kryssningspunktene til en grid med 100 meters avstand så vil man få masse "skarpe kanter". Men målinger som var baserte på _gjennomsnittlig_ terreng-høyde innenfor f.eks 100x100 meter ville antagelig være mer representativ for det virkelige terrenget (en enkelt stor stein vil f.eks kunne bidra med en stor feil for punkt-målingen, men høyden ville være misvisende).

 

-k

Lenke til kommentar

Jeg er litt frustrert over at manuelt valg av fokuspunkter (såvidt jeg har funnet ut) krever to knappetrykk, og bruk av to hjul i motsetning til 350D-en som kun var ett knappetrykk og ett hjul. Finnes det noen enklere måte?

 

-k

 

Jeg bruker joysticken til å velge direkte fokuspunktet,du går inn i C.Fn IV og velger direkte af-punktvalg på joysticken.

Lenke til kommentar

Er det stor forskjell i kvalitet på merkene på minnekort?

man bør vel ha minimum 300x hastighet?

 

Det er flere årsak til store forskjeller i pris. En av de er den kvalitetskontroll som produksjonen er underlagt.

 

Er veldig enig med TorVidle om minnekort.

Selv bruker jeg kun sandisk extreme, 90Mb/s. Ville føle meg bra dum om et dårlig (billig) minnekort ødla "blinkskuddet" som er tatt med kamera/objektiv til 25.000

Endret av Blouberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...