Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kva bruker dere for å redigere filmene dere har tatt med kamera?

og kva video innstillinger bruker dere?

Transkoder h.264-filene til ProRes med MPEG Streamclip, disse innstillingene:

643325.jpeg

 

Final Cut Pro til redigering. Med Premier Pro (CS4) må man nesten bruke Proxy/offline media for å redigere. Mulig dette har blitt bedre i CS5, så man kan redigere native filer fra Canons video-DSLRer.

 

P? A? S? M?

M, helt klart. Du vil ikke ha kameraet til å justere blenderen eller lukkertiden mens du filmer.

 

Lukkertiden bør/skal være 1/50 sek. Blenderen så åpen som mulig (oftest).

 

ISO?

100-800 er stort sett problemfritt med tanke på støy. Bruker som oftest ISO til å justere eksponering. Hilight Tone Priority skal vist være bra. Skal du filme i dagslys, bør du nesten ha et ND-filter. Kjedelig å måtte bruke liten blender.

 

Fokusering?

Manuelt. Automatisk fokusering på video-DSLR er tregt.

Lenke til kommentar

Følte meg plutselig tilbake i heimevernet, da jeg tok min dagsferske 7'er med ut i hagen for å teste litt. Prøvde meg med Hi-speed seriebilder, og lyden av lukkeren tok meg rett tilbake til automatskyting med AG3/MG.

 

Har på følelsen at det blir et langt og lykkelig forhold mellom undertegnede og 7D :thumbup:

Lenke til kommentar

Kva bruker dere for å redigere filmene dere har tatt med kamera?

og kva video innstillinger bruker dere?

 

P? A? S? M?

 

ISO?

 

Fokusering?

 

Automatic exposure: This is the default method of video shooting with the EOS 7D. With the mode dial set to any location other than “M”, when you shoot video, the camera will automatically select lens aperture and shutter speed, as well as ISO, based on the light in the scene. Exposure will adjust automatically, on the fly, if the light changes as you move the camera during a shot.

Keep in mind that even though the Mode Dial has settings for Tv (shutter-priority automatic) and Av (aperture-priority automatic), these are for still image shooting only. Once you begin shooting video, these will simply revert the camera to totally automatic, programmed exposure — the camera always picks both video shutter speed and aperture.

 

Link: http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=3050&productID=329&articleTypeID=5

Lenke til kommentar

Ok...

 

Eg har testa litt filming... går bedre og bedre for kvar dag som går.

Brukte noke så simpelt som Pinnacle Studio 14 HD eit eller anna og redigerte filmen min der. Funka greit.

 

Testa først å filme hunde, men han var litt småaktiv (kvalp på 6 veker...), så det blei ikkje så bra.

Reiste så bort i ein fjøs og filma noken lam, det syntes eg gjikk hakket bedre.

 

 

Første bud er vel å faktisk vite kva veg du skal snurre på objektivet ditt får å fokusere nærmere/lengre i fra!

 

Det er filma med Canon 50mm 1.4 objektivet, uten zoom, 1 ting mindre å henge fingra i da.

 

Oioi! ser ut som eg fikk til youtube linking også... Vis ikkje sjekk denne linken:

 

 

 

Morro med litt DOF, eller difus bakgrunn...

 

Har plukka opp eit par tips fra denne linken (søk etter 7d i søkeboksen der) Canon mann som prater om 7d og innstillinger osv.

Lenke til kommentar

Eg har testa litt filming... går bedre og bedre for kvar dag som går.

Som jeg nevnte lenger opp, bør man bruke 1/50 sek som lukkertid, for å unngå hakkingen som du har fått i videoen din.

 

Det anbefales å bruke en lukker som er lukker*n. Altså, bruker du 25p, er anbefalt lukkertid 1/50, 1/100, 1/150 osv. Men helst ikke annet enn 1/50. (Dette må gjerne noen bekrefte!)

Lenke til kommentar

Følte meg plutselig tilbake i heimevernet, da jeg tok min dagsferske 7'er med ut i hagen for å teste litt. Prøvde meg med Hi-speed seriebilder, og lyden av lukkeren tok meg rett tilbake til automatskyting med AG3/MG.

 

Har på følelsen at det blir et langt og lykkelig forhold mellom undertegnede og 7D :thumbup:

 

:cool: Ja jeg blir bare mere og mere imponert over 7Den for hver dag som går.

Liten tvil om at dette er kongen på haugen blandt cropkamera .

Lenke til kommentar

etter og ha fått testet 7d i de mest vanlige situasjonene jeg blir og bruke det er jeg stort sett veldig fornøyd. de tingene som jeg plages med setter jeg på kontoen bli enda bedre kjente med kameraet. Jeg tar mest bilder på fotball kamper, konserter, diverse illustrasjonsbilder til avis og ellers lokal sport(håndball bandy osv) Er knall imponert over iso 3200 de bildnene er fullt brukbare på "trykk" i nettavisen jeg leverer til. Men så er nok overgangen fra 30D og iso 1600 på den ganske så enorm. Men spukulerer i og få meg en 5d mk II for og kunne få enda bedre isokontroll i diverse innesitusjoner.

Endret av Bateman26
Lenke til kommentar

Har 7D og Canon 17-55 IS. Har nå nettopp vært hos naboen som har Nikon D3S og sett på en del av hans bilder. Ser at bildene mine ikke på langt nær er så skarpe som hans. Leste for en stund tilbake om 7D og problemer med skarphet eller dårlig fokus. Trodde først ikke dette gjaldt meg, men nå lurer jeg litt alikevel. Er det flere enn meg som har 7D som føler at bildene ikke er sylskarpe?

 

Fargene og kontrasten derimot er kanonbra.

 

Tar RAW + jpeg.

Lenke til kommentar

Har 7D og Canon 17-55 IS. Har nå nettopp vært hos naboen som har Nikon D3S og sett på en del av hans bilder. Ser at bildene mine ikke på langt nær er så skarpe som hans. Leste for en stund tilbake om 7D og problemer med skarphet eller dårlig fokus. Trodde først ikke dette gjaldt meg, men nå lurer jeg litt alikevel. Er det flere enn meg som har 7D som føler at bildene ikke er sylskarpe?

 

Fargene og kontrasten derimot er kanonbra.

 

Tar RAW + jpeg.

 

 

Kanskje naboen din er bedre enn deg å fotografere / har bedre objektiv / skarper opp bildene

mer korrekt i etterbehandlingen. :)

Lenke til kommentar

Kan hende du må stille på oppskarpingen i kamera. Kan velge fra 0-7 tror jeg det var. En verdi på rundt 3 synes jeg funker bra.

 

Når det er sagt så ville jeg vært forsiktig med å sammenligne bilder fra en 12 MP sensor og en 18 MP sensor. Juster 7D bildene ned til 12 MP og se om det jevner seg ut da.

Lenke til kommentar

Har 7D og Canon 17-55 IS. Har nå nettopp vært hos naboen som har Nikon D3S og sett på en del av hans bilder. Ser at bildene mine ikke på langt nær er så skarpe som hans. Leste for en stund tilbake om 7D og problemer med skarphet eller dårlig fokus. Trodde først ikke dette gjaldt meg, men nå lurer jeg litt alikevel. Er det flere enn meg som har 7D som føler at bildene ikke er sylskarpe?

 

Fargene og kontrasten derimot er kanonbra.

 

Tar RAW + jpeg.

Har D3 og 7D, D3 er en god del skarpere rett inn fra kamera, så kameraten din har litt lettere etterbehadling sammenlignet med deg.

Har egentlig alltid synes at 7D'en kreves mer etterbehandling en hva jeg var vant til, spesielt på skarphet.

Lenke til kommentar

etter og ha fått testet 7d i de mest vanlige situasjonene jeg blir og bruke det er jeg stort sett veldig fornøyd. de tingene som jeg plages med setter jeg på kontoen bli enda bedre kjente med kameraet. Jeg tar mest bilder på fotball kamper, konserter, diverse illustrasjonsbilder til avis og ellers lokal sport(håndball bandy osv) Er knall imponert over iso 3200 de bildnene er fullt brukbare på "trykk" i nettavisen jeg leverer til. Men så er nok overgangen fra 30D og iso 1600 på den ganske så enorm. Men spukulerer i og få meg en 5d mk II for og kunne få enda bedre isokontroll i diverse innesitusjoner.

 

Eller et mer lyssterkt objektiv hvis du mangler noe der :)

 

Tor

Lenke til kommentar

Fikk også dette tipset fra en kollega om å redusere til RAW M i stedet for å kjøre på RAW L. Og ja han er proff fotograf, har tatt bilder i 40 år og lever av det.

 

Det gjaldt standard portrett bilder tatt ute og der er det ikke så jævelig mye som skiller hvis man klarer så sette fokus på øynene og ha nogenlunde greit utstyr. Alle bildene hans var dog tatt med Nikons proff 70-200 f/2.8 og mine var tatt med 17-55 mest på 55mm f/2.8. Har kjørt skarphet opp på nest høyeste i picture style på 7D'en. Bør kanskje kjøre litt ned igjen.

Lenke til kommentar

Har 7D og Canon 17-55 IS. Har nå nettopp vært hos naboen som har Nikon D3S og sett på en del av hans bilder. Ser at bildene mine ikke på langt nær er så skarpe som hans. Leste for en stund tilbake om 7D og problemer med skarphet eller dårlig fokus. Trodde først ikke dette gjaldt meg, men nå lurer jeg litt alikevel. Er det flere enn meg som har 7D som føler at bildene ikke er sylskarpe?

 

Fargene og kontrasten derimot er kanonbra.

 

Tar RAW + jpeg.

 

Har du prøvd med DPP?

 

Mye av det jeg har lest om som enkelte opplever som ikke helt helt skarpe bilder på 7D har ofte bunnet ut i feilsatt fokus er mitt inntrykk. Er ikke fokus nær 100% rett vil bildene ikke bli likeverdig 100% skarpe. Fokussystemet til 7D er meget komplisert og det tar litt tid å forstå hvordan det funker i alle situasjoner, og dermed hva som er optimale settinger.

 

Videre kan og f.eks et objektiv fokusere feil og bør rettes, tunes inn. Skal ikke så mye utav senter før det gir utslag.

 

Men råfilene til 7D krever litt mer arbeide enn mange kanskje er vant med fra andre kameraer. Lenge var det og kun DPP som hadde 100% støtte for 7D's råfiler, og enda leser en om mennesker som bruker konvertere som ikke fullstøtter 7D.

 

Du kan normalt skarpe opp filene til 7D betydelig mer enn f.eks fra 50D er min erfaring. Men man bør selv finne grensene da de vil jo variere alt etter motiv osv. Husk og å prøv med "unsharpen mask" som ofte gjør stor forskjell, dog pass så du ikke overdriver.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...