Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hvis jeg vil filme i lyse omgivelser så er 7D mye bedre en 550D?

Nei, de to kameraene har mer eller mindre like sensorer, så resultatet blir rimelig likt.

 

Jeg vil at videoresultatet skal bli så "proft" som jeg selv kan få det. Er forskjellen merkbar på øye?

Lenke til kommentar

Huff, du må ikke si sånt, jeg får bare enda mer lyst til å trykke på bestillingsknappen... :p

 

Det er bare til å trykke :!:

Jeg kjøpte først EF 70-200mm f2.8 L , men synes størrelse og vekt ble i meste laget for et slikt objektiv.

Ble liggende mye hjemme.

Dessuten synes jeg at selv med blender 2.8 så greide jeg ofte ikke å få raske nok lukkertider til å holde stødig ved 200mm.

Jeg synes EF 70-200mm f4 L IS er et bedre objektiv og klarer fint å håndholde objektivet ved 200mm i de fleste situasjoner , flott å se hvor bildet i søkeren roer seg når bildestabiliseringen jobber.

Et fantastisk objektiv :thumbup:

Lenke til kommentar

550D har 9 AF-punkter mot 19 på 7D. Når det gjelder video så blir dette uansett uten betydning, for da brukes vel gjerne kun det midterste punktet. Det er vel gjerne ikke å anbefale å bruke autofokus i det hele tatt under filming. Kanskje det fungerer bedre med et objektiv som har USM, men med mitt Tamron 17-50 blir det mye leting og surring når kameraet forsøker å fokusere under filming.

Lenke til kommentar

Jeg vil at videoresultatet skal bli så "proft" som jeg selv kan få det.

Da kjøper du et dedikert videokamera.

Hvorfor vil han få et bedre resultat med et videokamera? Du skal langt over 7D med objektiv i pris for å finne et videokamaera som gir et like "pent" bilde som 7D (med tanke på dybdeskarphet). Til nyhetsproduksjon er 7D lite egnet (på grunn av komplisert workflow), men til film, hvor man har mer tid til å gjøre klar innstillinger, er 7D bedre.

 

Ettersom eg forstår så vil 7D ha mykje raskare og meir presis fokusering på både video og bileter enn 550d, då 7D har 19 svært følsomme punkter mens 550d bare har 1 svært følsom?

Vet ikke hvem du svarer, men regner med det er Rudde93. Når man filmer (kortfilm, spillefilm, dokumentar etc.) er det skjeldent man bruker autofokus. F.eks. skulderkameraer NRK bruker, eller Red One, har ikke autofokus i det hele tatt.

 

 

Rudde93: Om du skal ha et kamera kun til filming, ville jeg lest litt om hvordan de forskjellige kameraene er i funksjonalitet på dette området. Det kan være 7D er lettere å betjene (flere knapper), noe som kan ha betydning.

 

Men her må du vurdere hva du selv trenger - du får ganske mye ekstrautstyr for differansen mellom 550D og 7D, som kan gjøre filmen din mye bedre enn hva bare et 7D kan!

Lenke til kommentar

Hvorfor vil han få et bedre resultat med et videokamera? Du skal langt over 7D med objektiv i pris for å finne et videokamaera som gir et like "pent" bilde som 7D (med tanke på dybdeskarphet). Til nyhetsproduksjon er 7D lite egnet (på grunn av komplisert workflow), men til film, hvor man har mer tid til å gjøre klar innstillinger, er 7D bedre.

Det er jo en del kjente problemer med video fra speilrefleks. f.eks. "jellycam" effekt ved panorering.

 

edit: Når det gjelder fokus, så brukes ikke den fasedetekterende autofokusen under videofilming, så 9 eller 19 fokuspunkt er nok ikke relevant. Nå er jeg usikker på om noen av kameraene oerhode lar deg bruke autofokus under filming ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Tester viser at de er tilnærmet identiske opp til 3200 ISO, mens 7D er marginalt bedre på 6400.

 

http://www.engadget.com/2010/03/02/canon-rebel-t2i-550d-squares-off-with-eos-7d-in-video-performa/

 

Den "testen" er vel lite seriøs, og i tillegg har de visst brukt forskjellige objektiver, hvorav det skarpeste og nyeste var montert på 550D. Man kan vel neppe kalle det for en "test"..

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg har ett dedikert 1080p videokamera i sammeprisklasse, men jeg syns det er støy på bildet og undersøkte det og fant ut at det var DSLR kamera fikk best resultat i økonomiklassen.

 

Tja, skal ikke motsi deg der, men man får vel et rimelig bra videokamera for samme sum som 7D + objektiv(er). Å filme med speilrefleks er antatt mye mer komplisert enn de flest aner tror jeg. Det er enda mange barnesykdommer, og de fleste bra videoene som ligger på nettet er skapt av proffe og antatt med best mulig objektiver og mye tid for de få minuttene.

 

Tor

Lenke til kommentar
Det er jo en del kjente problemer med video fra speilrefleks. f.eks. "jellycam" effekt ved panorering.

Det er en ting man absolutt bør ha i mente når man skal kjøpe kameraet for å filme med.

 

Men hvor stor er effekten av rolling shutter? Jeg klarer ikke legge merke til det i f.eks. denne videoen (det er dog ikke mange vertikale linjer å bruke som referanse), men vet det enkelt kan framprovoseres.

 

Har man planer om å panorere mye, vil det kanskje lønne seg med et annet kamera, men 7D har fordelen med lyssterkhet og dybde(u)skarphet andre videokameraer i samme prisklasse (og høyere) ikke har.

Lenke til kommentar

Tester viser at de er tilnærmet identiske opp til 3200 ISO, mens 7D er marginalt bedre på 6400.

 

http://www.engadget.com/2010/03/02/canon-rebel-t2i-550d-squares-off-with-eos-7d-in-video-performa/

 

Den "testen" er vel lite seriøs, og i tillegg har de visst brukt forskjellige objektiver, hvorav det skarpeste og nyeste var montert på 550D. Man kan vel neppe kalle det for en "test"..

 

Tor

Sitat fra testbeskrivelsen "... has perched the two black-clad champs atop a tripod, installed identical (for the purposes of the test) lenses on them

..."

Ikke det, poenget ditt står forsåvidt fortsatt. Engadget er ikke akkurat kjent for nøyaktige tester. Det er vel ingen grunn til å tro at denne er unntaket som bekrefeter regelen.

Lenke til kommentar

550D har 9 AF-punkter mot 19 på 7D. Når det gjelder video så blir dette uansett uten betydning, for da brukes vel gjerne kun det midterste punktet. Det er vel gjerne ikke å anbefale å bruke autofokus i det hele tatt under filming. Kanskje det fungerer bedre med et objektiv som har USM, men med mitt Tamron 17-50 blir det mye leting og surring når kameraet forsøker å fokusere under filming.

 

Det er et helt annet (og nytt) og mye mer avansert fokussystem på 7D. Skal man måtte bruke kun manuell fokus under filming så blir det rimelig vanskelig for de fleste, dvs dersom man og i tillegg skal zoome som man ofte gjør mens man filmer med et ordinært videokamera.

 

Selv forstår jeg ikke helt dette ensidige snakket om videoen på speilrefleks fra enkelte, tror de fleste blir rimelig skuffet når de får prøvd det i praksis, er sannelig ikke enkelt å få til og slettes ikke som pek-film-zoom-og snurr som på et vanlig videokamera. Man er vel og begrenset til en maks tid pr opptak.

 

 

Tor

Lenke til kommentar

Tester viser at de er tilnærmet identiske opp til 3200 ISO, mens 7D er marginalt bedre på 6400.

 

http://www.engadget.com/2010/03/02/canon-rebel-t2i-550d-squares-off-with-eos-7d-in-video-performa/

 

Den "testen" er vel lite seriøs, og i tillegg har de visst brukt forskjellige objektiver, hvorav det skarpeste og nyeste var montert på 550D. Man kan vel neppe kalle det for en "test"..

 

Tor

Sitat fra testbeskrivelsen "... has perched the two black-clad champs atop a tripod, installed identical (for the purposes of the test) lenses on them

..."

Ikke det, poenget ditt står forsåvidt fortsatt. Engadget er ikke akkurat kjent for nøyaktige tester. Det er vel ingen grunn til å tro at denne er unntaket som bekrefeter regelen.

 

Jeg leste vel i kommentarene av de som hadde studert den "testen" at det ikke var identiske objektiver, 7D var montert med det gamle kitobjektivet og 550D med det nye som vistnok skulle være bedre (skarpere og lysere).

 

Tor

Lenke til kommentar
Det er jo en del kjente problemer med video fra speilrefleks. f.eks. "jellycam" effekt ved panorering.

Det er en ting man absolutt bør ha i mente når man skal kjøpe kameraet for å filme med.

 

Men hvor stor er effekten av rolling shutter? Jeg klarer ikke legge merke til det i f.eks. denne videoen (det er dog ikke mange vertikale linjer å bruke som referanse), men vet det enkelt kan framprovoseres.

 

Har man planer om å panorere mye, vil det kanskje lønne seg med et annet kamera, men 7D har fordelen med lyssterkhet og dybde(u)skarphet andre videokameraer i samme prisklasse (og høyere) ikke har.

Det virker som om det skal litt til for å fremprovosere effekten. Så hvis det stemmer, da er ingen vits i anbefale dedikert videokamera lenger.

Lenke til kommentar
Det er jo en del kjente problemer med video fra speilrefleks. f.eks. "jellycam" effekt ved panorering.

Det er en ting man absolutt bør ha i mente når man skal kjøpe kameraet for å filme med.

 

Men hvor stor er effekten av rolling shutter? Jeg klarer ikke legge merke til det i f.eks. denne videoen (det er dog ikke mange vertikale linjer å bruke som referanse), men vet det enkelt kan framprovoseres.

 

Har man planer om å panorere mye, vil det kanskje lønne seg med et annet kamera, men 7D har fordelen med lyssterkhet og dybde(u)skarphet andre videokameraer i samme prisklasse (og høyere) ikke har.

 

Mange av videoene er jo tatt med "tilbehør/hjelpeutstyr" som f.eks glidecam osv, og det er ikke som å bare grabbe kameraet og lage den rå filmen.

 

Tor

Lenke til kommentar

Tester viser at de er tilnærmet identiske opp til 3200 ISO, mens 7D er marginalt bedre på 6400.

 

http://www.engadget.com/2010/03/02/canon-rebel-t2i-550d-squares-off-with-eos-7d-in-video-performa/

 

Den "testen" er vel lite seriøs, og i tillegg har de visst brukt forskjellige objektiver, hvorav det skarpeste og nyeste var montert på 550D. Man kan vel neppe kalle det for en "test"..

 

Tor

Sitat fra testbeskrivelsen "... has perched the two black-clad champs atop a tripod, installed identical (for the purposes of the test) lenses on them

..."

Ikke det, poenget ditt står forsåvidt fortsatt. Engadget er ikke akkurat kjent for nøyaktige tester. Det er vel ingen grunn til å tro at denne er unntaket som bekrefeter regelen.

 

Jeg leste vel i kommentarene av de som hadde studert den "testen" at det ikke var identiske objektiver, 7D var montert med det gamle kitobjektivet og 550D med det nye som vistnok skulle være bedre (skarpere og lysere).

 

Tor

Hvordan kan du si at det ikke er identiske objektiver det er testet med? Det står spesifikt i artikelen, og ja, bildet viser to forskjellige objektiv, men jeg regner med de er såpass oppegående at de kun bruker det ene objektivet. Testen kommer forøvrig fra Cameratown, ikke Engadget. Det står nede i teksten på source.

Endret av Soulwax
Lenke til kommentar

Det virker som om det skal litt til for å fremprovosere effekten. Så hvis det stemmer, da er ingen vits i anbefale dedikert videokamera lenger.

 

Det er vel egentlig så enkelt som at video fra 7D/550D har veldig bra kvalitet så lenge man behersker utstyret og ikke trenger kontinuerlig autofokus eller motorisert zoom, unngår geleeffekt osv, mens et dedikert videokamera gir OK bildekvalitet og er mye enklere i bruk.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg vil filme i lyse omgivelser så er 7D mye bedre en 550D?

Mørke omgivelser. Er det mørkt kan du gå opp i ISO og få mer støy, men at du da kan filme (eller ta bilder) i mindre lys. 7D kan gå litt høyere opp i ISO enn 550D med tilsvarende mengde støy.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...