Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann godtfolk :-)

 

Da har jeg etter alt for mye somling og att og frem,endelig blitt 7D eier :dribble:

 

Har ikke fått prøvd det enda må få lada batteriet først,han som solgte meg det på japan photo anbefalte å la det ligge til lading over natta,så jeg må vel tøye tålmodigheten til i morgen ettermiddag da,huff blir en tøff dag på jobb i morgen :roll:

 

Men dere som allerede er eiere,er det normalt med litt slark i øyemuslingen? den er litt "løs" på mitt eksemplar.

 

Mvh

Helge.

Lenke til kommentar

Velkommen i "klubben"! :thumbup:

 

Men det er absolutt ikke noe poeng i å lade det "over natta" - det gjør absolutt ingen forskjell - annet enn at du piner deg selv. Laderen slutter automatisk å lade batteriet når det er fulladet, og da lyser led indikatoren på laderen konstant. Mener også at den skifter farge fra rød til grønn - men den lyser i hvert fall konstant.

 

Om du fortsatt lar batteriet ligge i laderen så gjør det altså ingen som helst forskjell - det ligger der kun til oppbevaring og får ingen ladestrøm etter at det er fulladet.

 

Og ja, "øyemuslingen" er litt løs på min 7D også. Reagerte på det selv med en gang siden den på "alle andre" Canon DSLR kameraer jeg har eid har vært tilnærmet uten slark. Jeg irriterte meg over det en stund men klarte å fortrenge det - inntil du nå minnet meg på det igjen.

 

Så dere andre 7D eiere, fint om noen av dere også kan gi en tilbakemelding på eventuell slark i "øyemuslingen". Helt sikkert helt uten betydning - men dog irriterende på et kamera til godt over 10k.

Lenke til kommentar

Velkommen i "klubben"! :thumbup:

 

Men det er absolutt ikke noe poeng i å lade det "over natta" - det gjør absolutt ingen forskjell - annet enn at du piner deg selv. Laderen slutter automatisk å lade batteriet når det er fulladet, og da lyser led indikatoren på laderen konstant. Mener også at den skifter farge fra rød til grønn - men den lyser i hvert fall konstant.

 

Om du fortsatt lar batteriet ligge i laderen så gjør det altså ingen som helst forskjell - det ligger der kun til oppbevaring og får ingen ladestrøm etter at det er fulladet.

 

Og ja, "øyemuslingen" er litt løs på min 7D også. Reagerte på det selv med en gang siden den på "alle andre" Canon DSLR kameraer jeg har eid har vært tilnærmet uten slark. Jeg irriterte meg over det en stund men klarte å fortrenge det - inntil du nå minnet meg på det igjen.

 

Så dere andre 7D eiere, fint om noen av dere også kan gi en tilbakemelding på eventuell slark i "øyemuslingen". Helt sikkert helt uten betydning - men dog irriterende på et kamera til godt over 10k.

 

Ahh takk for den spook :thumbup: ,da puster jeg litt lettere ang øyemusling,beklager å ha minnet deg på det ;),jeg syns også det er litt irriterende med slik slark i et kamera til 11000,men men .

 

Da tror jeg rett å slett at jeg hører på deg å lar vær å la det lade over natta,høres fornuftig ut at når det lyser med fast grønt lys så er det ferdig ladet,og det gjør det her nå :thumbup: .

 

Takk igjen,da er det tid for testing testing

Lenke til kommentar

Kjøpte nylig en 7D, blant annet med tanke på filmfunksjonen, men det er visse ting jeg lurer på når det kommer til etterbehandlingen..

 

Når jeg overfører videosnutter til pcen, så synes jeg ikke de er så altfor skarpe at de gjør noe, selv om

jeg bruker 70-200 f/4-linsen min og fokuserer slik jeg vil ha det. Noen spesielle prosesser som kan forbedre det, og som videoen bør gå gjennom før jeg

starter selve redigeringen i Adobe Premiere Pro og After Effects?

Endret av IMG_123
Lenke til kommentar

Hvilke innstillinger bruker du på kameraet (picture styles heter det vel)?

 

På sin veldig overprisede DVD sier dog Philip Bloom at han bruker 0 i sharpness. En custom picture style som har skapt litt fuzz er denne - her hevder forfatteren at Canon har sakt det er best med sharpness 3.

 

Uenigheter altså.

 

Du får prøve deg frem. :)

Lenke til kommentar

Kjøpte nylig en 7D, blant annet med tanke på filmfunksjonen, men det er visse ting jeg lurer på når det kommer til etterbehandlingen..

 

Når jeg overfører videosnutter til pcen, så synes jeg ikke de er så altfor skarpe at de gjør noe, selv om

jeg bruker 70-200 f/4-linsen min og fokuserer slik jeg vil ha det. Noen spesielle prosesser som kan forbedre det, og som videoen bør gå gjennom før jeg

starter selve redigeringen i Adobe Premiere Pro og After Effects?

 

Hva slags program bruker du til avspilling?

ikke alle program som er så flink til å skalere videoen om du viser den i noe

annet enn 100%.

så du bør ha en skjerm som har hvertfall 1920x1080 i oppløsning om du filmer i full HD

Lenke til kommentar

Er det flere som har opplevd at Q-skjermen ikke vil forsvinne? De siste to gangene jeg har trykt på Q mens jeg har vært i vanlig bildemodus, har det endt med at jeg må tilbakestille hele kameraet til default for at skjermen skal bli svart igjen. Hvis noen vet hva jeg må gjøre så tar jeg gjerne i mot tips i tilfellet jeg skulle trykke på denne igjen...

Lenke til kommentar

Er det flere som har opplevd at Q-skjermen ikke vil forsvinne? De siste to gangene jeg har trykt på Q mens jeg har vært i vanlig bildemodus, har det endt med at jeg må tilbakestille hele kameraet til default for at skjermen skal bli svart igjen. Hvis noen vet hva jeg må gjøre så tar jeg gjerne i mot tips i tilfellet jeg skulle trykke på denne igjen...

 

knappen merket info. gjør susen for meg :)

Lenke til kommentar

Til å begynne med brukt jeg Q-skjermen en god del. Jeg husker ikke nøyaktig hva jeg trykte på, men jeg mener det var nok å trykke på Q en gang til, eller å trykke utløseren halvveis ned. Er det slik at Info fungerer for deg når ingenting annet fungerer? Jeg føler meg rimelig sikker på at jeg har trykt frenetisk på de fleste knapper uten resultat, og det ville vært merkelig om det kun var å trykke på Info. Jeg skulle testet det, men jeg føler ikke for å resette kameraet enda en gang. Det aller beste hadde vært å deaktivere denne knappen fullstendig bortsett fra i video-modus.

Lenke til kommentar

Til å begynne med brukt jeg Q-skjermen en god del. Jeg husker ikke nøyaktig hva jeg trykte på, men jeg mener det var nok å trykke på Q en gang til, eller å trykke utløseren halvveis ned. Er det slik at Info fungerer for deg når ingenting annet fungerer? Jeg føler meg rimelig sikker på at jeg har trykt frenetisk på de fleste knapper uten resultat, og det ville vært merkelig om det kun var å trykke på Info. Jeg skulle testet det, men jeg føler ikke for å resette kameraet enda en gang. Det aller beste hadde vært å deaktivere denne knappen fullstendig bortsett fra i video-modus.

Jo, på mitt kamera er det bare å trykke Q en gang til så slukker skjermen. Faktisk så slukker den uansett hvilken knapp jeg trykker på bortsett fra knappene: "slette bilde", "RAW/JPEG", "lys på displayet oppe" og "M-Fn". Om jeg f.eks. trykker meny så kommer menyen frem, om jeg trykker bildevisningsknappen så vises bildene. Om jeg trykker Q og ikke rører noen knapper så vises den skjermen i 10 sek før den slukker igjen.

Lenke til kommentar

Hvordan er egentlig bildekvaliteten sammenlignet med Hv40? Er det verdt å bytte? Trenger et krystallklart bilde som tåler å være i bevegelse, og som er enkelt å utføre motion tracking på.

 

Video på dslr "digitalt speilreflekskamera" har fordeler på områder som et forbrukervideokamera ikke har og det er at du kan selv velge hvilken brennvidde,blender og iso du vil bruke ulempene er at du må gjøre alt manuelt,så og sammenlingne dslr med et dedikert videokamera blir feil.

Hvis man skal bruke et dslr mer profesjonelt er man avhengig av forholdsvis mye dyrt tilleggsutstyr og et team.

Lenke til kommentar

Hvilke innstillinger bruker du på kameraet (picture styles heter det vel)?

 

På sin veldig overprisede DVD sier dog Philip Bloom at han bruker 0 i sharpness. En custom picture style som har skapt litt fuzz er denne - her hevder forfatteren at Canon har sakt det er best med sharpness 3.

 

Uenigheter altså.

 

Du får prøve deg frem. :)

 

Har brukt sharpness 1 så langt. Får prøve å skru det litt opp, og se om det hjelper :)

 

Hva slags program bruker du til avspilling?

ikke alle program som er så flink til å skalere videoen om du viser den i noe

annet enn 100%.

så du bør ha en skjerm som har hvertfall 1920x1080 i oppløsning om du filmer i full HD

 

Jeg sitter på en iMac med oppløsning på 2560x1440, og har prøvd å spille av i VLC og quicktime. Synes liksom ikke det blir like skarpt som på andre videoer jeg har sett som er filmet med DSLR..

Endret av IMG_123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...