Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha spinket og spart i et halvt år var det flaks at prisen ble satt ned akkurat nå: 7D og Extreme pro 16GB fra FotoVideo kommer på døren i kveld :dribble: , ekstra batteri og Extreme IV 8GB fra Komplett kommer snart i posten.

 

Også flaks at svigermor kommer på 5-dagers besøk i kveld slik at fruen ikke kommer til å klage på lite oppmerksomhet (de neste 5 dagene i alle fall :) ).

 

Greier nesten ikke å jobbe i dag...

Lenke til kommentar

Du får bare fortsette å spinke og spare, for snart innser du at du må ha et zoom-objektiv og diverse annet utstyr. Det blir fort en del lapper av slikt.

 

Jeg liker onsdager for det er fotokursdager. Da har jeg med kameraet og har dette på pulten mens jeg jobber. Det skal ikke mye til før jeg tar griper fatt i det og knipser noen bilder. De to gale kontorbikkjene her på bruket gjør at jeg til en hver tid har noe å fotografere.

Lenke til kommentar
Du får bare fortsette å spinke og spare, for snart innser du at du må ha et zoom-objektiv og diverse annet utstyr. Det blir fort en del lapper av slikt.

Akk, ja :) Har et par zoom-objektiver (Canon 28-105USM og 75-300), men de er ikke i samme klasse som 7D, ikke som min gamle EOS33 heller. De får klare seg foreløpig (får vel bedre bilder enn med min IXUS 110), men sparingen fortsetter. Trenger dessuten en vidvinkel...

 

Men hva gjør man med sine gamle ikke-digitale kameraer egentlig? Kjøper en brukt pokalhylle?

Lenke til kommentar
Etter å ha spinket og spart i et halvt år var det flaks at prisen ble satt ned akkurat nå: 7D og Extreme pro 16GB fra FotoVideo kommer på døren i kveld :dribble: , ekstra batteri og Extreme IV 8GB fra Komplett kommer snart i posten.

 

Også flaks at svigermor kommer på 5-dagers besøk i kveld slik at fruen ikke kommer til å klage på lite oppmerksomhet (de neste 5 dagene i alle fall :) ).

 

Greier nesten ikke å jobbe i dag...

 

Grattis (med kameraet å forstå, svigermor skal jeg ikke si noe om, ei heller generelt om svigerbeist ;) )

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler alle EOS 7D eiere å gå til B&H sine videosider her og søke etter "EOS 7D". Ta en titt på de tre "Canon EOS 7D" videoene som er en slags "presentasjons sesjon" av 7D for et sikkert utvalgt publikum i forbindelse med lanseringen av 7D.

 

Selv om de er litt langvarige (ca en time x 3) så er det en del nyttig informasjon å finne her, jeg fant nettopp ut at 7D har "memory fokus punkter" som kan være forskjellig for portrait og landscape modus. Veldig nyttig funksjon, og det var en del annen nyttig info her også. Har kun sett de to første delene så langt men dette anbefales! :thumbup:

Lenke til kommentar

Så har klubben fått et medlem til. Gikk fra 350d til 7 d i dag. Sitter på trikken og gleder meg til å prøve vidunderet. Får prøve meg på de berømte dråpebildene i kveld. Er med følgende programmer til d7 crap?

Får vel nesten prøve meg fram før jeg maser for mye. Photoshop har jeg installert fra før så det er vel greit å bare åpne raw filene rett inn der for redigering?

I tidligere tider brukte jeg Canon zoom browser til import av bilder, men den har det med å sortere bilder pr dato når de er tatt.

Jeg bruker årstall.måned.dato.beskrivelse i min katalog struktur. Lettere å holde kontroll da og man får samlet bildene som man selv vil på tema.

Lenke til kommentar

Jeg er vel litt treig, men nå er jeg endelig med i klubben.

 

Kjøpte en 7D i går etter å ha konkludert med at 5D2 blir for dyrt, mest fordi jeg måtte ha bytta ut et par EF-S objektiver samtidig.

 

Håper jeg har gjort riktig valg :)

Gratulerer med nytt kamera. Med den objektivparken du har, så tror jeg 7D er et veldig riktig valg.

Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt kamera. Med den objektivparken du har, så tror jeg 7D er et veldig riktig valg.

 

Takk for det. Og joda, på kort sikt virker det mest fornuftig.

 

På litt lengre sikt må jeg nok uansett ha en 24-70. Macro'en kan i grunnen bare stå på en 40D, og området under 24 mm kan jeg sikkert klare meg uten en stund.

 

Så da kokte det egentlig ned til ca 13.000 for 7D eller ca 30.000 for 5D2 med 24-70.

 

Det hadde kanskje vært smartere å bare kjøpt en 24-70 i denne omang, men det fristet altså veldig med nytt hus *s*

Lenke til kommentar

Da har jeg lekt meg litt mer kamera og programvare her. Jeg kopierer bildene manuelt inn på PC fra en kortleser. Får da mer kontroll på katalognavn osv. Var litt overrasket over at PhotoShop CS4 ikke klarte å åpne rawfilene mine. Installerte derfor medfølgende programvare. Var vel en kar som nevnte at det fantes noen plugins for dette et par innlegg før her. Bruker Canon Digitial Professional eller hva det heter for å åpne rawfilene og sende disse til photoshop. En ting jeg stusser over er at jeg ikke klarer å finne noe EXIF info i Canon Digital Professional programvare (eller hva den nå heter, sitter på en annen pc enn jeg normalt jobber på). Selv help menyen i det programmet gir ingen tref på EXIF.

 

Så var det SPM nr to. Ser at jeg kunne hatt nytte av en fjernkontroll når det gjelder makrofotografering. I manualen er det listet opp to stk fjernkontroller RC-1 og RC-2. Det står at med RC-1 kan man ta bilder umiddelbart eller med to sekunder forsinkelse. Med RC-2 kan man kun ta bilder med 2 sekunder forsinkelse (side 110 i dansk manual). For meg virker dette helt på trynet. Det er ca 150 kroner i forskjell på disse. Hvordor da velge en fjernkontroll som KUN gir det forsinkelse på 2 sekunder hvis man har behov å ta bilder NÅ? På den andre siden så ser det ut som RC-2 har en større og bedretrykknapp enn RC-1. Noen som har noe erfaring med disse fjernkontrollene?

 

Som tips til alle dere som sliter med programvare og photoshop må jeg si at den photoshop video tutorialen som ligger på www.modderskeppet.se er helt genial! Helt sykt at de gir dette gratis!

Lenke til kommentar

En ting jeg stusser over er at jeg ikke klarer å finne noe EXIF info i Canon Digital Professional programvare (eller hva den nå heter, sitter på en annen pc enn jeg normalt jobber på). Selv help menyen i det programmet gir ingen tref på EXIF.

 

 

 

Flere veier og gå,merk spesifikke bilde.Høyreklikk>info eller Meny>info eller du kan gjøre dette CTRL+I

Da får du mer informasjon enn godt er :)

Lenke til kommentar

Da har jeg lekt meg litt mer kamera og programvare her. Jeg kopierer bildene manuelt inn på PC fra en kortleser. Får da mer kontroll på katalognavn osv. Var litt overrasket over at PhotoShop CS4 ikke klarte å åpne rawfilene mine. Installerte derfor medfølgende programvare. Var vel en kar som nevnte at det fantes noen plugins for dette et par innlegg før her. Bruker Canon Digitial Professional eller hva det heter for å åpne rawfilene og sende disse til photoshop. En ting jeg stusser over er at jeg ikke klarer å finne noe EXIF info i Canon Digital Professional programvare (eller hva den nå heter, sitter på en annen pc enn jeg normalt jobber på). Selv help menyen i det programmet gir ingen tref på EXIF.

 

Så var det SPM nr to. Ser at jeg kunne hatt nytte av en fjernkontroll når det gjelder makrofotografering. I manualen er det listet opp to stk fjernkontroller RC-1 og RC-2. Det står at med RC-1 kan man ta bilder umiddelbart eller med to sekunder forsinkelse. Med RC-2 kan man kun ta bilder med 2 sekunder forsinkelse (side 110 i dansk manual). For meg virker dette helt på trynet. Det er ca 150 kroner i forskjell på disse. Hvordor da velge en fjernkontroll som KUN gir det forsinkelse på 2 sekunder hvis man har behov å ta bilder NÅ? På den andre siden så ser det ut som RC-2 har en større og bedretrykknapp enn RC-1. Noen som har noe erfaring med disse fjernkontrollene?

 

Som tips til alle dere som sliter med programvare og photoshop må jeg si at den photoshop video tutorialen som ligger på www.modderskeppet.se er helt genial! Helt sykt at de gir dette gratis!

 

Merkelig, selv mitt ACDSee pro åpner RAWfilene til 7D. Men det er vel kjent at canons egen programvare er sikrest på 7D's RAWfiler. Noe som kanskje er litt logisk og dersom man tenker etter.

 

Min fjernkontroll er Hamas sin (den samme jeg bruker til 50D). Og derfor nok kanskje ikke lik Canons.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...