Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Jeg melder meg herved inn klubben for eiere av Canon EOS 7D. Prisen har nå kommet ned i 11k, og noe særlig billigere blir det neppe. Plukket det opp på FotoVideo i dag.

 

Gleder meg til å utforske HD-video. Trådløs blitsstyring blir også morro. Alt annet blir bare en bonus. En god sådan.

 

Jeg hadde egentlig ikke pengene, men tok meg råd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg melder meg herved inn klubben for eiere av Canon EOS 7D. Prisen har nå kommet ned i 11k, og noe særlig billigere blir det neppe. Plukket det opp på FotoVideo i dag.

 

Gleder meg til å utforske HD-video. Trådløs blitsstyring blir også morro. Alt annet blir bare en bonus. En god sådan.

 

Jeg hadde egentlig ikke pengene, men tok meg råd :)

 

Og du er selvsagt hjertelig velkommen :w00t:

Lenke til kommentar
Hvor kjapt minnekort trengs for å få utnyttet hastigheten til 7D?

 

For video trenger du et som kan ta imot i overkant av 5.5 MB/sekundet,

dvs et såkalt 133x cf kort holder plenty til sånt.

har selv et 32gb kort til 650,- for sånn bruk.

 

Også med et SanDisk extreme III synes jeg bufferen tømmes kjapt nok for seriefoto,

skjeldent jeg skyter 21 bilder lange serier da det blir ca 400Mb med raw filer.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde noe rart ? angående kort.

 

I påvente av et nytt kort brukte jeg mitt sandisk extreme III i 7D'en,den ble faktisk tregere en 30D med samme kort i,registrerte at overlasting fra buffer gikk ekstremt treg,og skuddtakten falt fort.Når jeg fikk puttet i sandisk pro rekker jeg nesten ikke engang og se på den røde opptatt lampa før bildet er overført.

 

Jeg har ikke tatt noen test på det,bare stusset på hvor treg kameraet oppleves i forhold til mitt gamle kamera.

 

 

Og jeg har formatert kortene før bruk og skyter i raw :)

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Jeg opplevde noe rart ? angående kort.

 

I påvente av et nytt kort brukte jeg mitt sandisk extreme III i 7D'en,den ble faktisk tregere en 30D med samme kort i,registrerte at overlasting fra buffer gikk ekstremt treg,og skuddtakten falt fort.Når jeg fikk puttet i sandisk pro rekker jeg nesten ikke engang og se på den røde opptatt lampa før bildet er overført.

 

Jeg har ikke tatt noen test på det,bare stusset på hvor treg kameraet oppleves i forhold til mitt gamle kamera.

 

 

Og jeg har formatert kortene før bruk og skyter i raw :)

 

Jeg og hadde 30D før og opplevde det stikk motsatte vil jeg si med mitt extreme 3,

7D bruker MYE kortere tid på å tømme bufferet til kort enn hva 30D gjorde.

Og det er med 7D sin betydelige større buffer..

Lenke til kommentar

Kjøpte 7D til 10.995 kr. for 3 timer siden. Nå koster det 11.995 kr. igjen. Haha. En god følelse.

 

Har bare fått befølt huset og førsteinntrykket er at huset virker hakket mer rugged enn 50D. Litt rundere i formene også.

 

Så voldsomt tregt det går med lading av batteriet når man virkelig venter :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Formaterte du kortet i kameraet? Og da i 7D-en?

 

Ja.

 

Jeg og hadde 30D før og opplevde det stikk motsatte vil jeg si med mitt extreme 3,

7D bruker MYE kortere tid på å tømme bufferet til kort enn hva 30D gjorde.

Og det er med 7D sin betydelige større buffer..

Jeg putta inn kortet,formaterte og knipset i vei,stusset over at det gikk tregt,tregere en det jeg normalt opplever 30D som,når jeg fikk det nye kortet optimaliserte alt seg.

 

Som sakt jeg opplevde det slikt,kanskje jeg skal ta en liten test før jeg sender avgårde 30D'en :hmm:

Lenke til kommentar
Artig å lese så bastante påstander om to ganske like cropkameraer. Spørs om forskjellen i praksis (altså bildekvalitet) er så liten at en slik diskusjon blir meningsløs nerdeprat om litt forskjellige plasseringer av knapper på huset og minimale ulikheter i menyer. Men men..

 

Vel,hvis bildekvaliteten er det viktigeste,får man bedre dynamiske egenskaper med Canon 20D og Nikon D40 og billigere er dem også :)

Lenke til kommentar
Jeg melder meg herved inn klubben for eiere av Canon EOS 7D. Prisen har nå kommet ned i 11k, og noe særlig billigere blir det neppe. Plukket det opp på FotoVideo i dag.

 

Gleder meg til å utforske HD-video. Trådløs blitsstyring blir også morro. Alt annet blir bare en bonus. En god sådan.

 

Jeg hadde egentlig ikke pengene, men tok meg råd :)

Gratulerer så mye :) og velkommen i klubben :!:

11 k, kan vanskelig tro det blir billigere men man vet jo aldri helt.

Lenke til kommentar
Artig å lese så bastante påstander om to ganske like cropkameraer. Spørs om forskjellen i praksis (altså bildekvalitet) er så liten at en slik diskusjon blir meningsløs nerdeprat om litt forskjellige plasseringer av knapper på huset og minimale ulikheter i menyer. Men men..

 

Vel,hvis bildekvaliteten er det viktigeste,får man bedre dynamiske egenskaper med Canon 20D og Nikon D40 og billigere er dem også :)

 

Ja og i følge bladet Fotografi så har 7D bedre dynamikk enn D3s OG 1D MkIV , på ISO 400 er det nesten et halvt stopp bedre enn D3s....

Lenke til kommentar

Klarer ikke helt og bestemme meg til hvilken funksjoner jeg skal implementere i tre egendefinerte mulighetene på kontrollhjulet.

 

Ville dere være så snille og si hvilken funksjoner dere har lagt til og begrunne det,så bare for å gi meg noen ideer :)

 

En skal jeg sette opp til action-fotografering,er vel egentelig det eneste man normalt ikke har tid til finjustere/sette opp når det kommer litt fort på en.

Lenke til kommentar

Jeg har foreløpig satt følgende:

 

C1 - Innendørs uten blits

- Bygget på blenderpri, f/2 (om objektivet tillater det)

- ISO 2500

- Kunstlys-hvitbalanse

- One shot

- Skrudd av blitsavfyring

 

C2 - Har ikke definert enda

 

C3 - Fryse action utendørs

- Bygget på lukkerpri, 1/640

- Auto-ISO

- AWB

- AI Servo

- Raske serier

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Ja og i følge bladet Fotografi så har 7D bedre dynamikk enn D3s OG 1D MkIV , på ISO 400 er det nesten et halvt stopp bedre enn D3s....

FWIW, så er måledataene i Fotografis tester verdiløse - de måler standard jpeg rett ut av kameraet. Forstå det den som kan...

 

Jeg forstår det, men jeg ser ikke helt poenget. Det er vel ytterst få med nevnte kameraer som skyter i jpg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...