Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et helt annet (og nytt) og mye mer avansert fokussystem på 7D.

Ja, men dette benyttes ikke under filming. Uten motorisert zoom og skikkelig autofokus, så er ikke et speilreflekskamera spesielt gunstig til filming i det hele tatt. Hvis man kan filme en snutt uten å justere på hverken zoom eller fokus, da kan man få virkelig gode resultater, men det blir fort dårlige greier når man skal vri på ting samtidig som man holder kameraet. Jeg har som nevnt ikke forsøkt å filme med et skikkelig Canon-objektiv (med USM), så kanskje den "halv-automatiske" fokusen fungerer bedre da enn den gjør med mitt foreløpig eneste objektiv.

Lenke til kommentar

Nå er det nok slik at jeg svarer fra et ståsted som mer interessert i filmskaping enn hvermansen (merk likevel at jeg ikke har vært med på mer enn en kort reklamefilm med 7D), og derfor setter andre krav til et videokamera.

 

Selv forstår jeg ikke helt dette ensidige snakket om videoen på speilrefleks fra enkelte, tror de fleste blir rimelig skuffet når de får prøvd det i praksis, er sannelig ikke enkelt å få til og slettes ikke som pek-film-zoom-og snurr som på et vanlig videokamera. Man er vel og begrenset til en maks tid pr opptak.

 

Det er da vitterlig bare å slå på videomodus og trykke record - point and shoot. Hvor stor er forskjellen med dette i forhold til et dedikert videokamera?

 

Mange av videoene er jo tatt med "tilbehør/hjelpeutstyr" som f.eks glidecam osv, og det er ikke som å bare grabbe kameraet og lage den rå filmen.

 

Men det blir jo ikke akkurat bedre, bare fordi du har et dedikert videokamera. Spisset: Du må komponere og justere like mye med et dedikert videokamera.

 

Sett det på et stativ med pan- og tilt-hode, og du har mange muligheter.

 

 

Uten motorisert zoom og skikkelig autofokus, så er ikke et speilreflekskamera spesielt gunstig til filming i det hele tatt. Hvis man kan filme en snutt uten å justere på hverken zoom eller fokus, da kan man få virkelig gode resultater, men det blir fort dårlige greier når man skal vri på ting samtidig som man holder kameraet. Jeg har som nevnt ikke forsøkt å filme med et skikkelig Canon-objektiv (med USM), så kanskje den "halv-automatiske" fokusen fungerer bedre da enn den gjør med mitt foreløpig eneste objektiv.

 

Du er kanskje ikke selv klar over hvor mange profesjonelle kameraer du utelukker. Automatisk fokus benyttes ikke i film. Men du er inne på noe - dette kameraet er ikke noe for folk som forventer dette.

 

Zoom er ikke så mye brukt i film, spesielt ikke håndholdt. Men det du sier om fokusering er viktig - ordentlig følgezoom er en stor fordel.

 

Jeg skal filme når vi sitter for det meste stille og snakker om ting og filme TV eller PC skjerm når jeg spiller spill.

 

Da tror jeg 550D vil passe deg bra, ut i fra jeg har lest i denne tråden om forskjellen mellom 7D og 550D. Kjøp deg en billig (video)lampe med noen av pengene du sparer, siden du skal ta opp under så kontrollerte lysforhold. :)

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg ikke forstår,hvorfor skal alle sammenligne videomulighetene til et speilrefleks opp mot et videokamera i forbrukerklassen.Det er såpass store forskjeller at en sammenligning ikke blir realistisk.

Hvis man absolutt skal sammenlingne ville et profesjonelt videokamera med utskiftbare objektiver være mer riktig.

Jeg vill heller si at speilrefleksvideo er i en egen klasse som helst burde stilles opp mot hverandre.

 

Det blir som og sammenlingne en kinaputt med en dynamittkubbe,begge smeller så da burde de gjøre samme ugagn.

Lenke til kommentar

Zoom er som nevnt kun brukt ytterst sjelden i film. Normalt så bruker man dolly, dvs kamermann sitter på en vogn som kjøres bortover på skinner for å komme nærmere lenger fra motivet.

 

Som stundtfilming kan gjerne lage en vogn hvor man blir skjøvet av en tredjeperson fram og tilbake. Steadycam har også en del fete/men dyre løsninger der man "henger" kamera i et selesystem med fjæringer og gyro på kroppen og kan bevege seg fram og tilbake ved å gå løpe og få dette til å fungere på samme måte som dollyvogn og skinner.

 

Slikt koster ganske mye spenn så det er derfor det ofte er jævelig dyrt å lage film. Man trenger folk, lys og en del nødvendig stæsj for å få det til å se nogenlunde proft ut. Man må ikke inbille seg at kun kamera og objektiv gjør en film bra.

 

Se på den Canon D5 MkII filmen som ble sluppet. Er det noen av dere som har sjekket hvor mye ekstrautstyr i form av steadycam etc, de brukte for å lage den filmen? Det er jaggu ikke småtterier!

Lenke til kommentar

Noen som har klart å tømme batteriet? Jeg klarer det ihvertfall ikke. Kom hjem i går etter en tur på fjellet i altfor mange kuldegrader med 3 x 16BG + 1 8GB minnekort fulle (altså 56GB) og batteriene mine (2 stk i batterigrepet) viste enda 75% igjen.

 

Jeg trodde de var tomme da huset ble dødt når jeg kom inn i kjerra igjen, men så viste det seg at antagelig var det bare et eller annet i huset som ikke likte den brå tempovergangen og skrudde det av. For etter 10 minutter i varmen funket det igjen. Men da hadde jeg ikke flere minnekort igjen. Noe som betyr at det må handles mer snart..

 

Men utrolig kapasitet på 7D's batterier, de virker utømmelige rett og slett..

 

Tor

Lenke til kommentar

Zoom er som nevnt kun brukt ytterst sjelden i film. Normalt så bruker man dolly, dvs kamermann sitter på en vogn som kjøres bortover på skinner for å komme nærmere lenger fra motivet.

 

Som stundtfilming kan gjerne lage en vogn hvor man blir skjøvet av en tredjeperson fram og tilbake. Steadycam har også en del fete/men dyre løsninger der man "henger" kamera i et selesystem med fjæringer og gyro på kroppen og kan bevege seg fram og tilbake ved å gå løpe og få dette til å fungere på samme måte som dollyvogn og skinner.

 

Slikt koster ganske mye spenn så det er derfor det ofte er jævelig dyrt å lage film. Man trenger folk, lys og en del nødvendig stæsj for å få det til å se nogenlunde proft ut. Man må ikke inbille seg at kun kamera og objektiv gjør en film bra.

 

Se på den Canon D5 MkII filmen som ble sluppet. Er det noen av dere som har sjekket hvor mye ekstrautstyr i form av steadycam etc, de brukte for å lage den filmen? Det er jaggu ikke småtterier!

 

Er vel noe av poenget mitt angående filming med speilrefleks, og at folk som ser på demofilmene tror at de får til det samme bare de kjøper seg et 7D, noe som er totalt misforstått. Det lille jeg har prøvd av å trykke på filmknappen sier meg at dette er sannelig ikke bare bare, derfor får den stort sett være i fred og jeg bruker heller huset til det som er dets tanke, nemlig å ta bilder med. Er lettere å filme med mobilen nesten :roll:

 

Tor

Lenke til kommentar

Noen som har klart å tømme batteriet? Jeg klarer det ihvertfall ikke. Kom hjem i går etter en tur på fjellet i altfor mange kuldegrader med 3 x 16BG + 1 8GB minnekort fulle (altså 56GB) og batteriene mine (2 stk i batterigrepet) viste enda 75% igjen.

 

Jeg trodde de var tomme da huset ble dødt når jeg kom inn i kjerra igjen, men så viste det seg at antagelig var det bare et eller annet i huset som ikke likte den brå tempovergangen og skrudde det av. For etter 10 minutter i varmen funket det igjen. Men da hadde jeg ikke flere minnekort igjen. Noe som betyr at det må handles mer snart..

 

Men utrolig kapasitet på 7D's batterier, de virker utømmelige rett og slett..

 

Tor

 

698 bilder ble det før batteriet forlangte påfyll.

Til forsvar må jeg si at det har blitt mange små serier som har blitt overført til pc'en.

Lenke til kommentar

Nå har jeg og meldt meg inn i 7 d klubben :) , må bare si det er ett fantastisk kamera .

Fra før har jeg 5dmk2 , men kjøpte 7d pga crop faktoren . Hurtigheten å AF systemet .

Jeg har bare brukt kamera en kort tid , men må si jeg er utrolig imponert .

Bildekvaliteten er suveren , høy iso egenskapene mer enn bra nok .

Min Canon 5d mk ll blir jeg bare til å bruke på landskapsbilder heretter , siden min Carl zeiss 21 mm blir for trang på 7d . Canon sine vidvinkel objektiver er ikke gode nok til mitt behov .

Andre tråder her inne prøver å nedgradere 7d , jeg synes att dere andre brukere av dette fantastiske kamera burde si ifra om dette .

Lenke til kommentar

Andre tråder her inne prøver å nedgradere 7d , jeg synes att dere andre brukere av dette fantastiske kamera burde si ifra om dette .

Que? Har du noen eksempler?

Jeg er dårlig på å linke .

Men i tråden er canon 7d verdt det dobbelte av 550 d osv...

Der står det mye som burde bli motsagt , selv så må jeg svare på noe der straks .

Men jeg synes andre som bruker 7d burde si ifra og .

Min brukererfaring alene er ikke så mye verdt .

synes heller det att de som eier 7d burde skryte av det :)

Lenke til kommentar

Jeg er dårlig på å linke .

Men i tråden er canon 7d verdt det dobbelte av 550 d osv...

Der står det mye som burde bli motsagt , selv så må jeg svare på noe der straks .

Men jeg synes andre som bruker 7d burde si ifra og .

Min brukererfaring alene er ikke så mye verdt .

synes heller det att de som eier 7d burde skryte av det :)

Det er ikke så mye galt som sies i den tråden, men det er en del folk der som snakker forbi hverandre. F.eks. når det gjelder fokus ytelse. Når man tar video. Ikke når vi tar bilder av folk og fugler i full fart.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mere på høy iso egenskapene , idag har jeg 7d og 5d mk ll , i tre år brukte jeg 5d . Hvis canon 5d og 7d byttet plass på dxo marks sin liste ville jeg vært enig .

Jeg sammenligner bare bilder mot hverandre , hvordan dxo mark gjør sine tester er meg en gåte ...

Når jeg ser på de bildene jeg har tatt , på høy iso da .

Så er canon 5dmkll best , så kommer 7d , sist er 5 d .

Hva jeg har gjort feil for å få sånne resultater er vanskelig å si .

Se på dette innlegget som en bruker erfaring fra en som har prøvd alle kameraene det er snakk om .

Teoretisk svada vises ikke på mine bilda ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mere på høy iso egenskapene , idag har jeg 7d og 5d mk ll , i tre år brukte jeg 5d . Hvis canon 5d og 7d byttet plass på dxo marks sin liste ville jeg vært enig .

Jeg sammenligner bare bilder mot hverandre , hvordan dxo mark gjør sine tester er meg en gåte ...

Når jeg ser på de bildene jeg har tatt , på høy iso da .

Så er canon 5dmkll best , så kommer 7d , sist er 5 d .

Hva jeg har gjort feil for å få sånne resultater er vanskelig å si .

Se på dette innlegget som en bruker erfaring fra en som har prøvd alle kameraene det er snakk om .

Teoretisk svada vises ikke på mine bilda ihvertfall :)

Du skulle ikke være såpass uforskammet at du sammenligner utskrifter i A4 størrelse (eller større) eller sammenligner bilder skalert ned til fornuftig skjermstørrelse vel?

 

Det neste er vel at du sier at du faktisk passer på å treffe riktig med eksponeringen.

 

;)

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig fått bestillt meg Canon 7D. Har bare ett lite spørmål.

Er det noen som har kjøpt eller har efaring med batterigrep fra tredjepartsleverandører? Har hatt Ebay grep til 30D 450 og de funker utmerket på de. Eller er det verdt og betale 1000 kroner mere for ett orginalt batterigrep. Hovedgrunnen til at jeg skal ha batterigrep er balansen og grep. Har ganske store hender og etter og ha brukt batterigrep i 3 år er det no way back.

Lenke til kommentar

Noen som har klart å tømme batteriet? Jeg klarer det ihvertfall ikke. Kom hjem i går etter en tur på fjellet i altfor mange kuldegrader med 3 x 16BG + 1 8GB minnekort fulle (altså 56GB) og batteriene mine (2 stk i batterigrepet) viste enda 75% igjen.

 

Jeg trodde de var tomme da huset ble dødt når jeg kom inn i kjerra igjen, men så viste det seg at antagelig var det bare et eller annet i huset som ikke likte den brå tempovergangen og skrudde det av. For etter 10 minutter i varmen funket det igjen. Men da hadde jeg ikke flere minnekort igjen. Noe som betyr at det må handles mer snart..

 

Men utrolig kapasitet på 7D's batterier, de virker utømmelige rett og slett..

 

Tor

 

698 bilder ble det før batteriet forlangte påfyll.

Til forsvar må jeg si at det har blitt mange små serier som har blitt overført til pc'en.

 

Ok, det var "ikke" mange. Jeg har aldri klart å tømme batteriene, men går tom for cf-korter mens batteriene enda står på 75%.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...