Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Søndagskveld sluttet autofokus å fungere helt, da var det bare 5 minusgrader og ganske tett snø.

Hadde da brukt det tidligere på dagen i kaldere vær, og oppbevart det i en lufttett pose i kjelleren i mellomtiden.

 

Hva med at du har fått litt fuktighet i objektivet selv om du har brukt en løsning for å unngå det ?

 

Flere tester vil jo avdekke om det er et eksisterende problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan ikke si jeg er like fornøyd med 7D i minusgrader som den som blir linket til i posten til B@L2. Har vært ute med det i kulden flere ganger i det siste, og ved 2 anledninger har det vært problemer. Søndagskveld sluttet autofokus å fungere helt, da var det bare 5 minusgrader og ganske tett snø. Hadde da brukt det tidligere på dagen i kaldere vær, og oppbevart det i en lufttett pose i kjelleren i mellomtiden.

Har også vært ute med det idag, ved Nidelva i Trondheim i ca 17 minus i 2 timer. Fokusen fungerte fint idag, men det kom noen rare lyder fra kameraet hver gang lukkeren var i aksjon på slutten av turen. Vanskelig å beskrive, men en slags skranglelyder som ikke er der til vanlig.

Har ikke slått det på enda etter turen, men regner med lyden er borte nå.

 

Ved begge anledninger var det 70-200 f/4.0 IS som ble brukt.

 

Uansett, så virker det ikke på meg som om 7D er noe bedre i kulde enn 50D/40D/30D som jeg også har hatt, og som har blitt utsatt for samme behandling uten noen problemer i det hele tatt.

 

Mitt har vært ute daglig og temp har ligget mellom minus 6 og minus 13 grader, for så å stige raskt til pluss 3 grader i går, har ikke merket noen problemer med mitt, jeg har ikke brukt plastpose men tatt det med rett inn i huset etter bruk. :hmm:

Lenke til kommentar
Kan ikke si jeg er like fornøyd med 7D i minusgrader som den som blir linket til i posten til B@L2. Har vært ute med det i kulden flere ganger i det siste, og ved 2 anledninger har det vært problemer. Søndagskveld sluttet autofokus å fungere helt, da var det bare 5 minusgrader og ganske tett snø. Hadde da brukt det tidligere på dagen i kaldere vær, og oppbevart det i en lufttett pose i kjelleren i mellomtiden.

Har også vært ute med det idag, ved Nidelva i Trondheim i ca 17 minus i 2 timer. Fokusen fungerte fint idag, men det kom noen rare lyder fra kameraet hver gang lukkeren var i aksjon på slutten av turen. Vanskelig å beskrive, men en slags skranglelyder som ikke er der til vanlig.

Har ikke slått det på enda etter turen, men regner med lyden er borte nå.

 

Ved begge anledninger var det 70-200 f/4.0 IS som ble brukt.

 

Uansett, så virker det ikke på meg som om 7D er noe bedre i kulde enn 50D/40D/30D som jeg også har hatt, og som har blitt utsatt for samme behandling uten noen problemer i det hele tatt.

 

Mitt har vært ute daglig og temp har ligget mellom minus 6 og minus 13 grader, for så å stige raskt til pluss 3 grader i går, har ikke merket noen problemer med mitt, jeg har ikke brukt plastpose men tatt det med rett inn i huset etter bruk. :hmm:

 

Samme her, no problemas. Men forstår ikke helt vitsen med plastposen? Man stenger jo huset inne da, det får ikke lufte seg. Hvem fant på den saken? Og hvorfor? Om huset kondenserer litt på utsiden betyr ikke det noe. I våtrom i hus har en vel bannlyst plastfolie i veggene nå pga fuktigheten kan bli stengt inne?

 

Tor

Lenke til kommentar
Samme her, no problemas. Men forstår ikke helt vitsen med plastposen? Man stenger jo huset inne da, det får ikke lufte seg. Hvem fant på den saken? Og hvorfor? Om huset kondenserer litt på utsiden betyr ikke det noe. I våtrom i hus har en vel bannlyst plastfolie i veggene nå pga fuktigheten kan bli stengt inne?

 

Tor

Poenget er at fuktigheten er i lufta i rommet; ikke i kameraet. Når du tar en kald ting inn i et varmt rom så vil fuktigheten i rommet legge seg på utsiden av den kalde tingen. Putter du kameraet i en plastpose; så vi den samme fuktigheten legge seg på utsiden av plastposen, ikke på kameraet.

Lenke til kommentar
Ta og les i "handling precautions" i manualen #10,du finner samme anbefalingen fra Canon.

 

Grunnen for å gjøre det,er at kondensen skal framtre på posen og ikke kameraet.

 

Ok, leser ikke slikt i grunnen :innocent: . Bare bruker utstyret som annet digitalt utstyr. Men har aldri hatt problemer heller når jeg har vært ute i kulden enten med det ene eller andre kameraet. Men er det ekstra kaldt kan jeg legge det først i garasjen en liten time før jeg tar det inn i peisvarmen.

 

Når det gjelder ekstrem kulde og de som får problemer med mekanikken der så kan det kanskje være noe så enkelt som at f.eks mikro-oljen i bevegelige deler stivner litt?

 

Tor

Lenke til kommentar
Ta og les i "handling precautions" i manualen #10,du finner samme anbefalingen fra Canon.

 

Grunnen for å gjøre det,er at kondensen skal framtre på posen og ikke kameraet.

 

Joda men når kamerahuset er iskaldt så ligger det jo et tynt lag med fukt på det i form av nedkjølt/frosset luft/kondens, denne blir vitterlig stengt inne i plastposen , eller :hmm:

Lenke til kommentar

Ser ut som det er litt usikkerhet og misforståelser rundt hva som egentlig skjer når kondens dannes.

Hovedprinsippet er at fuktigheten i lufta felles ut som vanndråper når varm luft kjøles mot en kald flate. For å unngå at kondensering oppstår er hovedpoenget å hindre varmluft i å komme i direkte kontakt med kameraet. Helst bør det være så lite "fri" luft rundt kameraet som mulig, derfor platspose eller noe annet tett. Den luften som er inne i kameraet vil ikke bidra til kondenseringen fordi den allerede er kald.

Det er godt mulig at et håndlkle også vil hindre kondens, men ikke like effektivt som noe som er tettere.

Jeg bruker som oftest å putte kameraet i fotobagen før jeg går inn og så vente et par timer med å åpne.

Lenke til kommentar
Ta og les i "handling precautions" i manualen #10,du finner samme anbefalingen fra Canon.

 

Grunnen for å gjøre det,er at kondensen skal framtre på posen og ikke kameraet.

 

Joda men når kamerahuset er iskaldt så ligger det jo et tynt lag med fukt på det i form av nedkjølt/frosset luft/kondens, denne blir vitterlig stengt inne i plastposen , eller :hmm:

 

Posen bør vel taes på utendørs slik at den bare inneholder kald, tørr luft? En fordel med en pose kontra fotovesken er forøvrig at en pose isolerer mindre og kameraet vil da bli hurtigere tilgjengelig.

 

Hvis man går utfra at man har med tørr kald luft utendørs fra inni posen er det heller ikke så viktig at det blir med lite luft i posen når man tar den med inn. Denne lufta vil jo likevel bare trekke til seg fukt når den varmes opp og kanskje bidra til at kameraet tørker ekstra godt opp?

Lenke til kommentar
Ta og les i "handling precautions" i manualen #10,du finner samme anbefalingen fra Canon.

 

Grunnen for å gjøre det,er at kondensen skal framtre på posen og ikke kameraet.

 

Joda men når kamerahuset er iskaldt så ligger det jo et tynt lag med fukt på det i form av nedkjølt/frosset luft/kondens, denne blir vitterlig stengt inne i plastposen , eller :hmm:

 

Posen bør vel taes på utendørs slik at den bare inneholder kald, tørr luft? En fordel med en pose kontra fotovesken er forøvrig at en pose isolerer mindre og kameraet vil da bli hurtigere tilgjengelig.

 

Hvis man går utfra at man har med tørr kald luft utendørs fra inni posen er det heller ikke så viktig at det blir med lite luft i posen når man tar den med inn. Denne lufta vil jo likevel bare trekke til seg fukt når den varmes opp og kanskje bidra til at kameraet tørker ekstra godt opp?

 

Det er helt riktig at kameraet bør puttes pose eller bag FØR du tar det inn i varmen.

Når det gjelder mengden med luft rundt kameraet så er det godt mulig du har rett, i at så lenge det er kald uteluft så er det ikke så sikkert luftmengden som stenges inne sammen med kameraet betyr så mye. Hvorvidt det er bedre med mer kald luft er jeg litt usikker på. Her må man kanskje rådføre seg med noen som er godt inne i fysikk/termodynamikk, noe jeg ikke er (hadde slike ting som fag under utdanning for veldig lenge siden, men har ikke brukt det så jeg har vel glemt det meste).

Uansett: det viktigste er å hindre varm inneluft i å komme i direkte kontakt med kaldt kamera.

Lenke til kommentar

Når jeg ser i bruksanvisningen til 7D så får jeg en følelse av at det ved rawkonverteringen er lurt å bruke Canon sitt DPP fremfor f.eks. ACR om man vil prøve enkelte av funksjonene det har. Eller ta i både RAW og jpeg for å se hvordan de funksjonene virker siden de for jpeg-bildene fra kameraet har standardinnstilling til "på".

 

Funksjonene jeg tenker på "auto belysnings optimering" og "korrektion af periferibelysning for objektiv" (s. 75 & 76 i bruksanvisningen (DK)) Jeg skal heretter ta i både RAW og jpeg for å få en anelse om hva dette er .

 

(Det står også at begge disse funksjonene kan føre til mer støy i bildene om jeg forstår dette riktig, og at de anbefaler at ved bruk av objektiver fra andre produsenter så bør en slå av "korrektion af..osv". Men dette gjelder jo mest de som skyter kun i jpeg siden kameraet leverer filene med disse aktivert, og siden de da ikke kan slå det av i ettertid slik som ved RAW.)

Endret av B@L2
Lenke til kommentar
Kan ikke si jeg er like fornøyd med 7D i minusgrader som den som blir linket til i posten til B@L2. Har vært ute med det i kulden flere ganger i det siste, og ved 2 anledninger har det vært problemer. Søndagskveld sluttet autofokus å fungere helt, da var det bare 5 minusgrader og ganske tett snø. Hadde da brukt det tidligere på dagen i kaldere vær, og oppbevart det i en lufttett pose i kjelleren i mellomtiden.

Har også vært ute med det idag, ved Nidelva i Trondheim i ca 17 minus i 2 timer. Fokusen fungerte fint idag, men det kom noen rare lyder fra kameraet hver gang lukkeren var i aksjon på slutten av turen. Vanskelig å beskrive, men en slags skranglelyder som ikke er der til vanlig.

Har ikke slått det på enda etter turen, men regner med lyden er borte nå.

 

Ved begge anledninger var det 70-200 f/4.0 IS som ble brukt.

 

Uansett, så virker det ikke på meg som om 7D er noe bedre i kulde enn 50D/40D/30D som jeg også har hatt, og som har blitt utsatt for samme behandling uten noen problemer i det hele tatt.

 

Jeg var på hopprenn i Hurdal i helgen, og lørdag lå temperaturen mellom 20 og 25 minusgrader. Med unntak av noen turer inn i et varmetelt, så var jeg og 7D'en ute hele tiden, og kameraet må følgelig ha holdt -20 tvers igjennom. Det fungerte 100%, uten snev av problemer. Litt dugging under oppholdene i teltet, som forsvant raskt når jeg gikk ut igjen. Hadde forøvrig aldri noen problemer med 450D'en i hoppbakken heller, men var alltid veldig påpasselig med å ikke utsette det for nedbør annet enn akkurat når bildene skulle taes.

 

PS. 7D'en egnet seg glimrende til dette formålet - med autofokus som ikke har noen problemer med å følge skihoppere i 100 km/t, uansett vinkel. Og 8 bilder i sekundet attpåtil!

 

PS2. Ad diskusjonen om temperaturforskjeller og plasposer er det viktig å huske på det grunnleggende fysiske prinsippet: Varm luft kan holde på mer fuktighet enn kald luft. Når lufta avkjøles klarer den ikke å holde på fuktigheten, vannet kondenseres og det dannes dugg, damp - eller skyer hvis du avkjøler store nok mengder varm luft, men da er vi inne på meteorologi.... Å ta et kaldt kamera innpakket i plast inn i varmen skulle derfor være uproblematisk, og er sikkert en god idé. Men gjør for all del ikke det motsatte - putte et varmt kamera i en plastpose og ta det med ut i kulda! Da vil fuktigheten i lufta inne posen selvsagt kondenseres når den blir avkjølt.

Endret av ggranvik
Lenke til kommentar

Yay, slo til og kjøpte et 7D på fotomessen i dag. Litt nedtur da jeg så at fyren hadde gitt meg et SD-kort i stedet for CF. Så trenger jeg også et skikkelig objektiv. Tror jeg satser på Tamron 17-50 F2.8, men som mange andre så vet jeg ikke om jeg skal gå for det med bildestabilisator eller ikke. Tester viser visst at det uten VC er skarpere, men er disse testbildene tatt med håndholdt kamera?

Lenke til kommentar
Så trenger jeg også et skikkelig objektiv. Tror jeg satser på Tamron 17-50 F2.8, men som mange andre så vet jeg ikke om jeg skal gå for det med bildestabilisator eller ikke. Tester viser visst at det uten VC er skarpere, men er disse testbildene tatt med håndholdt kamera?

 

Den avgjørelsen får du ta selv :)

 

Hvis du skyter mye snapshot og ikke helt gjennomtenkte bilder er nok VC det lureste.

Tar du deg tid og bruker stativ/Lys ofte,tenker igjennom situasjonen før du tar bildet,behøver du ikke stabilisering i utgangspunktet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Hvis du skyter mye snapshot og ikke helt gjennomtenkte bilder er nok VC det lureste.

Tar du deg tid og bruker stativ/Lys ofte,tenker igjennom situasjonen før du tar bildet,behøver du ikke stabilisering i utgangspunktet.

 

Eller hvis du tar gjennomtenkte bilder der det ikke er praktisk eller mulig med stativ og du ikke kan kontrollere lyset kan VC være greit. Bare husk at VC hjelper ikke når motivet beveger seg.

Lenke til kommentar
Tester viser visst at det uten VC er skarpere, men er disse testbildene tatt med håndholdt kamera?

 

Har du en linse du kan bruke så lenge vil jeg anbefale å vente litt. Jeg har kun sett en seriøs test av 17-50 VC hittil (og det var "foreløpig resultat") og som du sier stod det at gammel versjon er skarpere.

 

17-50 VC er et så interessant objektiv at jeg antar både slr-gear og photozone vil prioritere tester, kanskje dpreview også. Det er alltid lurt å se mer enn en test, da får du et mer nyansert bilde.

 

Gitt at objektivene er ganske like optisk er stabilisator en stor fordel. Ja, du kan til en viss grad kompensere med planlegging, stativ osv osv, men stabilisering øker sjansen for skarpe bilder når du må håndholde, og selv med relativt korte lukkertider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...