Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm! Enda en ting som ikke skulle være enkelt :-)

Se også denne linken på dpreview. Ser ut som om hvilket kort du velger, har ganske mye å si for hvor mange bilder du kan ta i en serie uten stans.

Jeg bruker et Sandisk Extreme III 16 gb, og kan ta 15 bilder før kameraet må ha en pause. Synes 16 gb er litt lite, så jeg vurderer å skaffe et større kort før ferien, men da blir vel prisen litt drøy hvis det i tillegg skal være raskere enn det jeg har. Mulig det blir et til på 16 gb med litt større hastighet.

Lenke til kommentar

Video er nok ikke noe issue når man velger minnekort. De mest krevende videoformatene gir filstørrelser på 330 MB/min, altså bare 5,5 MB/s. Tar man derimot 8 bilder i sekundet i maks oppløsning, så er det det nok greit med noe raskere. Mens jeg venter på mitt kort, så bruker jeg fruens. Dette skriver bare 15 MB/s, men det går fortsatt fint å ta kjappe serier. Dog har jeg ikke forsøkt å ta mer enn 8-10 bilder i slengen.

Lenke til kommentar
Hmm! Enda en ting som ikke skulle være enkelt :-)

Se også denne linken på dpreview. Ser ut som om hvilket kort du velger, har ganske mye å si for hvor mange bilder du kan ta i en serie uten stans.

Jeg bruker et Sandisk Extreme III 16 gb, og kan ta 15 bilder før kameraet må ha en pause. Synes 16 gb er litt lite, så jeg vurderer å skaffe et større kort før ferien, men da blir vel prisen litt drøy hvis det i tillegg skal være raskere enn det jeg har. Mulig det blir et til på 16 gb med litt større hastighet.

 

Se der ja , artig tråd.

Var endel forskjeller ute og gikk ja.

Tror jeg satser på flere kort og heller 8 eller 16 GB.

På 50D brukte jeg alltid flere mindre kort enn ett stort.

Lenke til kommentar
Siden 7D har 18mp og video-opptak tenkte jeg å gå for et Sandisk 8GB kort ,men på grunn av 7D sin hastighet og ved videofilming trenger jeg kanskje et raskt kort???

Bør jeg ha Extrem 60mb/s eller holder det med 40mb/s?

Det jeg reagerer litt på er hvorfor Extrem IV kortene med 40mb/s er dyrere enn Extrem 60mb/s.....

Anbefaler 32GB i stedet for 8GB. Minnekortet blir så ganske fort tømt med 8GB. Hastighet bør være av god hastighet, en fordel med 60mb/s.

 

 

Nja , har selv 16 GB og der er det plass til godt over 1000 bilder, jeg skyter i raw/jpg samtidig, høyeste kvalitet .

 

Dette bruker jeg: Sandisk Minnekort Compact Flash 16 Gb Extreme Pro 90mb/sek (UDMA6)

 

1 795,00 NOK

 

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=9857218

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Siden 7D har 18mp og video-opptak tenkte jeg å gå for et Sandisk 8GB kort ,men på grunn av 7D sin hastighet og ved videofilming trenger jeg kanskje et raskt kort???

Bør jeg ha Extrem 60mb/s eller holder det med 40mb/s?

Det jeg reagerer litt på er hvorfor Extrem IV kortene med 40mb/s er dyrere enn Extrem 60mb/s.....

Anbefaler 32GB i stedet for 8GB. Minnekortet blir så ganske fort tømt med 8GB. Hastighet bør være av god hastighet, en fordel med 60mb/s.

 

 

Nja , har selv 16 GB og der er det plass til godt over 1000 bilder, jeg skyter i raw/jpg samtidig, høyeste kvalitet .

 

Dette bruker jeg: Sandisk Minnekort Compact Flash 16 Gb Extreme Pro 90mb/sek (UDMA6)

 

1 795,00 NOK

 

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=9857218

 

Har samme selv, og skal man dra nytte av 8 bps så nytter det ikke å spare på minnekortet. Det er forbausende få ofte i butikkene som klarer det enkle mattestykke å regne ut kjapt hvor raskt minnekortet må være for at kamera x skal klare å holde speeden oppe i lange serier.

 

Tor

Lenke til kommentar
Siden 7D har 18mp og video-opptak tenkte jeg å gå for et Sandisk 8GB kort ,men på grunn av 7D sin hastighet og ved videofilming trenger jeg kanskje et raskt kort???

Bør jeg ha Extrem 60mb/s eller holder det med 40mb/s?

Det jeg reagerer litt på er hvorfor Extrem IV kortene med 40mb/s er dyrere enn Extrem 60mb/s.....

Anbefaler 32GB i stedet for 8GB. Minnekortet blir så ganske fort tømt med 8GB. Hastighet bør være av god hastighet, en fordel med 60mb/s.

 

 

Nja , har selv 16 GB og der er det plass til godt over 1000 bilder, jeg skyter i raw/jpg samtidig, høyeste kvalitet .

 

Dette bruker jeg: Sandisk Minnekort Compact Flash 16 Gb Extreme Pro 90mb/sek (UDMA6)

 

1 795,00 NOK

 

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=9857218

 

Har samme selv, og skal man dra nytte av 8 bps så nytter det ikke å spare på minnekortet. Det er forbausende få ofte i butikkene som klarer det enkle mattestykke å regne ut kjapt hvor raskt minnekortet må være for at kamera x skal klare å holde speeden oppe i lange serier.

 

Tor

 

Selv om jeg ikke jobber i butikk så er jeg en av dem som ikke kan det regnestykket :cry:

Gi meg regnestykket da vel :p

Lenke til kommentar
Jeg tar kun bilder i jpg og de får en filstørrelse på ca 6 MB hver. Da skulle det være nødvendig med 6 * 8 = 48 MB/s for å slippe bufring.

 

Å var det ikke verre , det regnestykket burde jeg jo tatt :whistle:

 

Men jeg stusser litt over dette med filming og minnekort.

 

I brukerveiledningen på side 149 så står det så fint "Hvis du optager film , bør du bruke et kort med stor kapasitet med læse-skrivehastighed på mindste 8MB/s"

 

Meen er 8 MB/s så raskt da? De aller fleste kort klarer vel det?

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar
Siden 7D har 18mp og video-opptak tenkte jeg å gå for et Sandisk 8GB kort ,men på grunn av 7D sin hastighet og ved videofilming trenger jeg kanskje et raskt kort???

Bør jeg ha Extrem 60mb/s eller holder det med 40mb/s?

Det jeg reagerer litt på er hvorfor Extrem IV kortene med 40mb/s er dyrere enn Extrem 60mb/s.....

Anbefaler 32GB i stedet for 8GB. Minnekortet blir så ganske fort tømt med 8GB. Hastighet bør være av god hastighet, en fordel med 60mb/s.

 

 

Nja , har selv 16 GB og der er det plass til godt over 1000 bilder, jeg skyter i raw/jpg samtidig, høyeste kvalitet .

 

Dette bruker jeg: Sandisk Minnekort Compact Flash 16 Gb Extreme Pro 90mb/sek (UDMA6)

 

1 795,00 NOK

 

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=9857218

Merkelig, jeg bruker også et 16 gb Sandisk, bruker kun raw og får bare plass til ca. 550 bilder, avhengig av iso-verdiene jeg bruker. Er bildene dine ekstremt utbrente? (spøk)

Lenke til kommentar
Merkelig, jeg bruker også et 16 gb Sandisk, bruker kun raw og får bare plass til ca. 550 bilder, avhengig av iso-verdiene jeg bruker. Er bildene dine ekstremt utbrente? (spøk)

Eller så bruker han en av sRAW formatene...

Nettopp, og da blir 1000+ bilder litt missvisende. Ca. 550 bilder på 16 gb ved kun raw er riktig.

Lenke til kommentar
Merkelig, jeg bruker også et 16 gb Sandisk, bruker kun raw og får bare plass til ca. 550 bilder, avhengig av iso-verdiene jeg bruker. Er bildene dine ekstremt utbrente? (spøk)

Eller så bruker han en av sRAW formatene...

 

Jeg bruker RAW 18M 5184 x 3456 +JPEG L 18M 5184 x 3456 og da viser telleverket ved tomt kort 999 +

 

Edit: Jeg skjønner at dere reagerte,jeg sjekka kameraet på nytt og det var ikke 16 GB kortet som stod i men dette :

Sandisk Minnekort Compact Flash 32 Gb Extreme 60MB/sek (UDMA) :blush:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
I brukerveiledningen på side 149 så står det så fint "Hvis du optager film , bør du bruke et kort med stor kapasitet med læse-skrivehastighed på mindste 8MB/s"

 

Meen er 8 MB/s så raskt da? De aller fleste kort klarer vel det?

Det er en ting jeg også lurer på. Mitt midlertidige kort (som vanligvis bor i et 400D), har en overføringskapasitet på 15 MB/s. Mer enn nok, sant? Likevel får jeg ikke tilgang til 1080p/30p eller 720p/60p (24 og 25p på full HD fungerer, og 50p på 720p fungerer også). Jeg har bare gått ut ifra at dette skyldes minnekortet, men det finner jeg først ut i morgen når jeg får et raskere kort.

Lenke til kommentar
I brukerveiledningen på side 149 så står det så fint "Hvis du optager film , bør du bruke et kort med stor kapasitet med læse-skrivehastighed på mindste 8MB/s"

 

Meen er 8 MB/s så raskt da? De aller fleste kort klarer vel det?

Det er en ting jeg også lurer på. Mitt midlertidige kort (som vanligvis bor i et 400D), har en overføringskapasitet på 15 MB/s. Mer enn nok, sant? Likevel får jeg ikke tilgang til 1080p/30p eller 720p/60p (24 og 25p på full HD fungerer, og 50p på 720p fungerer også). Jeg har bare gått ut ifra at dette skyldes minnekortet, men det finner jeg først ut i morgen når jeg får et raskere kort.

 

Nei, 15mb/sek er ikke nok på 7D (ei heller til 50D som jeg bruker sandisk extreme IV som vel har en hastighet på 30-40mbs såvidt jeg husker), nå tenker jeg foto (jeg har fremdeles ikke testet videogreiene på mitt 7D og skal ikke uttale meg akkurat om det). Regnestykket er snitt filstørrelse x bps (bilder pr sek som da jo er 8 på 7D). Hva snitt blir kommer da an på hva format/oppsett du bruker, men det svarer seg nok og å helst legge på noen prosent til slutt. Akkurat minnekort synes jeg personlig ikke er noe å spare inn på selv om de kan virke noe kostbare er de ikke det sett mot f.eks objektiver.

 

Tor

Lenke til kommentar

Da prøver jeg meg på et Compact Flash 16 Gb Extreme 60MB/sek (UDMA) og så får jeg se om det blir et til 16 Gb eller 32Gb når jeg prøver behovet.

Bestilt nettopp nå sammen med et EOS 1000D til min datter :thumbup: de begynner sikkert å lure når jeg bestiller et CF kort sammen med et 1000D som bruker SD kort :!:

Lenke til kommentar
Har lagt ut noen testefilm (av fly som lander/tar av på Torp flyplass) ut på Youtube. Et samlet tråd kan du i stedet se på Flightsim.no

Alle filmene er uredigerte og derfor kan sees som råfil. For tiden kan jeg ikke redigere HD-filmer pga en ALTFOR svak PC!

 

Artige filmer , og må vel sies å være bra med Sigma 50-500 på stativ oppå noen paller.

Er du ellers fornøyd med det objektivet sammen med kameraet ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...