Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Det er jo også slik at SSD bruker strøm på en annen måte og faktisk i starten hadde et like høyt maksnivå som en 5400rpm 2,5" HDD. Det som hadde vært interresant å se er hvordan en SSD påvirker batterilevetiden i vekslet bruk kontra en HDD i laptop på Windows 7.

 

Jeg mistenker eller frykter at SSD kan gi vesentlig kortere batteritid enn HDD som benytter gode strømsparingsteknikker og caching/prefetch teknikker som er utviklet over lang tid for dette mediet.

 

Men noen brukertester her hadde vært avklarende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble det rotete med egne lister til Indilinx/Samsung/Jmicron, eller ser det greit ut?

De som har disse kontrollerene får oppføring i både hoved og egen liste til de event. blir dyttet ut, input ønskes :blush:

Mtron, skal jeg oppføre denne også på denne egne listen sammen med Indilinx/Samsung/Jmicron?

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

På sikt vil nok resultatene jevne seg ut slik at man ikke trenger å operere med flere grupperinger, synes det kan stå slik til man ser hva som skjer.

 

Theo,

Jeg tappet aldri batteriet på min (tar for lang tid) men estimert gjenværende batteritid økte med ca 30minutter da jeg gikk fra Seagate 7200.3 til Vertex 250GB.

Normal estimert levetid på batteriet er ca 6-7 timer i balansert modus (~8 i power save), reell tid er vel rundt 5-7 men det kommer jo klart ann på hva man gjør.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

At estimert batteritid økte med 30min kan jo være indikasjon nok :). Dog skulle jeg gjerne sett tester mot standard 5400rpm. Uansett ant. en non-issue ut fra din informasjon. Grei nok avklaring.

 

Jeg tenker på dette hovedsaklig ift. minibærbare hvor en CPU typisk trekker fra 2-11W (Acer Timeline 3810T med SU3500 = 5.5W) istedet for opptil 35W i vanlig laptop. Da kan SSD utgjøre en god bedring om de i fremtiden også klarer å begrense strømbruken ytterligere. Skjermen er nok uansett den største synderen, men her er man også på bedringens vei. Vi ser også bedre og mer strømsparende chipsett for denne kategorien.

 

SSD derimot virker ikke å fokusere på strømsparing ennå, men jeg håper vi kommer dithen at SSD virkelig begrenser strømbruken ift. lagring.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Skrur jeg av WiFi, BT og skrur ned skjermen blir det rundt 90min ekstra så det er mange forbrukere.

Har en T prosessor som bruker 35W, P bruker bare 25W.

En SSD bruker rundt 1-2W og er dermed ikke den største forbrukeren.

 

E6400 er god nok i massevis men en i7 820QM frister pga VM men da går batteritiden i dass, 820QM bruker max 45W.

Lenke til kommentar

Intel X25-M Gen1:

Active: 150mW Typical (PC workload)

Idle (DIPM): 0.06W Typical

 

Gen2 har samme workload forbruk men idle er den 75mW

 

De bruker mao ikke så mye.

De fra Samsung jeg har sett i tester bruker mindre enn Intel, Indilinx er jeg ikke sikker på.

 

edit:

X25-V er profilert som en SSD med lavere forbruk, kan jo være noe å vente på, spørs om den kommer i annet enn 40GB men det holder greit til små bærbare.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Det var mye bedre tall enn jeg så for meg. Jeg kunne undersøkt dette selv for Intel men tok det nesten for gitt at det ikke hadde skjedd noe siden det ikke er nevnt og det jeg husker er fra tester når Mtron var det hotteste. Ble positivt overrasket

 

Men 0.150W vs 1-2W som var din gjetning er også en rimelig stor forskjell.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Mtron Pro bruker 2-5 W, Mtron mobi bruker 1,5-3W.

Indilinx-baserte bruker 1-2W, <0,5W idle.

Samsung bruker ca 1,5W active og <0,2W idle (men har til gjengjeld lavere ytelse en indilinx og intel).

Intel bruker ca 0,1-1,5W avhengig av load (mener jeg på, sjekk gjerne og rett meg), der 1,5W er full random write load. 0,15W gjennomsnittlig trekk ved normalt maskinbruk høres sansynlig, pga ytelsen vil den få en del dødtid med <0,1W, og korte perioder av bursts på ~1W.

 

Ved lav båndbredde streaming reads (musikk, dvd-kvalitet video, ol.) er samsung på topp med energieffektivitet.

 

 

Jeg har nevnt dette før, men en av karakteristikkene jeg ville ha lagt i en SSD jeg hadde designet ville vært "intelligent read-ahead", som f.eks. identifisering av streaming reads og så laste mesteparten av ledig cache full av kommende part for å gi mulighet for idle nand.

Lenke til kommentar
Det var mye bedre tall enn jeg så for meg. Jeg kunne undersøkt dette selv for Intel men tok det nesten for gitt at det ikke hadde skjedd noe siden det ikke er nevnt og det jeg husker er fra tester når Mtron var det hotteste. Ble positivt overrasket

 

Men 0.150W vs 1-2W som var din gjetning er også en rimelig stor forskjell.

 

Hehe, ja litt gjetting må til :)

Anandtech har følgende oversikt på batteritid Link

 

De har målt X25-M til å gi 27min lengre batteritid enn en Seagate 7200.2

(Mobilemark 2007)

Lenke til kommentar

Da har HW.no testet Crucial M225 og kommet med gamle sure oppstøt fra Intel X25-M Gen. 1 testen. Jeg anbefaler de fleste som er innom denne tråden å ta notis av hvor mye som kan gå galt med resultatene dersom man bommer med oppsett/testing. De som er her inne å undrer og irriterer seg over 10-20% lavere ytelse på sine bencher, er høyst oppegående sammenlignet med mange testere på reviewsites, for disse oppdager skjeldent feilene, selv om de ofte får mange hundre prosent lavere resultater...

Ga testeren litt Pepper for dette, sammen med GullLars, for å prøve å få rettet gamle feil, selv om jeg egentlig ikke har noen tro på det :cool:

 

"Verdien" til denne tråden steg noen hakk etter at denne testen ble postet på forsiden, for det er tydelig at man må tråle forumene for å finne korrekt testmetodikk, på norsk, når det gjelder SSD :whistle:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Så testen litt tidligere men har ikke hatt tid til å lese den.

 

At testen genererer trafikk hit er jo bare positivt :) så det aldri så galt at det ikke er godt for noe.

 

Hele testen burde vel nesten kun bestått av en stor link til denne siden kanskje :innocent:

 

Nå er det vel på tide du kommer med Vantage resultater av dine Intel oppsett, føler meg alene og forblåst på Vantage listene.. Man ser jo hvor ille det kan se ut med denne scoren dersom det ikke gjøres skikkelig, så jeg ønsker plenty av resultater av folk som kan dette med testing, og der scorer du jo bra, Anvil :thumbup:

 

PS: Har oppdatert førsteposten med mye informasjon om hver bench, og håper det blir lettere for førstegangsbrukere av disse benchene nå, selv om infoen kanskje fremdeles er rettet mot de spesiellt intresserte..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Ourasi,

 

Skal få til litt testing i kveld, tenkte å teste single Vertex 60GB samt Intel G1 på Vantage.

 

edit:

Hører forresten rykter om at LSI jobber med å legge inn støtte for TRIM på 9260 :) men ingenting er sagt om når det blir sluppet. (er fornøyd bare jeg vet at det kommer)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Jeg tenkte at jeg skulle kjøre litt benchmark på en OCZ Solid State Disk Core V2. Men først skal jeg ta en hd eraser på den for å gi "nye" resultater.

Derfor lurer jeg på om dere har noen gode programmer som jeg burde bruke. Helst kunne jeg tenkt og gjort det direkte fra windows.

Lenke til kommentar

Endelig tid for å leke med SSD.

 

Jeg er litt usikker på om jeg skal flashe mine G2 og G1 med ny firmware før jeg tester dem nå. Fikk som sagt store problemer første gang jeg skulle flashe min G1 (utført helt etter boken).

 

Husker en kar her nevnte at det var en firmware fra Intel som var "korrupt" og ikke lot seg legge inn og att en annen var ok. Er det noe nytt her jeg bør tenke på?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ourasi,

 

Skal få til litt testing i kveld, tenkte å teste single Vertex 60GB samt Intel G1 på Vantage.

 

edit:

Hører forresten rykter om at LSI jobber med å legge inn støtte for TRIM på 9260 :) men ingenting er sagt om når det blir sluppet. (er fornøyd bare jeg vet at det kommer)

 

Nais, skal bli gøy å se hvordan det går, min Raid0 2 SSD score er gjort med OS på dem, så antar den står for fall da det er endel å hente på tomtesting på Vantage..

 

Endelig tid for å leke med SSD.

 

Jeg er litt usikker på om jeg skal flashe mine G2 og G1 med ny firmware før jeg tester dem nå. Fikk som sagt store problemer første gang jeg skulle flashe min G1 (utført helt etter boken).

 

Husker en kar her nevnte at det var en firmware fra Intel som var "korrupt" og ikke lot seg legge inn og att en annen var ok. Er det noe nytt her jeg bør tenke på?

 

Har testet litt forskjellige utgaver av FW tool fra Intel, og synes den første orginale med v8820 var best, de som har kommet senere synes jeg var noe snodige. Uansett, den orginale G1 FW er betydelig bedre å benche med enn 8820, da GC er så hissig at den jobber selv på tom disk på annenhver skriv test. Men, skal du oppdatere, anbefaler jeg fra USB-CD/DVD o.l. da SATA CD/DVD kan by på problemer, usikker på om dette er rettet opp.. Du får det nok til..

Lenke til kommentar

Vertex 60GB (ICH10R) W7 Ultimate x64, brukes til bood-"disk"

 

post-137664-1255202625_thumb.png

 

post-137664-1255202642_thumb.png

 

IOmeter kommer her...

Random read

post-137664-1255203807_thumb.png

 

Ramdom write

post-137664-1255203775_thumb.png

 

Workstation

post-137664-1255203829_thumb.jpg

 

Den fungerer bedre enn den ser ut til å gjøre, bruker den i en HTPC.

 

Kommer med samme testene men da fra en annen pc.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...