Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den kom med Vista, og er da i Vista, Server 2008/R2 og Windows 7. I XP slår du bare av unødige Services, hindrer applikasjoner å starte med windows (se tweak guiden), og kjører BootVis, så er du klar for optimal boot.. Noe av det andre i Guiden vil nok være fornuftig å følge, logging blant annet, men det finner du ut... :thumbup:

 

Her er Bootvis, start programmet, kjør boot trace fra verktøysmenyen, og husk å ha task scheduler servicen kjørende og på automatisk oppstart når du kjører programmet...

bootvis.zip

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Ok, jeg har tydeligvis en liten jobb foran meg ja..

 

Jeg skal snart ta en reinstall , og bør derfor lære meg noen småtriks , slik at SSD'en yter max

og boottiden blir litt bedre...

 

Boot tiden er på ikke så altfor raske

data3.png

 

Tok en liten test av M80 (med 8820) som er smekkfull :

 

 

disk1.png

disk2.png

 

 

Endret av johome
Lenke til kommentar

Jeg sier bare auda, den var stygg :ohmy:

 

Men jeg ville tippe du har satt SSD'en opp i raid, og bruker ICH9R eller gamlere? Om dette er tilfelle, og du ikke har oppdatert Option ROM ICH Raid, så går lett 30-40 sekunder i bare rør under boot. Har du AMI bios, så kan jeg modde biosen din, har du ikke dette, anbefaler jeg deg å satse fullt og helt på AHCI siden du bare har 1 SSD...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
SSD'en er ikke satt opp i RAID.

 

Kjører 2 lagringssdisker i SW RAID 1 (har 6 disker totalt)

HK er Asus P5Q Deluxe med ICH10R.

8 GB RAM fra Mushkin

 

PC'en er 1 år gammel.

 

Kanskje noe av årsaken er at det er så lite ledig plass (1GB) igjen på SSD'en ?

 

Selfølgelig sliter den med så liten plass, men neppe alene grunnen til 1 minutt windows load med mindre den sliter med pagefile og plass og knoter noe veldig under boot... Uansett, du fremviser her et skoleeksempel på hvordan du ikke bør behandle en OS SSD, dvs. i henhold til denne trådens ånd i allefall :whistle:

 

Har du SSD'en som AHCI/Raid på Intel ICH? Den QD#64 testen til AS SSD tyder nemlig på noe helt annet (selv om SSD'ens tilstand skulle være knekjørt, skal denne være mye høyere på les).......

 

Litt villt at jeg rekker å loade Win7 nesten 10 ganger før du er inne på desktoppen, ta en solid HDDErase før du legger inn på nytt :innocent:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jau, da ser det ut som om du har NCQ i orden, her bør du kjøre AHCI eller Raid. Har du konfigurert de andre diskene i Intel Matrix biosen, eller har du dem som SW windows Raid1? Setter du dem opp i windows SW raid, kan du nemlig bruke AHCI, og slippe Intel Raid bios delayen...

 

Uansett, for å få litt bedre ytelse midlertidig, bør du slå av pagefile, som gir deg 8-12gb ekstra plass. Hibenate gir deg ~8gb ekstra plass om du slår den av, og system restore tar nok mye plass også...

Lenke til kommentar

OK, da har jeg lekt meg litt i bios på P55 og justert endel, har ikke enda konkludert om Turbo gir utslag men EIST og tilhørende innstillinger har definitivt betydning.

 

4x X25-M Gen1, Raid-0 ICH10R, 128KB stripe size

 

Random read

post-137664-1254568630_thumb.png

 

Random write

post-137664-1254568653_thumb.png

 

Workstation

post-137664-1254568698_thumb.png

 

Kan hende jeg får enda bedre resultater med litt mer tweaking.

 

edit:

AS SSD Benchmark (samme oppsett)

post-137664-1254572175_thumb.png

 

edit2:

Har nå testet med Turbo av og på tilstrekkelig mange ganger til å kunne konkludere.

Avvikene på IOmeter er helt normale, dvs Turbo mode på P55 har ingen betydning.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

En liten kuriøsitet som jeg ikke helt vet om klassifiserer.

 

Windows 7 RC 32-bit installert virtuelt i "VMWare Server 2" hvor 16GB virtuell LSI SCSI disk er opprettet på 80GB X25-MG1 som er 80% full og brukes til spill.

 

post-38451-1254575774_thumb.png

 

Ingen spesielle tweaks er utført og dette er førstte og eneste måling. Vet jeg kunne fått den en del raskere men hadde problemer med div. drivere fordi VMWare ikke støtter Win7 ennå.

 

For morroskyld kjørte jeg også et par av de andre testene i den virtuelle maskinen.

post-38451-1254578048_thumb.png

post-38451-1254578069_thumb.png

 

Ingen gode tall, men alikevel ikke så ille noen plasser. Det jeg også vet er at når VMWare vil støtte Win7 vil jeg få tak i drivere som gir en god del bedre diskytelse på det virtuelle laget.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det står du har den i IDE mode da. Du må kjøre med AHCI. Intel yter heller ikke så godt på IDE i forhold.

Det står også IDE når jeg tester X25-M hjemme, og det er satt opp med AHCI i bios på begge maskiner. Og hadde det vært IDE mode, så hadde vel read verdiene for 4k-64Thrd vært noenlunde like som for 1Thrd resultatet...

Lenke til kommentar

Theo,

 

Kan prøve VMWare men jeg tror ikke det blir noe bedre enn det du har fått, VMWare er ikke laget mtp på slik type benchmarks.

Ytelsen i praksis er imidlertid mye bedre enn hva resultatene dine tilsier. (svært nært ytelsen uten vmware i de fleste tilfeller)

 

W7 fungerer greit i VMWare Workstation 6.5.3 men full støtte kommer først i neste versjon av VMWare ;-)

 

Det som kunne vært kjekt å prøve var ytelsen når man kjører ESX/ESXi.

Lenke til kommentar

Ja det var mer et eksperiment i nysjerrighetens navn. Kjører Workstation på jobb så kunne testet der også. Har også noen ESX servere men det blir uansett ikke realistisk å teste mot fiber/sas SAN. ESX er som kjent meget kritisk på hardware så det er ikke noe man alltid kan slenge opp på en PC for å teste mot SSD, men skal se om jeg gidder å prøve.

 

Dog er jeg fornøyd med boottimer resultatet som viser "real life" ytelsen man faktisk får i selv den gratis Server v2. Den danket jo lett halvparten på listen. Og det uten noen RAW disk device.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Noen tester med VR 300GB (GLFS den første utgaven)

 

Single

post-137664-1254656277_thumb.png

 

Raid-0 (ICH10R 64KB stripe size)

post-137664-1254656307_thumb.png

 

Single

 

Random read

post-137664-1254656334_thumb.png

 

Random write

post-137664-1254656355_thumb.png

 

Workstation

post-137664-1254656378_thumb.png

 

RAID-0 ICH10R 64KB stripe size

 

Random read

post-137664-1254656416_thumb.png

 

Random write

post-137664-1254656439_thumb.png

 

Workstation

post-137664-1254656458_thumb.png

 

Da skulle du ha litt å fylle inn ;-)

 

edit:

Kjørte en AS SSD på 2xVR i raid-0

post-137664-1254659822_thumb.png

 

Da skulle man ha en rimelig OK HDD å sammenligne SSD'er mot.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Dog er jeg fornøyd med boottimer resultatet som viser "real life" ytelsen man faktisk får i selv den gratis Server v2. Den danket jo lett halvparten på listen. Og det uten noen RAW disk device.

 

BootTimer'n var bra ja. (synes den kunne være med i lista jeg men Ourasi bestemmer)

Bare for å følge opp mtp VMWare og ytelse så kan du jo se på dette, du ser vel hvilken som er host og guest ;-)

 

post-137664-1254659070_thumb.png

 

WEI er vel ikke den beste benchmarken men...

Testet på en Dell Latitude E6400. (Vertex 250GB i IRRT mode)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...