Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Sjekket i Device manager etter at testen var ferdig og det var AHCI, burde ha stått det i AS SSD.

 

AS SSD på den tregeste VR'n.

(den ene har noen dipper og er 0.2-0.3ms tregere enn den andre, har vært sånn siden dag 1)

post-137664-1254700947_thumb.png

 

legger den andre under her når den er kjørt.

 

edit:

 

post-137664-1254704446_thumb.png

 

(som forventet ble den litt bedre)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Boot tiden påvirkes en del av hvor mye man har klokket, du får prøve å presse din litt opp, QX9650 tåler vel litt til for noen tester.

 

Min QX takler vel det meste, kan boote og benche på 4.6-5.0ghz på denne, **dp**/stoolman hadde vel denne på ~5.8ghz på bencher i sine glansdager... Men, hastigheten på CPU skal være 24/7 settingen av prinsipp, og på 775 systemer så økes ikke disk/SSD ytelsen i samme grad som man har sett på XS og X58 der man ofte ser dårligere disk/SSD ytelse på standard klokk målt mot 775 systemene.. Prøvde på 4.2ghz for morroskyld, og samme score som ikke akkurat var uventet... :thumbup:

Lenke til kommentar
Sjekket i Device manager etter at testen var ferdig og det var AHCI, burde ha stått det i AS SSD.

 

AS SSD på den tregeste VR'n.

(den ene har noen dipper og er 0.2-0.3ms tregere enn den andre, har vært sånn siden dag 1)

post-137664-1254700947_thumb.png

 

legger den andre under her når den er kjørt.

 

Jau, du merker vel nå etter å ha kjørt alle testene i AS på en VR disk hvor stor forskjell det er mellom denne og en singel G1 på tiden det tar, tenk hvor mye tid man sparer om man holder på med slike oppgaver som AS produserer dagen lang.... Ikke veldig sprek score akkurat, men det var vel ventet når du nesten går av med pensjon når testen endelig er ferdig :D

 

PS: Ser at AS bench er veldig lik IOMeter resultatene på QD#64 på HDD også, men må si jeg foretrekker IOMeter med de configfilene jeg mekka til førsteposten, veldig mye mindre slitasje og like sikre resultater...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

AS SSD er jo ikke laget for HDD men må si det setter tålmodigheten på prøve :)

Denne VR'n er som sagt litt kjappere men er ikke helt sikker på hvor det ender, det er den som har OS. (kan slå begge veier)

 

4KB read testen tar ca 20min. (er den som tar lengst tid)

 

edit:

Begynner å fylles opp i listene nå men Indilinx baserte er det ikke mange av.

Det hadde jo vært greit å hatt litt bredere utvalg men det frister vel ikke mye for eierne.

Selv om Intel er på topp må man ikke helt glemme de sekvensielle egenskapene, de betyr mye for mange. (Intel'n er jo treg på kopiering)

Så f.eks Vertex EX, Vertex Turbo, Agility, Apex o.l. hadde vært velkommen i lista.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Om man sitter med Win7 kan man teste de innebygde disk testene via command prompt:

 

winsat disk -seq -read -drive c

winsat disk -seq -write -drive c

winsat disk -ran -read -drive c

winsat disk -ran -write -drive c

 

Der C er disken man ønsker å teste, bare å ta en copy/paste dersom du skal teste C:\ , fikk disse resultatene:

 

Disk Sequential 64.0 Read = 525.48

Disk Sequential 64.0 Write = 161.71

Disk Random 16.0 Read = 383.33 mb/s

Disk Random 16.0 Write = 135.52 mb/s

 

Dette er en post jeg la til i SSD tråden, om det er stemning for å benytte denne så kan den jo legges til, tar kort tid og lite slitasje...

 

Anvil: jau, har invitert Indilinx/Samsung folket i den andre tråden inn her, men de glimrer med sitt fravær dessverre, så egentlig frem til å lage en topp 3 liste for de andre kontrollerne.....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Hvordan har du tenkt å vektlegge winsat testen da?

 

De kommer nok etterhvert, kanskje den nye FW'en de skriver til Indilinx gjør dem mer konkurransedyktige?

(de begynner visstnok helt fra scratch så det blir spennende å se om de klarer å tyne mer ut av den, det er i utgangspunktet gode SSD'er)

 

Z-Drive kan komme et stykke opp men random er en svakhet på den også, på den positive siden så blir den bootbar.

Lenke til kommentar
Hvordan har du tenkt å vektlegge winsat testen da?

 

De kommer nok etterhvert, kanskje den nye FW'en de skriver til Indilinx gjør dem mer konkurransedyktige?

(de begynner visstnok helt fra scratch så det blir spennende å se om de klarer å tyne mer ut av den, det er i utgangspunktet gode SSD'er)

 

Z-Drive kan komme et stykke opp men random er en svakhet på den også, på den positive siden så blir den bootbar.

 

Blir vel (Seq. Read+Seq. Write) + (Ran. Read x Ran. Write) del på 10 som gjør summen håndterbar, da blir scoren på mitt resultat over: 5263.61..... Eller (Seq. Read+Seq. Write) x (Ran. Read + Ran. Write) del på 100, da blir scoren 3565.49... Mange muligheter...

 

Deler jeg første regnestykke på 5000 isteden for 10, så blir resultatet 10,527 som kan være passende som en WEI index anno benchetråden og akkurat passe med vekt på Random :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Kjører Vantage nå og har oppdatert øverste post på denne siden med et litt bedre resultat på AS SSD (38)

 

Kan kjøre winsat på VR'ene på en annen pc, nå er det like før de ryker ut :)

 

edit:

Vantage 1 stk VR på AHCI

 

post-137664-1254705507_thumb.png

 

Score 5929, ikke ille i forhold til i raid-0.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Score 5929, ikke ille i forhold til i raid-0.

 

Jau, testene i Vantage skalerer dårlig på HDD Raid0, er nok mye tester som berører random og derfor gir så liten boost i Raid0... Vantage er forøvrig tjent med WBC på totalen, da WBC booster seriøst en av testene...

 

Application Loading viser fine forskjeller mellom VelociRaptor og Intel X25-M, 7mb/s vs. 200mb/s, det er neste 30x raskere på SSD'en det, slikt merker man jo godt :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Det får så være, det er rimelig representativt for HDD.

Kanskje det dukker opp en annen HDD som er verdt å teste men det blir ikke med det første :) , det tar for mye tid.

 

Får fortsette med Vantage senere idag.

 

Merk deg at du kan velge target disk/SSD i vantage, slik at du kan teste flere oppsett/disker helt uavhengig av hverandre fra samme installasjon av Vantage og rett etterhverandre, men det har du vel fått med deg allerede.... Kjekt når en vil teste singel vs. Raid0 og forskjellige striper, bare å sette dem opp som spare og beholde OS disken intakt...

 

Hjertelig takk for alle testene i allefall, knall med VR singel og Raid0 som baseline på alle testene, så kan folk som ikke har hatt SSD før enklere se forskjellene :w00t:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Regnet med at valgene var rimelig like PCMark05 så var klar over at man kunne velge hvilken "disk" man skulle teste.

 

Jeg kunne jo selvsagt ha brukt en annen HDD eller SSD som OS disk for å kunne testet andre stripe sizes men jeg tror ikke det hadde gjort særlig forskjell på VR'ene. (ikke nok til at det var verdt bryderiet)

 

Jeg må vel slå til og teste mine Indilinx litt grundigere skal vi få noe mer i listen.

Lenke til kommentar

OCZ Solid Value, kjøpt mest for moro skyld siden den ikke fikk noen anbefalinger noe sted. Den har ikke cache og testresultatene taler for seg. Allikevel gav den nytt liv til min bærbare HP Compaq nx6325.

--

post-26777-1254903123_thumb.pngpost-26777-1254903132_thumb.png

 

edit:

post-26777-1254910636_thumb.png

--

I bruk er maskinen responsiv og fin, men installasjon av programvare og ikke minst XP-installasjonen tok tid. Det var lenge mye stuttering og drit, var på nippet til å sette tilbake den gamle HDD'n, men så skulle jeg bare teste Opera10. Da lukket jeg selvsagt Chrome, som alltid ligger oppe, og det løste mye. Chrome er nå vekk, Opera skriver tydeligvis cache til disk på en annen måte.

Har forøvrig kjørt gjennom hele tweak-guiden på OCZ-forumet, kjører XP SP3 32bit.

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

OK, er det jobb maskin skal du ikke bruke tid på boot testen nei.

 

Fungerer den bra eller er stuttering merkbar/plagsom?

 

edit:

Hvis du kjører Vista kan du få litt bedre flyt ved å skru av noen av logg funksjonene, har du XP er det ikke noen vits.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Grr, rakk ikke teste Mtron før jeg måtte på flyplassen, beklager. Men på fredag vil den testes. Ellers helt enig med deg ang boot-tweaking Ourasi og har aldri tvilt på deg der.

 

I helgen skal jeg endelig få somlet meg til å leke litt mer med mine Intel disker. Men på fredag skal jeg se hva gamle Mtron Mobi er god for.

Lenke til kommentar

Mozze,

 

Den er jo helt kurant på lesing men skriving er da helt klart problemet. 4K og spesielt 4K QD64 er klart dårligere enn en HDD.

 

Bra den fungerer i daglig bruk, merkelig at Chrome var så ille men den skriver vel mye småfiler tydeligvis.

At Opera er bra er ingen bombe, hvordan er IE8 i forhold da?

 

edit:

Ser at du har kjørt CDM med 1000MB, vi bruker bare 100MB her så kunne du vært snill og kjørt en ny. (gir kanksje litt bedre resultat i tillegg)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Mozze,

 

Den er jo helt kurant på lesing men skriving er da helt klart problemet. 4K og spesielt 4K QD64 er klart dårligere enn en HDD.

3300 RR IOPS er grovt ca 1/5 av Vertex og 1/10 av intel, og 20x++ av vanlige snurredisker :p

Sekvensiell les er nokk en del bedre enn det som stod i maskinen fra før, men skriv er nokk omtrent på samme nivå.

 

Jeg synes det er interresant å se at den faktisk yter betydelig dårligere med høyere QD, tydligvis klarer ikke kontrolleren å henge med. Ikke at jeg er overrasket, men det skaper problemer i RL situasjoner med skriv multitasking eller tyngre RW operasjoner som installasjoner og oppdateringer.

Lenke til kommentar

Da er posten oppdatert med 100MB.

 

På en bærbar jobbPC er den helt grei, gitt at man ikke bruker Chrome ;) Programmer blir stort sett installert en gang og så kjører man på det. Vi har alle dokumenter lagret på server også, så lokal lagring er på et minimum. Skriving av hele filer er vel uansett ikke det store problemet.

Hjemme derimot ville jeg ikke anbefalt denne til annet en rene surfemaskiner hvor pris/støy er viktigste faktor. Kanskje en HTPC man ikke spiller på og har all media på NAS. Har du en sånn løsning har du uansett råd til en SSD til 500spenn mer.

Lenke til kommentar

I og med at mange nettop erstatter HDD i bærbar med en SSD kunne jeg ha kjørt noen tester på en av de mest populære 2.5" HDD'ene.

(Har bla. WD Black 7200rpm, WD Blue 500GB 5400rpm, Seagate 7200.3)

 

Vel, tidene med SSD'er som er svake på skriving er snart over men de finnes fortsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...